Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
paprikaskrue skrev (Akkurat nå):

Skal biologisk fødte sterile kvinner delta i forskning vedrørdende fødselsdepresjon? I de liksomkvinner siden de ikke kan ivareta sin reproduksjonsevne? Høres litt ekkelt ut ikke sant?

Skal transkvinner delta i forskning om PCOS? Om kvinnelig overgangsalder ? Livmorhalskreft?? Svar da!

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet
tunaen skrev (1 time siden):

Jøss, trodde den ene brukeren som kalte deg for bastant hadde feil, men se her.. kommer med stråmenn og antagelser.

Det der er ikke en stråmann. 

• Liker 1
Gjest paprikaskrue
Skrevet
7 minutter siden, Full Ugle said:

Sa aldri det.

Du sa at det var et hån mot kvinner å hevde at det var noe kvinnelig ved transkvinner. At det var et hån mot biologisk fødte kvinner å mene at de er kvinner.

Skrevet
Mari Y skrev (Akkurat nå):

Det der er ikke en stråmann. 

Det er et ordbokseksempel på stråmann.

Jeg lurer fortsatt på hvorfor du setter opp stråmann. Det er i det hele tatt en lite produktiv måte å diskutere på. Blir umulig å føre en samtale når det som sies omskrives før det svares på.

Sånn i tillegg til å være bare respektløst.

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet
Mari Y skrev (4 timer siden):

Det finnes ikke solide data på at transpersoner har noen stor risiko for og å voldta kvinner på offentlige toaletter. https://www.mic.com/articles/114066/statistics-show-exactly-how-many-times-trans-people-have-attacked-you-in-bathrooms

Det meste jeg finner på dette er anekdoter. 

Jeg tror ikke at de som virkelig er transkvinner, som bare ønsker å leve i en kropp som matcher innsiden deres, og som tar grep som hormoner og kirurgi for å oppnå dette, bruker tid på å begå overgrep. Jeg tror de har mer enn nok med sine egne greier. 

Jeg tror derimot det er svært alvorlig at alt som skal til er at Petter reiser seg opp og sier "Nå er jeg kvinne", uten så mye som en time hos psykologen, og så får tilgang til kvinnegarderober, kvinnefengsler og krisesentre for kvinner. 

Jeg er komplett imot at selvidentifisering gir tilgang og at det ikke skal være noen grenser. Jeg tror de færreste har et problem med at noen som Emma Ellingsen bruker damegarderoben, men jeg vil ikke ha personer med penis der jeg og mine døtre skifter og dusjer og går på do. 

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet

Og å omtale Transkvinner som kvinner er ikke og å utrydde begrepet kvinne. Det er og å inkludere Transkvinner inn i begrepet. 

Gjest paprikaskrue
Skrevet
Just now, Full Ugle said:

Skal transkvinner delta i forskning om PCOS? Om kvinnelig overgangsalder ? Livmorhalskreft?? Svar da!

Jeg skjønner veldig godt hvor du vil med dette. Jeg kan svare nei på livmorhalskreft så kan du få bekreftet at de er menn.

Skrevet
paprikaskrue skrev (1 minutt siden):

Du sa at det var et hån mot kvinner å hevde at det var noe kvinnelig ved transkvinner. At det var et hån mot biologisk fødte kvinner å mene at de er kvinner.

Nei, det sa jeg aldri. Det kan være mye «kvinnelig» med transkvinner men de er ikke kvinner. Igjen:  Skal transkvinner delta i forskning vedrørende kvinnehelse som eksempelvis PSCOS, livmorhalskreft, kvinnelig overgangsalder? Hvorfor svarer du ikke? 

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
Akvarium85 skrev (1 minutt siden):

Jeg tror ikke at de som virkelig er transkvinner, som bare ønsker å leve i en kropp som matcher innsiden deres, og som tar grep som hormoner og kirurgi for å oppnå dette, bruker tid på å begå overgrep. Jeg tror de har mer enn nok med sine egne greier. 

Jeg tror derimot det er svært alvorlig at alt som skal til er at Petter reiser seg opp og sier "Nå er jeg kvinne", uten så mye som en time hos psykologen, og så får tilgang til kvinnegarderober, kvinnefengsler og krisesentre for kvinner. 

Jeg er komplett imot at selvidentifisering gir tilgang og at det ikke skal være noen grenser. Jeg tror de færreste har et problem med at noen som Emma Ellingsen bruker damegarderoben, men jeg vil ikke ha personer med penis der jeg og mine døtre skifter og dusjer og går på do. 

Jeg skrev en gang her inne at transkvinner som er operert er null problem, men hadde ikke lyst å se en penis I kvinnegarderoben. Jeg var visst et forferdelig menneske for å mene noe slikt....

• Liker 4
  • Hjerte 1
Skrevet (endret)
Mari Y skrev (6 minutter siden):

Og å omtale Transkvinner som kvinner er ikke og å utrydde begrepet kvinne. Det er og å inkludere Transkvinner inn i begrepet. 

Feil. Det er å hviske ut begrepet kvinne slik vi kjenner det i dag. Du redefinerer «kvinne» til et paraplybegrep slik en annen transaktivist gjorde tidligere i tråden via å hevde at «en due er en type fugl, transkvinner er en type kvinner.» Dette er 100% FEIL.

Fugl er en art. Due er et individ. Menneske er en art. Kvinne er et individ. 

Det transbevegelsen gjør er å si at en kråke som oppfører seg som en papegøye og identifiserer seg som en papegøye herved er en type papegøye. 

Men slik fungerer det altså ikke. Uansett hvor mye kråka føler seg som en papegøye er den til syvende og sist ei kråke. Selv om du farger fjærene og opererer nebbet.

Da er den ei operert kråke.

De tilhører begge arten fugl.

Kvinne og mann tilhører arten menneske.

Kvinne er ikke en art. 

Endret av Full Ugle
  • Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet
Akvarium85 skrev (1 minutt siden):

Jeg tror neppe det er så enkelt. 

https://www.helsenorge.no/rettigheter/endring-av-juridisk-kjonn/

Og det finnes definitivt noen ganske problematiske grupper som er imot selv - itentifisering 

https://no.wikipedia.org/wiki/Women’s_Declaration_International

Skrevet
Polyester skrev (21 minutter siden):

Alle transkvinner er kvinner men ikke alle kvinner er trans. Alle ciskvinner er kvinner men ikke alle kvinner er cis. På samme måte som at alle duer er fugler men ikke alle fugler er duer.

Alle transkvinner er menn, men ikke alle menn er trans.

Dette kan enkelt sjekkes med en dna test om man skulle være i tvil om vedkommende er kvinne eller ei.

Alle begreper mister sin betydning om de defineres av føleri. Om man skal definere ordet "kvinne" med ord som "føles" så mister det all betydning, og blir rett og slett et tulleord.

• Liker 6
  • Nyttig 4
Gjest paprikaskrue
Skrevet
4 minutter siden, Full Ugle said:

Nei, det sa jeg aldri. Det kan være mye «kvinnelig» med transkvinner men de er ikke kvinner. Igjen:  Skal transkvinner delta i forskning vedrørende kvinnehelse som eksempelvis PSCOS, livmorhalskreft, kvinnelig overgangsalder? Hvorfor svarer du ikke? 

Er det pscos og livmorhalskreft som definerer biologisk kvinne?

Svaret er selvsagt opplagt når det gjelder overgangsalder er jeg mer usikker grunnet at de har kvinnelige nivåer av østrogen og testosteron i kroppen.

Skrevet
Fru Solsikke skrev (2 minutter siden):

Alle transkvinner er menn, men ikke alle menn er trans.

Dette kan enkelt sjekkes med en dna test om man skulle være i tvil om vedkommende er kvinne eller ei.

Alle begreper mister sin betydning om de defineres av føleri. Om man skal definere ordet "kvinne" med ord som "føles" så mister det all betydning, og blir rett og slett et tulleord.

👏🏼👏🏼👏🏼

• Liker 1
Skrevet
paprikaskrue skrev (34 minutter siden):

Det er det heller ingen som har sagt at du trenger å gjøre.

Det blir jeg nødt til å gjøre hvis transkvinner gis adgang til kvinnegarderober uten at de må gjøre mer enn bare si at de føler seg som kvinner.

• Liker 2
  • Nyttig 2
Gjest paprikaskrue
Skrevet
4 minutter siden, Full Ugle said:

Feil. Det er å hviske ut begrepet kvinne slik vi kjenner det i dag. Du redefinerer «kvinne» til et paraplybegrep slik en annen transaktivist gjorde tidligere i tråden via å hevde at «en due er en type fugl, transkvinner er en type kvinner.» Dette er 100% FEIL.

Fugl er en art. Due er et individ. Menneske er en art. Kvinne er et individ. 

Det transbevegelsen gjør er å si at en kråke som oppfører seg som en papegøye og identifiserer seg som en papegøye herved er en type papegøye. 

Men slik fungerer det altså ikke. Uansett hvor mye kråka føler seg som en papegøye er den til syvende og sist ei kråke. Selv om du farger fjærene og opererer nebbet.

Kvinne er ikke en art. 

Transkvinner er ikke en kvinne - da er det ei operert kråke 😄

Skrevet
Full Ugle skrev (1 minutt siden):

Feil. Det er å hviske ut begrepet kvinne slik vi kjenner det i dag. Du redefinerer «kvinne» til et paraplybegrep slik en annen transaktivist gjorde tidligere i tråden via å hevde at «en due er en fugl» Fugl er en art. Due er et individ. Menneske er en art. Kvinne er et individ. 

Kvinne er ikke en art. 

Det er ikke feil. Da har du ikke fullgt med på hva de faktisk sier. 

https://www.dagbladet.no/kultur/transkvinner-er-kvinner/70045609

• Liker 1
Skrevet
paprikaskrue skrev (Akkurat nå):

Er det pscos og livmorhalskreft som definerer biologisk kvinne?

Svaret er selvsagt opplagt når det gjelder overgangsalder er jeg mer usikker grunnet at de har kvinnelige nivåer av østrogen og testosteron i kroppen.

Hvorfor svarer du ikke? Du som sitter med «fasiten» ellers..?

- Skal transkvinner delta i forskning vedgående kvinnehelse ? Og ja: Kan du få PSCOS og livmorhalskreft er du vel ganske sikkert en kvinne, så da man man vel kanskje si at det er noe som definerer hva som er en kvinne.

Hvis dette er vanskelig å forstå for deg, ser du ikke hvor frekt det er at du mener du på noen som helst måte er berettiget til å si noe om hva som er en kvinne?! 

Årsaken til at du ikke svarer på dette enkelt og greit er jo fordi du vet da selv at svaret er nei. Man inkluderer ikke transkvinner i forskning på helseproblemer som utelukkende rammer kvinner. 

Men da er man vel «TERF» hvis man EKSKLUDERER transkvinner fra forskning om kvinnehelse 🙄

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet

Faktisk driter jeg egentlig litt i om hvorvidt de er det ene eller det andre,(faktisk er det ikke min kjønnsidentitet det dreier seg om), men kan man ikke for en gangs skyld si seg enig i at J K Rowling har gått for langt, så har man bind for øya. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...