Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
Helene1982 skrev (Akkurat nå):

Hva skal til for at du leser hele innlegget og svarer på det jeg faktisk skriver?

Vet ikke hvorfor du tror du bestemmer hva jeg av svarer på. Nå var det vel som spurte spørsmålene og jeg fikk de svarene jeg spurte om.

• Liker 2
Skrevet
Katten.2.0 skrev (Akkurat nå):

Man setter hele tiden restriksjoner på folk. Det kalles lover. Dette for å redusere uønsket atferd så langt det er mulig.

I tillegg har man mange flere restriksjoner, som at menn ikke kan gå inn i kvinnegarderober. Det er tidligere i tråden blitt tatt opp som transfobisk at Rowling viser til at en transkvinne forsøkte å voldta en ti år gammel jente på et toalett i et kjøpesenter.

Ja, og mitt poeng som jeg åpenbart kan repetere til det blir en popsang, er at jeg synes det er veldig rart når man har helt tydelige tall på hvilke situasjoner kvinner er i fare for å bli voldtatt, at man velger å sette restriksjoner på noe som ikke kommer til å ha effekt. Jeg mener at det ikke er en transfobisk påstand av Rowling, men den er usmakelig da den åpenbart er sensasjonell mer enn en bekymring. Flere barn opplever over hver eneste dag både i Norge og i USA. Overgriperen er som regel et familiemedlem eller en familievenn. Når man har en stamme som Rowling har, skulle jeg ønsket at hun snakket om noe som kunne bekyttet flere barn i stedet for å lete etter klikk på internett.

• Liker 1
Skrevet

Tråden er ryddet for brudd på retningslinjene på Aktuelle saker og politikk, brukerdebatt, spekulasjoner, avsporinger og svar til dette. Elaine Marley, mod.

Skrevet
1 hour ago, Helene1982 said:

Ja, og mitt poeng som jeg åpenbart kan repetere til det blir en popsang, er at jeg synes det er veldig rart når man har helt tydelige tall på hvilke situasjoner kvinner er i fare for å bli voldtatt, at man velger å sette restriksjoner på noe som ikke kommer til å ha effekt. Jeg mener at det ikke er en transfobisk påstand av Rowling, men den er usmakelig da den åpenbart er sensasjonell mer enn en bekymring. Flere barn opplever over hver eneste dag både i Norge og i USA. Overgriperen er som regel et familiemedlem eller en familievenn. Når man har en stamme som Rowling har, skulle jeg ønsket at hun snakket om noe som kunne bekyttet flere barn i stedet for å lete etter klikk på internett.

Hva er poenget med denne whataboutismen?

Om du ønsker å redusere voldtekt og overgrep ellers i samfunnet, så ta det i de aktuelle trådene eller skap egne. Her snakker vi at kvinner skal kunne ha garderober og toaletter i fred. Ikke hva som skjer i hjemmet mellom familiemedlem eller på fest mellom bekjente (uten at det er mindre alvorlig av den grunnen).

• Liker 7
  • Nyttig 5
Skrevet (endret)
Helene1982 skrev (4 timer siden):

Jeg støtter at definisjonen kvinne og mann skal være romsligere og at det skal fokuseres på mennesket og ikke så mye på kjønn

Det er forsåvidt greit det, men det betyr ikke at vi kan «oppheve» at kjønn finnes.

Hva om vi heller gjorde definisjonen av hva en mann kan være langt videre og definisjonen at hva en kvinne kan være, det samme, uten å ta bort ubestridelige fakta? At menn som identifiserer seg som kvinner fortatt er menn; og det er greit?

Som andre sier så er det helt ufattelig ar dette er et tema; mener du at transkvinner skal gjennomgå samme medisinske inngrep og behandling, som kvinner ? - transmenn skal få sjekket prostataen sin fordi de frykter prostatakreft da det er mer vanlig hos menn? Hvordan skal vi drive med forskning om biologisk kjønn skal likestilles med kjønnsidentitet? Alle som «identifiserer seg» som kvinne skal delta i forskning relatert til livmorshalskreft..?

- For meg er tematikken rundt garderobe og dusj lite viktig. Det handler mer om at vi faktisk MÅ kunne forholde oss til fakta og snakke om virkeligheten, ikke en oppdiktet eller «følt» virkelighet som skal likestilles med den faktiske.

mensen er nevnt flere ganger i tråden. For omlag 50 år siden fikk mange unge jenter sjokk når de menstruerte for første gang. For oss som har sett tornefuglene på 80-tallet illustreres dette godt da hovedskuespilleren tror hun er døende fordi hun blør, noe som ikke var så «merkelig» å sette seg inn i den gang da. Nå er vi mer opplyste og kan «le» av dette. Samtidig «lager» vi oss konstant nye virkeligheter som bryter med all forskning og kunnskap vi har; plutselig er jorda flat (igjen!) og kvinner er ikke lenger kvinner men enhver mann som måtte føle seg som en kvinne. Det handler om hvordan vi opplyser kommende generasjoner etter oss, og at de skal få friheten til å være den de vil men ikke til den grad at de mister grepet om hva som er virkelig eller ei. For det er retningen vi beveger oss i når det å henvise til fakta omtales som «hate- speach» og små gutter som føler de er jenter får fortalt at det er du! Fordi du føler deg sånn, la ingen fortelle deg noe annet. Da er jeg ikke overrasket om vi får en generasjon menn bekymret for brystkreft og kvinner for sin prostata. Vi må kunne være romslig og tolerere og snakke om virkeligheten slik den faktisk er! Og virkeligheten er slik at enkelte menn identifiserer seg som kvinner, dette er ikke vanlig i det store og hele, og disse mennene defineres som transkvinner. Punktum! 

Endret av Full Ugle
  • Liker 6
  • Nyttig 2
Skrevet
Katten.2.0 skrev (1 time siden):

Hva er poenget med denne whataboutismen?

Om du ønsker å redusere voldtekt og overgrep ellers i samfunnet, så ta det i de aktuelle trådene eller skap egne. Her snakker vi at kvinner skal kunne ha garderober og toaletter i fred. Ikke hva som skjer i hjemmet mellom familiemedlem eller på fest mellom bekjente (uten at det er mindre alvorlig av den grunnen).

Akkurat. Jeg frykter i det store og hele ikke at enkelte transkvinner skal «identifisere seg som kvinne» for å benytte garderoben for å voldta kvinner. Det jeg dog bekymrer meg for er at vi lærer en hel generasjon at kjønn nesten ikke eksisterer, og at det er noe som man kan bare «skifte» når man føler for det. Jeg har selv tenåringer som har venner der har skiftet pronomen flere ganger. «Nå er jeg han». «Nå er jeg hun». «Nå er jeg dem». - er dette «bra»?! Vi var også artister som gjør det samme.

Som kvinne er jeg mer redd for at kvinners rettigheter, definisjonen av hva som er kvinne; skal drukne i konteksten av at identiteten til «kvinne» nå kan «eies» av enhver mann som måtte føle for det. Det blir helt feil for meg! En transkvinne har ikke en kvinnelig opplevelse. Hun har ikke gjennomgått livet fra fødsel til død som kvinne og hun kan ikke snakke på mine vegne eller sammenlignes med meg, som er en kvinne! Akkurat som at jeg heller ikke har gjennomgått den mannlige opplevelse og vet hvordan det er å fødes og å leve livet som mann. Det må vi kunne si og snakke om uten å defineres som «TERF» eller andre oppdiktede nedlatende begrep.

• Liker 6
  • Nyttig 4
Skrevet
2 minutter siden, Full Ugle said:

Akkurat. Jeg frykter i det store og hele ikke at enkelte transkvinner skal «identifisere seg som kvinne» for å benytte garderoben for å voldta kvinner. Det jeg dog bekymrer meg for er at vi lærer en hel generasjon at kjønn nesten ikke eksisterer, og at det er noe som man kan bare «skifte» når man føler for det. Jeg har selv tenåringer som har venner der har skiftet pronomen flere ganger. «Nå er jeg han». «Nå er jeg hun». «Nå er jeg dem». - er dette «bra»?! Vi var også artister som gjør det samme.

Som kvinne er jeg mer redd for at kvinners rettigheter, definisjonen av hva som er kvinne; skal drukne i konteksten av at identiteten til «kvinne» nå kan «eies» av enhver mann som måtte føle for det. Det blir helt feil for meg! En transkvinne har ikke en kvinnelig opplevelse. Hun har ikke gjennomgått livet fra fødsel til død som kvinne og hun kan ikke snakke på mine vegne eller sammenlignes med meg, som er en kvinne! Akkurat som at jeg heller ikke har gjennomgått den mannlige opplevelse og vet hvordan det er å fødes og å leve livet som mann. Det må vi kunne si og snakke om uten å defineres som «TERF» eller andre oppdiktede nedlatende begrep.

Jeg er enig med deg. Samtidig har jeg alt for mange nære venninner partnere som har opplevd voldtekt og andre overgrep. Når vi har pratet om dette så kommer det fram at de ikke er komfortable med å skulle møte peniser i garderober.

For min del bryr jeg meg katta om hva som er mellom beina på folk i min garderobe, men det er fordi jeg er svært trygg på at jeg ikke vil bli utsatt for noe mot min vilje. Men jeg synes det blir feil om man skal ignorere andre menneskers følelser fordi man selv tåler det bra. I hvert fall når det er snakk om å innføre politikk som gjør hverdagen mer oppfattet utrygg enn hva den er nå.

Eller at kvinner skal miste kvinneidretten som man har kjempet for siden antikken.

Vi er heldigvis et såpass utviklet samfunn at man kan finne løsninger på tilnærmet samtlige problemstillinger som ikke går utover en gruppe til fordel for en annen. Det er dét jeg ikke skjønner: Hvorfor kreve at hele verden skal tilpasse seg ens egne ønsker og verdensbilde, når man kan få trygge sfærer for alle.

I tillegg er det jo symbolpolitikk på sitt beste. Vi vet at transpersoner er mer utsatt for seksuelle overgrep, diskriminering i arbeidslivet (og ellers) samt forhøyet selvmordsstatistikk. Dette må da være vesentlig viktigere fanesaker enn hvorvidt det er transfobisk å hevde at kvinner er kvinner og transkvinner er transkvinner.

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Skrevet
tunaen skrev (4 timer siden):

Altså, greit nok at hun er en berømt forfatter, men hun er et menneske som oss andre. Uansett hva man brenner for, vil andre bli støtt av det. Feks ved å støtte Palestina, innvandring, etc etc.

Har som sagt ikke fått med meg alt, men syns det er bra at det settes søkelys på hva slags konsekvenser det kan ha ved feks så mye fokus på kjønnsskifte og at det kan ende opp med at flere angrer.

Og så in er det å støtte transpersoner at en (kvinnelig) forfatter blir utsatt for massiv cancel culture på såpass svakt grunnlag mens en mannlig artist fortsatt blir støttet av millioner etter å for forgrepet seg på smågutter.

Det tror jeg også. Merker selv at jeg får stygg smak i munnen av alt hatet transmiljøet sprer, selv om jeg i utgangspunktet syns alle bør få være den de er

Hadde du sagt det samme om det var SIAN vi snakker om? Tror ikke det, nei. Noen saker er Bullshit, rett og slett 

• Liker 1
Skrevet
Full Ugle skrev (17 minutter siden):

Poenget her er at det finnes ikke noen solide data på dette. Det er enkelttilfeller vi snakker om. Og å ville snakke om og å redusere antall transpersoner er dessuten ganske ekstremt. At dere ikke ser at dette er en J K Rowling støtter er ganske absurd. 

• Liker 1
Skrevet (endret)
Full Ugle skrev (33 minutter siden):

Det er forsåvidt greit det, men det betyr ikke at vi kan «oppheve» at kjønn finnes.

Hva om vi heller gjorde definisjonen av hva en mann kan være langt videre og definisjonen at hva en kvinne kan være, det samme, uten å ta bort ubestridelige fakta? At menn som identifiserer seg som kvinner fortatt er menn; og det er greit?

Som andre sier så er det helt ufattelig ar dette er et tema; mener du at transkvinner skal gjennomgå samme medisinske inngrep og behandling, som kvinner ? - transmenn skal få sjekket prostataen sin fordi de frykter prostatakreft da det er mer vanlig hos menn? Hvordan skal vi drive med forskning om biologisk kjønn skal likestilles med kjønnsidentitet? Alle som «identifiserer seg» som kvinne skal delta i forskning relatert til livmorshalskreft..?

- For meg er tematikken rundt garderobe og dusj lite viktig. Det handler mer om at vi faktisk MÅ kunne forholde oss til fakta og snakke om virkeligheten, ikke en oppdiktet eller «følt» virkelighet som skal likestilles med den faktiske.

mensen er nevnt flere ganger i tråden. For omlag 50 år siden fikk mange unge jenter sjokk når de menstruerte for første gang. For oss som har sett tornefuglene på 80-tallet illustreres dette godt da hovedskuespilleren tror hun er døende fordi hun blør, noe som ikke var så «merkelig» å sette seg inn i den gang da. Nå er vi mer opplyste og kan «le» av dette. Samtidig «lager» vi oss konstant nye virkeligheter som bryter med all forskning og kunnskap vi har; plutselig er jorda flat (igjen!) og kvinner er ikke lenger kvinner men enhver mann som måtte føle seg som en kvinne. Det handler om hvordan vi opplyser kommende generasjoner etter oss, og at de skal få friheten til å være den de vil men ikke til den grad at de mister grepet om hva som er virkelig eller ei. For det er retningen vi beveger oss i når det å henvise til fakta omtales som «hate- speach» og små gutter som føler de er jenter får fortalt at det er du! Fordi du føler deg sånn, la ingen fortelle deg noe annet. Da er jeg ikke overrasket om vi får en generasjon menn bekymret for brystkreft og kvinner for sin prostata. Vi må kunne være romslig og tolerere og snakke om virkeligheten slik den faktisk er! Og virkeligheten er slik at enkelte menn identifiserer seg som kvinner, dette er ikke vanlig i det store og hele, og disse mennene defineres som transkvinner. Punktum! 

Hvem er det som vil oppheve at kjønn finnes? Kom gjerne med personer som hevder dette. Jeg kjenner ingen som mener at vi skal oppheve kjønn, heller ikke blant transaktivister. 

Og hvordan vet du at ubestridelig fakta er ubestridelig fakta, og at fakta ikke endrer seg? 

Endret av Mari Y
  • Liker 1
Skrevet
Mari Y skrev (1 minutt siden):

Poenget her er at det finnes ikke noen solide data på dette. Det er enkelttilfeller vi snakker om. Og å ville snakke om og å redusere antall transpersoner er dessuten ganske ekstremt. At dere ikke ser at dette er en J K Rowling støtter er ganske absurd. 

Finnes ikke solide data på hva..? 
og hva mener du «redusere antall transpersoner»? Jeg har da aldri sagt det. Jeg har sagt at nettopp siden kriteriet for å definere seg som transperson ikke består av annet enn at vedkommende selv hevder seg være trans så kan i teori alle verdens menn hevde seg være trans og nettopp derfor er de ikke kvinner. 

• Liker 4
Skrevet (endret)
Mari Y skrev (2 minutter siden):

Hvem er det som vil oppheve at kjønn finnes? Kom gjerne med personer som hevder dette. Jeg kjenner ingen som mener at vi skal oppheve kjønn, heller ikke blant transaktivister 

Du gjør jo det når du hevder at alle verdens menn må defineres som kvinner om de krever det, og de som sier annet er hatere! Du er jo prakt eksempel på noen som mener vi skal oppheve kjønn! 

Endret av Full Ugle
  • Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet (endret)
Full Ugle skrev (9 minutter siden):

og hva mener du «redusere antall transpersoner»? Jeg har da aldri sagt det. Jeg har sagt at nettopp siden kriteriet for å definere seg som transperson ikke består av annet enn at vedkommende selv hevder seg være trans så kan i teori alle verdens menn hevde seg være trans og nettopp derfor er de ikke kvinner. 

Det finnes ikke solide data på at transpersoner har noen stor risiko for og å voldta kvinner på offentlige toaletter. https://www.mic.com/articles/114066/statistics-show-exactly-how-many-times-trans-people-have-attacked-you-in-bathrooms

Det meste jeg finner på dette er anekdoter. 

Endret av Mari Y
  • Liker 1
Skrevet
Full Ugle skrev (3 minutter siden):

Du gjør jo det når du hevder at alle verdens menn må defineres som kvinner om de krever det, og de som sier annet er hatere! Du er jo prakt eksempel på noen som mener vi skal oppheve kjønn! 

Slik jeg leser det, handler det om og å utvide hvordan man ser på kjønn, og ikke utrydde det 

'Kjønn er ofte en grunnleggende side ved en persons identitet. Normer i samfunnet er i stor grad med på å definere hva som er typisk kvinnelig og mannlig. Hva som blir sett som mannlig og kvinnelig, varierer gjennom historien og mellom kulturer.

Kjønn kan forstås som tre ulike aspekter: biologisk kjønn (den kroppen du er født med), psykologisk kjønn (det kjønnet du føler deg som) og sosialt kjønn (det kjønnet andre oppfatter deg som og som du sosialiseres inn i).

Det er vanlig å tenke at det finnes to kjønn, mann eller kvinne. Imidlertid er det personer som ikke føler seg hjemme under disse to kategoriene. I noen land finnes det derfor en mulighet til å registrere seg som et annet kjønn enn mann eller kvinne.'

https://www.bufdir.no/likestilling/lhbtiq-ordlista/

Skrevet (endret)
Mari Y skrev (4 minutter siden):

Slik jeg leser det, handler det om og å utvide hvordan man ser på kjønn, og ikke utrydde det 

Når du gjør kjønn til noe du kan ta av og på, som ikke har noen form for grenser for hva det faktisk er, - så har du utryddet det.
Da eksisterer det ikke mer. det er ingenting. For at kjønn skal eksistere er det faktisk avhengig av å ekskludere hva det ikke er. Vi har ikke fire, fem kjønn. Vi har i prinsippet to. Du kan ikke si at fargen svart er svart om den også skal tidvis være hvit og blå. Da er den ikke svart lenger. Sånn er det også med kjønn. Vi har veldig definerte rammer rundt hva ett kjønn er. Vi har frie rammer rundt hva kjønnsidentitet er, her er det nærmest ingen grenser.
Men identitet og kjønn er til syvende og sist: ikke det samme! 

Endret av Full Ugle
  • Liker 5
  • Nyttig 2
Skrevet
Full Ugle skrev (10 minutter siden):

Det er én av de personene som J K Rowling støtter som har hevdet dette. Dette burde du ha fått med deg, om du har fullgt noenlunde med på hva som har blitt skrevet i tråden tidligere. 

https://www.vox.com/culture/23622610/jk-rowling-transphobic-statements-timeline-history-controversy

https://www.thepinknews.com/2022/06/03/helen-joyce-transgender-lgbtq/

Skrevet
Full Ugle skrev (1 minutt siden):

Når du gjør kjønn til noe du kan ta av og på, som ikke har noen form for grenser for hva det faktisk er, - så har du utryddet det.
Da eksisterer det ikke mer. det er ingenting. For at kjønn skal eksistere er det faktisk avhengig av å ekskludere hva det ikke er. Vi har ikke fire, fem kjønn. Vi har i prinsippet to. Du kan ikke si at fargen svart er svart om den også skal tidvis være hvit og blå. Da er den ikke svart lenger. Sånn er det også med kjønn. Vi har veldig definerte rammer rundt hva ett kjønn er. Vi har frie rammer rundt hva kjønnsidentitet er, her er det nærmest ingen grenser.
Men identitet og kjønn er til syvende og sist: ikke det samme! 

Dette må du i så måte underbygge, og dette fremstår nesten litt for godt til og å være sant. Verken på SNL eller Budfir, finner jeg noe som underbygger at kjønn er noe du kan ta 'av og på', men at det er både hva du sosialiseres inn i, hva du er biologisk og osv. 

Skrevet
Mari Y skrev (Akkurat nå):

Dette må du i så måte underbygge, og dette fremstår nesten litt for godt til og å være sant. Verken på SNL eller Budfir, finner jeg noe som underbygger at kjønn er noe du kan ta 'av og på', men at det er både hva du sosialiseres inn i, hva du er biologisk og osv. 

nei, kjønn har blitt noe du kan «ta av og på» når det ligger en forventning i at ens kjønnsidentitet skal valideres av samfunnet rundt på lik linje som ens biologiske kjønn.

Jeg nevnte det tidligere i tråden: jeg har tenåringsbarn hvor deres venner allerede har gått gjennom tre ulike pronomen på noen få år. Det er også artister som har gjort det samme. Med denne type utvikling vil det være veldig passende å «identifisere seg som en kvinne» når man eksempelvis deltar i idrett man som mann har langt større forutsetning for å vinne i, og føler seg kanskje som en mann i andre arena,  når det passer seg sånn. 

For det er også litt av poenget: hva du føler deg som kan endres. Det har skjedd ikke bare en gang, men gjentatte ganger hos transmennesker. Og hadde man da sagt at disse personene var mann og kvinne ut ifra hva de følte seg som hadde de «tatt kjønn av og på» som en genser gjennom sin levetid.  Dette kan du dog ikke med biologien. Den er ufravikelig. Den er ikke flytende. Nettopp derfor trumfer den følelser og egen identitetsopplevelse, når vi skal definere hva som er en kvinne og hva som er en mann. 

• Liker 5
  • Nyttig 2
Skrevet (endret)
Full Ugle skrev (9 minutter siden):

nei, kjønn har blitt noe du kan «ta av og på» når det ligger en forventning i at ens kjønnsidentitet skal valideres av samfunnet rundt på lik linje som ens biologiske kjønn.

Jeg nevnte det tidligere i tråden: jeg har tenåringsbarn hvor deres venner allerede har gått gjennom tre ulike pronomen på noen få år. Det er også artister som har gjort det samme. Med denne type utvikling vil det være veldig passende å «identifisere seg som en kvinne» når man eksempelvis deltar i idrett man som mann har langt større forutsetning for å vinne i, og føler seg kanskje som en mann i andre arena,  når det passer seg sånn. 

For det er også litt av poenget: hva du føler deg som kan endres. Det har skjedd ikke bare en gang, men gjentatte ganger hos transmennesker. Og hadde man da sagt at disse personene var mann og kvinne ut ifra hva de følte seg som hadde de «tatt kjønn av og på» som en genser gjennom sin levetid.  Dette kan du dog ikke med biologien. Den er ufravikelig. Den er ikke flytende. Nettopp derfor trumfer den følelser og egen identitetsopplevelse, når vi skal definere hva som er en kvinne og hva som er en mann. 

Igjen. Kom med bevis ikke bare en masse påstander. 

https://en.wikipedia.org/wiki/Burden_of_proof_(philosophy)

Endret av Mari Y
  • Liker 1
Skrevet (endret)
Mari Y skrev (6 minutter siden):

Igjen. Kom med bevis ikke bare en masse påstander. 

https://en.wikipedia.org/wiki/Burden_of_proof_(philosophy)

Bevis, på hva? At flere skifter kjønn tilbake igjen?

https://nypost.com/2022/06/18/detransitioned-teens-explain-why-they-regret-changing-genders/amp/ 

« She said she felt political pressure to transition, too. “The community was very social justice-y. There was a lot of negativity around being a cis, heterosexual, white girl, and I took those messages really, really personally.”

https://journals.plos.org/plosone/article?id=10.1371/journal.pone.0202330

« Parents also report that their children exhibited an increase in social media/internet use prior to disclosure of a transgender identity. Recently, clinicians have reported that post-puberty presentations of gender dysphoria in natal females that appear to be rapid in onset is a phenomenon that they are seeing more and more in their clinic. Academics have raised questions about the role of social media in the development of gender dysphoria». 
« 

Parents reported subjective declines in their AYAs’ mental health (47.2%) and in parent-child relationships (57.3%) since the AYA “came out” and that AYAs expressed a range of behaviors that included: expressing distrust of non-transgender people (22.7%); stopping spending time with non-transgender friends (25.0%); trying to isolate themselves from their families (49.4%), and only trusting information about gender dysphoria from transgender sources (46.6%). Most (86.7%) of the parents reported that, along with the sudden or rapid onset of gender dysphoria, their child either had an increase in their social media/internet use, belonged to a friend group in which one or multiple friends became transgender-identified during a similar timeframe, or both

Conclusion

This descriptive, exploratory study of parent reports provides valuable detailed information that allows for the generation of hypotheses about factors that may contribute to the onset and/or expression of gender dysphoria among AYAs. Emerging hypotheses include the possibility of a potential new subcategory of gender dysphoria (referred to as rapid-onset gender dysphoria) that has not yet been clinically validated and the possibility of social influences and maladaptive coping mechanisms. Parent-child conflict may also explain some of the findings. More research that includes data collection from AYAs, parents, clinicians and third party informants is needed to further explore the roles of social influence, maladaptive coping mechanisms, parental approaches, and family dynamics in the development and duration of gender dysphoria in adolescents and young adults».

Endret av Full Ugle
  • Liker 3
  • Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...