Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
Pippi Lotta skrev (5 minutter siden):

Kan det ikke finnes en mellomting? Er eneste mulighet å definere dette på biologisk kjøn eller alle gjør akkurat det de vil når de vill? 

Jeg støtter at definisjonen kvinne og mann skal være romsligere og at det skal fokuseres på mennesket og ikke så mye på kjønn

Nå er det ikke særlig utbredt i Norge enda, så det finnes neppe mye relevant norsk statistikk. Søker du litt bredere er jeg ganske sikker på at du finner tilfeller av at transkvinner (eller mennesker som hevder de er transkvinner) begår overgrep. 

Sitat

Det er klart at det også finnes overgripere som er transpersoner i likhet med alle andre grupperinger av mennesker. Det jeg mener er at om man skal jobbe forebyggende, burde man se på gruppen der det er flest overgripere, og ikke på en gruppe basert på deres kjønnsorgan basert på at det finnes en risikogruppe der alle har dette kjønnsorganet, der flesteparten av overgriperne er.

Sitat

Det at menn begår overgrep mot kvinner i garderober er jo relevant statistikk når vi snaker om å fjerne alle praktiske hindringer for å slippe menn inn i kvinne garderoben.

Nei. Garderobe er omtrent ikke nevnt i statistikk, fordi det er så marginalt

Sitat

Her tror jeg ikke jeg forstår helt… er poenget ditt at det er flere unge gutter en kvinner som blir forgrepet seg på? Er du sikker på at det alltid er «eldre men» som i en konkret aldersgruppe? Slik jeg har forstått det så kan det like gjerne være eldre som i eldre gutter i forhold til offeret. Det blir jo vanskelig og bygge garderober til alle aldersgrupper av menn, så jeg tror den sikkerheten er mye vanskeligere å skape en renne kvinne garderober. 

ja, i garderober er det det, mn det er ikke utbredt. Med eldre menn, mener jeg menn som er eldre enn offeret.

Sitat

Sitat

Forsøk å si det til den delen av befolkningen som er red for hunder. Det er ikke mange som er enige at hunder skal få lov og springe bort til fremmede selv om statestikken sier at det ikke er særlig farlig. I Norge setter vi innbyggernes sikkerhet og følelsen av sikkerhet høyt.

Det er også mitt poeng. Om kvinner skal beskyttes forebyggende mot transkvinner, burde man heller beskytte dem mot heterofile menn, da flere føler seg uttrygge rundt menn og det er en større fare.

Sitat

Det er et demokratisk problem om en gruppe i samfunnet blir utestengt fra å delta fordi det ikke føles trygt. Du kan ha så mye fakta og statestikk du vil, skal du få gehør for det i samfunnet må man overbevise flertallet om at det stemmer. Nå er ikke jeg overbevist om at statistikken din her bety det du ser ut til å mene den betyr, men selv om det var entydig at det ikke er noen trusel må du fremdeles formidle dette til befolkningen. Du kan ikke bare si jeg vet at det ikke er farlig derfor skal staten ignorere alle andre sine opplevelser. 

Nei det er et demokratisk problem om man forhåndsdømmer en gruppe mennesker basert på demografi. Jeg har ikke statistikk og fakta. Dette er informasjon som er åpen for alle. Rapport fra politiet som du finner om du googler overgrep statistikk. Vi kan både ha redningsvest og sykkelhjelm, men fortsatt dø, men jeg er opptatt av at risikovurderingen er nøyaktig. Det vil si at det er en viss fare konstant for å bli utsatt for en krimminell handling. Både barn, kvinner og transpersoner begpr lovbrudd, men statistisk sett er den aller største faren for kvinner når de er sammen med heterofile menn. Det betyr ikke at på langt nær alle menn en overgripere, men det er her den største risikoen er.

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Helene1982 skrev (10 minutter siden):

, burde man heller beskytte dem mot heterofile menn, da flere føler seg uttrygge rundt menn og det er en større fare.

Sånn feks ved å ha egne garderober, toaletter ol for kvinner hvor menn nektes tilgang?

• Liker 6
  • Nyttig 3
Skrevet
Drizzt skrev (24 minutter siden):

Så har du alle transkvinner som begår voldtekter i fengsel da. Ikke i Norge, men i Storbritannia og USA er det blitt et såpass stort problem at det tas juridiske grep nå for å beskytte kvinner fra transkvinner i fengsel. 

De som er i størst fare i fengsel er menn som blir drept, voldtatt og opplever fysisk og psykisk vold. Det gjelder både USA og Storbritania. Jeg tipper at ingen grep tas.

Sitat

Det at du takler så godt å omgås menn etter voldtekt betyr ikke at alle kvinner skal takle det på samme måte. Det er ikke få voldtatte kvinner som ikke går ut, tar sitt eget liv, osv. 

wow

La oss ikke bagatellisere farene ved å ha menn med penis i kvinnefengsel. For min del kan transkvinner uten mannlige kjønnsorganer fint sitte i kvinnefengsel, men penis har ærlig talt ingenting å gjøre der.

@Helene1982 Menstruerende kvinner? Du mener kvinner? 

Jeg vil ha meg frabedt at kvinner er vaginaer som er kvinner kun mens de menstruerer og frekventerer først og fremst i garderober, krisesentere og i fengsel.

• Liker 2
Skrevet
Helene1982 skrev (11 minutter siden):

Jeg støtter at definisjonen kvinne og mann skal være romsligere og at det skal fokuseres på mennesket og ikke så mye på kjønn

Nå er det ikke særlig utbredt i Norge enda, så det finnes neppe mye relevant norsk statistikk. Søker du litt bredere er jeg ganske sikker på at du finner tilfeller av at transkvinner (eller mennesker som hevder de er transkvinner) begår overgrep. 

Nei. Garderobe er omtrent ikke nevnt i statistikk, fordi det er så marginalt

ja, i garderober er det det, mn det er ikke utbredt. Med eldre menn, mener jeg menn som er eldre enn offeret.

Det er også mitt poeng. Om kvinner skal beskyttes forebyggende mot transkvinner, burde man heller beskytte dem mot heterofile menn, da flere føler seg uttrygge rundt menn og det er en større fare.

Nei det er et demokratisk problem om man forhåndsdømmer en gruppe mennesker basert på demografi. Jeg har ikke statistikk og fakta. Dette er informasjon som er åpen for alle. Rapport fra politiet som du finner om du googler overgrep statistikk. Vi kan både ha redningsvest og sykkelhjelm, men fortsatt dø, men jeg er opptatt av at risikovurderingen er nøyaktig. Det vil si at det er en viss fare konstant for å bli utsatt for en krimminell handling. Både barn, kvinner og transpersoner begpr lovbrudd, men statistisk sett er den aller største faren for kvinner når de er sammen med heterofile menn. Det betyr ikke at på langt nær alle menn en overgripere, men det er her den største risikoen er.

Så det at menn ikke har adgang til kvinnedusjer, er fordi man fordømmer hele gruppen (menn)? Eller kan du tenke deg at det kan være andre årsaker?

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet
Helene1982 skrev (4 minutter siden):

De som er i størst fare i fengsel er menn som blir drept, voldtatt og opplever fysisk og psykisk vold. Det gjelder både USA og Storbritania. Jeg tipper at ingen grep tas.

wow

La oss ikke bagatellisere farene ved å ha menn med penis i kvinnefengsel. For min del kan transkvinner uten mannlige kjønnsorganer fint sitte i kvinnefengsel, men penis har ærlig talt ingenting å gjøre der.

@Helene1982 Menstruerende kvinner? Du mener kvinner? 

Jeg vil ha meg frabedt at kvinner er vaginaer som er kvinner kun mens de menstruerer og frekventerer først og fremst i garderober, krisesentere og i fengsel.

Hva har menn som blir drept i fengsel med transkvinner som voldtar kvinner i kvinnefengsel å gjøre?

''Menstruerende kvinner'' høres veldig rart ut så lenge det er bare kvinner som menstruerer. Så hvorfor ''menstruerende kvinner''? Konteksten er ikke jenter som ikke har fått mensen for første gang ennå eller kvinner etter overgangsalderen som har sluttet å ha mensen. Konteksten er kvinner, så hvorfor ''menstruerende kvinner''? 

Hvem sa at kvinner er bare kvinner når de menstruerer? Hva snakker du egentlig om? At også andre enn kvinner, dvs menn,  menstruerer? :klo:

• Liker 8
  • Nyttig 3
Skrevet
Rosalilje84 skrev (34 minutter siden):

Jeg har aldri fremstilt alle transkvinner som sannsynlige overgripere. Jeg har sagt at så lenge enhver mann kan si at han er en kvinne, vil faren for overgrep øke. Jeg har også sagt at synet av penis kan være traumatiserende. Til å være overgrepsoffer selv, utviser du svært liten empati med andre ofre når du skriver at vi ikke kan ta hensyn til dem. Derfor tror jeg at du er et troll.

Jeg beklager at jeg ikke oppfyller dine forventninger til et offer. Vi er ulike og sliter i ulik grad og med ulike ting. Det jeg er opptatt av er å sørge for at så få som mulig trenger å oppleve det samme som meg, og så mange som mulig overgripere fjærnes fra samfunnet. Det at en mann sier at han er kvinne, er ikke en risikofaktor for overgrep. Menn trenger ikke å late som de er kvinner for å lure kvinner. De er stort sett fysisk sterkere og det de trenger er en anledning der det ikke er andre rundt og et offer. Ingen sminke og parykk. Voldtekter skjer ikke vet at kvinner tror at de omgås en kvinne, men det er en egentlig en mann.

• Liker 1
Skrevet
Helene1982 skrev (1 minutt siden):

Vi er ulike og sliter i ulik grad og med ulike ting.

Så kanskje ikke sette deg selv opp som dommer på hva folk skal, bør og kan reagere på?

• Liker 7
  • Nyttig 4
Skrevet
Rosalilje84 skrev (9 minutter siden):

Så det at menn ikke har adgang til kvinnedusjer, er fordi man fordømmer hele gruppen (menn)? Eller kan du tenke deg at det kan være andre årsaker?

Det er både en tradisjon og det at folk flest er utilpasse ved å kle seg nakne. De fleste ungdommer i dag, dusjer for eksempel med badetøy. De fra 70.tallet er fullstendig uberørt, og de fra 80-tallet er midt imellom. Menn flest angriper ikke kvinner basert på hva de har på seg eller ikke har på seg.

• Liker 1
Skrevet
Hank Amarillo skrev (15 minutter siden):

Sånn feks ved å ha egne garderober, toaletter ol for kvinner hvor menn nektes tilgang?

Nei, ved å utvide sexualundervisningen til å handle om annet enn mensen, sykdommer og graviditet. Å etterforske overgrep mer grundig. Å stoppe menn som har flere anmeldelser. Ofte har de nesten tosifret anntall offere før de blir tatt. Mange er unge, så man må si fra til kompisen/venninnen om de oppfører seg upassende eller er for fulle og bør følges hjem. Partnervold bør ha mye større fokus.

• Liker 1
Skrevet (endret)
Helene1982 skrev (13 minutter siden):

Jeg beklager at jeg ikke oppfyller dine forventninger til et offer. Vi er ulike og sliter i ulik grad og med ulike ting. Det jeg er opptatt av er å sørge for at så få som mulig trenger å oppleve det samme som meg, og så mange som mulig overgripere fjærnes fra samfunnet. Det at en mann sier at han er kvinne, er ikke en risikofaktor for overgrep. Menn trenger ikke å late som de er kvinner for å lure kvinner. De er stort sett fysisk sterkere og det de trenger er en anledning der det ikke er andre rundt og et offer. Ingen sminke og parykk. Voldtekter skjer ikke vet at kvinner tror at de omgås en kvinne, men det er en egentlig en mann.

Hvis du er opptatt av å få så få kvinner som mulig å oppleve det samme som deg, så ville du ikke heiet for peniser i kvinnefengsel. 

Endret av Drizzt
  • Liker 5
  • Nyttig 2
Skrevet
Helene1982 skrev (3 minutter siden):

Å stoppe menn som har flere anmeldelser.

Stoppe dem i fra å feks gå inn i damegarderoben?

• Liker 6
  • Nyttig 2
Skrevet
Hank Amarillo skrev (9 minutter siden):

Så kanskje ikke sette deg selv opp som dommer på hva folk skal, bør og kan reagere på?

Dette var min påstand:

Sitat

Vi er ulike og sliter i ulik grad og med ulike ting.

Mener du at det er en antydning til at jeg er dommer? Det jeg prøvde å si var det motsatte.

• Liker 1
Skrevet

Dette var min påstand:

Mener du at det er en antydning til at jeg er dommer? Det jeg prøvde å si var det motsatte.

Nei, jeg sier at du motsier deg selv

• Liker 4
Skrevet
Hank Amarillo skrev (2 minutter siden):

Stoppe dem i fra å feks gå inn i damegarderoben?

Ja, menn som har flere pågående straffesaker, spesielt voldssaker, bør ikke gå fritt i samfunnet.

• Liker 1
Skrevet
Hank Amarillo skrev (Akkurat nå):

Nei, jeg sier at du motsier deg selv

Utdyp

Skrevet

Ja, menn som har flere pågående straffesaker, spesielt voldssaker, bør ikke gå fritt i samfunnet.

ok, så de serievoldtektsmennene som har flere pågående staffesaker mot seg blir nektet. Resten av serievoldtektsmennene må få gå inn og ut damegarderobene som de ønsker.

Hvor mange pågående straffesaker må en ha på seg da før en blir nektet?

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet
Hank Amarillo skrev (1 minutt siden):

ok, så de serievoldtektsmennene som har flere pågående staffesaker mot seg blir nektet. Resten av serievoldtektsmennene må få gå inn og ut damegarderobene som de ønsker.

Hvor mange pågående straffesaker må en ha på seg da før en blir nektet?

Hvor er denne garderoben? På en MC-klubb? I Sverige?  Jeg er ikke dommer, men min mening er at i et domokrati, kan man ikke sette restriksjoner på folk, om de ikke er dømt i utgangspunktet. Om man er anmeldt for noe som har skjedd i garderoben på MC-klubben, bør man utvises for en periode til saken er løst. 

• Liker 1
Skrevet
Helene1982 skrev (Akkurat nå):

Hvor er denne garderoben? På en MC-klubb? I Sverige?  Jeg er ikke dommer, men min mening er at i et domokrati, kan man ikke sette restriksjoner på folk, om de ikke er dømt i utgangspunktet. Om man er anmeldt for noe som har skjedd i garderoben på MC-klubben, bør man utvises for en periode til saken er løst. 

ok, så nå regulerer du deg til at serievoldteksmenn flere pågående straffesaker mot bør kunne gå fritt inn og ut av damegarderober som det behager dem.

Høres jo flott ut.

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
Hank Amarillo skrev (1 minutt siden):

ok, så nå regulerer du deg til at serievoldteksmenn flere pågående straffesaker mot bør kunne gå fritt inn og ut av damegarderober som det behager dem.

Høres jo flott ut.

Hva skal til for at du leser hele innlegget og svarer på det jeg faktisk skriver?

• Liker 1
Skrevet
4 minutter siden, Helene1982 said:

Man setter hele tiden restriksjoner på folk. Det kalles lover. Dette for å redusere uønsket atferd så langt det er mulig.

I tillegg har man mange flere restriksjoner, som at menn ikke kan gå inn i kvinnegarderober. Det er tidligere i tråden blitt tatt opp som transfobisk at Rowling viser til at en transkvinne forsøkte å voldta en ti år gammel jente på et toalett i et kjøpesenter.

• Liker 4
  • Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...