Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
Rosalilje84 skrev (18 minutter siden):

Man kan jo være aktivist selv om man ikke er ekstrem. Ikke alle miljøaktivister vil sprenge hele planeten eller avskaffe alt av biler i hele verden, for eksempel. En som hiver seg aggressivt i alle diskusjoner om trans og påstår at kjønn ikke er biologi, er transaktivist.

Men jeg er altså ikke det, uansett. Og nå har jeg heller ikke påstått at kjønn ikke er biologi. Jeg har påstått at det er mer enn. Det er ikke et ekstremt standpunkt og det er heller ikke et aktivistisk. PS: Transaktivister påstår heller ikke at biologi ikke eksisterer. Da tar du feil. 

• Liker 2
Skrevet
Mari Y skrev (Akkurat nå):

Men jeg er altså ikke det, uansett. Og nå har jeg heller ikke påstått at kjønn ikke er biologi. Jeg har påstått at det er mer enn. Det er ikke et ekstremt standpunkt og det er heller ikke et aktivistisk. PS: Transaktivister påstår heller ikke at biologi ikke eksisterer. Da tar du feil. 

Men det er ikke MER ENN. Kjønn er biologi hos absolutt alle dyr. Vi er også dyr. KjønnsIDENTITET er derimot noe annet enn biologi. Enkelte av aktivistene påstår også at kjønn er en følelse, ikke biologi.

• Liker 7
  • Nyttig 3
Skrevet
Madame Butterfly skrev (9 minutter siden):

Jeg evner ikke å se hva hun har gjort galt.

Hun kom med en morsom kommentar til en idiotisk reklame. I hvilket samfunn er det på noen som helst måte galt? 

En ting som i alle fall er helt sikkert, er at 100% av individer som menstruerer er kvinner.  

Jeg har allerede redegjort hvorfor det er galt, ganske tydelig lenger tilbake i tråden her. Det er mer enn hva hun har sagt. 

Skrevet
23 minutter siden, Mari Y said:

En som kjemper for trans - rettigheter. https://en.wikipedia.org/wiki/Transgender_rights_movement

Det er veldig mye mellomrom i denne debatten

https://khrono.no/nar-ytringsrommet-kollapsar/766874

Det er jo ikke sånn at man automatisk er enig med aktivistene i alt fordi man stiller seg kritisk til Rowlings uttalelser og det hun har gjort. Men folk som uforbeholdent støtter henne bør også kunne klare og å se at det ikke bare er hennes argeste motstandere som har gjort noe galt, her. 

Så. Rowling er alliert med nynazister og radikale feminister fordi hun har vært enig i noen ting som slike personer har sagt.

Men du er ikke en transaktivist selv om du hardnakket argumenterer deres sak?

Med tanke på hvordan du behandler Rowling, så burde jo du stå for alt transaktivister sier fordi du allierer deg med dem.

• Liker 10
  • Nyttig 5
Skrevet
Mari Y skrev (46 minutter siden):

Jeg er ikke transaktivist. Jeg har ikke eksplisitt hevdet at de skal inn på kvinne - toalettene. Det jeg hevduer er at J K Rowlings retorikk gir meg assossiasjoner til baderoms - frykt a la det man har sett i USA. Faktisk har jeg heller ingen svar på dette med toaletter osv.

Ups, da har jeg blitt "lurt". 🤔

• Liker 11
Skrevet
Rosalilje84 skrev (Akkurat nå):

Men det er ikke MER ENN. Kjønn er biologi hos absolutt alle dyr. Vi er også dyr. KjønnsIDENTITET er derimot noe annet enn biologi. Enkelte av aktivistene påstår også at kjønn er en følelse, ikke biologi.

Det er mer enn biologi. 

https://en.wikipedia.org/wiki/Sex–gender_distinction

Og, nei, kjønnsidentitet er ikke løsrevet fra biologi. https://abcnews.go.com/Health/gender-identity-biological-study/story?id=29335854

• Liker 1
Skrevet (endret)
Mari Y skrev (1 minutt siden):

Det er mer enn biologi. 

Og, nei, kjønnsidentitet er ikke løsrevet fra biologi. https://abcnews.go.com/Health/gender-identity-biological-study/story?id=29335854

Biologisk KJØNN er biologi. Det er XY eller XX, enkelte ganger avvik - men det er nettopp avvik. Kjønnsidentitet er en følelse, en sinnsstemning og lignende. For øvrig stryker du på eksamen hvis du bruker Wikipedia som kilde. Just saying.

Endret av Rosalilje84
  • Liker 10
  • Nyttig 2
Skrevet
Katten.2.0 skrev (3 minutter siden):

Så. Rowling er alliert med nynazister og radikale feminister fordi hun har vært enig i noen ting som slike personer har sagt.

Men du er ikke en transaktivist selv om du hardnakket argumenterer deres sak?

Med tanke på hvordan du behandler Rowling, så burde jo du stå for alt transaktivister sier fordi du allierer deg med dem.

At hun har alliert seg med ny - nazister og høyreekstreme finner jeg ingenting på. At hun derimot har gitt støtte til noen hanske tvilsomme folk er et faktum. At dette problematiseres burde heller ikke være et problem 

• Liker 1
Skrevet
Rosalilje84 skrev (15 minutter siden):

Men jeg hadde ikke ønsket å dele rom med en person som så ut som mann og identifiserte seg som mann, der jeg lå halvnaken, ble sjekket i hytt og vær, måtte blotte puppene for sykepleier for ammeveiledning og diverse. Enten er man mann, eller så er man kvinne. Er man mann, skal man på avdeling med menn. 

Ser den 😊

• Liker 3
Skrevet
Mari Y skrev (5 minutter siden):

Jeg har allerede redegjort hvorfor det er galt, ganske tydelig lenger tilbake i tråden her. Det er mer enn hva hun har sagt. 

Ok. La oss ta utgangspunkt i det. Mener du da at vi også skal boikotte og kansellere Knut Hamsun? Med samme begrunnelse som Rowling?

• Liker 7
Skrevet
Mari Y skrev (1 minutt siden):

At hun har alliert seg med ny - nazister og høyreekstreme finner jeg ingenting på. At hun derimot har gitt støtte til noen hanske tvilsomme folk er et faktum. At dette problematiseres burde heller ikke være et problem 

Men da burde det heller ikke vært et problem at du blir kalt transaktivist, når du oppfører deg som en. Du vet, "aktivist" er ikke et skjellsord. Det er en nøytral betegnelse.

• Liker 7
  • Nyttig 4
Skrevet
Just now, Mari Y said:

Da har vi avklart at du er transaktivist og står ansvarlig for alt transaktivister sier.

• Liker 10
  • Nyttig 3
Skrevet
Rosalilje84 skrev (1 minutt siden):

Biologisk KJØNN er biologi. Det er XY eller XX, enkelte ganger avvik - men det er nettopp avvik. Kjønnsidentitet er en følelse, en sinnsstemning og lignende. For øvrig stryker du på eksamen hvis du bruker Wikipedia som kilde. Just saying.

Det er ingen her som hevder at biologisk kjønn ikke er biologi. Kjønnsidentitet er det kjønnet du føler deg som, og vel, det jeg leser her peker i verste fall på at det har en sammenheng med biologi. Mener du at dette er feil, så bør du komme med noe sterkere eller underbygge hvorfor det som står der er feil.

Skrevet
Rosalilje84 skrev (2 minutter siden):

Ok. La oss ta utgangspunkt i det. Mener du da at vi også skal boikotte og kansellere Knut Hamsun? Med samme begrunnelse som Rowling?

Nei, men jeg mener at det hun har gjort er høyest kritikkverdig. Det er fullt mulig og å støtte noens rett til og å ytre seg og samtidig ta avstand fra det som blir ytret eller gjort. 

Skrevet
Rosalilje84 skrev (31 minutter siden):

Man kan jo være aktivist selv om man ikke er ekstrem. Ikke alle miljøaktivister vil sprenge hele planeten eller avskaffe alt av biler i hele verden, for eksempel. En som hiver seg aggressivt i alle diskusjoner om trans og påstår at kjønn ikke er biologi, er transaktivist.

Selve ordet aktivist har fått negativ farge de siste årene - uansett hva det aksjoneres for eller mot. 

Aktivister kjennetegnes av ideologisk ekstremisme og som vi ofte også ser - kunnskapsløshet. Det er ikke uvanlig med hærverk og voldelige eller på grensen mot voldelige måter å aksjonere på, men noen nøyer seg kun med hets og mobbing av de som er uenige med dem.

Transaktivistene er ingen unntak.

• Liker 6
  • Nyttig 3
Skrevet
Mari Y skrev (3 minutter siden):

Det er ingen her som hevder at biologisk kjønn ikke er biologi. Kjønnsidentitet er det kjønnet du føler deg som, og vel, det jeg leser her peker i verste fall på at det har en sammenheng med biologi. Mener du at dette er feil, så bør du komme med noe sterkere eller underbygge hvorfor det som står der er feil.

Kjønn er ikke kjønnsidentitet.

Kjønnsidentitet er ikke kjønn.

Kjønn er biologi, objektivt og målbart.

Kjønnsidentitet er en følelse, subjektivt og ikke-målbart.

Hvis jeg våkner i morgen og erklærer meg for transperson, hvordan kan du bevise på en objektiv og målbar, forankret i seriøs forskning måte at jeg faktisk er trans og ikke bare noe jeg sier og fantaserer om? 

• Liker 8
  • Nyttig 3
Skrevet
Katten.2.0 skrev (3 minutter siden):

Da har vi avklart at du er transaktivist og står ansvarlig for alt transaktivister sier.

Jeg hadde aldri visst at Kvinneguiden er et tulleforum, indeed...

Jeg skal gjøre det enkelt: Når du støtter mennesker som uttaler at transpersoner er 'blackface actors', så er det litt mer enn og å komme med noen kritiske uttalelser her og der. 

En person som Posie Parker har dessuten også kommet med en del ganske grove uttalelser mot transpersoner. 

Det bør ikke være vanskelig og å ta et standpunkt, her, når man vet dette, og det og å fortsatt støtte Rowling som om hun ikke har gjort noe galt oppe i dette, er grunnleggende feigt 

• Liker 1
Skrevet
Mari Y skrev (2 minutter siden):

Jeg skal gjøre det enkelt: Når du støtter mennesker som uttaler at transpersoner er 'blackface actors', så er det litt mer enn og å komme med noen kritiske uttalelser her og der. 

En person som Posie Parker har dessuten også kommet med en del ganske grove uttalelser mot transpersoner. 

Det bør ikke være vanskelig og å ta et standpunkt, her, når man vet dette, og det og å fortsatt støtte Rowling som om hun ikke har gjort noe galt oppe i dette, er grunnleggende feigt 

Feigt? Er man feig for å ikke ha de samme meningene som andre? 🤔

• Liker 16
  • Nyttig 1
Skrevet
Drizzt skrev (3 minutter siden):

Kjønn er ikke kjønnsidentitet.

Kjønnsidentitet er ikke kjønn.

Kjønn er biologi, objektivt og målbart.

Kjønnsidentitet er en følelse, subjektivt og ikke-målbart.

Hvis jeg våkner i morgen og erklærer meg for transperson, hvordan kan du bevise på en objektiv og målbar, forankret i seriøs forskning måte at jeg faktisk er trans og ikke bare noe jeg sier og fantaserer om? 

Jeg vet ikke nok om kjønn til og å svare på dette med kjønnsidentitet , men kjønn er definitivt ikke bare biologi. Det er fakta. Det er sosialt, det er juridisk, det er biologisk, osv. 

Skrevet
Mari Y skrev (2 minutter siden):

Kan jeg spørre deg helt seriøst om noe?

Hvis en person sier en setning som du er enig i, forplikter det deg å være enig med alt denne personen har sagt, sier og kommer til å si i fortiden, nåtiden og fremtiden?

• Liker 10
  • Nyttig 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...