Mari Y Skrevet 3. januar 2023 #501 Skrevet 3. januar 2023 Thanos skrev (1 minutt siden): 'Menn i kvinnegarderoben' er jo nettopp det. Det er ikke transfobisk å hevde at en biologisk født mann er en mann. Uansett om vedkomne anser seg som kvinne. Fakta og biologi først, så kommer hensyn til personer som mener de er et annet kjønn enn det de ble født med. Det er dette Rowling står så hardnakket på. Og hun har helt rett. Det er i så måte misvisende, gitt at en Transkvinne er en kvinne og gitt at det er mange myter rundt dette https://en.wikipedia.org/wiki/Trans_woman https://en.wikipedia.org/wiki/Bathroom_bill Og folk lar seg lure 1
Gjest vilkåret Skrevet 3. januar 2023 #502 Skrevet 3. januar 2023 Det må være lov å ha meninger man ikke liker uten å kalle de anti, pro, fobisk, hater eller annet. Å stemple noen som transfobisk tar fra mennesker sin rett til å ha meninger om kontroversielle temaer. Så lenge det ikke kommer oppfordringer til vold e.l, så er det helt innafor å ytre seg selv om man misliker meningen til personen
Mari Y Skrevet 3. januar 2023 #503 Skrevet 3. januar 2023 Hannah80 skrev (1 minutt siden): Ja, transmenn kan menstruerer og føde. Men ikke menn. Men vanvittig å bli stemplet som transfob fordi man ønsker å presisere det. Det ligger litt i hvordan det ble sagt, forhistorien, og hvem JK Rowling har alliert seg osv. Jeg tror det Contrapoints påpeker er helt korrekt, og at det er vanskelig og å kalle det hun ytrer transfobi dersom man ikke kjenner igjen språket. Men det er eksplisitt en del av en bevegelse eller holdninger som ofte kalles for terf https://en.wikipedia.org/wiki/TERF Som da innebærer at man ikke anerkjenner Transkvinner som kvinner og påstander om at dersom man gir rom for at Transkvinner kan definere seg som kvinne, åpner man opp for overgrep på toalettene osv. Som jeg misstenker for og å være en konspirasjonsteori. 1
Mari Y Skrevet 3. januar 2023 #504 Skrevet 3. januar 2023 vilkåret skrev (5 minutter siden): Det må være lov å ha meninger man ikke liker uten å kalle de anti, pro, fobisk, hater eller annet. Å stemple noen som transfobisk tar fra mennesker sin rett til å ha meninger om kontroversielle temaer. Så lenge det ikke kommer oppfordringer til vold e.l, så er det helt innafor å ytre seg selv om man misliker meningen til personen Det handler om og å kjenne igjen språket.
Gjest vilkåret Skrevet 3. januar 2023 #505 Skrevet 3. januar 2023 1 minutt siden, Mari Y said: Det handler om og å kjenne igjen språket. Jeg mener å hevde at "språket" er problematisk noe er bare en større del av å forsøke kneble meninger man ikke liker. Man leter etter en grunn til å sensurere og resultatet er å skape denne ideen av at denne type "språkbruk" er farlig. Så later man som om dette er et fenomen man må passe seg for, og endelig har man en grunn til å ta personen med meninger man ikke liker
Mari Y Skrevet 3. januar 2023 #506 Skrevet 3. januar 2023 Pippi Lotta skrev (12 timer siden): Jeg forstår ikke at det J.K.Rowling har sagt kan være så galle. Nå er det en sak i VG om at anmelderen deres ikke vet om han kan anmelde det nye Harry Potter spillet, på tros av at forfatteren ikke er involvert i prosessen med å skape spillet. Det er en ting og ikke ville spille fordi det gir deg dårlige assosiasjoner, men at VG skal begynne og sensurere kultur sakker fordi de er forbundet til en person som har en upopulær mening synes jeg er for gale! https://www.vg.no/rampelys/spill/i/onkzBB/harry-potter-spill-skaper-debatt-vanskelig Det som er galt med det hun skrev ligger i konteksten og hvem hun har alliert seg med og vist støtte til. For folk som ikke har fått med seg alt og holdninger blant enkelte feminister, så er det ikke alltid lett og å se det. Sett isolert fremstår det ikke så farlig. Men når man ser mønsteret, så blir det noe annet
Mari Y Skrevet 3. januar 2023 #507 Skrevet 3. januar 2023 vilkåret skrev (2 minutter siden): Jeg mener å hevde at "språket" er problematisk noe er bare en større del av å forsøke kneble meninger man ikke liker. Man leter etter en grunn til å sensurere og resultatet er å skape denne ideen av at denne type "språkbruk" er farlig. Så later man som om dette er et fenomen man må passe seg for, og endelig har man en grunn til å ta personen med meninger man ikke liker Dette handler ikke om og å kneble meninger man ikke liker, men at ytringene hennes er transfobe, såvel som de hun allierer seg med.
Gjest vilkåret Skrevet 3. januar 2023 #508 Skrevet 3. januar 2023 10 minutter siden, Mari Y said: Dette handler ikke om og å kneble meninger man ikke liker, men at ytringene hennes er transfobe, såvel som de hun allierer seg med. Ok, så kan du kalle meningene hennes transfobiske. Det spiller ingen rolle, hun har rett til å uttale seg. Hvem hun allierer seg med har ingenting med meningene å gjøre.
Mari Y Skrevet 3. januar 2023 #509 Skrevet 3. januar 2023 (endret) vilkåret skrev (6 minutter siden): Ok, så kan du kalle meningene hennes transfobiske. Det spiller ingen rolle, hun har rett til å uttale seg. Hvem hun allierer seg med har ingenting med meningene å gjøre. Hun har rett til og å uttale seg og folk har rett til og å kalle henne ut. Og jeg ville dessuten aldri alliert meg med kjente transfober om jeg ikke ville bli tatt for og å være transfob. Endret 3. januar 2023 av Mari Y
Gjest vilkåret Skrevet 3. januar 2023 #510 Skrevet 3. januar 2023 3 minutter siden, Mari Y said: Hun har rett til og å uttale seg og folk har rett til og å kalle henne ut. Og jeg ville dessuten aldri alliert meg med kjente transfober om jeg ikke ville bli tatt for og å være transfob. Og der går du fra å mislike en person for sine meninger til heksejakt. Det er uakseptabelt i mine øyne. Det går fint an å være venn med mennesker med andre meninger enn seg selv.
Amantha Skrevet 3. januar 2023 #511 Skrevet 3. januar 2023 42 minutter siden, Mari Y said: Og deretter har det bare gravd seg enda lenger ned i kaninhullet. Forøvrig menstruerer transmenn. Ja, men det er jo ikke rart de gjør det. Transmenn er jo biologiske kvinner. Man kommer ikke bort fra biologien. 14 2
Hannah80 Skrevet 3. januar 2023 #512 Skrevet 3. januar 2023 vilkåret skrev (16 minutter siden): Ok, så kan du kalle meningene hennes transfobiske. Det spiller ingen rolle, hun har rett til å uttale seg. Hvem hun allierer seg med har ingenting med meningene å gjøre. Nettopp. Det har gått altfor langt. At Rowling blir truet på livet, og mottar trusler fra enkelte transkvinner om at de vil voldta henne med "kvinnepenisen" sin, er en milliard ganger verre enn å påpeke at det finnes kun to biologiske kjønn. 17 1 5
Hank Amarillo Skrevet 3. januar 2023 #513 Skrevet 3. januar 2023 Velvia skrev (8 timer siden): Transfobi er svært reelt og man snakker om folkemordsretorikk mot transpersoner. Akkurat den samme retorikken man finner her i tråden. Kan du sitere et innlegg fra denne tråden som et eksempel på oppfordring til folkemord av transpersoner? 10 5
Mari Y Skrevet 3. januar 2023 #514 Skrevet 3. januar 2023 vilkåret skrev (18 minutter siden): Og der går du fra å mislike en person for sine meninger til heksejakt. Det er uakseptabelt i mine øyne. Det går fint an å være venn med mennesker med andre meninger enn seg selv. Dette er ikke heksejakt
Raven.Writingdesk Skrevet 3. januar 2023 #515 Skrevet 3. januar 2023 Mari Y skrev (19 minutter siden): Hun har rett til og å uttale seg og folk har rett til og å kalle henne ut. Og jeg ville dessuten aldri alliert meg med kjente transfober om jeg ikke ville bli tatt for og å være transfob. Dette er problemet med «woke generasjonen, de møter saklig debatt med barnsligheter og «cancel culture», om de ikke tåler å høre noe de selv misliker. Det er å be om motstand, og at man blir mislikt enda mer. Ikke grunnet at man er trans men at man forfekter en slags ideologi som blir fanatisk, fordi det er nulltoleranse mot andre meninger enn sin egen. Alt annet enn hva man selv tror på er «hatsk», eller «idioti» eller noe man skal «holde seg unna». Det er språket til en fanatiker. Være seg religiøse eller politiske agenda. 11 1 7
Mari Y Skrevet 3. januar 2023 #516 Skrevet 3. januar 2023 Hank Amarillo skrev (Akkurat nå): Kan du sitere et innlegg fra denne tråden som et eksempel på oppfordring til folkemord av transpersoner? Det trenger ikke være direkte, men retorikk kan indirekte bidra til hat. Derfor må man ta det på alvor
Mari Y Skrevet 3. januar 2023 #517 Skrevet 3. januar 2023 Full Ugle skrev (Akkurat nå): Dette er problemet med «woke generasjonen, de møter saklig debatt med barnsligheter og «cancel culture», om de ikke tåler å høre noe de selv misliker. Det er å be om motstand, og at man blir mislikt enda mer. Ikke grunnet at man er trans men at man forfekter en slags ideologi som blir fanatisk, fordi det er nulltoleranse mot andre meninger enn sin egen. Alt annet enn hva man selv tror på er «hatsk», eller «idioti» eller noe man skal «holde seg unna». Det er språket til en fanatiker. Være seg religiøse eller politiske agenda. Tror du bør sette deg inn i hva Woke betyr https://en.wikipedia.org/wiki/Woke 1
Raven.Writingdesk Skrevet 3. januar 2023 #518 Skrevet 3. januar 2023 Mari Y skrev (Akkurat nå): Det trenger ikke være direkte, men retorikk kan indirekte bidra til hat. Derfor må man ta det på alvor Når du møter saklig debatt og meningsytring annen enn din egen men stempler dette som «hatsk», så er det du som er den som er fanatisk og dermed «hatsk». 8 4
Mari Y Skrevet 3. januar 2023 #519 Skrevet 3. januar 2023 Amantha skrev (17 minutter siden): Ja, men det er jo ikke rart de gjør det. Transmenn er jo biologiske kvinner. Man kommer ikke bort fra biologien. Man kommer heller ikke bort ifra at kjønn er mer enn biologi. https://en.wikipedia.org/wiki/Sex_and_gender_distinction Og at biologi er sammensatt
Raven.Writingdesk Skrevet 3. januar 2023 #520 Skrevet 3. januar 2023 Mari Y skrev (1 minutt siden): Tror du bør sette deg inn i hva Woke betyr https://en.wikipedia.org/wiki/Woke Du må begynne å tenke selv og slutte å henvise til Wikipedia i hytt og gevær. En transkvinne er heller ikke «en kvinne» uansett om noen har redigert Wikipedia til at det står slik, det burde endres til «noen som identifiserer seg som kvinne». Det blir den riktige terminologien. 10 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå