Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest In absentia
Skrevet
Mari Y skrev (På 31.12.2021 den 23.48):

Det er allerede mange diskusjoner rundt dette og NY illustrerer det ganske tydelig. Bare det at man i noen tilfeller ikke kan bedømme kjønn, f eks 

Og, det er allerede gjort flere ganger, men jeg kan godt gjenta det jeg viste ti

'Kjønn er en grunnleggende side ved en persons identitet. Normer i samfunnet er i stor grad med på å definere hva som er typisk kvinnelig og mannlig. Hva som er ansett for mannlig og kvinnelig varierer gjennom historien og mellom kulturer. Kjønn kan forstås som tre ulike aspekter: biologisk kjønn - den kroppen du er født med, psykologisk kjønn - det kjønnet du føler deg som, og sosialt kjønn - det kjønnet andre oppfatter deg som og som du sosialiseres inn i.'

https://www.bufdir.no/lhbt/lhbt_ordlista/k/kjonn/

Gjennom historien has kjønn betydd biologisk kjønn og ikke noe annet. De andre tingene du nevner er del av det enkelte individets personlighet. De aller fleste bruker fortsatt kjønn utelukkende om biologisk kjønn, og kommer til å fortsette med det. Denne rare kjønns-idiologien som du og enkelte andre forfekter er et stort steg bakover for menneskeheten og bør forkastes sammen med annen religiøs og pseudo-vitenskaplig ideologi. 

Skrevet
Mari Y skrev (4 timer siden):

Jeg tror man også bør forstå litt hva transfobi oppriktig er. 

"Transfobi" er et tulleord som transaktivister bruker siden de mangler saklige argumenter

• Liker 16
  • Nyttig 6
Skrevet
CAPS LOCK skrev (3 timer siden):

"Transfobi" er et tulleord som transaktivister bruker siden de mangler saklige argumenter

Transfobi som ord lider av samme skjebne som rasisme.

Brukes der hvor de ikke skal brukes og dermed mister verdi og utvannes. 

• Liker 10
  • Nyttig 3
Skrevet
CAPS LOCK skrev (3 timer siden):

Transfobi er dessverre ikke tull, men ordet er skivebom på fenomenet det beskriver. Det handler absolutt ikke om fobi. "Transfobi" dekker også  altfor bredt og beskriver blant annet transemobbere og folk som mangler respekt for transer. JK Rowling er ikke  der i det hele tatt. Hun er ingen transmobber og jeg kjenner heller ikke til respektløshet.

I en del miljøer så ser man disse "transfobe" tendensene i alvorlig grad og da snakker jeg om diskriminering og mobbing og i verste fall forfølgelse fra myndighetene som ender opp med henrettelse ved henging i heisekran. Men det er ingen fobi. Det er diskriminering og dårlig behandling av en gruppe mennesker.

• Liker 9
Skrevet
Mari Y skrev (11 timer siden):

Her bør man nesten følge litt med på hva hun har skrevet opp igjennom. Jeg synes denne taken er god 

Dette var bra Meningsløst og kjedelig. 

• Liker 6
Skrevet

Jeg forstår ikke at det J.K.Rowling har sagt kan være så galle. Nå er det en sak i VG om at anmelderen deres ikke vet om han kan anmelde det nye Harry Potter spillet, på tros av at forfatteren ikke er involvert i prosessen med å skape spillet. Det er en ting og ikke ville spille fordi det gir deg dårlige assosiasjoner, men at VG skal begynne og  sensurere kultur sakker fordi de er forbundet til en person som har en upopulær mening synes jeg er for gale!

https://www.vg.no/rampelys/spill/i/onkzBB/harry-potter-spill-skaper-debatt-vanskelig 

• Liker 18
  • Nyttig 6
Gjest Pompadeur
Skrevet

Om 30 år kommer man til å gi ytringsfrihetspriser til Rowling, da hun har stått oppreist i massepsykosens tidsalder.

Gjest Velvia
Skrevet
8 hours ago, I Grosny said:

Transfobi er dessverre ikke tull, men ordet er skivebom på fenomenet det beskriver. Det handler absolutt ikke om fobi. "Transfobi" dekker også  altfor bredt og beskriver blant annet transemobbere og folk som mangler respekt for transer. JK Rowling er ikke  der i det hele tatt. Hun er ingen transmobber og jeg kjenner heller ikke til respektløshet.

I en del miljøer så ser man disse "transfobe" tendensene i alvorlig grad og da snakker jeg om diskriminering og mobbing og i verste fall forfølgelse fra myndighetene som ender opp med henrettelse ved henging i heisekran. Men det er ingen fobi. Det er diskriminering og dårlig behandling av en gruppe mennesker.

Transfobi er svært reelt og man snakker om folkemordsretorikk mot transpersoner. Akkurat den samme retorikken man finner her i tråden.

https://www.lemkininstitute.com/statements-new-page/statement-on-the-genocidal-nature-of-the-gender-critical-movement’s-ideology-and-practice

Skrevet
4 hours ago, Pippi Lotta said:

Jeg forstår ikke at det J.K.Rowling har sagt kan være så galle. Nå er det en sak i VG om at anmelderen deres ikke vet om han kan anmelde det nye Harry Potter spillet, på tros av at forfatteren ikke er involvert i prosessen med å skape spillet. Det er en ting og ikke ville spille fordi det gir deg dårlige assosiasjoner, men at VG skal begynne og  sensurere kultur sakker fordi de er forbundet til en person som har en upopulær mening synes jeg er for gale!

https://www.vg.no/rampelys/spill/i/onkzBB/harry-potter-spill-skaper-debatt-vanskelig 

Så mye for NRK-plakaten:

d. NRK skal være redaksjonelt uavhengig. NRK skal verne om sin integritet og troverdighet for å kunne opptre fritt og uavhengig i forhold til personer eller grupper som av politiske, ideologiske, økonomiske eller andre grunner vil øve innflytelse på det redaksjonelle innholdet. Virksomheten skal preges av høy etisk standard og over tid være balansert.

• Liker 9
  • Nyttig 5
Skrevet (endret)
Velvia skrev (3 timer siden):

Transfobi er svært reelt og man snakker om folkemordsretorikk mot transpersoner. Akkurat den samme retorikken man finner her i tråden.

https://www.lemkininstitute.com/statements-new-page/statement-on-the-genocidal-nature-of-the-gender-critical-movement’s-ideology-and-practice

Problemet er at alt for mange snøflak ikke evner å skille mellom transfobi og kritikk av hvordan samfunnet hånterer transdebatten.

Rowling har påpekt sannheten! Og jo mer hat og dritt hun får, jo hardere står hun i forsvar for sitt syn. Hun er en prinsippfast person hvor vitenskap og fornuft står i første rekke. Synd ikke vi kan si det samme om Radcliff og Warner Brothers som utnytter Potter universet som de tjener shitload med penger på! Men å assosieres med Rowling vil de ikke! Faens feige kryp! Laveste form for holdninger. Hadde jeg vært Rowling, hadde jeg nektet WB å bruke lisensen til absolutt alt som er i nærheten av Potter universet. Da blir WB sittende på en lisens som ikke er verdt en krone!

Endret av Thanos
  • Liker 15
  • Nyttig 8
Skrevet
Jegern Puahate skrev (6 timer siden):

Så mye for NRK-plakaten:

d. NRK skal være redaksjonelt uavhengig. NRK skal verne om sin integritet og troverdighet for å kunne opptre fritt og uavhengig i forhold til personer eller grupper som av politiske, ideologiske, økonomiske eller andre grunner vil øve innflytelse på det redaksjonelle innholdet. Virksomheten skal preges av høy etisk standard og over tid være balansert.

Ja, synes det er på kanten.

• Liker 1
Skrevet (endret)
Thanos skrev (3 timer siden):

Problemet er at alt for mange snøflak ikke evner å skille mellom transfobi og kritikk av hvordan samfunnet hånterer transdebatten.

Rowling har påpekt sannheten! Og jo mer hat og dritt hun får, jo hardere står hun i forsvar for sitt syn. Hun er en prinsippfast person hvor vitenskap og fornuft står i første rekke. Synd ikke vi kan si det samme om Radcliff og Warner Brothers som utnytter Potter universet som de tjener shitload med penger på! Men å assosieres med Rowling vil de ikke! Faens feige kryp! Laveste form for holdninger. Hadde jeg vært Rowling, hadde jeg nektet WB å bruke lisensen til absolutt alt som er i nærheten av Potter universet. Da blir WB sittende på en lisens som ikke er verdt en krone!

J K Rowlings standpunkter høres ut som kritjkk, men hvis man ikke klarer og å gjenkjenne hvor det kommer fra, så ser man heller ikke problemet. Ta også med at hun har alliert seg med noen ganske ytterliggående folk. 

Argumenter som 'menn i kvinnegarderoben' spiller definitivt på transfobe holdninger og ytringer. 

Såklart, det må være åpenhet for og å drøfte vanskelige sider ved transdebatten, men dette er noe helt annet. 

Det er veldig lite ved det hun hevder som er fakta, forøvrig 

Endret av Mari Y
Skrevet

Tenk at alt dette startet med at hun ga sin støtte til noen som mente at det kun er kvinner som menstruerer. 

• Liker 17
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Skrevet
Hannah80 skrev (1 minutt siden):

Tenk at alt dette startet med at hun ga sin støtte til noen som mente at det kun er kvinner som menstruerer. 

Og deretter har det bare gravd seg enda lenger ned i kaninhullet. Forøvrig menstruerer transmenn. 

Skrevet
Mari Y skrev (2 minutter siden):

J K Rowlings standpunkter høres ut som kritjkk, men hvis man ikke klarer og å gjenkjenne hvor det kommer fra, så ser man heller ikke problemet. Ta også med at hun har alliert seg med noen ganske ytterliggående folk. 

Argumenter som 'menn i kvinnegarderoben' spiller definitivt på transfobe holdninger og ytringer. 

Såklart, det må være åpenhet for og å drøfte vanskelige sider ved transdebatten, men dette er noe helt annet. 

Det er veldig lite ved det hun hevder som er fakta, forøvrig 

'Menn i kvinnegarderoben' er jo nettopp det. Det er ikke transfobisk å hevde at en biologisk født mann er en mann. Uansett om vedkomne anser seg som kvinne. Fakta og biologi først, så kommer hensyn til personer som mener de er et annet kjønn enn det de ble født med. Det er dette Rowling står så hardnakket på. Og hun har helt rett.

• Liker 17
  • Nyttig 3
Skrevet
Mari Y skrev (1 minutt siden):

Og deretter har det bare gravd seg enda lenger ned i kaninhullet. Forøvrig menstruerer transmenn. 

Ja, transmenn kan menstruerer og føde. Men ikke menn. Men vanvittig å bli stemplet som transfob fordi man ønsker å presisere det. 

• Liker 14
  • Nyttig 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...