Gjest Karli Skrevet 9. juni 2020 #1 Skrevet 9. juni 2020 (endret) .. Endret 25. juni 2020 av Karli Anonym
Gjest kira87 Skrevet 9. juni 2020 #2 Skrevet 9. juni 2020 6 minutter siden, Karli skrev: Har tatt til oss en katt, og den er lite sosial. Den er veldig stresset. Mannen min og jeg har ulile fremgangsmåter. Katten er ikke trygg på mennesker. Den er snill, men skvetter fort og vil helst bare ligge i buret sitt. Den går frem for å spise, går på do og har også turt å gå noen runder i huset. Mannen min blir så gira hvis den er ute for å titte og går da etter katten. Han skal se hva han gjør, filme, ta bilder, sitte ved siden av, klappe osv. Jeg ber han pent om å la han få utforske i fred og ro. Jeg ser at katten blir stresset og løper for å gjemme seg igjen, gang etter gang. I dag satte han seg fast fordi han følte seg presset inn i et hjørne. Mannen min blir like overrasket hver gang, og løper da etter katten for å lokke den tilbake med dårlig samvittighet. Har sagt at dette stresser katten, men han påstår at han må lære seg at vi også bor her, og at han må venne seg til bevegelser og støy. Jeg er sterkt uenig at det å hele tiden rope på Mons når han prøver å gjøre seg kjent med territoriet er dumt ettersom han løper tilbake til skjulestedet hver gang. Det må da være bedre å ta ting langsomt. La han bruke tiden han trenger på å bli trygg i alle husets rom, få sette lukten sin på ting og oppleve at vi er likegyldige til hvor han befinner seg. Tenker vi fort signaliserer at det er vårt territoriet når vi hele tiden går etter han, roper, står i veien for han, får øyekontakt. Tenker tilliten må bygges opp langsomt. Jeg vet ikke. Noen med erfaring? Helt enig med deg. Det høres ille ut for katten at mannen din blir så ivrig. Nå vet jeg ikke hvor lenge dere har hatt katten hjemme, men det høres ikke ut som at den har vært der så lenge. Gi den tid til å bli trygg på omgivelsene. Vis denne https://www.fod.no/forste-tiden-i-nytt-hjem/ til mannen, så han kanskje forstår litt bedre. Håper dere får en trygg katt etterhvert, men ting tar tid. Og det hjelper absolutt ikke å være påtrengende og masete.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå