Gå til innhold

Psykisk helse - flau over egne handlinger

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har vært psykisk ustabil i mange måneder nå, med depresjoner og det ene og det andre. Har vært innom en rekke instanser i helsevesenet og slik brukt masse av det offentliges ressurser på å rette opp i problemer (medisinske) jeg selv har forårsaket i denne prosessen. 

Nå er jeg "frisk" igjen, dvs. jeg er hjemme og utfører de oppgavene jeg har. Men nå har jeg igjen gjort ting som er uheldige for helsen og som fikk store konsekvenser sist (nei, dette er IKKE et nødstilfelle - snakker mer om usunne uvaner) - ikke i form av at det ble farlig, men i form av at det ble masse oppstyr. Synes det er vanskelig å kontrollere, samtidig som jeg er utrolig flau over hvordan jeg handler og skjønner ikke selv hvordan man kan gjøre slike hjernedøde handlinger vel vitende om at det bare er skadelig. Problemet er humørsvingninger. Noe som ikke ville ramlet meg inn nå i dette øyeblikk, kan være den største selvfølgelighet, kanskje en nødvendighet, i kveld. 

Jeg vurderte å ringe en eller annen slags anonym telefon i går for medisinsk råd, men lot det være fordi jeg har gjort akkurat det samme før, og da var man plutselig ikke anonym lenger 😣 Hadde livet stått i fare så hadde det vært en ting, men føler at det pga historikken vil komme en overreaksjon om jeg skulle tatt opp problemet meg legen eller psykologen, i tillegg er jeg utrolig flau. Jeg har behov for å snakke om det, men jeg vet at jeg ikke kan. 

Har ingen diagnose, men sliter altså med følt kraftige humørsvingninger. Kjenner meg gjerne energifattig og er tiltaksløs på dagtid, mens jeg kvikner veldig til i løpet av kvelden. Om natten får jeg ikke sove fordi tankene skyter gjennom hodet. Blir liggende i timesvis og fører en innvendig monolog som aldri tar slutt. Noen ganger avspilles det et eller annet morsomt scenario som gjør at jeg må le. PS. Ingen får med seg dette og jeg klarer fint oppføre meg som et helt alminnelig menneske utad. Magien skjer på innsiden. 

Trenger ikke her forslag til diagnose e.l., men gjerne litt tilbakemelding på om du kanskje har det lignende og muligens hva du gjør for å undertrykke trang til uhensiktsmessig handlinger. Hadde bare lyst til å skrive dette ned et sted. :) Takk for at du leste. 

Anonymkode: 5191c...044

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvor gammel er du? Vet ikke hvorfor, men jeg kom til å tenke på overgangsalderen. 

Anonymkode: 2b0fa...d24

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hvor gammel er du? Vet ikke hvorfor, men jeg kom til å tenke på overgangsalderen. 

Anonymkode: 2b0fa...d24

Overgangsalderen?? :0 Sier helst ikke hvor gammel jeg er, men normalt sett ville det være veldig uvanlig/tidlig om jeg skulle være i overgangsalderen. *Google overgangsalder* Takk for tips 😮

AnonymBruker
Skrevet

Man har en teori om at galskap og genialitet er tett forbundet. At prisen et genialt sinn betaler kan være bipolaritet, schizofreni, eller bare en i nær familie, med lignende gener.  Som du sier, magien skjer på innsiden.  Du er den du er, og kanskje faller sinnet ditt under en psykiatrisk diagnose, kanskje ikke. Uansett, så lenge du ikke tipper over kan du bruke det som skjer i deg på en konstruktiv måte. Masse tanker? bruk de kreativt.  Mange innskytelser? Finn egne teknikker for å kontrollere de, men benytt deg av en den gaven det er å få mange ideer, bruk de! Vei nøye hva som er positivt for deg, og hva du kan angre på. Skriv ned foreksempel.  Og vær uendelig forsiktig med rus også alkohol, det kan glre et sårbart sinn inn i psykoser og gi uopprettelig skade på sikt. Og ta kontakt med fastlegen om akkurat det du skriver. Har du en god fastlege vil han eller henne kunne vere et ankerfeste i en tidvis kaotisk tilværelse. Lykke til!

Anonymkode: c488f...418

Skrevet

Når jeg har emosjonelle stormer og holder på å reagere destruktivt så er jeg nødt til å avlede meg selv, men også tvinge meg til å tåle følelsene. Det er ingen rask løsning, men noe som krever øvelse over år. Jeg har perioder jeg klarer det og perioder hvor det går helt skeis. Tidvis føles det helt ukontrollerbart, mens andre ganger er det jeg selv som har kontroll. 

Du bør snakke med psykologen om dette slik at du får hjelp til å mestre det bedre. Hvis du holder det for deg selv for å unngå reaksjoner så blir det jo mer vanskelig å få hjelp med det og dermed bedring. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Man har en teori om at galskap og genialitet er tett forbundet. At prisen et genialt sinn betaler kan være bipolaritet, schizofreni, eller bare en i nær familie, med lignende gener.  Som du sier, magien skjer på innsiden.  Du er den du er, og kanskje faller sinnet ditt under en psykiatrisk diagnose, kanskje ikke. Uansett, så lenge du ikke tipper over kan du bruke det som skjer i deg på en konstruktiv måte. Masse tanker? bruk de kreativt.  Mange innskytelser? Finn egne teknikker for å kontrollere de, men benytt deg av en den gaven det er å få mange ideer, bruk de! Vei nøye hva som er positivt for deg, og hva du kan angre på. Skriv ned foreksempel.  Og vær uendelig forsiktig med rus også alkohol, det kan glre et sårbart sinn inn i psykoser og gi uopprettelig skade på sikt. Og ta kontakt med fastlegen om akkurat det du skriver. Har du en god fastlege vil han eller henne kunne vere et ankerfeste i en tidvis kaotisk tilværelse. Lykke til!

Anonymkode: c488f...418

Hei Purple

Uansett hva det er, så forsøker jeg det du sier. Begynner gjerne å skrive om kvelden eller natten, prøver å forme ideene til noe konstruktivt - dessverre klarer jeg aldri fullføre teksten 😄 Dagen/natten etter virker det jeg startet på i går helt håpløst og nye ting kommer istedenfor.

Har dessverre ikke god kontakt med fastlegen, men orker ikke bytte atter en gang, men er nok det jeg hadde anbefalt andre også. Takk takk. 

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hei Purple

Uansett hva det er, så forsøker jeg det du sier. Begynner gjerne å skrive om kvelden eller natten, prøver å forme ideene til noe konstruktivt - dessverre klarer jeg aldri fullføre teksten 😄 Dagen/natten etter virker det jeg startet på i går helt håpløst og nye ting kommer istedenfor.

Har dessverre ikke god kontakt med fastlegen, men orker ikke bytte atter en gang, men er nok det jeg hadde anbefalt andre også. Takk takk. 

Unnskyld. Dette var anonym. Ikke Purple. 

AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, Purple_Pixiedust skrev:

Når jeg har emosjonelle stormer og holder på å reagere destruktivt så er jeg nødt til å avlede meg selv, men også tvinge meg til å tåle følelsene. Det er ingen rask løsning, men noe som krever øvelse over år. Jeg har perioder jeg klarer det og perioder hvor det går helt skeis. Tidvis føles det helt ukontrollerbart, mens andre ganger er det jeg selv som har kontroll. 

Du bør snakke med psykologen om dette slik at du får hjelp til å mestre det bedre. Hvis du holder det for deg selv for å unngå reaksjoner så blir det jo mer vanskelig å få hjelp med det og dermed bedring. 

Vet at det du skriver er riktig, men har planer om å dra på en ferie snart, så det får vente til etterpå. 

Hvordan avleder du deg selv fra destruktive handlinger? 

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vet at det du skriver er riktig, men har planer om å dra på en ferie snart, så det får vente til etterpå. 

Hvordan avleder du deg selv fra destruktive handlinger? 

Jeg har ikke de beste metodene egentlig, men jeg trener, går tur, prøver å strikke litt, ser serie og taster på tlf. Også sitter jeg på hendene mine til det er så sent at jeg kan legge meg. Så ja. Ikke alltid jeg får det til dessverre.

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, Purple_Pixiedust skrev:

Jeg har ikke de beste metodene egentlig, men jeg trener, går tur, prøver å strikke litt, ser serie og taster på tlf. Også sitter jeg på hendene mine til det er så sent at jeg kan legge meg. Så ja. Ikke alltid jeg får det til dessverre.

Skjønner. Gleder meg stort til treningssentrene åpner igjen - det har vært en god kilde til positiv energibruk tidligere. 

Hehe. Da er det bra du får sove. 

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Skjønner. Gleder meg stort til treningssentrene åpner igjen - det har vært en god kilde til positiv energibruk tidligere. 

Hehe. Da er det bra du får sove. 

Jeg går på medisiner som reduserer tankekjør og fremmer søvn. Får ikke sove uten det. :)

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...