GĂ„ til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei 🙂 Jeg og min samboer har begynt Ă„ snakke om Ă„ fĂ„ barn. Vi har vĂŠrt sammen i flere Ă„r. Han fulltidsjobb og grei Ăžkonomi, mens jeg skal starte pĂ„ en bachelor til hĂžsten og kommer til Ä leve med studentĂžkonomi de neste tre Ă„rene. Satser pĂ„ Ă„ fĂ„ meg en deltidsstilling ved siden av studiene. Er behov for utdanningen jeg tar, sĂ„ tror jeg skal vĂŠre ganske fort ute i jobb etter jeg er utdannet. Vi vurderer Ă„ prĂžve Ă„ starte mens jeg er student fordi vi Ăžnsker flere barn i fremtiden, og jeg er allerede litt eldre enn jeg skulle Ăžnsket som ferdig utdannet. 

Ønsker Ä hÞre fra dere som fikk barn under studietiden. Hvilken stÞtte mottok dere av nav/lÄnekassen? LÞste det seg greit Þkonomisk? Og nÄr i studietiden tenker dere at det er best Ä fÄ barn? GÄr det for eksempel an (forutsett at mye klaffer) Ä fortsatt fÄ stÞtte fra lÄnekassen om man fÄr barn rett etter man er ferdig utdannet, slik at man slipper Ä utsette studiene? 

Anonymkode: 8558e...b62

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Flere som sier at det er en smart lĂžsning Ă„ fĂ„ barn som student. Kommer vel an pĂ„ hvordan du prioriterer tenker jeg, da. 🙂 Er selv 2. Ă„rs student og gravid. Termin til hĂžsten, som betyr at jeg tar et Ă„r permisjon fĂžr 3.Ă„ret. Det Ă„ret jeg tar permisjon, fĂ„r jeg engangsstĂžnad fra nav (husker ikke sum, men 85 000ish), og stipend (8-9000 pr mnd) fra lĂ„nekassen, pluss barnetrygd. Jeg vil altsĂ„ klare meg greit Ăžkonomisk. Har ikke opparbeidet meg rett til foreldrepenger. Det gjĂžr du jo hvis du arbeider. 

Den stÞrste fordelen med Ä fÄ barn som student for meg, er muligheten til Ä vÊre hjemme med barnet et helt Är. Hos nav er det tredeling av permisjon mellom foreldrene. Far mister derimot permisjon (med mindre du gÄr ut i arbeid 7 uker etter fÞdselen). I vÄrt tilfelle har det liten betydning, ettersom far har lange friperioder, og fÄr sÄnn sett mye tid med barnet uansett. 

Dersom du fĂ„r barn rett etter endt studie har du ingen rettigheter hos lĂ„nekassen. PrĂžv Ă„ time det sĂ„nn at du fĂžder i sommerferien eller i starten/slutten pĂ„ et semester. 😉

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
31 minutter siden, spegel skrev:

Flere som sier at det er en smart lĂžsning Ă„ fĂ„ barn som student. Kommer vel an pĂ„ hvordan du prioriterer tenker jeg, da. 🙂 Er selv 2. Ă„rs student og gravid. Termin til hĂžsten, som betyr at jeg tar et Ă„r permisjon fĂžr 3.Ă„ret. Det Ă„ret jeg tar permisjon, fĂ„r jeg engangsstĂžnad fra nav (husker ikke sum, men 85 000ish), og stipend (8-9000 pr mnd) fra lĂ„nekassen, pluss barnetrygd. Jeg vil altsĂ„ klare meg greit Ăžkonomisk. Har ikke opparbeidet meg rett til foreldrepenger. Det gjĂžr du jo hvis du arbeider. 

Den stÞrste fordelen med Ä fÄ barn som student for meg, er muligheten til Ä vÊre hjemme med barnet et helt Är. Hos nav er det tredeling av permisjon mellom foreldrene. Far mister derimot permisjon (med mindre du gÄr ut i arbeid 7 uker etter fÞdselen). I vÄrt tilfelle har det liten betydning, ettersom far har lange friperioder, og fÄr sÄnn sett mye tid med barnet uansett. 

Dersom du fĂ„r barn rett etter endt studie har du ingen rettigheter hos lĂ„nekassen. PrĂžv Ă„ time det sĂ„nn at du fĂžder i sommerferien eller i starten/slutten pĂ„ et semester. 😉

Tusen takk for svar! Er sÄ mye Ä sette seg inn i. FÄr du det store belÞpet fra lÄnekassen som man vanligvis fÄr ved semesterstart nÄr du er i permisjon?  Synd det ikke gÄr etter endt studie hehe, det var kanskje litt mye Ä hÄpe pÄ.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg planlegger det samme. Jeg er ferdig med masteren min neste vÄr og har planer om Ä bli gravid i hÞst/vinter. Da gÄr jeg i permisjon rett etter master og sÄ sÞker jeg jobber nÄr jeg er ferdig. Tror det blir deilig og kunne sove litt lengre i hverdagen og kunne ta meg fridager hvis jeg er dÄrlig. Pluss at Þkonomisk er det ganske greit Ä vÊre innenfor lÄnekassen :) 

Anonymkode: b8123...60e

AnonymBruker
Skrevet

Det er i hvertfall bedre Ä fÄ barn mens man er student, enn hvis man er arbeidsledig mtp Þkonomien. KjÞr pÄ

Anonymkode: 2f40b...7b8

AnonymBruker
Skrevet

TS her. 🙂 Leste nettopp dette pĂ„ lĂ„nekassen sin nettside. Betyr dette at man kan fĂ„ samme stĂžtte etter endt utdanning som man ville fĂ„tt mens man var i utdanning? Det hadde jo vĂŠrt helt ideelt om jeg kunne gĂ„tt gravid siste semester, blitt ferdig utdannet for sĂ„ Ă„ vĂŠre hjemme med baby mens jeg fĂ„r foreldrestipend og sĂžker jobb. Men kan hende jeg misforstĂ„r! 

"Hvis du fÄr barn innen sju mÄneder etter at du har fullfÞrt en grad i hÞyere utdanning eller en utdanning pÄ fagskole, kan du fortsatt fÄ foreldrestipend. 
Det er likevel et krav at du mÄ ha vÊrt i utdanning og hatt rett til stÞtte i fire mÄneder rett fÞr du fullfÞrte utdanningen. " 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg skal begynne pÄ en integrert master nÄ til hÞsten og fant nÄ nylig ut at jeg er gravid. Har termin rundt midten av februar. Jeg har lest meg opp og ned pÄ nav og lÄnekassen sine sider og har funnet ut at jeg fÄr stipend pÄ rundt 8000kr ish i mnd og tenker Ä sÞke engangsstÞnad som er pÄ rundt 85 000kr som noen har nevnt tidligere. Jeg har en helgestilling, men jeg sÞker pÄ engangsstÞnad siden det vil lÞnne seg mer. Samboeren jobber 100% sÄ jeg tenker at vi fÄr det til Ä gÄ rundt pÄ et vis. Dette blir nr 2 for oss.

Anonymkode: 55a10...a8d

AnonymBruker
Skrevet
30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skal begynne pÄ en integrert master nÄ til hÞsten og fant nÄ nylig ut at jeg er gravid. Har termin rundt midten av februar. Jeg har lest meg opp og ned pÄ nav og lÄnekassen sine sider og har funnet ut at jeg fÄr stipend pÄ rundt 8000kr ish i mnd og tenker Ä sÞke engangsstÞnad som er pÄ rundt 85 000kr som noen har nevnt tidligere. Jeg har en helgestilling, men jeg sÞker pÄ engangsstÞnad siden det vil lÞnne seg mer. Samboeren jobber 100% sÄ jeg tenker at vi fÄr det til Ä gÄ rundt pÄ et vis. Dette blir nr 2 for oss.

Anonymkode: 55a10...a8d

Gratulerer! Det lþser seg nok veldig greit 😄 

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

TS her. 🙂 Leste nettopp dette pĂ„ lĂ„nekassen sin nettside. Betyr dette at man kan fĂ„ samme stĂžtte etter endt utdanning som man ville fĂ„tt mens man var i utdanning? Det hadde jo vĂŠrt helt ideelt om jeg kunne gĂ„tt gravid siste semester, blitt ferdig utdannet for sĂ„ Ă„ vĂŠre hjemme med baby mens jeg fĂ„r foreldrestipend og sĂžker jobb. Men kan hende jeg misforstĂ„r! 

"Hvis du fÄr barn innen sju mÄneder etter at du har fullfÞrt en grad i hÞyere utdanning eller en utdanning pÄ fagskole, kan du fortsatt fÄ foreldrestipend. 
Det er likevel et krav at du mÄ ha vÊrt i utdanning og hatt rett til stÞtte i fire mÄneder rett fÞr du fullfÞrte utdanningen. " 

Dette har jeg faktisk ikke hþrt om fþr. Ser jo ut som at du da kan planlegge graviditeten med fþdsel rett etter endt studie uten problem da! Ville sjekket nþyere opp i dette om jeg var deg.😊 

AnonymBruker
Skrevet

Dere som planlegger eller ble gravide som studenter; hva studerer/studerte dere? :) Jeg er noksÄ verpesyk selv, men vet jo ogsÄ at arbeidssituasjonen min etter studiet kommer til Ä kreve en god del av meg

Anonymkode: e50e4...222

AnonymBruker
Skrevet
19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dere som planlegger eller ble gravide som studenter; hva studerer/studerte dere? :) Jeg er noksÄ verpesyk selv, men vet jo ogsÄ at arbeidssituasjonen min etter studiet kommer til Ä kreve en god del av meg

Anonymkode: e50e4...222

Barnevern. Krysser fingrene for Ă„ vĂŠre fort ute i jobb etter permisjon â˜ș

AnonymBruker
Skrevet
23 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette innfÞres fra hÞsten 2020. Er nok sÄ folk ikke skal sÞke seg inn pÄ studier bare for Ä fÄ pengene, men at de kan fÄ hjelp allikevel :)

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
49 minutter siden, AnonymBruker said:

Dette innfÞres fra hÞsten 2020. Er nok sÄ folk ikke skal sÞke seg inn pÄ studier bare for Ä fÄ pengene, men at de kan fÄ hjelp allikevel :)

SĂ„ bra! "LĂžsningen" som ogsĂ„ LĂ„nekassen anbefalte var jo Ă„ melde seg opp pĂ„ et Ă„rsstudium sĂ„ man fikk foreldrestipend tross egentlig endt utdanning. Dette hĂžres mye ryddigere ut 👏

Anonymkode: 0d248...a8c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
PĂ„ 9.6.2020 den 12.01, AnonymBruker skrev:

Herregud sĂ„ lurt! Men er det noen som vet om dette gjelder om man har brukt opp sine Ă„tte Ă„r i lĂ„nekassen? Vi vurderer Ă„ prĂžve Ă„ fĂ„ barn nĂ„, sĂ„nn at termin evt er pĂ„ slutten av masterskrivinga, men kommende studieĂ„r er ogsĂ„ mitt aller siste Ă„r med stĂžtte 😅

Anonymkode: 76335...636

AnonymBruker
Skrevet
PĂ„ 9.6.2020 den 12.01, AnonymBruker skrev:

Tuller du?! Da kan jo jeg og samboer begynne Ä prÞve allerede i august, vi holdt tilbake fordi da ville barnet bli fÞdt i mai/juni 2021, rett etter endt studier. Var redd for  Ä falle mellom to stoler. Da kan vi kjÞre pÄ da!

Anonymkode: 8cc63...454

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for Ă„ kommentere

Du mÄ vÊre et medlem for Ä kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt Ă„ melde seg inn for Ă„ starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nÄ
  • Opprett ny...