AnonymBruker Skrevet 8. juni 2020 #1 Skrevet 8. juni 2020 Har funnet en leilighet som har det meste jeg ønsker. To soverom, balkong, greit bad, greit kjøkken, innvendig bod. Kort vei til buss, matbutikk og treningssenter like ved. Prisen er også veldig god. Har ganske greit med egenkapital, så kunne hatt et lån på så lite som 1 550 000. Ikke behov for noe oppussing, kanskje litt veggmaling. Fellesgjelden er ikke så ille, på under 400 000. Gammel blokk, men de har hatt rørfornyelse for flere år siden. Bytte tak, nye varmtvannstanker ++. Utfordringen for min del er at det er veldig høye felleskostnader. Fellesgjelden betales jo også ned her, men det står ingenting om hvor mye av lånene som går til det. Per måned hadde jeg måtte betalt like under 8500. Jeg hadde altså betalt mindre på lånet en på fellesutgiftene/fellesgjelden... Beløpet inkluderer kommunale avgifter, eiendomsskatt, renter/avdrag fellesgjeld, vedlikehold av borettslaget, vaktmester, forsikring, grunnpakke kabel TV (vet ikke om det også er inkl. internett?), varmtvann og strøm (a-konto, ca. 800 i mnd). Burde jeg heller finne meg noe annet? Anonymkode: 184c7...727
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2020 #2 Skrevet 8. juni 2020 Høres veldig mye ut, men det skal stå spesifisert hva de ulike kostnadene er og fordeling mellom dem samt hvor lenge de skal løpe. Sjekk salgsoppgaven eller hør med med megler. Anonymkode: 1fcc1...9dc
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2020 #3 Skrevet 8. juni 2020 8500 i felleskostnader? Aldri i verden om jeg hadde betalt det med mindre strøm etc er inkl Anonymkode: ae72e...841
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2020 #4 Skrevet 9. juni 2020 6 timer siden, AnonymBruker skrev: 8500 i felleskostnader? Aldri i verden om jeg hadde betalt det med mindre strøm etc er inkl Anonymkode: ae72e...841 Strøm er jo inkludert Anonymkode: 79b82...9cf
smilo Skrevet 9. juni 2020 #5 Skrevet 9. juni 2020 Skekk hvor mye av disse kostnadene som er avdrag, d den summe ofte kan være ganske høy. Hvis der er kun 400000 i fellesgjeld så nedbetales den i såfall på kort tid, og dette kan muligens refinansieres 1
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2020 #7 Skrevet 9. juni 2020 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Per måned hadde jeg måtte betalt like under 8500. Jeg hadde altså betalt mindre på lånet en på fellesutgiftene/fellesgjelden... Mener du at kr 8500 er FK, eller at du tilsammen ville betalt 8500 inkl ditt eget lån? Om 8500 er FK, så er det høyt, men med alt du sier er inkludert, tenker jeg det er greit. De 800 a konto du betaler for strøm og varmtvann er muligens basert på nåværende eiers forbruk? I så fall vil dette etterreguleres neste år, og du vil få tilbake om du har betalt for mye. Der jeg bodde før, hadde vi akonto beløp for strøm, og mitt beløp gikk ned etter at jeg hadde bodd der et år fordi jeg brukte mindre enn forrige eier. Uansett, så var avtalen borettslaget hadde med strømleverandøren bedre enn den jeg som privatperson ville ha fått. Undersøk hva du får for pengene, og så er beløpet kanskje ikke så urimelig. Med selveier f eks, vil mye av det du nevne komme utenom. Så det blir ikke nødvendigvis billigere. Jeg bor nå i selveier, men om jeg skulle flytte igjen, ville jeg vurdert borettslag. Særlig et med vaktmester. Anonymkode: 67c92...dd0
newman01 Skrevet 9. juni 2020 #8 Skrevet 9. juni 2020 Det kan tenkes at en andel av felleskostnadene går til å opparbeide reservekapital. Mange sameier har både fellesgjeld OG fellesformue, siden det gjør likviditeten bedre. Det skal stå detaljer om økonomien i prospektet (det skikkelige, som du finner via linken på finn.no). Dersom du ikke finner det får du mase på megler. Det skal informeres. 1
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2020 #9 Skrevet 9. juni 2020 Skal kunne gå Ann å finne ut hvordan kostnadene er fordelt. Vi hadde 8200kr i elleskostnader inkl.fellesgjeld. Strøm var ikke inkl. Men Gjelden var på 1 mill. kjøpte ut fellesgjelden å satt da med 2400kr i kostnader Anonymkode: 32bfd...102
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2020 #10 Skrevet 9. juni 2020 Som sagt du må få tak i mer dataljert informasjon om hvordan felleskostnaden fordeles på de ulike postene. Megler skal kunne hjelpe deg med denne informasjonen. Anonymkode: 3a757...936
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2020 #11 Skrevet 9. juni 2020 11 hours ago, AnonymBruker said: Om 8500 er FK, så er det høyt, men med alt du sier er inkludert, tenker jeg det er greit. De 800 a konto du betaler for strøm og varmtvann er muligens basert på nåværende eiers forbruk? I så fall vil dette etterreguleres neste år, og du vil få tilbake om du har betalt for mye. Der jeg bodde før, hadde vi akonto beløp for strøm, og mitt beløp gikk ned etter at jeg hadde bodd der et år fordi jeg brukte mindre enn forrige eier. Uansett, så var avtalen borettslaget hadde med strømleverandøren bedre enn den jeg som privatperson ville ha fått. Anonymkode: 67c92...dd0 Hadde betalt ca. 8500 i "husleie"/felleskostnader, og mitt eget lån kommer i tillegg til det. 10 hours ago, newman01 said: Det kan tenkes at en andel av felleskostnadene går til å opparbeide reservekapital. Mange sameier har både fellesgjeld OG fellesformue, siden det gjør likviditeten bedre. Det skal stå detaljer om økonomien i prospektet (det skikkelige, som du finner via linken på finn.no). Dersom du ikke finner det får du mase på megler. Det skal informeres. Har sjekket salgsoppgaven og alt som står om leiligheten, kan ikke se at det står noe om det. Det står hva pengene dekker, men ikke hvor mye som går til hva. Har spurt megler nå i alle fall. Anonymkode: 184c7...727
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå