AnonymBruker Skrevet 8. juni 2020 #81 Skrevet 8. juni 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hadde det vært behov for det, så hadde de kommet med det. For det ER mulig for statlige myndigheter å komme med mer enn anbefalinger. Så det er klart en grunn til at de ikke gjør det. Jeg sier ikke at alle arbeidsgivere sier man skal tilbake på jobb, men det gjelder mange, mange tusen ansatte. Som de over 7k på min arbeidsplass. Anonymkode: 3efa1...b57 vi får se hva som skjer til høsten. Enn så lenge er det veldig mange som fortsatt har hjemmekontor, og de videregående skolene er ikke i full sving, så presset på kollektivtrafikken er ikke uoverkommelig ennå. Men det tror jeg det blir i august når skolene er tilbake i normal tralt. Anonymkode: 78661...e7c
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2020 #82 Skrevet 8. juni 2020 3 hours ago, AnonymBruker said: Fysiske møterom, små prat ved kaffemaskinen osv. Det mister du hjemme. Workshop på skype/teams er ikke like effektivt som fysisk møte (med avstand). Jeg må også hente i bhg, men vi er en forelder så en leverer og en henter. Evt kan du jobbe hjemme kl 8-10 og så dra på jobb kl 10 da er det færre folk på kollektiv. Anonymkode: 3429c...9d6 Det er jo bar forstyrrelser, blir jo mindre effektiv av det. Synes digitale internmøter er mye raskere og effektivere enn fysiske. Anonymkode: 1788f...15f
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2020 #83 Skrevet 8. juni 2020 4 minutter siden, AnonymBruker said: vi får se hva som skjer til høsten. Enn så lenge er det veldig mange som fortsatt har hjemmekontor, og de videregående skolene er ikke i full sving, så presset på kollektivtrafikken er ikke uoverkommelig ennå. Men det tror jeg det blir i august når skolene er tilbake i normal tralt. Anonymkode: 78661...e7c Ja, selvsagt må vi se hva som skjer til høsten, men her snakket vi jo om i dag, og dagens muligheter for myndighetene. Det ble ytret at det var dumt de ikke kunne gjøre noe mer enn å gi råd/anbefalinger - men det er feil, de kan så absolutt det, og særlig med smittevernloven i hånd. Og likevel gjør de det ikke. Hva de gjør til høsten får tiden vise, naturlig nok. Anonymkode: 3efa1...b57
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2020 #84 Skrevet 8. juni 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja, selvsagt må vi se hva som skjer til høsten, men her snakket vi jo om i dag, og dagens muligheter for myndighetene. Det ble ytret at det var dumt de ikke kunne gjøre noe mer enn å gi råd/anbefalinger - men det er feil, de kan så absolutt det, og særlig med smittevernloven i hånd. Og likevel gjør de det ikke. Hva de gjør til høsten får tiden vise, naturlig nok. Anonymkode: 3efa1...b57 jo, men det er nok litt kontroversielt å pålegge private hjemmekontor i medhold av smittevernloven. Men jeg tenker at staten kan pålegge seg selv og alle underliggende etater og enheter hjemmekontor uten å gå veien om vedtak etter lov. Anonymkode: 78661...e7c
I Grosny Skrevet 9. juni 2020 #85 Skrevet 9. juni 2020 5 timer siden, AnonymBruker skrev: hvordan avhjelper det plassmangelen på kollektivtrafikken??? Anonymkode: 78661...e7c Det hjelper et stykke, men i stedet for kollektivt fra innfartsparkering kan du ta med sykkel og sykle inn. Da løser du enda mer.
I Grosny Skrevet 9. juni 2020 #86 Skrevet 9. juni 2020 4 timer siden, AnonymBruker skrev: jo, men det er nok litt kontroversielt å pålegge private hjemmekontor i medhold av smittevernloven. Men jeg tenker at staten kan pålegge seg selv og alle underliggende etater og enheter hjemmekontor uten å gå veien om vedtak etter lov. Anonymkode: 78661...e7c Jeg har hørt om en kommunal etat som har hjemmekontor nå. Dette har slitt hardt på noen som trenger å komme seg på kontoret for å få arbeidsro og arbeidssted. Disse har fått lov til å gå på kontoret, og det er ikke så veldig farlig fordi kontoret ikke er tett befolket nå. Frivillig oppmøte eller hjemmekontor kan være en god løsning mange steder. 1
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2020 #87 Skrevet 9. juni 2020 Med mindre det er veldig vektige grunner for at du må på kontoret, ts, er anbefalingene fra myndighetene så tydelige at du har en veldig god sak her. Ta det opp med fagforeningen din dersom du ønsker mer tyngde i svaret ditt. Anonymkode: fd956...fc1
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2020 #88 Skrevet 9. juni 2020 7 timer siden, AnonymBruker skrev: det er jo veldig dumt at ikke alle arbeidsgivere som kan, blir med på dugnaden. Men det er bare en henstilling, eller en oppfordring, så de kan kreve at du møter, ja Anonymkode: 78661...e7c Slutt å bruke ordet "dugnad". Det høres bare populistisk og patetisk. Det er ingen dugnad, det er mest inngripende tiltak i manns minne. Hundretusener har mistet jobben, blitt permittert, mistet kontakt med familien. Dugnad er noe man gjør frivillig uten at man blir ruinert. Anonymkode: 29505...b86 5
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2020 #89 Skrevet 9. juni 2020 3 timer siden, I Grosny skrev: Jeg har hørt om en kommunal etat som har hjemmekontor nå. Dette har slitt hardt på noen som trenger å komme seg på kontoret for å få arbeidsro og arbeidssted. Disse har fått lov til å gå på kontoret, og det er ikke så veldig farlig fordi kontoret ikke er tett befolket nå. Frivillig oppmøte eller hjemmekontor kan være en god løsning mange steder. det tror jeg og. Hos oss er det lov å komme tilbake for de som av forskjellige grunner knyttet til helse eller arbeidsforhold hjemme ikke har det bra på hjemmekontor. Etter sommeren håper jeg å få komme inn for møter og sånn, selv om hjemmekontor fortsatt er hovedregelen. Og så er det sånn på min arbeidsplass at noen av oss har oppgaver som passer perfekt for hjemmekontor, og andres passer mindre godt. Hvis 50 prosent fortsetter med hjemmekontor tror jeg det vil hjelpe mye til å holde smitten nede, men jeg tror ikke one size fits all her. Anonymkode: 78661...e7c 1
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2020 #90 Skrevet 9. juni 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Slutt å bruke ordet "dugnad". Det høres bare populistisk og patetisk. Det er ingen dugnad, det er mest inngripende tiltak i manns minne. Hundretusener har mistet jobben, blitt permittert, mistet kontakt med familien. Dugnad er noe man gjør frivillig uten at man blir ruinert. Anonymkode: 29505...b86 jeg er uenig med deg, så jeg kommer til å fortsette å bruke ordet. Anonymkode: 78661...e7c
I Grosny Skrevet 9. juni 2020 #91 Skrevet 9. juni 2020 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: jeg er uenig med deg, så jeg kommer til å fortsette å bruke ordet. Anonymkode: 78661...e7c Jeg er også uenig i at det er dugnad. De som faller utenfor, f.eks. hotellarbeidere , de faller utenfor økonomisk, og dugnad er noe annet, det er en frivillig gratis arbeidsinnsats som vanligvis utføres av folk som har en jobb de kan leve av. Å miste sin jobb og sitt levebrød er ikke dugnad. Man trenger ett levebrød for å kunne bidra på dugnader. 2
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2020 #92 Skrevet 9. juni 2020 8 minutter siden, I Grosny skrev: Jeg er også uenig i at det er dugnad. De som faller utenfor, f.eks. hotellarbeidere , de faller utenfor økonomisk, og dugnad er noe annet, det er en frivillig gratis arbeidsinnsats som vanligvis utføres av folk som har en jobb de kan leve av. Å miste sin jobb og sitt levebrød er ikke dugnad. Man trenger ett levebrød for å kunne bidra på dugnader. nei, men nå snakker vi om arbeidsgivere som kan velge eller ikke velge å følge anbefalingen om å fortsette med hjemmekontor, og da er faktisk dugnad et helt presist begrep om de forventningen vi kan stille til dem som kan følge anbefalingen uten at det koster spesielt mye. Anonymkode: 78661...e7c
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2020 #93 Skrevet 9. juni 2020 10 timer siden, edwardnigma skrev: Nå er jo smitterisikoen minimal, selv i Oslo. Hele coronaopplegget har vært hysteri. Influensaen vinteren 17-18 drepte jo 1400, som var 500 mer enn normalen. Se det i perspektiv til 239 døde.... Hadde sikkert ikke dødd 1400 stk av influensa det året heller, dersom de samme tiltakene som er gjort nå hadde blitt satt i gang da... Anonymkode: 97997...785 3
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2020 #94 Skrevet 9. juni 2020 10 timer siden, AnonymBruker skrev: jo, men det er nok litt kontroversielt å pålegge private hjemmekontor i medhold av smittevernloven. Men jeg tenker at staten kan pålegge seg selv og alle underliggende etater og enheter hjemmekontor uten å gå veien om vedtak etter lov. Anonymkode: 78661...e7c Problemet er at mange ikke har hjem som er tilrettelagt for hjemmekontor over tid. Da får staten heller kjøpe/leie kontorplasser. Anonymkode: 6551c...80a 1
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2020 #95 Skrevet 9. juni 2020 16 timer siden, edwardnigma skrev: For et tåpelig svar. Det er latterlig mange arbeidsplasser som ikke følger norsk lov, selv innen det offentlige. Så nei, man skal ikke ukritisk følge arbeidsgivers retningslinjer. Det stemmer, det er mye grums som det bør ryddes opp i - med rette. Men at arbeidstaker skal komme tilbake til kontoret er ikke en av de tingene, arbeidsgiver kan med loven i hånd kreve at en ansatt drar tilbake til kontoret, siden det er arbeidsgiver som har styringsrett over fysisk arbeidssted. Anonymkode: 44e80...ad6 1
Anbefalte innlegg