Gå til innhold

Står arbeidsgiver fritt til å kreve fysisk oppmøte på kontoret, selv om man er avhengig av kollektivtransport?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Som en sier, det skal bare et smittetilfelle til på din jobb så må de stenge ned, og mange i karantene. Ville tatt dette opp med fagforeningen slik at de tok det opp videre med arbeidsgiver. Alt for mange glir nå tilbake i vanlig rutine og tror at faren er over. Det kan fort ende i en ny bølge av smitte. Jeg jobber hjemmenfra og min arbeidsgiver sier rett ut at det kan jeg gjøre så lenge dette pågår. Jeg er faktisk mer effektiv på hjemmekontor en i "åpent landskap" der det er stadige forstyrrelser. Savner arbeidskameratene ja, bare de som må være på kontorene er der, ingen andre.

Anonymkode: 505cb...31d

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er jo heller ikke min skyld at de har valgt et lokale midt i Oslo sentrum uten parkeringsmuligheter... for bil har jeg jo.

Ts

Anonymkode: a3b55...008

Men de står altså fritt til å bestemme hvor de vil ha arbeidsstedet. Det gjør ikke du, og det må du forholde deg til som ansatt.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Hvilken arbeidsgiver er det som krever fysisk oppmøte? De fleste arbeidssteder legger vel også opp til redusert oppmøte på kontoret framover, ikke frislipp hvor alle skal møte opp på en gang. Det er avstandsbestemmelser, og dermed begrenset plass i lokalene.

Her har du faktisk arbeidsmiljøloven på din side. 

Anonymkode: 7aeca...e5d

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, Tarmegenbolle skrev:

Men de står altså fritt til å bestemme hvor de vil ha arbeidsstedet. Det gjør ikke du, og det må du forholde deg til som ansatt.

Skjønner jo også det. Men hva er vitsen med slike anbefalinger fra myndighetene hvis det er helt innafor for arbeidsgivere å bryte dem? Det er jo ikke en normal situasjon her til lands nå, men fortsatt pandemi...  

Ts

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan du sykle til jobb?

Anonymkode: 3429c...9d6

1,5-2 timers sykkeltur blir litt i meste laget dessverre... Ellers skulle jeg gjerne det!

Ts

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

1,5-2 timers sykkeltur blir litt i meste laget dessverre... Ellers skulle jeg gjerne det!

Ts

Hvor i Oslo bor du, og hvor jobber du, med 2 t sykkeltur?!!!

Anonymkode: 7dfbf...2b8

• Liker 2
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Skjønner jo også det. Men hva er vitsen med slike anbefalinger fra myndighetene hvis det er helt innafor for arbeidsgivere å bryte dem? Det er jo ikke en normal situasjon her til lands nå, men fortsatt pandemi...  

Ts

Vitsen med anbefalingene er at det er et uttalt ønske. Derfor er det mange som har hatt hjemmekontor den siste tiden og mange som fortsatt har hjemmekontor. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Arbeidsgivere bør sikre at de ansatte kan holde en avstand på minst én meter i hele arbeidstiden. I områder av landet der de ansatte er avhengig av å bruke offentlig transport, oppfordres arbeidsgivere å legge til rette for hjemmekontor og elektronisk møtevirksomhet i så stor grad som mulig, med fysisk tilstedeværelse på arbeidsplassen bare når det er nødvendig. Dette gjelder særlig i Oslo-området og i andre byer med press i kollektivtrafikken.

https://helsenorge.no/koronavirus/arrangement-og-aktiviteter

disse føringene fra myndighetene er egentlig null verdt? Hva e vitsen med dem, hvis arbeidsgiver likevel kan kreve oppmøte på kontoret som vanlig?

Ts

Bør og kan er en oppfordring, ingen krav eller lov. Man bør mye her, men man må ikke. Forstår rbeidsplassen krever at de ansatte kommer på jobb jeg. 

Anonymkode: bab36...f53

• Liker 4
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvilken arbeidsgiver er det som krever fysisk oppmøte? De fleste arbeidssteder legger vel også opp til redusert oppmøte på kontoret framover, ikke frislipp hvor alle skal møte opp på en gang. Det er avstandsbestemmelser, og dermed begrenset plass i lokalene.

Her har du faktisk arbeidsmiljøloven på din side. 

Anonymkode: 7aeca...e5d

Hvilken paragraf i aml støtter opp under at arbeidstaker skal ha hjemmekontor? 

• Liker 3
Skrevet
4 minutter siden, Tarmegenbolle skrev:

Hvilken paragraf i aml støtter opp under at arbeidstaker skal ha hjemmekontor? 

Det er flere lover i lovsamlinga enn AML.🙄

Skrevet
1 minutt siden, edwardnigma skrev:

Det er flere lover i lovsamlinga enn AML.🙄

Brukeren jeg svarte refererte spesifikt til ARBEIDSMILJØLOVEN. 

Skrevet
3 minutter siden, Tarmegenbolle skrev:

Brukeren jeg svarte refererte spesifikt til ARBEIDSMILJØLOVEN. 

Vel, det finnes uansett lover som står langt over AML.

Skrevet
Akkurat nå, edwardnigma skrev:

Vel, det finnes uansett lover som står langt over AML.

Men ingen som tilsier at arbeidstakere skal ha hjemmekontor.

• Liker 2
Skrevet

Men ingen som tilsier at arbeidstakere skal ha hjemmekontor.

Smittevernlovgivningen har noe den skulle sagt.

• Liker 1
Skrevet
6 minutter siden, edwardnigma skrev:

Smittevernlovgivningen har noe den skulle sagt.

Og den sier heller ikke at arbeidstaker skal ha hjemmekontor. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
47 minutter siden, AnonymBruker said:

Du gjør det aldri like bra hjemme. Kontorjobb her også, jeg er tilbake på jobb (Oslo).

Anonymkode: 3429c...9d6

Kjenner flere som mener de gjør det bedre hjemme.

Anonymkode: 9d84d...696

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ts

Du og mange andre med deg har misforstått ordet "anbefalinger". Det er anbefalt å ta tran hver dag, men det skjer ingenting hvis du ikke gjør det. 

Anonymkode: 29505...b86

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Kjenner flere som mener de gjør det bedre hjemme.

Anonymkode: 9d84d...696

Synes de selv ja. Muligens har arbeidsgiveren et annet syn på det. 

Anonymkode: 29505...b86

• Liker 3
Skrevet

Og den sier heller ikke at arbeidstaker skal ha hjemmekontor. 

Så klart det gjør, analogisk.

Skrevet
Akkurat nå, edwardnigma skrev:

Så klart det gjør, analogisk.

Nope.

• Opprett ny...