Gå til innhold

Står arbeidsgiver fritt til å kreve fysisk oppmøte på kontoret, selv om man er avhengig av kollektivtransport?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

...dette gjelder Oslo og er en typisk kontorjobb som gjøres like godt hjemmefra som på selve kontoret. Er ikke poenget med myndighetenes retningslinjer ang hjemmekontor at flest mulig som kan, skal følge disse for å minske presset på kollektivtransporten inn til storbyene?
Og dere som har tatt tog inn til Oslo i det siste, er det fullt eller godt med plasser? 

Anonymkode: a3b55...008

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, selvsagt. 

• Liker 13
AnonymBruker
Skrevet

Med halv kapasitet på all kollektivtransport vil det jo ikke funke hvis alle og hvermann skal tilbake på kontoret.. derfor jeg stusser litt, med stappfulle tog og busser til vanlig- når alle plasser kan brukes.

Ts

• Liker 2
Skrevet (endret)
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Med halv kapasitet på all kollektivtransport vil det jo ikke funke hvis alle og hvermann skal tilbake på kontoret.. derfor jeg stusser litt, med stappfulle tog og busser til vanlig- når alle plasser kan brukes.

Ts

Men nå skal vel ikke alle tilbake enda... Uansett er det jo ditt ansvar å komme deg til arbeidsstedet mes mindre annet er avtalt. 

Endret av Tarmegenbolle
  • Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke en gang halv kapasitet, godt over halvparten av plassene er sperret av. Arbeidsgiver kan nok sånn i prinsippet si at de ansatte må komme inn, men det vil ikke fungere med kollektivtrafikken om alle skal tenke sånn. De med jobber som gjøres like godt hjemme bør få bli hjemme, sånn at kollektiven kan forbeholdes de som enten har kritiske yrker, eller ikke får gjort jobben sin hjemmefra.

Anonymkode: 25a70...ed8

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Selvfølgelig, og du er i din fulle rett til å si opp om du ikke ønsker å jobbe

Anonymkode: 9d903...89f

• Liker 13
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Selvfølgelig, og du er i din fulle rett til å si opp om du ikke ønsker å jobbe

Anonymkode: 9d903...89f

For et tåpelig svar.

Det er latterlig mange arbeidsplasser som ikke følger norsk lov, selv innen det offentlige.

Så nei, man skal ikke ukritisk følge arbeidsgivers retningslinjer.

• Liker 15
AnonymBruker
Skrevet

Arbeidsgivere bør sikre at de ansatte kan holde en avstand på minst én meter i hele arbeidstiden. I områder av landet der de ansatte er avhengig av å bruke offentlig transport, oppfordres arbeidsgivere å legge til rette for hjemmekontor og elektronisk møtevirksomhet i så stor grad som mulig, med fysisk tilstedeværelse på arbeidsplassen bare når det er nødvendig. Dette gjelder særlig i Oslo-området og i andre byer med press i kollektivtrafikken.

https://helsenorge.no/koronavirus/arrangement-og-aktiviteter

disse føringene fra myndighetene er egentlig null verdt? Hva e vitsen med dem, hvis arbeidsgiver likevel kan kreve oppmøte på kontoret som vanlig?

Ts

AnonymBruker
Skrevet

Syns det høres rart ut når dette er en kontorjobb som du vel så godt kan gjøre hjemme. Jeg er en av de som gleder meg til å gå tilbake på kontoret, men jeg har bil. Og der hvor jeg jobber så skal alle som må ta kollektivtransport til jobb fremdeles ha hjemmekontor. 

Anonymkode: 7aeca...e5d

• Liker 3
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Arbeidsgivere bør sikre at de ansatte kan holde en avstand på minst én meter i hele arbeidstiden. I områder av landet der de ansatte er avhengig av å bruke offentlig transport, oppfordres arbeidsgivere å legge til rette for hjemmekontor og elektronisk møtevirksomhet i så stor grad som mulig, med fysisk tilstedeværelse på arbeidsplassen bare når det er nødvendig. Dette gjelder særlig i Oslo-området og i andre byer med press i kollektivtrafikken.

https://helsenorge.no/koronavirus/arrangement-og-aktiviteter

disse føringene fra myndighetene er egentlig null verdt? Hva e vitsen med dem, hvis arbeidsgiver likevel kan kreve oppmøte på kontoret som vanlig?

Ts

Dette er ikke føringer, men anbefalinger.

• Liker 10
Skrevet

Ja, arbeidsgiver kan kreve oppmøte. Det er jo i utgangspunktet ikke arbeidsgivers ansvar at du må ta kollektivt til jobb. Men arbeidsgiver bør tenke seg om og la de som jobber effektivt på hjemmekontor få fortsette med det. Så kan de som må være fysisk på jobb få prioritet på kollektivt (jeg er en av dem, men sykler til og fra jobb). 

• Liker 4
Skrevet
33 minutter siden, edwardnigma skrev:

For et tåpelig svar.

Det er latterlig mange arbeidsplasser som ikke følger norsk lov, selv innen det offentlige.

Så nei, man skal ikke ukritisk følge arbeidsgivers retningslinjer.

Nå er ikke dette noe brudd på norsk lov, så hva arbeidsgivere som ikke følger norsk lov har med saken å gjøre er et åpent spørsmål. 

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Dette er føringer, og arbeidsgiver står fritt til å kreve at de ansatte møter fysisk på arbeidsstedet. 

Om det er særlig lurt, eller god personalpolitikk, er en annen sak... 🙄🤦‍♀️

Jeg tenker pipa får en annen lyd dersom en ansatt blir smittet og hele avdelingen må i karantene.

Anonymkode: 6ba7f...460

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
18 minutter siden, Kanutte skrev:

Ja, arbeidsgiver kan kreve oppmøte. Det er jo i utgangspunktet ikke arbeidsgivers ansvar at du må ta kollektivt til jobb. Men arbeidsgiver bør tenke seg om og la de som jobber effektivt på hjemmekontor få fortsette med det. Så kan de som må være fysisk på jobb få prioritet på kollektivt (jeg er en av dem, men sykler til og fra jobb). 

Det er jo heller ikke min skyld at de har valgt et lokale midt i Oslo sentrum uten parkeringsmuligheter... for bil har jeg jo.

Ts

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
43 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Syns det høres rart ut når dette er en kontorjobb som du vel så godt kan gjøre hjemme. Jeg er en av de som gleder meg til å gå tilbake på kontoret, men jeg har bil. Og der hvor jeg jobber så skal alle som må ta kollektivtransport til jobb fremdeles ha hjemmekontor. 

Anonymkode: 7aeca...e5d

Du gjør det aldri like bra hjemme. Kontorjobb her også, jeg er tilbake på jobb (Oslo).

Anonymkode: 3429c...9d6

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det er jo heller ikke min skyld at de har valgt et lokale midt i Oslo sentrum uten parkeringsmuligheter... for bil har jeg jo.

Ts

Kan du sykle til jobb?

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Kjernetiden er opphevet i staten så folk som må ta kollektiv kan komme på ulike tidspunkter for å unngå rush. 

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ts

Det er fortsatt mange som har en del dager på hjemmkontor.

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ts

Du kan kjøre til en innfartsparkering og ta kollektivt derfra.

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du gjør det aldri like bra hjemme. Kontorjobb her også, jeg er tilbake på jobb (Oslo).

Snakk for deg selv. Selv jobber jeg både mer og mer effektivt hjemmefra. For der er det ingen forstyrrelser, ingen skravlete kollegaer oh mye enklere å konsentrere seg. 

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Kjernetiden er opphevet i staten så folk som må ta kollektiv kan komme på ulike tidspunkter for å unngå rush. 

Det fungerer jo bra dersom man må hente og/eller levere i barnehagen... 🙄

Anonymkode: 6ba7f...460

• Liker 6
  • Opprett ny...