Gå til innhold

Lichen planus

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei. 

Jeg har vært plaget med utslett på hele overkroppen en god stund, og nå har det spredt seg til både armer og bein. Jeg ser ikke ut. Fastlegen min sendte meg videre til hudlege. Hudlegen mener jeg har noe som heter Lichen Planus. Det vil nok ikke gå over med det første. Jeg lurer på om noen av dere har vært borti det, og om dere har noen gode råd. Det klør noe infernalsk! 

Anonymkode: 17104...402

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Har den varianten av Lichen som man får først nedentil, kjenner til kløen ja...

Har du tatt vevsprøve? Jeg måtte det for å få riktig diagnose, så har jeg en kortisonsalve som må smøres til flere ganger pr dag over noen uker, så vedlikeholdsdose i lang tid. Jeg fikk jo diagnosen av en gynekolog og hun mente at man fint kunne bli bra og holde det i sjakk så lenge man fulgte behandling. Det er en autoimmun sykdom som gjør at man hele tiden har det latent og det vil blusse opp igjen innimellom, men noen er heldige og får bare ett utbrudd. Faren er at man får arrvev av sårene etter utbruddet og det kan skape komplikasjoner.

Anonymkode: 1c2d9...ca6

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
57 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har den varianten av Lichen som man får først nedentil, kjenner til kløen ja...

Har du tatt vevsprøve? Jeg måtte det for å få riktig diagnose, så har jeg en kortisonsalve som må smøres til flere ganger pr dag over noen uker, så vedlikeholdsdose i lang tid. Jeg fikk jo diagnosen av en gynekolog og hun mente at man fint kunne bli bra og holde det i sjakk så lenge man fulgte behandling. Det er en autoimmun sykdom som gjør at man hele tiden har det latent og det vil blusse opp igjen innimellom, men noen er heldige og får bare ett utbrudd. Faren er at man får arrvev av sårene etter utbruddet og det kan skape komplikasjoner.

Jeg har ikke tatt vevsprøve ennå, fordi jeg akkurat hadde avsluttet en kur med kortisontabletter da jeg var hos hudlegen. Må vente. Er det omfattende å ta en vevsprøve?

TS

AnonymBruker
Skrevet
59 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har ikke tatt vevsprøve ennå, fordi jeg akkurat hadde avsluttet en kur med kortisontabletter da jeg var hos hudlegen. Må vente. Er det omfattende å ta en vevsprøve?

TS

Nei det er en bitteliten hudflik -jeg måtte ta det i slimhinnen nedentil da. Fikk en liten bedøvelsessprøyte og den prøven hun tok syntes knapt i den oppløsningen i reagensrøret hun sendte inn. Hadde litt svie der hun hadde tatt prøven samme dag og jeg mener hun sydde ett lite sting. 2 år siden jeg tok.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...