Gå til innhold

Hund på foravtale

Fremhevede innlegg

Gjest Deltapiken
Skrevet

Jeg spør for en venninne( nei dette er ikke tull) hun har sett på en hund hun har fått tilbud om på foravtale og det virker veldig bra, det er en tispe og oppdretter skal kun ha 7 levende valper ved 8 ukers tid, eller max 2 kull. Hun syntes det er en ok oppdretter, de bor  ca 3 timer fra hverandre så det er også veldig bra. Men så kommer dette hun venninnen min er usikker på. Tispen skal hd/ad rgt tidligst ved 18 mnd alder og senest ved 2 år. Venninnen min spør hvem som ordner dette, og også dette med øyenlysning osv... + mental sjekken. Det ordner du er svaret. Ja skal jeg også betale det, ja er svaret hun får. 

Hvordan avtale har dere som har hund  på for?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

i forvertavtalen fra NKK står dette; 

c- Utgifter ved hundeholdet
Utgifter i forbindelse med paring, fødsel og stell av valper, samt veterinærutgifter og utgifter som oppstår i forbindelse med dette, samt kostnader som kan knyttes til aktuelle registreringskrav for rasen dekkes av oppdretter. Daglige utgifter ved hundeholdet inkludert fôr, utstyr, vaksinasjoner og andre veterinærutgifter dekkes av fôrvert.

https://www.nkk.no/getfile.php/13193699-1494239701/Dokumenter/Registrering/Eierskifte/SKJEMA-Forvertsavtale.pdf

Anonymkode: da191...d28

• Liker 1
Skrevet

Hun må lese hva som står i kontrakten, det vet ikke vi

AnonymBruker
Skrevet

Hun får jo hunden "gratis", og alle daglige kostnader skal dekkes av henne. Det samme gjelder alle helsesjekker som er standard på rasen, dette måtte hun også dekket om hun skulle kjøpt hunden hos en seriøs oppdretter. 

Vanlig er (avhengig av rase): HD, AD, Rygg(spondylose), patella, øyenlysning, mentaltester, jlpp... 

Anonymkode: a0397...aff

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Kjøp valp, er mitt råd. 

Har selv hatt hund på fôr og det er ikke så stas når man først må ha ansvar for hunden gjennom et svangerskap, så være adskilt fra den i ukesvis/et par måneder når den skal ha valper, og i tillegg ikke få tilbringe stort med tid med verken hunden eller valpene. Å måtte reise for å få hunden paret eller heller ikke så stas. 

Bare kjøp en valp selv. Innkjøpsprisen er marginal sammenlignet med kostnaden ved å ha hund. 

Anonymkode: f9cfc...b8d

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Familien til en venninne har hund på fôravtale. Der dekker oppdretter alle utgifter i forbindelse med kull, og de dekket løpende utgifter som vaksiner, vanlige helsesjekker og akutt sykdom/skade. Hunden ble hentet da den var leveringsklar, og de har hatt den som sin egen med unntak av når oppdretter har hatt den i forbindelse med bedekning, fødsel og valpetid. De har også i avtalen sin at dersom de skal reise bort eller trenger hundepass av andre årsaker, passer oppdretter henne den tiden de trenger, om det så er en dag eller en måned. De kan ta henne med på utstillinger eller konkurranser som de vil, og oppdretter stiller gjerne opp som støtte og hjelp. Det eneste "kravet" til utstilling var valpeutstilling, unghundutstilling og én som voksen - men hadde de ikke lyst eller anledning selv, så kunne oppdretter ta det for dem. :) 

Anonymkode: 70d2f...8ad

Skrevet

Jeg har aldri skjønt de som har hund på foravtale! Tenk å ha hund, men fremdeles ikke få lov til å bestemme 100% over den. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

i forvertavtalen fra NKK står dette; 

c- Utgifter ved hundeholdet
Utgifter i forbindelse med paring, fødsel og stell av valper, samt veterinærutgifter og utgifter som oppstår i forbindelse med dette, samt kostnader som kan knyttes til aktuelle registreringskrav for rasen dekkes av oppdretter. Daglige utgifter ved hundeholdet inkludert fôr, utstyr, vaksinasjoner og andre veterinærutgifter dekkes av fôrvert.

https://www.nkk.no/getfile.php/13193699-1494239701/Dokumenter/Registrering/Eierskifte/SKJEMA-Forvertsavtale.pdf

Sjekk også punkt D, der nevnes nemlig røntgen og øyelysing og man kan krysse av hvem som skal dekke det. Men denne kontrakten er det uansett ikke noe krav å bruke, man kan sette opp sin egen dersom man ønsker. 

Anonymkode: 6586f...464

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ok. SÅ hun får hunden gratis og hun er misfornøyd med at oppdretter krever at hun betaler for å følge opp hunden med hd/ad røntgen og øyelysning?.. Hvorfor er det et problem for henne. I mitt hode er dette ting man gjør uavhengig av om det er en hund på foravtale eller ikke for å sjekke helsen til hunden så det burde ikke være noe problem å betale for dette selv. 

Anonymkode: 9c95d...f3d

• Liker 2
Gjest Deltapiken
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ok. SÅ hun får hunden gratis og hun er misfornøyd med at oppdretter krever at hun betaler for å følge opp hunden med hd/ad røntgen og øyelysning?.. Hvorfor er det et problem for henne. I mitt hode er dette ting man gjør uavhengig av om det er en hund på foravtale eller ikke for å sjekke helsen til hunden så det burde ikke være noe problem å betale for dette selv. 

Anonymkode: 9c95d...f3d

Hun skal betale all forsikring, og den må være topp forsikret, og hvis noe skjer med hunden og den må avlives, er deet oppdretter som får pengene. Venninnen min må også betale alle utstillinger som hunden skal delta på, i alt er det 7 i året, det er minimum. Ja normalt ville hun ha HD/AD testet hunden, men  ikke øyelyses da det ikke er et krav fra raserådet. Hun må også betale mentaltesting, noe som er med tanke på avl, noe hun vanligvis ikke hadde brydd seg om. Og det står også i kontrakten ( beklager at jeg glemte å skrive dette) at hvis hunden ikke kan brukes i avl når hun er 2,5 år må forvert betale kr 15000, hvis oppdretter venter til hunden er 3,5 år og så velger å avvise fra avl er det 12000. Oppdretter krever også at hunden skal gå på diverse kurs, dette er ikke snakk om lydighets kurs men diverse andre kurs. 

Dette er en middels rase og det er ikke veldig mange av den rasen å velge i landet her, og når det var kun den tispen iigjen. så var det slik, hun har hatt hund på for før men aldri en slik kontrakt det var derfor jg reagerte

AnonymBruker
Skrevet

Denne oppdretteren høre ut som en man bør styre laaangt unna!! Ikke rart man sliter med å få fôrverter med sånne avtaler! 

Anonymkode: a0397...aff

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
15 minutter siden, Deltapiken skrev:

Hun skal betale all forsikring, og den må være topp forsikret, og hvis noe skjer med hunden og den må avlives, er deet oppdretter som får pengene. Venninnen min må også betale alle utstillinger som hunden skal delta på, i alt er det 7 i året, det er minimum. Ja normalt ville hun ha HD/AD testet hunden, men  ikke øyelyses da det ikke er et krav fra raserådet. Hun må også betale mentaltesting, noe som er med tanke på avl, noe hun vanligvis ikke hadde brydd seg om. Og det står også i kontrakten ( beklager at jeg glemte å skrive dette) at hvis hunden ikke kan brukes i avl når hun er 2,5 år må forvert betale kr 15000, hvis oppdretter venter til hunden er 3,5 år og så velger å avvise fra avl er det 12000. Oppdretter krever også at hunden skal gå på diverse kurs, dette er ikke snakk om lydighets kurs men diverse andre kurs. 

Dette er en middels rase og det er ikke veldig mange av den rasen å velge i landet her, og når det var kun den tispen iigjen. så var det slik, hun har hatt hund på for før men aldri en slik kontrakt det var derfor jg reagerte

Høres ut som en særdeles dårlig avtale. Hadde styrt unna! 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Nå er avtalen særdeles dårlig, men din venninne har all rett til å si nei til avtalen. Hvorfor vil hun ha hund på fôr egentlig? Beklager, men mitt inntrykk er at alt for mange har hunder på fôr for å få seg en gratis hund, og når oppdretter kommer med krab så setter de seg på bakbeina.

Anonymkode: 50ba9...423

• Liker 1
Gjest Deltapiken
Skrevet
22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nå er avtalen særdeles dårlig, men din venninne har all rett til å si nei til avtalen. Hvorfor vil hun ha hund på fôr egentlig? Beklager, men mitt inntrykk er at alt for mange har hunder på fôr for å få seg en gratis hund, og når oppdretter kommer med krab så setter de seg på bakbeina.

Hun har lett lenge etter den rasen, og det er ikke så mange å velge i mellom, og det var kun en tispe som var ledig og denne skulle oppdretter ha ut på for. Men hun har valgt å droppe og heller hente fra samme sted som oss  neste år, 

AnonymBruker
Skrevet

Har en på for. Eier nektet å diskutere veterinærutgifter. Så at jeg måtte betale skader, men at hun stod for vaksiner og årlig helsesjekk. 

I kontrakten står det at hun står for veterinærutgifter. Så jeg diskuterte ikke mer. Kontrakten er jo på min side når ingenting står spesifisert. 

Anonymkode: 9a89d...844

AnonymBruker
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har en på for. Eier nektet å diskutere veterinærutgifter. Så at jeg måtte betale skader, men at hun stod for vaksiner og årlig helsesjekk. 

I kontrakten står det at hun står for veterinærutgifter. Så jeg diskuterte ikke mer. Kontrakten er jo på min side når ingenting står spesifisert. 

Anonymkode: 9a89d...844

Uff, enkelte fôreiere er frekke! Krangler om utgifter, lyver om løpetid for å slippe parring osv. Folk skal være forsiktige med hvem de gir hund til... 

AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Uff, enkelte fôreiere er frekke! Krangler om utgifter, lyver om løpetid for å slippe parring osv. Folk skal være forsiktige med hvem de gir hund til... 

Jeg lurer litt på hva du tenker på. Det er faktisk sånn at man ikke må glemme at som forvert er du prisgitt oppdretter.Og man kan ikke planlegge mye utenom å sjekke med oppdretter. Jeg har selv hatt hund på for og har hatt hunder ute på for og tro meg det er jammen mange merkelige oppdrettere også. Mamma hadde en hund på for for mange mange år siden , og gjentatte ganger snakket hun med oppdretter om dette med utstillinger, osv.. og hun måtte alltid ha hunden klar til utstilling, det verste var at oppdretter ikke ville stille selv, men kom med det at " jeg har meldt på hunden der og der, jeg kan ikke dra så du må" Jeg vet ikke hvor mange ganger mamma måtte gjøre om på avtaler for truselen fra oppdretter var at hvis ikke mamma dro mistet hun hunden sin.

Anonymkode: 3eeed...9c6

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...