Gå til innhold

Spiller på smittefrykt.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Denne var spot on. Registrer et vanvittig sinne hos folk i disse dager overfor alt man selv ikke liker. Om det er retten til å demonstrere (grunnlovsfestet), retten til fri ferdsel (også grunnlovsfestet), og det naturlige menneskelige behovet for å komme sammen fysisk (folk ringer politiet når de har sett folk samles 😮 ) 

Samfunnet åper opp, smitten er veldig lav i samfunnet nå, kun 22 er innlagt på sykehus, kun 2 er på respirator (en voldsom negang siden mars)

Det er helt tydelig når man leser trådene her inne at det i mindre grad er demonstrasjonene i seg selv som er problemet, men demontrasjonens tema. Det lyser igjennom. Husk at vi lever i et demokrati, folkens, hvor frihet er en vesentlig del av samfunnsgrunnlaget vårt. 

https://www.nettavisen.no/okonomi/spiller-pa-smittefrykt-mot-hyttefolk-demonstranter-og-andre-man-ikke-liker/3423979096.html

Anonymkode: bc668...c37

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Denne var spot on. Registrer et vanvittig sinne hos folk i disse dager overfor alt man selv ikke liker. Om det er retten til å demonstrere (grunnlovsfestet), retten til fri ferdsel (også grunnlovsfestet), og det naturlige menneskelige behovet for å komme sammen fysisk (folk ringer politiet når de har sett folk samles 😮 ) 

Samfunnet åper opp, smitten er veldig lav i samfunnet nå, kun 22 er innlagt på sykehus, kun 2 er på respirator (en voldsom negang siden mars)

Det er helt tydelig når man leser trådene her inne at det i mindre grad er demonstrasjonene i seg selv som er problemet, men demontrasjonens tema. Det lyser igjennom. Husk at vi lever i et demokrati, folkens, hvor frihet er en vesentlig del av samfunnsgrunnlaget vårt. 

https://www.nettavisen.no/okonomi/spiller-pa-smittefrykt-mot-hyttefolk-demonstranter-og-andre-man-ikke-liker/3423979096.html

Anonymkode: bc668...c37

Kanskje du ikke er blant dem som er permittert pga korona? Ikke blant dem som har hatt hjemmekontor samtidig som hjemmebarnehage med tre barn? Ikke blant dem som ikke har fåttt ta farvel med sine kjære? Ikke blant dem som har fått utsatt kreftbehandlingen?

Vi er mange som har ofret noe de siste månedene. Derfor er det en provokasjon med disse demonstrantene som ga blaffen. Årsaken til at selve saken også er debattert, er vel fordi man nødvendigvis ikke kommer unna det når man skal kritisere at så mange samlet seg.

Anonymkode: c8e51...2a4

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kanskje du ikke er blant dem som er permittert pga korona? Ikke blant dem som har hatt hjemmekontor samtidig som hjemmebarnehage med tre barn? Ikke blant dem som ikke har fåttt ta farvel med sine kjære? Ikke blant dem som har fått utsatt kreftbehandlingen?

Vi er mange som har ofret noe de siste månedene. Derfor er det en provokasjon med disse demonstrantene som ga blaffen. Årsaken til at selve saken også er debattert, er vel fordi man nødvendigvis ikke kommer unna det når man skal kritisere at så mange samlet seg.

Anonymkode: c8e51...2a4

Jeg er permitert, og har blitt rammet av andre måter av pandemien. Men jeg lar ikke min egen misnøye prege andres rettigheter og valg. Hva er poenget med det? 

Anonymkode: bc668...c37

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er permitert, og har blitt rammet av andre måter av pandemien. Men jeg lar ikke min egen misnøye prege andres rettigheter og valg. Hva er poenget med det? 

Anonymkode: bc668...c37

Jeg lar heller ikke «egen misnøye prege andres rettigheter».  Men når regjeringen har lagt opp til strenge smittevernregler, så respekterer jeg disse. Synes du virkelig det er rart at folk reagerer når 15000 samler seg tett i tett i Oslo sentrum, stikk i strid med alt som heter smittevern?

Anonymkode: c8e51...2a4

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er et godt tegn at mange reagerer med sinne når enkelte bryter de normer og regler som er som bestemt for alles ve og vel i disse spesielle pandemitider. Det er rett og slett usolidarisk overfor resten av befolkningen, uansett om det er å reise til Sverige for å kjøpe snus, samle seg i en svær folkemengde for å demonstrere, eller reise på hytta når kommunelegene i distriktene sier de ikke har kapasitet. Bryter man disse reglene setter man seg over resten befolkningen. Man sier «jeg driter i hva som er bra for dere andre, jeg gjør som jeg vil». Det sier seg selv at et samfunn ikke fungerer som helhet hvis alle skulle oppført seg slik. De aller fleste av oss er lovlydige borgere som både forstår og aksepterer at vi har begrensede muligheter til å leve som før akkurat nå.
At vi skal skal bli hengt ut som hysterikere som spiller på frykt og som aldri kunne demonstrert mot rasisme blir en søkt måte for disse lovbryterne å rettferdiggjøre sine handlinger. Det kan fort vise seg at vi redder langt flere svarte og hvite liv ved å oppfordre til å følge reglene som er til alles beste. 

 

Anonymkode: 88b64...99f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg lar heller ikke «egen misnøye prege andres rettigheter».  Men når regjeringen har lagt opp til strenge smittevernregler, så respekterer jeg disse. Synes du virkelig det er rart at folk reagerer når 15000 samler seg tett i tett i Oslo sentrum, stikk i strid med alt som heter smittevern?

Anonymkode: c8e51...2a4

Støtter deg 100% her. Saken det demonstreres mot er helt på sin plass, men vi står midt oppi en pandemi og da må vi bruke hodet.

Det har ingenting med at vi ikke støtter kampen mot rasisme. Nå har Noregs befolkning stått sammen mot corona i 3 måneder, da blir det for dumt å risikere nye utbrudd pga at folk bryter smittevernreglene.

 

Anonymkode: df5ca...39a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå har jeg lest hele teksten det lenkes til i hovedinnlegget. Veldig merkelig argumentasjon, må jeg si.

Smittevernreglene er skapt for å begrense smitte, trodde nå jeg da.  Og det har vi lykkes utrolig godt med i Norge. Fordi ALLE har bidratt. Sverige er skrekk-eksempelet på det motsatte. Nå er Sverige mer stengt enn Norge. Tipper de angrer inni seg på at de ikke var mer forsiktige.

Anonymkode: c8e51...2a4

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Denne var spot on. Registrer et vanvittig sinne hos folk i disse dager overfor alt man selv ikke liker. Om det er retten til å demonstrere (grunnlovsfestet), retten til fri ferdsel (også grunnlovsfestet), og det naturlige menneskelige behovet for å komme sammen fysisk (folk ringer politiet når de har sett folk samles 😮 ) 

Samfunnet åper opp, smitten er veldig lav i samfunnet nå, kun 22 er innlagt på sykehus, kun 2 er på respirator (en voldsom negang siden mars)

Det er helt tydelig når man leser trådene her inne at det i mindre grad er demonstrasjonene i seg selv som er problemet, men demontrasjonens tema. Det lyser igjennom. Husk at vi lever i et demokrati, folkens, hvor frihet er en vesentlig del av samfunnsgrunnlaget vårt. 

https://www.nettavisen.no/okonomi/spiller-pa-smittefrykt-mot-hyttefolk-demonstranter-og-andre-man-ikke-liker/3423979096.html

Anonymkode: bc668...c37

 

53 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er permitert, og har blitt rammet av andre måter av pandemien. Men jeg lar ikke min egen misnøye prege andres rettigheter og valg. Hva er poenget med det? 

Anonymkode: bc668...c37

Så du kritiserer aldri andres valg? Pussig, for HI minner nettopp veldig om kritikk. Dessuten, at noe er lovlig gjør det ikke nødvendigvis moralsk riktig. I denne situasjonen, denne ekstraordinære situasjonen, så er ikke denne protesten forsvarlig eller moralsk riktig. Det finnes andre måter og plattformer å uttrykke sin sympati på. 

Anonymkode: b38f0...985

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...