Gå til innhold

Hvordan finne Person-nr?

Anbefalte innlegg

Gjest Fallabella
Skrevet

Det er ikke taushetsbelagt ser jeg.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er ikke taushetsbelagt men heller ikke offentlig info. Det er ikke noe du kan søke opp, med mindre du har tilgang til Folkeregisteret. Det må du ha saklig grunn for å ha (bank, advokat, inkasso, etc)

• Liker 2
Gjest Fallabella
Skrevet
3 minutter siden, isw skrev:

Det er ikke taushetsbelagt men heller ikke offentlig info. Det er ikke noe du kan søke opp, med mindre du har tilgang til Folkeregisteret. Det må du ha saklig grunn for å ha (bank, advokat, inkasso, etc)

Nei jeg kan ikke søke det opp. Men kan feks skatteetaten gi det ut? Jeg har en konkret grunn til å skulle få opplysninger.

Skatteetaten var ikke tilgjengelig i dag... 

AnonymBruker
Skrevet

Står vel på bankkortet ditt.

Anonymkode: 7d44d...e69

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, Fallabella said:

Nei jeg kan ikke søke det opp. Men kan feks skatteetaten gi det ut? Jeg har en konkret grunn til å skulle få opplysninger.

Skatteetaten var ikke tilgjengelig i dag... 

Hjelper ikke at du har "en konkret grunn" Personnummer er privat, og skal ikke gis ut. 

Anonymkode: 79e4e...eb9

• Liker 11
Gjest Fallabella
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Står vel på bankkortet ditt.

Anonymkode: 7d44d...e69

Ikke andres 😅

Gjest Fallabella
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hjelper ikke at du har "en konkret grunn" Personnummer er privat, og skal ikke gis ut. 

Anonymkode: 79e4e...eb9

Datatilsynet sier det ikke er taushetsbelagt. 

AnonymBruker
Skrevet
Just now, Fallabella said:

Ikke andres 😅

Du får naturligvis ikke oppgitt andres personnummer sånn uten videre.

Anonymkode: b9e08...dd7

• Liker 9
Skrevet

Du får naturligvis ikke oppgitt andres personnummer sånn uten videre.

Joda. Men man må søke og man må kunne positivt identifisere den personen søker etter. Og det er gratis for inntil 3-4 personer pr uke.

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, nomore82 skrev:

Joda. Men man må søke og man må kunne positivt identifisere den personen søker etter. Og det er gratis for inntil 3-4 personer pr uke.

Skremmende hvis dette stemmer noe det umulig kan gjøre. Hva skal andre med mitt nr. feks.

Anonymkode: 37c24...991

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Navn sammen med personnummer er sensitiv informasjon.

Anonymkode: 907d3...3af

• Liker 1
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Skremmende hvis dette stemmer noe det umulig kan gjøre. Hva skal andre med mitt nr. feks.

Anonymkode: 37c24...991

Sjekk linken jeg ga TS.

AnonymBruker
Skrevet

Selvfølgelig er ikke det lov, isåfall  så får personen du vil ha personnummeret til vite det.

Anonymkode: ab80b...d5e

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, nomore82 said:

"Fødselsnummer og d-nummer kommer i en "mellomstilling", i den forstand at disse opplysningene kan utleveres når det foreligger et begrunnet behov. Begrunnet behov betyr at opplysningen må være nødvendig for å ivareta lovmessige rettigheter/plikter."

Altså kan man ikke bare få utlevert andres personnummer sånn uten videre.

• Liker 4
Skrevet (endret)

"Fødselsnummer og d-nummer kommer i en "mellomstilling", i den forstand at disse opplysningene kan utleveres når det foreligger et begrunnet behov. Begrunnet behov betyr at opplysningen må være nødvendig for å ivareta lovmessige rettigheter/plikter."

Men vi vet ikke om TS har et begrunnet behov. At privatpersoner ikke kan få utlevert slike opplysninger, punktum, er altså feil.

Endret av nomore82
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ja, begrunnet behov kan være at man feks. er blitt verge for en person. Det går nok ikke an å få personnummer til en person man ikke har noe "tjenesteforhold" til.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

"Begrunnet behov" betyr ikke at man har noe uoppgjort med en person, bare så det er sagt. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...