Gå til innhold

Forbud mot dyr i borettslag

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei :) 

Skriver her på vegne av min mor. Hun ønsker seg svært gjerne en hund, ettersom hun har langvarig historie med depresjon og hennes psykolog mener det vil være svært positivt for henne. (Hun er oppegående og i full jobb, og har hatt hund da vi barna var små, så hun er fullt kapabel til å ta vare på en hund) 

Men hun bor i et borettslag hvor dyrehold kun tillates dersom "gode grunner taler for det". Hun har derfor sendt inn en legeerklæring hvor det står at hun anbefales å eie hund pga. sykdom, men styret har avslått søknaden og mener de må ha bedre begrunnelse for at hun har behov for å skaffe seg hund. Det de egentlig vil er jo å få vite diagnosen hennes. Kan de egentlig kreve det, og kan de avslå søknaden når den baseres på en legeerklæring..? 

Har sett at det er et par hunder og katter i borettslaget fra før, som eies av tilsynelatende friske folk (altså ikke blind, etc), så synes det er rart at de ikke godtar søknaden fra min mor. 

Hvordan kan hun gå frem videre? Er det virkelig slik at hun må fortelle om sin sykdom til hele styret? Det er jo ikke sikkert de oppfatter depresjon som god nok grunn heller (selv om det absolutt er det). 

Noen som har lignende erfaringer? 

Anonymkode: f91ce...c33

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Borettslag kan ikke forby dyrehold med mindre det er gode grunner (ekstrem allergi i oppgang eller at hunden er til sjenanse). Her kan moren din hente inn loven.

Anonymkode: a8199...a1e

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet
On 6/8/2020 at 12:52 PM, AnonymBruker said:

Borettslag kan ikke forby dyrehold med mindre det er gode grunner (ekstrem allergi i oppgang eller at hunden er til sjenanse). Her kan moren din hente inn loven.

Anonymkode: a8199...a1e

Dette! INGEN borettslag eller huseiere kan faktisk nekte deg dyr. Med mindre nevnt over.

Anonymkode: 9fead...093

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Men hvordan går man da frem når de har gitt avslag og fått borettslagets jurist til å bekrefte at avslaget er gyldig..? De har virkelig satt seg på bakbeina, og nevner stadig at de har mulighet til utkastelse.. 🙄

Anonymkode: f91ce...c33

• Liker 1
Gjest Gliffy
Skrevet

Moren din bør oppsøke juridisk hjelp. Her er styret helt på villspor. Kanskje hun kan ta kontakt med JURK (juridisk rådgivning for kvinner)? 

AnonymBruker
Skrevet

Dersom hun eier leiligheten kan ikke borettslaget nekte henne å ha dyr i den. De kan ha trivselsregler rundt hund i hage, men hun står fritt til å ha de dyrene hun selv ønsker i leiligheten :) 

Anonymkode: d84b6...085

AnonymBruker
Skrevet

Hun har rett til å ha hund. Det kan de ikke nekte henne. Oppsøk advokat. Borettslaget har ikke grunnlag for å avslå søknaden. 

Anonymkode: d28a6...e7f

AnonymBruker
Skrevet

Jeg støtter borettslaget fult ut, at moren har ikke en saklig grunn til å ha hund. Jeg hadde i midlertidig forstått dette hvis hun hadde førerhund.

I borettslaget jeg bor i, har også hatt en lignende sak prøvd i retten tror jeg. Der vant borettslaget over andelseieren. Det ble konkludert med at det var motstand mot dyrehold i borettslaget veier tyngre enn milde psykiske lidelser hos enkelt andelseier.

Anonymkode: ccff0...320

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Borettslaget har rett til å avslag søknaden din om dyrehold. Det finnes sikkert boere som har allergi mot dyr, da må man ta hensyn til det. Og ikke minst finnes det endel mennesker som er redd mot hund.

Om moren din har råd (koster gjerne noen tusener/titusener) for å kontakte en advokat. Det beste rådet hadde vært å flytte til et sted der dyrehold er tillatt.

Anonymkode: 6981b...5d4

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...