Gå til innhold

Psykisk lidelse?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei, jeg lever et ganske normalt liv, men barn og mann. Men en ting jeg har lagt merke til er at jeg er veldig lett antennelig til tider hvis ikke ting skjer som jeg har planlagt. La meg komme med et par eksempler.

-Jeg hadde planlagt en dag at vi skulle kjøpe pappesker i forbindelse med flytting, vi hadde noen fra tidligere hjemme, men jeg tenkte at vi kjøper så har vi nok, da får jeg sortert helt riktig. Mannen min bestemme seg for at pappeskene kunne vi kjøpe i morgen. Og at jeg kunne starte med de vi hadde hjemme. Det lager et helt rabalder oppi huet mitt, og det føles ut som ingenting funker. Jeg klarer på en måte ikke og pakke ned noe da, fordi jeg hadde jo lagd meg en plan og den skulle følges. 

-Hvis vi f.eks har lagd avtale men og besøke 2 familiemedlemmer. Må det besøkes i den rekkefølgen vi har sagt, og kan ikke plutselig bytte om for da blir også alt galt. 

Jeg har også store problemer når jeg skal vaske her hjemme, for når jeg skal vaske kan jeg bruke opptil mange timer på et rom, fordi over alt skal tas f.eks vasker jeg kjøkkenet skal platene skrubber helt ned(fysisk umulig egt) ovnen skal vaskes inni, ristene, søppelkassene mikro så skal jeg sortere hyllene på nytt, tørrvarer, barneting, godteri, potetgull osv. Sliter med og sortere det også, fordi jeg føler det ikke blir sortert nok. Det blir ofte for mye for meg og jeg rekker ikke bli ferdig før jeg starter noe nytt. Noe som samboer har blitt veldig lei av, fordi han ofte må ta resten. Eller rydde opp etter meg som i utganspunktet skulle det.  

Hsr også dum uvane men at ting nå vaskes alt for ofte. Vannflaska mi må blant annen vaskes mellom vært bruk. 

tenkte tanken på mild ocd, men følte ikke det stemte overens med tanke på at jeg tåler rot, men klarer ikke vaske og rydde uten og ta helt av 😅 og at ocd er jo en del tvangslidelser der vonde ting skjer om man ikke følger tinga man må. Mens jeg har et problem med at ting må følges men jeg tror ikke jeg mister en finger heller liksom, er bare at hodet sier nei sånn må det være. 

Lurer på hvorvidt dette er normalt, eller om jeg er litt gal? 😅 Håper at dere kan holde dere saklige da jeg takler ganske dårlig unødvendig stygge kommentarer. 

Anonymkode: cd80e...b57

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg vet lite om psykiske lidelser, men du virker i alle fall å ha en rigid tankegang. Når du har sett for deg noe, kan det virke som om har du vanskelig for å endre på det eller tåle at noe annet skjer. Du kan spørre en psykolog om hva dette skyldes hvis du har behov for å finne ut av det.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det høres ikke ut som psykisk lidelse, men det kan peke i retning Asperger. Kjenner du deg igjen i "problemer med samspill med andre mennesker og begrenset, repeterende atferd og interesser"? 

Anonymkode: 0e5c9...8e7

AnonymBruker
Skrevet

Jeg, mor og bror er helt lik beskrivelsen din! Vi har alle enten ADD eller ADHD. For meg med ADD så blir ting litt krise om de ikke går som planlagt, og jeg kan bli veldig opphengt i detaljene av en oppgave, til den grad at jeg ikke får gjort oppgaven innen en rimelig tid. Tar jeg medisin for det (ritalin) blir jeg mer 'normalisert' og gjør oppgavene som enhver ville gjort dem, men jeg går ikke på dem nå.

Anonymkode: 3fcdc...3a3

Gjest AnnaW
Skrevet

Høres litt ut som meg, jeg er diagnosert asperger, men trur jeg har udiagnosert add i tillegg:)

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det høres ikke ut som psykisk lidelse, men det kan peke i retning Asperger. Kjenner du deg igjen i "problemer med samspill med andre mennesker og begrenset, repeterende atferd og interesser"? 

Anonymkode: 0e5c9...8e7

Er veldig sosial av meg, og blir gjerne godt likt når jeg blir kjent med mennesker. Leste litt om det, og virker ikke sånn. Har barnevernspapir fra jeg var født, og når jeg har lest der. Så står det alltid hvor godt samspill jeg hadde med andre barn osv. 

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg, mor og bror er helt lik beskrivelsen din! Vi har alle enten ADD eller ADHD. For meg med ADD så blir ting litt krise om de ikke går som planlagt, og jeg kan bli veldig opphengt i detaljene av en oppgave, til den grad at jeg ikke får gjort oppgaven innen en rimelig tid. Tar jeg medisin for det (ritalin) blir jeg mer 'normalisert' og gjør oppgavene som enhver ville gjort dem, men jeg går ikke på dem nå.

Anonymkode: 3fcdc...3a3

Takk for det, ikke tenkt på add. Faren min har jo ADD og moren min har ADHD. Jeg kan vell si jeg ligner mest på moren min urolig, avbryter folk, snakker i et sett, klarte ikke skole. Men har blitt sjekka for ADHD 2 ganger, og fått beskjed om at det ikke er det. Men kanskje jeg skal høre ang ADD. Leste også at det kan være vanskelige og holde seg til en ting om det ikke blir spennende nok. Og for og sundet sånn har jeg 100 hobbyer😂 Jeg får meg nye hobbyer hele tiden som jeg ikke klarer og holde på.  Hadde vært godt og fått et svar hvorfor jeg alltid må gjøre ting så utfordrende eller vanskelig. 

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnnaW skrev:

Høres litt ut som meg, jeg er diagnosert asperger, men trur jeg har udiagnosert add i tillegg:)

Hmm, lurer på om det faller på add isåfall. Leste meg litt opp på Asperger, og virker som symptombilde mitt blir for lite til og koble det opp mot det. 

Gjest AnnaW
Skrevet
31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hmm, lurer på om det faller på add isåfall. Leste meg litt opp på Asperger, og virker som symptombilde mitt blir for lite til og koble det opp mot det. 

Ja, antagelig...nevnte det, fordi ofte man kan ha kombinert m begge:)

AnonymBruker
Skrevet
På 8.6.2020 den 12.18, AnonymBruker skrev:

Takk for det, ikke tenkt på add. Faren min har jo ADD og moren min har ADHD. Jeg kan vell si jeg ligner mest på moren min urolig, avbryter folk, snakker i et sett, klarte ikke skole. Men har blitt sjekka for ADHD 2 ganger, og fått beskjed om at det ikke er det. Men kanskje jeg skal høre ang ADD. Leste også at det kan være vanskelige og holde seg til en ting om det ikke blir spennende nok. Og for og sundet sånn har jeg 100 hobbyer😂 Jeg får meg nye hobbyer hele tiden som jeg ikke klarer og holde på.  Hadde vært godt og fått et svar hvorfor jeg alltid må gjøre ting så utfordrende eller vanskelig. 

Hvis både far og mor har ADHD/ADD vil jeg tro det er stor sjanse for at du har det også i en mildere grad og vanskelig å oppdage. Utfordringene dine høres også ut som ADHD.. Jeg har selv blitt utredet men tilbakemelding på at jeg ikke har det. Men jeg tror det selv.. De kan nok ta feil,  både feildiagnoser og underdiagnotisert. 

Anonymkode: 795c5...396

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...