Gå til innhold

Trenger tips om tapetsering.


sixx

Anbefalte innlegg

Skal skjøtene overlappes....eller bare legges inntil hverandre?

Skal tapetsere miljøtapet som skal males.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mest sannsynlig skal den ikke overlappes.

Men du kan overlappe, legge en rettholt e.l. inntil og kutte med tapetkniv for å få en perfekt skjøt. Det kommer da litt an på strukturen. Det anbefales ikke om det er et regelmessing mønster i strukturen.

Om du overlapper miljøstrie så vil det bli stygge, uthevde striper. Og det vil du vel ikke ha.

Bare pass på å få den første delen rett og fin, så går resten ganske greit. Miljøstrie er fint å jobbe med i motsetning til baderomstapet (som ikke slipper ut luften) :evil:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:evil:
:ler:

Takketakk....da blir det kant i kant. Er glad for at du skrev det om at den er lett å jobbe med....trenger noen lyspunkt nå. :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:ler:

Takketakk....da blir det kant i kant. Er glad for at du skrev det om at den er lett å jobbe med....trenger noen lyspunkt nå. :ler:

Du merker ikke hvor lett det er før du har prøvd våtromstapet :evil: :evil:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest1

Bare en liten ting - husk på å ikke tapetsere rundt hjørnene. Da vil det etterhvert komme ikke spesielt pene "strekkmerker".

Tapsetser litt rundt hjørnet (holder med 0,5 cm), og begynn så med en ny lengde helt inne i hjørnet. Det blir da en liten overlapping i hjørnet, men hos oss har det hvertfall blitt veldig fint - siden det er helt inne i hjørnet ser en ikke overlappingen.

Og det blir veldig mye finere enn om en tapetserer rundt hjørnet. :evil: At vi ikke hadde lært oss dette før vi tapetserte stuen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du merker ikke hvor lett det er før du har prøvd våtromstapet :evil:  :evil:
:ler:

Den første våtromstapeten jeg satte opp var en meter bred og av type veldig tykk...i tillegg var det på et bad med radiatorrør langs alle veggene. Har ennå ikke fortrengt den opplevelsen. :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bare en liten ting - husk på å ikke tapetsere rundt hjørnene. Da vil det etterhvert komme ikke spesielt pene "strekkmerker".  

Tapsetser litt rundt hjørnet (holder med 0,5 cm), og begynn så med en ny lengde helt inne i hjørnet. Det blir da en liten overlapping i hjørnet, men hos oss har det hvertfall blitt veldig fint - siden det er helt inne i hjørnet ser en ikke overlappingen.  

Og det blir veldig mye finere enn om en tapetserer rundt hjørnet.  :evil: At vi ikke hadde lært oss dette før vi tapetserte stuen...

Ja, Titta...strekkmerker i hjørnene er ikke pene. :)

Jeg leste om det tipset med hjørnetapetsering på hjemmesiden til tapetprodusenten....og nå er jeg litt i tvil her. Det er gipsplater som skal tapetseres....og jeg har valgt å ikke ha papirstrimmelen i hjørnene fordi jeg mente den ville bli synlig hvis den skulle sprkles inn i hjørnene. Derfor ble vi enige her om å tapetsere inntil hjørnene...og sette opp en kvartstaff i veggfargen i hvert hjørne.

Noen som vet om det går an å tapetsere hjørner som Titta skriver....selv om vi ikke har forsterket hjørnene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legg akrylmasse i hjørnene. Dette gjør at hjørnet blir avrundet, slik at du slipper å presse tapeten inn i et skarpt hjørne. Tapeten holder bedre og akrylen gjør at platene kan bevege seg litt (selv om det er gips, så kan de bevege seg) uten at alt sprekker opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lea: Er du helt sikker på at tapeten ikke vil bli dratt i hjørnene selv om jeg dropper papirremse og legger akrylmasse istedenfor?

Jeg synes nemlig krøllete tapet i hjørnene er så stygt. :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp!

Vi brukte akrylmasse i 1. etasje og der er hjørnene helt fine. På gjesterommet "glemte" vi akryl (det var søndag og vi gadd ikke å vente til mandag med å legge på strien) og der er det krøllete i et par hjørner.

Vi har sponplater da.. og glassfiberstrie. Men maleren vår sa at akryl var helt vanlig å bruke i hjørnene for å unngå krøll uansett.

Hjørnene blir pent avrundet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...