Gå til innhold

Puls og fysisk form

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg ville kanskje tatt et par økter i uka der du jogger etter puls. Ikke tenk på distanse og tid sammen, men enten distanse eller tid og hold deg til pulsen i overkant av sone2 nedre del av sone 3.

Dette hjelper deg egentlig bare å kjenne på intensiteten når du har lavere puls, liker du kanskje ikke det heller? Jeg har noen sånne økter og synes det er gørr kjedelig.  kanskje finner du ut at du foretrekker den høye pulsen du er vant til. Iæmin erfaring er at det ikke er pulsen og hjertet som er problemet når jeg løper på høy intensitet lenge, men syra i låra. Har derfor terpa litt på løpeteknikken for å holde syra i sjakk så lenge som mulig istedet for å redusere intensiteten. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du løper nok litt for fort iforhold til formen du er i.

Har slitt med dette selv, hodet vet at jeg var lynrask i min ungdom og det føles feil å løpe saktere. Skal ikke så mye til, prøv å senk marsjfarten med 1 km/t 😊

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
På 13.6.2020 den 15.46, Irrit Abel skrev:

Du løper nok litt for fort iforhold til formen du er i.

Har slitt med dette selv, hodet vet at jeg var lynrask i min ungdom og det føles feil å løpe saktere. Skal ikke så mye til, prøv å senk marsjfarten med 1 km/t 😊

Signerer denne. Da jeg svelget stoltheten og aksepterte at jeg måtte senke farten til rundt 6:20 per km så klarte jeg å jogge lenge med behagelig puls. Jeg løper mye raskere på intervaller eller tempoøkter, men på de behagelige lange turene så må jeg ha lav fart. 

Anonymkode: 52b4d...aab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg er ganske lik som deg TS. Ligger også ofte på 90% av makspuls når jeg løper. Jeg har startet å løpe ute etter treningssentrene stengte, og jeg liker det, men føler meg i ganske dårlig form. Sammenligner formen jeg hadde da jeg var tenåring og løp mye raskere og lettere. Jeg har hvilepuls på ca 45, men jeg mistenker at den er lav pga genene mine og ikke fordi jeg er i toppform, for det er jeg absolutt ikke!

Jeg bør sikkert roe ned på farten, men føler jeg allerede løper ganske sakte - typisk mellom 9,5 - 10 km/t. Hvis jeg roer ned føles det som at jeg løper så rart eller at det er slik at jeg bare går raskt isteden for. Jeg har tenkt at hvis jeg fortsetter å løpe, blir jeg forhåpentligvis i bedre form og at pulsen etterhvert vil bli lavere. Har også startet å løpe intervaller, så håper det også hjelper :) 

Anonymkode: 10c1b...58d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Puls er ekstremt individuelt, og generelt sett så er dei standardmåla ein får om lag like gode som å seie at pulsen heng saman med skostorleiken din. Eg er til dømes 15 år ut i frå den derre greia med at makspulsen er 220-alder. Då skulle eg hatt makspuls på 176. Det har eg ikkje, eg har makspuls på godt over 200, og spring sone 3-intervallar på 176. Når eg spring ein 10km, har eg godt over 180 i snittpuls, og førre gong eg gjekk ei tremil på ski hadde eg snittpuls på 186. I to timar. 

Så, altså. Gløym pulsen din for ei stund og kjenn på kroppen i staden. Om du kan springe ein time med 190 i puls, så er ikkje det i di sone 5, det er maks i di sone 3. Sone 3 er terskelfart, ikkje sant, den farta du kan halde i ein time. Uanstrengt snakkefart er sone 1, det er langturtempo, litt sveitt snakkefart er sone 2, eller lapskaus. Gløym pulsklokka, den blir du truleg berre forvirra av. 

Hugs også at løping aldri blir lettare, det berre går fortare. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...