Gå til innhold

Puls og fysisk form

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Kvinne. 30 år. Startet å løpe for halvannet år siden.

Over de siste månedene har jeg løpt ca 5-8 ggr ukentlig men ser at makspulsen min er høy (206). 

Uansett om jeg løper 3 km eller 10 km befinner jeg meg som oftest 85- 97 % av tiden i sone 5 (puls over 171).

Jeg er 1.72 og veier 79 kg. Noen kg for mye men jeg trener/har trent tung styrke i 13 år. 

Hvilepulsen min er stort sett på 68-73 slag i min. 

I barndommen var jeg ekstremt tynn. Var en av de raskeste jentene på 60-100 meter men følte jeg var døden nær på 3 km distanse.

Nå ble det mye tekst her men lurer på om jeg kan forvente at pulsen min går ned etterhvert som jeg løper mer?

Det blir veldig tungt å skulle løpe 10 km når gj.snitt pulsen er 190..

Håper på svar 🏃‍♀️💦💫

Anonymkode: f30a3...6ab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nå er jeg absolutt ingen ekspert , men mener jo pulsen burde gått ned hvis du har løpt noen måneder.  Kan det være at du trener med for høy intensitet ? Og det er jo ganske mye å løpe 5-8 ganger i uken , det tror jeg ikke er nødvendig.  

Du må jo hvertfall passe på å variere intensiteten/farten/mengden. Løp forskjellige distanser og ikke minst løp mye rolig - hvis du da må gå for å ikke få for høy puls så gjør du det. 

Hvilepulsen din er også kanskje litt høy så kanskje det også kan være et tegn på for høy belastning ? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvilepulsen din kan gå ned ettersom du blir i bedre form. Den gir en pekepinn på formene. Toppidrettsutøvere kan gjerne ha hvilepuls under 30, men dette er individuelt. Maxpulsen sier ingenting om formen din. Om du har 200 eller 150 i maxpuls spiller ingen rolle. Den synker naturlig med årene.  Blir du i bedre form så vil du kunne jogge samme distanse og tid med lavere puls fordi kroppen ikke må jobbe like hardt. Å gå ut i fra % av makspuls er vanligere. Jobber du på 90% ytelse vil du ha en puls på 185, mens jeg vil ligge på 170. Vi vil likevel anstrenge oss like mye, så man kan ikke sammenligne dette mot hverandre. Derimot vil pulsen synke raskere hvor bedre form man er etter endt treningsøkt. 

Anonymkode: 90ad6...789

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må jo bare senke tempoet og holde deg i sone 1, og spe på med intervaller. I sone 1 kan du trene på teknikk og på intervallene får du fart. Terskelpulsen forflyttes jo sprekere du blir. Slik var det da jeg syklet aktivt. Da tok vi terskeltester (bloddråpe fra finger) hver mnd for å sjekke fremgang.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvilepulsen synker når man blir bedre trent, men man kan likevel ha høy puls når man trener selv om man er godt trent. Når jeg løper halvmaraton så har jeg gjerne et pulsgjennomsnitt på 185 (makspuls 210), og ved middels intensitet har jeg mellom 155 og 170 i puls. Når jeg jogger blir den som regel over 180, selv om jeg har snakketempo. 

3 minutter siden, Surrekål skrev:

Du må jo bare senke tempoet og holde deg i sone 1, og spe på med intervaller. I sone 1 kan du trene på teknikk og på intervallene får du fart. Terskelpulsen forflyttes jo sprekere du blir. Slik var det da jeg syklet aktivt. Da tok vi terskeltester (bloddråpe fra finger) hver mnd for å sjekke fremgang.

Det er jo ikke skadelig å ha høy puls når man trener. 

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva er bra vilepuls? 

Anonymkode: 3e1df...9f0

Jeg har 50 selv. Det er vanlig å ha ca 60-90. Er man svært godt trent kan man ha 35-45. Jeg har målt 45 en gang i hvilepuls faktisk. 

Anonymkode: f4fe1...4d1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvilepulsen din kan gå ned ettersom du blir i bedre form. Den gir en pekepinn på formene. Toppidrettsutøvere kan gjerne ha hvilepuls under 30, men dette er individuelt. Maxpulsen sier ingenting om formen din. Om du har 200 eller 150 i maxpuls spiller ingen rolle. Den synker naturlig med årene.  Blir du i bedre form så vil du kunne jogge samme distanse og tid med lavere puls fordi kroppen ikke må jobbe like hardt. Å gå ut i fra % av makspuls er vanligere. Jobber du på 90% ytelse vil du ha en puls på 185, mens jeg vil ligge på 170. Vi vil likevel anstrenge oss like mye, så man kan ikke sammenligne dette mot hverandre. Derimot vil pulsen synke raskere hvor bedre form man er etter endt treningsøkt. 

Dette stemmer i alle fall ikke for meg. Jeg har også lest at hvor høy puls man har under trening ikke er noen indikasjon for hvor godt trent man er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hvilepulsen synker når man blir bedre trent, men man kan likevel ha høy puls når man trener selv om man er godt trent. Når jeg løper halvmaraton så har jeg gjerne et pulsgjennomsnitt på 185 (makspuls 210), og ved middels intensitet har jeg mellom 155 og 170 i puls. Når jeg jogger blir den som regel over 180, selv om jeg har snakketempo. 

Jeg har 50 selv. Det er vanlig å ha ca 60-90. Er man svært godt trent kan man ha 35-45. Jeg har målt 45 en gang i hvilepuls faktisk. 

Ååååå det er veldig bra 😊 huff da er ikke mine 70 noe å feire... Enda! Skal komme seg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva er bra vilepuls? 

Det er individuelt. Vanlig puls er på rundt 50-80. Er en del genetiske faktorer som spiller inn. Jeg har hvilepuls på 28, men er kun vanlig mosjonist. Ingen toppidrettsutøver. Så noen er vel født med lavere puls enn andre. Det beste er å sammenligne med seg selv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilepuls er svært individuelt ja. Da jeg var i god form lå min rundt 55. Nå når jeg er i elendig form ligger den rundt 60.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Normal hvilepuls for voksne er mellom 40-100. Relativt stort spenn. Det som er en indikasjon på hvor bra kondis man har er ikke hvilepuls eller makspuls, men hvor fort du kommer ned igjen til normalpuls etter belastning. Ta pulsen før du trener (normal puls er 60-100 om du står og går) Deretter trener du og tar pulsen etter du stopper etter 30 sek, 1 min, 2 min og 5 min. Du kommer fortere ned i puls jo bedre kondisjon du har. Da klarer kroppen å hente seg inn fort.

Anonymkode: c33c8...22f

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette stemmer i alle fall ikke for meg. Jeg har også lest at hvor høy puls man har under trening ikke er noen indikasjon for hvor godt trent man er.

"Blir du i bedre form så vil du kunne jogge samme distanse og tid med lavere puls fordi kroppen ikke må jobbe like hardt." 

Jeg 

Jeg tror du misforstod. For dette gjelder alle. Jogger du f. eks 10 km på 1 time, og har en gjennonsnitspuls på 180, vil du når du blir i bedre form jogge den samme distanse og tiden med lavere puls. F.eks 10 km på 1 time med 160 i puls. Dette fordi man blir i bedre form og ikke må anstrenge seg like mye. Evtuelt kan man jogge samme løype med 180 i puls og bruke mye kortere tid. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, men den beste fremgangen får man av strukturert trening. Ikke lapskaus hver gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
1 minutt siden, Surrekål skrev:

Nei, men den beste fremgangen får man av strukturert trening. Ikke lapskaus hver gang.

Lapskaus? Jeg for min del trener ikke etter hva pulsen på klokka viser, men hva jeg føler for. Føler jeg med spicy så bryr jeg meg ikke om at pulsen går over 200 liksom. Jeg er i alle fall i bedre form enn de aller fleste, og har aldri hatt problemer med fremgang på hverken kondisjon eller styrke. Jeg trener jo strukturert selv om jeg ikke er livredd for at pulsen blir over 150.. Det er ikke pulsen som definerer om man trener strukturert eller ikke. Folk greide fint å bli godt trent før pulsklokker fantes også. 

Evnen til å holde høy puls lenge er faktisk et tegn på at man er i god form. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har også alltid høy puls når jeg løper. Men min erfaring er at når jeg blir i bedre form så løper jeg bare fortere, derfor blir pulsen høyere, hadde jeg virkelig anstrengt meg for å holde samme tempo hadde nok pulsen vært lavere. 

Anonymkode: e5b7a...16f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Lapskaus? Jeg for min del trener ikke etter hva pulsen på klokka viser, men hva jeg føler for. Føler jeg med spicy så bryr jeg meg ikke om at pulsen går over 200 liksom. Jeg er i alle fall i bedre form enn de aller fleste, og har aldri hatt problemer med fremgang på hverken kondisjon eller styrke. Jeg trener jo strukturert selv om jeg ikke er livredd for at pulsen blir over 150.. Det er ikke pulsen som definerer om man trener strukturert eller ikke. Folk greide fint å bli godt trent før pulsklokker fantes også. 

Evnen til å holde høy puls lenge er faktisk et tegn på at man er i god form. 

Høres ikke ut som du kan så mye om kondisjonstrening. Men det er ok. Å løpe uten mål og mening er jo definisjonen på lapskaus, og bør unngås om man ønsker å utnytte potensiale sitt best mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Hvordan måler du pulsen? Håndledd eller brystet? Hvis du ikke er tilstrekkelig hvilt vil du høyere puls fordi kroppen din jobber hardere. Hvis du løper 5-8 ganger i uka, kN det rett og slett hende du må redusere treningen litt for å kunne oppnå mer 

Anonymkode: fd705...dbe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Trener du noe intervaller? Det burde få fart på sakene.

Jeg har alltid hørt og lest at om du jogger samme tur på samme tid når du akkurat har startet, og når du er bedre trent, så skal pulsen være lavere. Både pulsen når du jogger, og så skal pulsen falle raskere mot hvilepuls igjen etter at aktiviteten er over. Rett og slett fordi hjertet er en muskel som blir mer effektiv med god trening.

Så jeg syns det er rart at du alltid ligger på så høy puls, og at det ikke blir lettere. Varier treningen mer, prøv 4x4 intervaller en gang i uka. Du bør også mye jogge saktere, å ligge på så høy puls hele tiden er ikke særlig gunstig for treningen. Prøv å ligge på 150-160 på 10 km, og kanskje heller 170 og høyere tempo på 5km. Men dytt inn intervaller.

Anonymkode: 4c70d...5bf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
8 timer siden, Surrekål skrev:

Høres ikke ut som du kan så mye om kondisjonstrening. Men det er ok. Å løpe uten mål og mening er jo definisjonen på lapskaus, og bør unngås om man ønsker å utnytte potensiale sitt best mulig.

Det høres vel heller ut som at du ikke kan så mye om det. Ikke alle trener kondisjon for å bli verdensmester, men for å holde seg i god form, og folk holdt seg i god form da de ikke hadde en pulsklokke å nistirre på også, selv om det virker som at det kan være vanskelig å forstå. Ikke alle er heller kun interessert i løping. Jeg trener selv veldig variert og trives godt med det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...