Gå til innhold

Hvor ofte tar ppt feil/feildiagnotiserer ppt?


Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vil bare utdype litt en viktig poeng:

IQ test er ikke diagnostisk test men bare en assosiasjons verktøy. 

For å utarbeide en diagnostisk test, må nøyaktigheten til testen studeres og valideres grundig, altså hvor ofte testen gir falsk positiv/negativ resultat.

Mens en assosiasjons studie studerer bare gjennomsnitte tendenser, outliers are ofte ekskludert, og fordelen av varians i data forklart av modellen trenger ikke å være høy (for psykologisk studie). 

At en IQ test kunne være avgjørende for menneskets skjebne er rett og slett en katastrofe.

Anonymkode: 027a4...6fa

Her må du forklare litt nærmere. Mye fagord jeg ikke forsto

Anonymkode: 097bc...418

AnonymBruker
Skrevet
18 minutter siden, AnonymBruker said:

Her må du forklare litt nærmere. Mye fagord jeg ikke forsto

Anonymkode: 097bc...418

For å si det enkelt: før diagnostisk test tas i bruk i medisin, studeres det grundig hvor ofte testen gir falsk positiv og falsk negativ resultat.

(altså, når det gjelder IQ test, en god test skal ikke konkludere med at personen er tilbakestånde i mer enn 1-2% når han egentlig er normal).

Men ingen har studert hvor ofte en IQ test gir feil svar.
Det kan godt være at feilen er så stor som i 20% tilfeller, for eksempel.
 

Anonymkode: 027a4...6fa

  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg jobber selv i PPT, og må si at det var mye trist lesning her inne. Virkelig leit at så mange melder om dårlige opplevelser med PPT. Hos oss er alle høyt utdannet (masternivå). Ingenting gjøres uten foreldrenes samtykke. Barnets stemme er essensielt, og ingen vurderinger tas uten at samtale / direkte involvering med barnet er gjennomført. Ingen opplysninger gis til barnehage/skole uten samtykke fra foreldrene. PPT stiller ingen diagnoser utenom hva gjelder språk, lese- og skrivevansker samt matematikkvansker. Er man bekymret for lett pu, adhd, autisme o.l anbefaler man viderehenvisning til Bup eller Hab, men det er helt opp til foreldrene hva de ønsker å gjøre. PPT veileder skole/bhg på hvordan møte og forstå det individuelle barnet uansett årsak til vanskene. PPT skal jobbe for barnets beste, og ikke ha en egen agenda. Det er også mye fokus på systemarbeid, hvor hensikten da ofte er å få grupper/klasser til å fungere bedre (bedre miljøet, hvordan øke læringsutbytte, veiledning til personalet etc). 

Anonymkode: 75755...f97

  • Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

En varsko til alle som vil diagnostisere barna sine i hytt og pine;

»Hvis pårørende lurer på om deres barn har en utviklingshemming eller ikke, så bør de tenke seg om noen ganger før de ber om diagnostikk. Diagnosen kan lukke flere dører enn den åpner. Utviklingshemming gir ingen rettigheter, men den kan benyttes til å frata folk grunnleggende rettigheter og rettsikkerhet.»


http://www.nfunorge.org/om-nfu/nfu-bloggen/overdiagnostisering-av-utviklingshemming/

 

 

Anonymkode: 9180e...5a3

AnonymBruker
Skrevet

Min søster ble diagnosert med lærevansker og dysleksi på barneskolen av Ppt. Hele barneskolen ble hun tatt ut av klassen for spesialhjelp, ekstra oppfølging etc. Når hun kom til ungdomskolen og fikk vist hva hun kunne med rette lærere og uten ppt i nakken for å "veilede" ble hun en helt annen person. Aggresjon vekk, lærevansker vekk, livsgleden var en helt annen. Hun gikk ut av ungdomsskole og VGS som toppelev!

Ppt har en lei tendens til å gjøre vondt verre, fordi barnet rett og slett får "trøkt" ned i hode ganske tidelig hva som feiler og hvorfor barnet ikke får til ditten og datten... 

Anonymkode: 35c99...386

  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Min søster ble diagnosert med lærevansker og dysleksi på barneskolen av Ppt. Hele barneskolen ble hun tatt ut av klassen for spesialhjelp, ekstra oppfølging etc. Når hun kom til ungdomskolen og fikk vist hva hun kunne med rette lærere og uten ppt i nakken for å "veilede" ble hun en helt annen person. Aggresjon vekk, lærevansker vekk, livsgleden var en helt annen. Hun gikk ut av ungdomsskole og VGS som toppelev!

Ppt har en lei tendens til å gjøre vondt verre, fordi barnet rett og slett får "trøkt" ned i hode ganske tidelig hva som feiler og hvorfor barnet ikke får til ditten og datten... 

Anonymkode: 35c99...386

Dette burde hun gå ut i avisa med, om så som anonym!! Ppt må forbedre seg!!

Anonymkode: 9180e...5a3

AnonymBruker
Skrevet
På 8.6.2020 den 15.14, AnonymBruker skrev:

Det er snakk om et barnehagebarn her! Ikke et skolebarn!

PPT gir sakkyndig vurdering for å vurdere «barnet læringspotensial», det er en «skjønnsmessig vurdering».

Ganske ullent bruk av begreper, og man risikerer å være prisgitt den enkelte «sakkyndige» man får. De leter etter alle potensielle «svakheter» i barnet. Dette skjer via å observere barnet i tre, fire timer. Og intervju med de ansatte. Mener de at barnet til TS er «evneveik» (uten noen faglig kompetanse) - vil dette ligge til grunn for en dårlig vurdering av TS sitt barn. 
 

Sakkyndige vurderinger av så små barn er et overgrep. En ting er å språkteste et skolebarn, for å kartlegge en språkvaske. PPT er notorisk kjent for å bruke «diagnoselignende» begrep (da snakker vi langt utenfor språkproblematikk og dysleksi) 

PPT stoler «blindt» på kartleggingstester. Tester barnet ditt dårlig får det en dårlig score. Den sakkyndige vurderingen følger barnet inn i nye relasjoner nesten «for life», med mindre man som foreldre evner å sloss mot dette systemet. 

Det betyr i praksis at en logoped kan observere barnet ditt på en dårlig dag, gjennomføre en «kartleggingstest» vedkommende har betalt 3500,- for å lære seg via internett, og konkludere med at barnet ditt har «dårlig læringspotensial», pluss [sleng inn populær semi-diagnose] 

Når barnet rykker opp fra småbarn til storbarn, eller en ny ped.lærer blir ansatt, vil denne smørbrødlista av feil være det første vedkommende leser om barnet. 
 

Det er et system som er sykt i hodet og  trenger fornyelse. Stortinget går inn for at sakkyndige vurderinger skal fjernes i flere tilfeller hvor barnehage og foreldre er enige. Derfor bør TS snakke med barnehage direkte selv. Hva er de bekymret for? Hva trenger de hjelp til? Hva mener de er problematisk? Har de satt i gang interne tiltak før de kontakter PPT? 
 

Vi i Norge har ganske blind tillit til systemene våre. Det er jo stort sett greit nok det. Men det er også himla naivt å ikke stille spørsmålstegn og være kritisk. Alt for mange barn har fått barndommen sin ødelagt av «systemet». Absolutt alle vurderinger og utvalg viser til dette!

Les Nordahl rapporten, les andre vurderinger av PPT og sakkyndige vurderinger. Det er skremmende lesning. 
Systemet trenger reform!

En logoped har faktisk sine begrensninger. 

Anonymkode: 37ece...b6c

 

Jeg er logoped, har like høy utdannelse som en psykolog. Har testsertifisering gjennom utdannelsen. Hva mener du er så galt med min utdannelse?

Anonymkode: 5c02f...a4a

  • Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...