Gå til innhold

Anoreksi - venner som ikke bryr seg?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har slitt med anoreksia i 2 år, og når jeg først fikk dette så var det slik at ingen la merke til at jeg var plutselig MYE tynnere.. virket som om ingen så meg på en måte, etter ar jeg hadde blitt bedre og lagt på meg litt så begynte jeg å komme i en deprimert fase og begynte å miste mye vekt igjen... er det slik at Vennene mine ikke ser noe? Eller tror dere at de ikke vil si noe? Jeg er ganske usikker men føler de ikke bryr seg om meg og snakker bare om deres problemer... de spør aldri om hvordan jeg har det og virker som om de ikke bryr seg egentlig om meg ): har dere opplevd noe slikt? Eller Ka tenke dere? Bryr de seg om meg? 

Anonymkode: 9ee4a...4ec

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvor er familien din?

Anonymkode: c3df1...2f9

AnonymBruker
Skrevet

De er vel opptatt av seg og sitt, på samme måte som du er opptatt av deg og ditt

Anonymkode: 4aecc...ea6

• Liker 7
Skrevet

Vekt er et sensitivt tema, og mange unngår å påpeke vektøkning eller vektnedgang. Du kan jo prøve å åpne opp til de? Det er vanskelig å stille opp for noen som ikke deler noe.

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hvor er familien din?

Jeg får hjelp nå, og er på en god vei. Bare lurte på om dere hadde noe om noen tanker om hvorfor de ikke har sagt/ lagt merke til noe...? Jeg vet at det kanskje kan være unbeghaglig for de..? Men de vet at jeg er der for de og jeg hjelper de med deres problemer.. så hvorfor vil de aldri har sagt eller gjort noe lurer jeg på...

AnonymBruker
Skrevet

Dårlig gjort av vennene dine. De kan ikke unngå å legge merke til at du er tynnere enn før.

Anonymkode: eb440...5a4

AnonymBruker
Skrevet

Altså... ingen oppegående mennesker går rundt å diagnostisere vennene sine. Har du sagt at du har fått diagnosen anoreksi? Hvis ikke så har du ikke noe å klage over. For det at folk slanker seg er normalt, at folk går opp og ned i vekt er normalt. Ikke alle går rundt å tenker diagnoser og problemer. Det er heller ikke ikke normalt å legge seg oppi vekt hos folk, ikke hos venner heller. 

Du bør fokusere på behandling, ikke på hva vennene dine sier og mener. Ønsker du støtte i prosessen så må du bruke ord og si det, ikke gå ned i vekt for å få oppmerksomheten deres. Dette med psykiske lidelser er som oftest privat for mange, og det å blande seg inni andres problemer uten invitasjon er ikke normalt for de fleste. 

Anonymkode: e9564...62d

• Liker 5
Skrevet

De bryr seg helt sikkert om deg.  Men, de fleste er i dag veldig forsiktig med å kommentere andre sin kroppsfasong.  Ingen ønsker å si noe som kan utløse anoreksi  eller andre spiseforstyrrelsen hos noen.  Dersom du ønsker det så, kan du selv snakke om spiseforstyrrelsen, da vet vennene dine at de trygt kan snakke med deg om det.

• Liker 2
Skrevet

I mange tilfeller er folk generelt redde for å kommentere slikt, det er skummelt å skulle kommentere andre sin kropp og matvaner, du skal trå ytterst forsiktig med å kommentere dette. Mange vet heller ikke hvordan de skal snakke om det eller hva de skal si og velger derfor å holde munn i fare for å si noe feil. 
Men igjen får vennene dine snakke om seg og sine problemer i ny og ne der du hører etter eller fokuserer du bare på at deg og at dine problemer? Har du selv sagt til dem at du sliter? 

Jeg har selv spiseforstyrrelse og mine nærmeste synes det er et veldig vanskelig og «rart» tema og snakke om fordi de på ingen måte kan forstå hvordan sykdommen fungerer, så de snakker ikke om den i redsel for å si noe feil eller triggende. 

• Liker 1
Skrevet

De har nok lagt merke til det, men mange synes det er ukomfortabelt å ta opp. Da en venninne av meg ble dårlig ble alle enige om at hun som sto henne nermest og hennes mor skulle snakke med henne. Det er veldig vanskelig å være pårørende for noen med spiseforstyrrelser også, man vet liksom ikke hvordan personen reagerer. Noen vil vel ta til seg det som blir sagt og søke hjelp, mens andre blir verre. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

De ser det nok, men vil ikke kommentere i tilfelle for å si noe feil. Du får kanskje vite noe om du spør de direkte eller når du virker friskere. Jeg har selv fått vite hva venner har tenkt om meg og min vekt flere år etterpå.

Anonymkode: e84ba...9fd

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Venner burde ikke være hverandres psykologer når det dreier seg om såpass alvorlige ting. Jeg håper du har en støttende familie. 

AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk for mange gode og forstående svar! Jeg har en støttende familie og er på god vei nå, skjønner nå at vennene kan ha vanskeligheter med å si eller om å spørre om noe.. takk for hjelpen!

Skrevet

Jeg hadde det litt tungt for noen år siden, da gikk jeg ufrivillig ned i vekt. Jeg trodde ikke det vistes, jeg så det i hvertfall ikke selv. I ettertid har jeg åpnet meg til venner om den tunge tiden, og da har de sagt at de så det på meg, for jeg hadde blitt så tynn, men de turte ikke å kommentere det. 

Hvis du trenger å snakke med vennene dine, så bør du starte samtalen selv, men ikke bruk de som psykologer. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...