Gå til innhold

Prioritering av ønskede gjester i bryllup.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvorfor har det blitt sånn i vår kultur, at når brudeparet har et mindre budsjett, så har man brudeparets tanter og onkler som 1. pri, mens ens søskenbarn kommer som en slags 2. pri. Hvorfor er det alltid slik, at det er den rekkefølgen man skjærer ned gjestelista ved? Kjør debatt.

Anonymkode: 0b690...85d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tanter og onkler gir dyrere gaver.

Anonymkode: dc68b...8f2

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, AnonymBruker said:

Tanter og onkler gir dyrere gaver.

Anonymkode: dc68b...8f2

Ja, og dessuten er det gjerne færre av dem enn søskenbarn.

Anonymkode: dc68b...8f2

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg skulle giftet meg ville jeg funnet det mer naturlig å be tanter/onkler enn søskenbarn fordi jeg rett og slett ikke er så mye sammen med søskenbarna mine lenger. I familieselskaper er det som regel bare tanter og onkler som kommer. Søskenbarna mine har ikke tid. Dessuten hadde det blitt veldig mange å be hvis alle skal komme med ektefeller/samboere/kjærester. Enklere å be 6 tanter og onkler enn 18 søskenbarn+følge

Anonymkode: abe13...ddc

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvem man føler seg nærmest får vel være opp til hver enkelt? Jeg føler meg nærmere mine onkler og tanter enn mine søskenbarn, derfor ville de blitt 1. pri. 

Anonymkode: 89e60...00f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi de er nærmere i slektstreet.

Anonymkode: d4243...9b3

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tror ikke noe på at det faktisk ER slik du beskriver, det kommer rett og slett helt an på hvor nærme man er de forskjellige familiemedlemmene...

Men rent teknisk så er jo tanter og onkler i nærere slekt enn det søskenbarn er da.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg inviterte kun søskenbarn. Vi hadde ett lite bryllup, og jeg inviterte de jeg er mest med, som da er mine søskenbarn.  (2 av 10). 

Anonymkode: 79320...6f6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er litt enig... I vårt tilfelle er det venner vi helst skulle ha prioritert. Føles litt bisart å "måtte" invitere totalt 18 onkler og tanter (både mine foreldre og svigers har alle flere søsken m/partnere), når det kanskje er 4-5 av disse vi har aktiv kontakt med annet enn i et sjeldent juleselskap... Så har vi en stor gjeng venner og gode kollegaer som faktisk er en viktig del av hverdagen vår, hvor vi blir nødt til prioritere noen og droppe andre fra gjestelista om vi skal kjøre det klassiske dyre bryllupet med treretters og full pakke. 

Ser ut som løsningen for oss blir å dele opp bryllupet. En pyntet lunsj på restaurant med nærmeste familie etter vielsen (skal gifte oss borgelig), og så en stor men avslappet vennefest med tapas, vin og dansing helga etter. Da får vi feiret med alle som betyr noe for oss, uten at prisen blir uoverkommelig. Onkler/tanter og søskenbarn blir ikke invitert til noe, fordi de ikke passer inn under verken "nærmeste familie" eller "venner". Litt sleipt, men sånn får det bli :P 

Anonymkode: fb0c5...8cd

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig i at det er et utrolig merkelig skille å dra. I mange andre kulturer er det ukultur (hehe) - å drive å sortere folk slik vi gjør her i Norge. Noe jeg synes er enda «verre» er den «du er invitert på kaffe» greia vi gjør. Da er du en del av B-laget. Sånn sett er det bedre å dra et «generelt skille» ved onkler/tanter, fremfor de som sitter å siler hver enkelt gjest: «Onkel Bernt på din side fortjener middag men tante Trulte på min side er bare verdt kaffe og kake».

Vi har også en veldig «stiv» og overformell tilnærming til bryllup; alle får (tvangs)tildelt en plass de skal sitte på i fire, fem timer, samtidig som de hører flere timer lange monologer om hvor fantastisk brudeparet er. Hele greia er litt kleint.

Vi har mye å lære av andre kulturer, hvor «alle» er invitert til fest, mindre formelt og mer - fest! Rett og slett. 

Endret av Raven.Writingdesk
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom man skal diskutere søskenbarn, er det bedre å diskutere hvorfor noen ber alt som  kan krype og gå av søskenbarn med partnere fremfor venner.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prioriteringer blir vel laget ut fra hvor nært forhold man har til vedkommende. Jeg kunne lett droppet ene tanten min til fordel for min næreste venninne feks. 

Anonymkode: ca45d...55a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det må ikke være sånn - jeg har vært borti bryllup hvor søskenbarn har vært invitert uten at tanter og onkler har vært det.

Tror dette handler mest om antall og noe om kontakt. Det er selvsagt lettere å få plass til 4 sett med tanter og onkler enn 12 sett med søskenbarn. I en del tilfeller er søskenbarna mye eldre eller yngre enn man selv, eller man av andre grunner har hatt lite kontakt. Da blir det jo mer naturlig bare å invitere tanter og onkler. Endelig er det jo litt vesentlig at de er nærere slekt, en del er også fadder og det er fastere tradisjon å invitere tanter og onkler.

Jeg tenker mange varianter er greit - bare noen tanter og onkler, alle tanter og onkler og ingen søskenbarn, noen tanter og onkler og noen søskenbarn, alle tanter, onkler og søskenbarn, bare noen søskenbarn osv.osv. Så lenge ikke bare en eller et fåtall blir utelatt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hmm.. jeg har en onkel som ikke er så interessant, men utover det ville alle tanter, onkler og søskenbarn være naturlige gjester. Og da må siste onkelen få være med. Har aldri opplevd bryllup hvor onkel og tante er med og ikke deres barn. Har man kontakt så har man jo kontakt med både voksne og "barn". Tenker det er mer naturlig å utelate de "familiene" man ikke har hatt noe kontakt med. 

Som sagt, for meg er søskenbarn med parnere mest naturlig da et bryllup jo er en fest for å ta imot et nytt familiemedlem til slekta for begge sider. Venner bør naturligvis også være der, men i et bryllup er de bonusen. Jeg anser bryllup for å hovedsakelig være en familiebegivenhet. Men så er jeg farget av å ha vært yngst av mine søskenbarn og at vi har vært i alle sine bryllup. Sånt er vel litt individuelt i familier. 

Jeg synes det er vanskeligere med tremenninger som vi har hatt mye kontakt med i barndommen, men ikke ser så ofte lenger. Eller venninner som ikke er en del av en felles vennegjeng og som du gjerne vil invitere, men som sannsynligvis ikke koser seg veldig fordi de ikke kjenner noen.

Oppsummert: gjesteliste er vanskelig 😅

Anonymkode: ff9f2...6ae

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 7.6.2020 den 8.41, AnonymBruker skrev:

Hvorfor har det blitt sånn i vår kultur, at når brudeparet har et mindre budsjett, så har man brudeparets tanter og onkler som 1. pri, mens ens søskenbarn kommer som en slags 2. pri. Hvorfor er det alltid slik, at det er den rekkefølgen man skjærer ned gjestelista ved? Kjør debatt.

Anonymkode: 0b690...85d

Fordi de er ens foreldres søsken. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg unormalt mange slektninger, men jeg tror det er maks et par onkler og tanter jeg ville bedt, samt er par søskenbarn. KUN de jeg har hatt aller best kontakt med. Prioriterer glatt venner over resten, samme hvor dyre gaver de ville gitt eller hva tradisjonene er. For mannen min blir det nok litt annerledes, han har mye færre slektninger og lik kontakt med alle av de.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

On 6/17/2020 at 12:19 PM, O.G. said:

Fordi de er ens foreldres søsken. 

Joda, men i de tilfellene der brudeparet selv betaler for hele kalaset, og ikke blir sponset av sine foreldre. Hvorfor blir disse da prioritert?

Anonymkode: 0b690...85d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Joda, men i de tilfellene der brudeparet selv betaler for hele kalaset, og ikke blir sponset av sine foreldre. Hvorfor blir disse da prioritert?

Anonymkode: 0b690...85d

Fordi brudeparet vil prioritere dem? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at det er fordi tanter og onkler er mer nærme slektsmessig enn det søskenbarn er. Prioriteringsliste vil stort sett gå etter hvor nære.. etter slik rekkefølge 

1. Foreldrene til brudgom og brud med evt nye partnere.

2. Søsken av brudepar med partner.

3. Besteforeldre av brudepar.

4. Nieser og nevøer av brudepar om det ikke er ønske om et barnefritt bryllup 

5. Tanter og onkler

6. Søsken Barn med partner.

7. Venner/grand tanter/grand onkler/tremeninger/barn av søskenbarn etc

..

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
På 22.6.2020 den 15.47, tussi84 skrev:

Jeg tenker at det er fordi tanter og onkler er mer nærme slektsmessig enn det søskenbarn er. Prioriteringsliste vil stort sett gå etter hvor nære.. etter slik rekkefølge 

1. Foreldrene til brudgom og brud med evt nye partnere.

2. Søsken av brudepar med partner.

3. Besteforeldre av brudepar.

4. Nieser og nevøer av brudepar om det ikke er ønske om et barnefritt bryllup 

5. Tanter og onkler

6. Søsken Barn med partner.

7. Venner/grand tanter/grand onkler/tremeninger/barn av søskenbarn etc

..

 

Venner trumfer lett søskenbarn! (Og tanter og onkler i enkelte tilfeller)...

Inviterer ikke jevnaldrende kusine  jeg møter en gang i året fremfor jevnaldrende bestevenninner...?!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...