Gå til innhold

Avføring baby, når bekymret


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Baby 3 måneder delammes. Får på det meste 200 ml nan pr dag. Avføringen har den siste måneden blitt sjeldnere, det gikk en stund 2-3,opptil 3,5 døgn mellom. Avføringen har aldri vært hard, bare sjelden. Nå har han ikke bæsjet på 5 døgn. Fikk to gode doser med malt i går, tenker å gjenta i dag om det ikke kommer noe. Han virker ikke veldig plaget. Skriker og er urolig innimellom, men det gjør han ellers også. Blid og fornøyd store deler av tiden. 

Vet at fullammede barn kan gå et par uker uten avføring. Mme-barn bør ha avføring hver dag. Hva med dem som får mest mirsmelk om litt mme? Ser at forstoppelse ofte kommer når de starter med mme, men han har fått mme fra fødsel. 

Hvor lenge før det er farlig? Er så redd at han skal få vondt eller ende med at han må på sykehus. Tenkte å ringe helsestasjonen i morgen om det ikke har kommet til da. 

Anonymkode: 5c255...47f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ville så absolutt hørt med hs. Lille her ble delammet frem til 8 uker, fikk mer nan enn din. Han har avføring hver dag, nå får han kun nan (10 uker). Har avføring en til to ganger om dagen. Det står at barn som får mme skal ha avføring en gang om dagen, men jeg er usikker på hva «regelen» er når baby delammes. Håper du får svar fra hs.

Anonymkode: e5626...abf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo prøve å massere magen forsiktig, «sykle» med beina (om du ikke vet hvordan fins det sikkert «oppskrift» på YouTube) Det kan sette igang systemet. Om det ikke kommer idag kan du jo ta en telefon til helsestasjonen 😊

Anonymkode: 45050...f3f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heldigvis kom bæsjen i dag. Håper det ikke går like lenge til neste gang. Vet ikke om det kom pga malten eller naturens gang. Prøvde å gi malt i flaska i dag og. Men det varierer veldig om og hvor mye han vil ha. Og i dag var han ikke særlig lysten... 

Anonymkode: 5c255...47f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare sånn lite obs. Mange blir mer forstoppelse av malt enn uten.

Anonymkode: 46b0b...8a6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Bare sånn lite obs. Mange blir mer forstoppelse av malt enn uten.

Anonymkode: 46b0b...8a6

Kilder? Vet man kan få mer luft i magen. 

Anonymkode: e5677...752

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Malt hadde null effekt på min unge, så om det ikke utgjør en forskjell ville jeg droppet det. 

Anonymkode: 45050...f3f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Bare sånn lite obs. Mange blir mer forstoppelse av malt enn uten.

Anonymkode: 46b0b...8a6

Men er det egentlig forstoppelse når det kommer myk avføring? 

Anonymkode: 5c255...47f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge avføringen ikke er hard eller at han virker plaget så ville jeg ikke stresset med det. Som du sier så får barnet mest morsmelk, så jeg ser ikke noe problem med at det går et par dager og gjerne opptil ei uke. Blir konsistensen på avføringen endret og han virker plaget så ville jeg kontaktet helsesøster. 

Malten kan gi noe mer flatus, dermed mer luftsmerter. Men dette merker du nok fort, tolk heller barnet ditt isteden for å lese deg opp på nettet om hva andre mener og tror. Fungerer barnet ditt med avføring hver 3-5 dag så er det slik han er, det er ikke noe galt fordi nabobarnet bæsjer hver dag kl 19. 

Anonymkode: f9a61...9ce

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...