Hailey Grier Skrevet 6. juni 2020 #1 Skrevet 6. juni 2020 Hei! I en god periode nå har jeg slitt med at all mat som kommer inn, kommer rett ut igjen i form av diaré. Ofte rekker jeg ikke engang å spise ferdig før jeg må løpe på do. Jeg har prøvd å holde meg unna både meieriprodukter og glutenprodukter, men til ingen nytte. En sjelden gang i blant går det fint og jeg trenger ikke å løpe på do, mens andre ganger er det opptil 2 ganger i løpet av et måltid, enten jeg spiser pizza, en salat eller lasagne. Dette gjør automatisk at jeg aldri tør å spise ute med venner eller på besøk hos noen. Jeg føler meg ikke noe dårlig ellers, og er i fin form etter jeg har fått gått på do. Kan til tider føle meg oppblåst, men ikke noe mer enn det. Det er mulig jeg føler meg slapp grunnet dette også, men slappheten har tidligere blitt diagnostisert med D-vitaminmangel. Noen som har noen formening om hva det kan være? Har bestilt legetime, men ettersom det ikke er akutt har jeg ikke fått time før om flere uker.
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2020 #2 Skrevet 6. juni 2020 Minner meg om sykdommen ulcerøs kolitt. Er en betennelsesykdom som rammer endetarmen, og betennelsen fører til at man må tømme seg oftere/ diare. Kanskje det er det du har. Les deg opp på det og se om du kjenner deg igjen og så kan du ta en runde på dette med legen din (har du mulighet til å bruke privat helsetjeneste, slik at du kan komme i gang fortere? Evt bytte til en annen lege som har bedre tid?) Link om ulcerøs kolitt Anonymkode: 18f72...4da
Hailey Grier Skrevet 6. juni 2020 Forfatter #3 Skrevet 6. juni 2020 31 minutter siden, AnonymBruker skrev: Minner meg om sykdommen ulcerøs kolitt. Er en betennelsesykdom som rammer endetarmen, og betennelsen fører til at man må tømme seg oftere/ diare. Kanskje det er det du har. Les deg opp på det og se om du kjenner deg igjen og så kan du ta en runde på dette med legen din (har du mulighet til å bruke privat helsetjeneste, slik at du kan komme i gang fortere? Evt bytte til en annen lege som har bedre tid?) Link om ulcerøs kolitt Anonymkode: 18f72...4da Tusen takk for forslag! Kan på flere måter kjenne meg igjen i symptomene, men jeg har aldri merket noe til hverken blodig eller slimete avføring🤔 Jeg skal definitivt ta det opp med legen allikevel! På grunn av jobb spiste jeg middag sent i dag, og begynte å spise 21:31. Klokka 21:42 kom magesmertene og rumlingen i magen, og 21:43 måtte jeg løpe på do. Jobb blir ekstra slitsomt når pendling tar meg cirka 3 timer om dagen i tillegg til et skift på 7-8 timer, og jeg ikke tør å spise på det tidsrommet fordi jeg ikke har mulighet til å løpe fra kassa når jeg er på jobb alene.
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2020 #4 Skrevet 6. juni 2020 1 minutt siden, Hailey Grier skrev: Tusen takk for forslag! Kan på flere måter kjenne meg igjen i symptomene, men jeg har aldri merket noe til hverken blodig eller slimete avføring🤔 Jeg skal definitivt ta det opp med legen allikevel! På grunn av jobb spiste jeg middag sent i dag, og begynte å spise 21:31. Klokka 21:42 kom magesmertene og rumlingen i magen, og 21:43 måtte jeg løpe på do. Jobb blir ekstra slitsomt når pendling tar meg cirka 3 timer om dagen i tillegg til et skift på 7-8 timer, og jeg ikke tør å spise på det tidsrommet fordi jeg ikke har mulighet til å løpe fra kassa når jeg er på jobb alene. Magesykdommer er ofte et bredt fagfelt, og man må ofte bruke eliminasjonsmetoden for å finne frem til en sannsynlig diagnose. Kan være lurt at du fører en slags dagbok over hva du inntar, og når du må på do, og hvordan avføringen var etc. Kanskje ser man et mønster etter hvert? Og så kan det være til hjelp for legen. Jo flere detaljer, jo mer hjelp kan det være. Det ser ut som du allerede fører en oversikt og det er bra! Kanskje ta med hva du spiser i tillegg? Men ser at det går veldig fort, det ser ut som det går så fort at maten ikke engang blir tatt opp i systemet... Slikt kan jo føre til næringsmangel. Ikke moro å ha en jobb der du ikke har den tryggheten der du kan gå på do når du trenger det. Kanskje det forsterker problemet? Anonymkode: 18f72...4da
Hailey Grier Skrevet 6. juni 2020 Forfatter #5 Skrevet 6. juni 2020 50 minutter siden, AnonymBruker skrev: Magesykdommer er ofte et bredt fagfelt, og man må ofte bruke eliminasjonsmetoden for å finne frem til en sannsynlig diagnose. Kan være lurt at du fører en slags dagbok over hva du inntar, og når du må på do, og hvordan avføringen var etc. Kanskje ser man et mønster etter hvert? Og så kan det være til hjelp for legen. Jo flere detaljer, jo mer hjelp kan det være. Det ser ut som du allerede fører en oversikt og det er bra! Kanskje ta med hva du spiser i tillegg? Men ser at det går veldig fort, det ser ut som det går så fort at maten ikke engang blir tatt opp i systemet... Slikt kan jo føre til næringsmangel. Ikke moro å ha en jobb der du ikke har den tryggheten der du kan gå på do når du trenger det. Kanskje det forsterker problemet? Anonymkode: 18f72...4da Hadde mye vondt i hodet for et år siden og dro da til legen for å få tatt noen blodprøver. Fikk påvist ekstremt lavt D-vitaminnivå, men alt annet så normalt ut. Mistenker noen annen form for næringsmangel selv da det aller meste kommer ut igjen med en gang. I går kveld spiste jeg litt popkorn, og selv det ville ut ganske så hyppig. Prøver å unngå matinntak på jobb da jeg ikke har noen garanti for at det ikke er kunder i butikken. Spiste en pølse på jobb for litt siden(kun wienerpølsa og ikke noe annet med/på) og måtte rett og slett si til en kunde at jeg var nødt til å løpe og «fikse noe» så jeg fikk gått på do😩
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2020 #6 Skrevet 6. juni 2020 Det er ikke det at maten du spiser kommer rett ut igjen, men når man spiser økes tarmaktiviteten som kan gjøre at man får løs mage om man har en tarm som er irritert eller inflammert. Jeg har IBS, og for meg er det veldig vanlig at både spising og jogging gjør at jeg må rett på do fordi det øker aktiviteten i en allerede overaktiv tarm. Anonymkode: 08bc8...0e4
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2020 #7 Skrevet 6. juni 2020 Føler med deg! Slik har jeg også hatt det den siste måneden. Hvor lenge har det vart hos deg? Jeg har et familiemedlem med diagnosen ulcerøs colitt, tenker å ta meg en tur til legen men har verken slim eller blod i avføringen, slik jeg har forstått det er dette de sikreste symptomene? Anonymkode: 400af...53c
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2020 #8 Skrevet 6. juni 2020 Ser ut som dette styrer ditt liv, ikke bra. At du har hodepine, kan i noen tilfeller påvirke mage, ettersom mage gjerne er veldig mottakelig for det som foregår i kroppen. Kanskje det har en sammenheng? Men det virker som magetrøbbelet er det mest akutte nå, for det er ikke bra at kroppen ikke får næring når omtrent ingen ting blir tatt opp. Veldig frustrerende å ha det sånn, og føle at man må styre mye for å passe på å ha do i nærheten om en skal spise, det blir ikke mye ro over det. Jeg lurer på om summen av gjør at du har havnet i en negativ spiral der den ene tingen forsterker den andre tingen, og så gjentar den stadig forsterkende negative effekten slik at det ender slik? Kanskje du kan be om en henvisning av legen din til en spesialist på gastrosykdommer? Regner med at legen har en "håndbok" der han/ hun først skal prøve noe ting, og om det ikke lykkes, skal man henvise. Men greit å høre med legen om en henvisning kan være aktuelt? Anonymkode: 18f72...4da
Hailey Grier Skrevet 6. juni 2020 Forfatter #9 Skrevet 6. juni 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Føler med deg! Slik har jeg også hatt det den siste måneden. Hvor lenge har det vart hos deg? Jeg har et familiemedlem med diagnosen ulcerøs colitt, tenker å ta meg en tur til legen men har verken slim eller blod i avføringen, slik jeg har forstått det er dette de sikreste symptomene? Anonymkode: 400af...53c Dette har pågått så lenge at jeg ikke engang husker når det begynte🙈 Vil ta en vill gjetning på kanskje +/- 8 måneder Har samme oppfatning av diagnosen og jeg har heller ikke merket noe til hverken blod eller slim i avføringen🤔
Hailey Grier Skrevet 6. juni 2020 Forfatter #10 Skrevet 6. juni 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ser ut som dette styrer ditt liv, ikke bra. At du har hodepine, kan i noen tilfeller påvirke mage, ettersom mage gjerne er veldig mottakelig for det som foregår i kroppen. Kanskje det har en sammenheng? Men det virker som magetrøbbelet er det mest akutte nå, for det er ikke bra at kroppen ikke får næring når omtrent ingen ting blir tatt opp. Veldig frustrerende å ha det sånn, og føle at man må styre mye for å passe på å ha do i nærheten om en skal spise, det blir ikke mye ro over det. Jeg lurer på om summen av gjør at du har havnet i en negativ spiral der den ene tingen forsterker den andre tingen, og så gjentar den stadig forsterkende negative effekten slik at det ender slik? Kanskje du kan be om en henvisning av legen din til en spesialist på gastrosykdommer? Regner med at legen har en "håndbok" der han/ hun først skal prøve noe ting, og om det ikke lykkes, skal man henvise. Men greit å høre med legen om en henvisning kan være aktuelt? Anonymkode: 18f72...4da Det blir fort veldig slitsomt, ja! Tør ikke å spise middag hos «svigerforeldrene», med venninner eller lunsj på jobb. Det er meg et under at blodprøvene jeg tok ikke slo ut på mangel på annen næring. Så fort jeg begynte å ta D-vitamintabletter gikk hodepinen bort. Da jeg først hadde vondt i hodet var det alltid på skolen, mens jeg sjeldent hadde vondt i hodet hjemme eller i helgene, så det er mye mulig at det største problemet var lufta i klasserommene. Skal snakke med legen angående henvisning dersom han ikke finner ut av noe selv! Det er fullt mulig jeg ubevisst gjør situasjonen verre ved at det ene trigger det andre. Ettersom jeg var permittert mars/april var det enklere å få spist mer regelmessig, og ikke bare 1-2 måltider om dagen, men jeg merket ingen forbedring da heller, dessverre
Teyla Skrevet 6. juni 2020 #11 Skrevet 6. juni 2020 Nei, blod og slim er ikke "sikreste tegn" eller nødvendig for å bli utredet. Hilsen Crohns-pasient, som aldri har hatt blod eller slim til tross for kraftig betent tarm! Du, og alle andre med langvarig diaré, drar sporenstreks til legen! Nå! Det er ikke normalt, og kan på sikt gi dere alvorlige mangelsykdommer hvis kroppen ikke klarer å ta opp næringen fra maten. Kanskje har dere sykdom som må behandles, kanskje trenger dere bare hjelp til justering, men det må uansett utredes.
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2020 #12 Skrevet 6. juni 2020 5 minutter siden, Hailey Grier skrev: Det blir fort veldig slitsomt, ja! Tør ikke å spise middag hos «svigerforeldrene», med venninner eller lunsj på jobb. Det er meg et under at blodprøvene jeg tok ikke slo ut på mangel på annen næring. Så fort jeg begynte å ta D-vitamintabletter gikk hodepinen bort. Da jeg først hadde vondt i hodet var det alltid på skolen, mens jeg sjeldent hadde vondt i hodet hjemme eller i helgene, så det er mye mulig at det største problemet var lufta i klasserommene. Skal snakke med legen angående henvisning dersom han ikke finner ut av noe selv! Det er fullt mulig jeg ubevisst gjør situasjonen verre ved at det ene trigger det andre. Ettersom jeg var permittert mars/april var det enklere å få spist mer regelmessig, og ikke bare 1-2 måltider om dagen, men jeg merket ingen forbedring da heller, dessverre Det må da være vanvittig slitsomt å ikke kunne spise, både med tanke med på mulige mangelsykdommer (utrolig at du ikke fikk verre utslag enn ekstremt lavt d-vitamin), at kroppen vil begynne å tære på pga ingen næring å jobbe med, og alt stresset som følger med. Uten sammenligning for øvrig, så var jeg syk en periode og klarte ikke å ta til meg mat på lang stund, og da opplevde jeg at kroppen begynte å slite og tære veldig mye, selv om jeg er godt trent og ung, hjalp ikke meg da og da begynte jeg å få vanvittig vondt i hodet. Det var den ene tingen som førte til andre ting. Jeg synes det er rart at du ikke får time tidligere. Virker som en situasjon man kanskje ikke bør vente med for lenge. Tenker på at jo lenger kroppen er uten næring, jo verre kan det bli å få kroppen i gang igjen, og så kan det også føre til flere problemer, som kanskje ikke var der, men som kommer etter hvert fordi man ikke får behandling. Ikke meningen å skremme deg! Men jeg regner med at du allerede har tenkt på det selv. Prøv å kontakte legekontoret en gang til, kanskje er det mulig å fremskynde timen? Anonymkode: 18f72...4da 1
Hailey Grier Skrevet 6. juni 2020 Forfatter #13 Skrevet 6. juni 2020 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det må da være vanvittig slitsomt å ikke kunne spise, både med tanke med på mulige mangelsykdommer (utrolig at du ikke fikk verre utslag enn ekstremt lavt d-vitamin), at kroppen vil begynne å tære på pga ingen næring å jobbe med, og alt stresset som følger med. Uten sammenligning for øvrig, så var jeg syk en periode og klarte ikke å ta til meg mat på lang stund, og da opplevde jeg at kroppen begynte å slite og tære veldig mye, selv om jeg er godt trent og ung, hjalp ikke meg da og da begynte jeg å få vanvittig vondt i hodet. Det var den ene tingen som førte til andre ting. Jeg synes det er rart at du ikke får time tidligere. Virker som en situasjon man kanskje ikke bør vente med for lenge. Tenker på at jo lenger kroppen er uten næring, jo verre kan det bli å få kroppen i gang igjen, og så kan det også føre til flere problemer, som kanskje ikke var der, men som kommer etter hvert fordi man ikke får behandling. Ikke meningen å skremme deg! Men jeg regner med at du allerede har tenkt på det selv. Prøv å kontakte legekontoret en gang til, kanskje er det mulig å fremskynde timen? Anonymkode: 18f72...4da Kan ringe igjen på mandag og spørre om det er mulig å få flyttet timen - det er fortsatt fem uker til jeg egentlig har time🥵 Tusen takk for alle tips!
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2020 #14 Skrevet 6. juni 2020 9 minutter siden, Hailey Grier skrev: Kan ringe igjen på mandag og spørre om det er mulig å få flyttet timen - det er fortsatt fem uker til jeg egentlig har time🥵 Tusen takk for alle tips! Ring legen på mandag og hør med legen, forklar situasjonen. Forhåpentligvis får du time mye tidligere. Lykke til! Anonymkode: 18f72...4da
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2020 #15 Skrevet 6. juni 2020 Dersom det er ibs, crohns eller ulcerøs kolitt, vil det oftest vises i en avføringsprøve. Ta en slik og at den skal analyserer mot kalprotektin. Normalverdi er under 50. Dersom den er mellom 50-150, skal det tas en ny kontrollprøve. Jeg hadde en som først viste 109. Fastlegen henviste meg til sykehuset, men tok ikke ny avføringsprøve. Det likte sykehuset dårlig, alt tok dermed lenger tid enn nødvendig. En ny prøve ble så tatt, den viste nesten 2000! Koloskopi og gastroskopi ble tatt. Det viste seg at halve tykktarmen min var betent. Går nå på medisiner, og er i en god periode! Får god oppfølging fra sykehuset og går ikke innom fastlegen lenger. Anonymkode: ed99f...93c
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå