AnonymBruker Skrevet 6. juni 2020 #1 Skrevet 6. juni 2020 Hei, vet ikke om jeg skriver dette under riktig emne men.. Var i en alvorlig ulykke som 32 åring, og jeg kommer til å bli delvis ufør. Men leste dette på nav.no nå: "Hvis pasienten har vært mer enn 50 prosent yrkesaktiv etter 26 år, kan han likevel søke om rettigheter som ung ufør før fylte 36 år". Betyr dette at jeg kan søke om ung ufør ettersom at jeg har jobbet fulltid fra jeg var 20 inntil ulykken skjedde som 32 åring? Eller har jeg misforstått? Hvilke rettigheter er det snakk om - er det høyere utbetaling eller noe annet som menes? Leste dette et annet sted: "Det kan videre innvilges rettighet som ung ufør dersom du har arbeidet mer enn 50 prosent etter fylte 26 år, dersom det er klart dokumentert at uførheten inntrådte før fylte 26 år, og søknaden om uføretrygd ble satt fram før fylte 36 år, forteller Tonje Giertsen." Har vært under behandlinger og mange operasjoner fra jeg var 32 og nå er jeg 34, og skadene er dessverre varige (har ikke vært i jobb siden ulykken). Håper på svar, gjerne med erfaringer, med vennlig hilsen TS. Anonymkode: 3b7db...5fd
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2020 #2 Skrevet 6. juni 2020 Siden du har jobbet siden du er 20, så har du nok mer minstesatsen, og får da ikke ungufør.. Anonymkode: aa65b...cd3
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2020 #3 Skrevet 6. juni 2020 Nei, for du ble ikke alvorlig syk før fylte 26 år. Anonymkode: db281...786 1
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2020 #4 Skrevet 6. juni 2020 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Siden du har jobbet siden du er 20, så har du nok mer minstesatsen, og får da ikke ungufør.. Anonymkode: aa65b...cd3 Takk for svar. Men har ikke ung ufør flere rettigheter og høyere utbetalinger enn vanlig ufør? Eller har jeg misforstått? Det stemmer at jeg har jobbet 100% fra jeg var 20 til 32. Med vennlig hilsen TS. Anonymkode: 3b7db...5fd
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2020 #5 Skrevet 6. juni 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Nei, for du ble ikke alvorlig syk før fylte 26 år. Anonymkode: db281...786 Takk for svar. Men betyr ikke dette at man kan likevel ha rett på ung ufør så lenge man søker før fylte 36? "Det kan videre innvilges rettighet som ung ufør dersom du har arbeidet mer enn 50 prosent etter fylte 26 år, dersom det er klart dokumentert at uførheten inntrådte før fylte 26 år, og søknaden om uføretrygd ble satt fram før fylte 36 år, forteller Tonje Giertsen." Anonymkode: 3b7db...5fd
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2020 #6 Skrevet 6. juni 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Takk for svar. Men betyr ikke dette at man kan likevel ha rett på ung ufør så lenge man søker før fylte 36? "Det kan videre innvilges rettighet som ung ufør dersom du har arbeidet mer enn 50 prosent etter fylte 26 år, dersom det er klart dokumentert at uførheten inntrådte før fylte 26 år, og søknaden om uføretrygd ble satt fram før fylte 36 år, forteller Tonje Giertsen." Anonymkode: 3b7db...5fd Haha, nå så jeg hva det står. Sorry. Gikk fort unna, hilsen TS. Anonymkode: 3b7db...5fd
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2020 #7 Skrevet 6. juni 2020 Det som det menes er.. la meg bruke meg selv som eksempel.. Jeg kan dokumentere sykdom siden 13 års alderen, men har hele veien gått på skole og vært i arbeid. Når jeg var 24 år gammel så stoppet sykdommen meg, og jeg gikk over på sykepenger. Etter sykepenger så gikk jeg over på AAP og var der noen år. Når jeg var 30 år så søkte jeg om uføretrygd og fikk innvilget ung uføre. Jeg kan dokumentere sykdom før 26 år, og har rett på ung uføretrygd siden jeg søkte om uføretrygd før jeg fylte 36 år. Du kan ikke dokumentere sykdom før 26 år, og vil derfor ikke har rett på ung uføre. Anonymkode: b988c...da5 5
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2020 #8 Skrevet 6. juni 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Takk for svar. Men betyr ikke dette at man kan likevel ha rett på ung ufør så lenge man søker før fylte 36? "Det kan videre innvilges rettighet som ung ufør dersom du har arbeidet mer enn 50 prosent etter fylte 26 år, dersom det er klart dokumentert at uførheten inntrådte før fylte 26 år, og søknaden om uføretrygd ble satt fram før fylte 36 år, forteller Tonje Giertsen." Anonymkode: 3b7db...5fd Leste du i det hele tatt alt som du har sitert? Jeg har uthevet noe for deg. Kan du dokumentere at du ble ALVORLIG syk før du fylte 26 år? At uførheten inntrådte før du ble 26 år gammel? Anonymkode: b988c...da5
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2020 #9 Skrevet 6. juni 2020 26 minutter siden, AnonymBruker said: dersom det er klart dokumentert at uførheten inntrådte før fylte 26 år, Ja, en som kom meg i forkjøpet, men dette her er jo det du trenger å vite. Anonymkode: c43dd...a9d
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2020 #10 Skrevet 6. juni 2020 Husk også at alderskravet er bare et av mange krav ang ungufør Anonymkode: aa65b...cd3 1
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2020 #11 Skrevet 6. juni 2020 Siden du har jobbet så vil du jo med meget stor sannsynlighet få mer utbetalt basert på inntekt, enn hva du ville fått som ung ufør (som er forenklet sagt, en forhøyet minstesats for å kompensere for at du ikke har hatt mulighet til å jobbe noe). Anonymkode: 72a98...e93 1
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2020 #12 Skrevet 6. juni 2020 Det har ingenting å si hvor mye TS tjener, ung ufør får hun uansett ikke. TS ble ikke ufør før fylte 26 år, TS ble ufør som 32-åring. Anonymkode: c43dd...a9d 1
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2020 #13 Skrevet 6. juni 2020 1 hour ago, AnonymBruker said: Det har ingenting å si hvor mye TS tjener, ung ufør får hun uansett ikke. TS ble ikke ufør før fylte 26 år, TS ble ufør som 32-åring. Anonymkode: c43dd...a9d Ts kan få ung ufør om hun var syk før hun var 26, selv om hun fikk ufør som 32. Men TS var ikke syk som 26-åring og får da ikke ung ufør Anonymkode: e2f4c...045
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2020 #14 Skrevet 6. juni 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Husk også at alderskravet er bare et av mange krav ang ungufør Anonymkode: aa65b...cd3 Ja, men her det kravet som stopper TS. Det er et absolutt krav som ikke er fravikelig. Anonymkode: b988c...da5
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2020 #15 Skrevet 6. juni 2020 Du vil ikke få det tillegget siden du ikke ble dårlig før du fylte 26år! Dessuten er ikke ung-tillegget noe man søker om, det er noe NAV vurderer når du har søkt om ufør! Anonymkode: c651c...78c
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2020 #16 Skrevet 7. juni 2020 Vil ikke kuppe tråden din TS, men kan man få innvilget ung ufør hvis dokumenter fra DPS/NAV viser til "utfordringer" før fyllte 26, f.eks PTSD fra barndom, attføring før 26 år etc.? Anonymkode: 4cf91...3ed
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2020 #17 Skrevet 7. juni 2020 30 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vil ikke kuppe tråden din TS, men kan man få innvilget ung ufør hvis dokumenter fra DPS/NAV viser til "utfordringer" før fyllte 26, f.eks PTSD fra barndom, attføring før 26 år etc.? Anonymkode: 4cf91...3ed Hvis det er alvorlig nok så kan det hende at du kanskje vil få ung-tillegget! Men jeg har selv PTSD pga det jeg gjennomgikk i oppveksten og jeg hadde ikke fått tillegget om det ikke hadde vært for den fysiske sykdommen min i tillegg. Anonymkode: c651c...78c
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå