AnonymBruker Skrevet 6. juni 2020 #21 Skrevet 6. juni 2020 Kommer an på hvilken pastarett jeg skal lage eller hvilket tilbehør som skal til. I pastasalat så er det skruer, penne eller farfalle. Til bolognese er det spaghetti eller linguinie. Til bare pasta med pølser er det spaghetti. Makaroni i pølseform. Til min hjemmelagde kjøttsaus går alle typer, men helst de med litt riller på så man får mye saus på hver bit. Rigatoni er fint i ovnsbakte retter. Mmmmmm pasta! Anonymkode: 8343c...060
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2020 #22 Skrevet 6. juni 2020 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hva er forskjellen på spagettini og vanlig spaghetti? 😁 Anonymkode: 774e3...477 Spaghettini er snarkort og smaker dritt! Anonymkode: 8343c...060
FrittgåendeBurugle Skrevet 6. juni 2020 #23 Skrevet 6. juni 2020 Nå viser jeg muligens min uvitenhet her, men er det egentlig noe forskjell på typene annet enn fasong, tykkelse og lignende? Inneholder de ulike ting?
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2020 #24 Skrevet 6. juni 2020 6 minutter siden, FrittgåendeBurugle skrev: Nå viser jeg muligens min uvitenhet her, men er det egentlig noe forskjell på typene annet enn fasong, tykkelse og lignende? Inneholder de ulike ting? Utenom gnocchi så er pastatypene laget av det samme. Det er størrelsen og formen som avgjør hvordan de passer til ulike retter. "Rugler" på pastaen gjør at sauser lettere kan klebre seg til pataen, hull og "kanaler" har samme funksjon. Sausens tykkelse og tilbehøret man har oppi/ved siden av sausen er avgjørende for hva man bør velge Det finnes vel hundrevis(?) av pastaformer, fordi italienerne har egne versjoner fra provins til provins Ellers så har man kanskje smakt noen gode pastaretter og assosierer enkelte pastatyper med gode smaker eller liker hvordan de kjennes ut i munnen, da finner man seg gjerne et par favoritter Anonymkode: 2be57...072 3
FrittgåendeBurugle Skrevet 6. juni 2020 #25 Skrevet 6. juni 2020 20 minutter siden, AnonymBruker skrev: Utenom gnocchi så er pastatypene laget av det samme. Det er størrelsen og formen som avgjør hvordan de passer til ulike retter. "Rugler" på pastaen gjør at sauser lettere kan klebre seg til pataen, hull og "kanaler" har samme funksjon. Sausens tykkelse og tilbehøret man har oppi/ved siden av sausen er avgjørende for hva man bør velge Det finnes vel hundrevis(?) av pastaformer, fordi italienerne har egne versjoner fra provins til provins Ellers så har man kanskje smakt noen gode pastaretter og assosierer enkelte pastatyper med gode smaker eller liker hvordan de kjennes ut i munnen, da finner man seg gjerne et par favoritter Anonymkode: 2be57...072 Takk 😊
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2020 #26 Skrevet 6. juni 2020 Merker ikke forskjell Anonymkode: ab9d8...104
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2020 #27 Skrevet 6. juni 2020 4 minutter siden, AnonymBruker said: Merker ikke forskjell Anonymkode: ab9d8...104 Ikke på spaghetti og pastaskruer heller? Når du skal få pastaen fra tallerkenen til munnen? Anonymkode: df9ff...9db
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2020 #28 Skrevet 7. juni 2020 Mine favoritter er; - Bucatini, for ragu og tomatbaserte sauser - Pappardelle, for fløte- eller grønnsaksbaserte sauser, evt. carbonara - Rigatoni, for ziti og andre ovnsbakte retter - Orecchiette, for pastasalater og lignende "kaste noe sammen"-retter, utrolig godt med brokkoli Kjøper nesten aldri vanlig spaghetti, penne, fusilli etc. Synes de er så kjedelige i forhold til de jeg har nevnt! Handler pasta på spesialbutikk. Anonymkode: 6d1cf...3eb
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2020 #29 Skrevet 9. juni 2020 Gnocchi og sløyfer Anonymkode: 3b147...b00
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2020 #30 Skrevet 9. juni 2020 Lasagneplater til verdens beste veggis-lasagne, penne til pasta/ pesto-salat og tagliatelle eller spaghetti til alt annet Anonymkode: 97ac4...655
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2020 #31 Skrevet 11. juni 2020 På 6.6.2020 den 17.57, AnonymBruker skrev: Spaghettini er snarkort og smaker dritt! Anonymkode: 8343c...060 Ja, den går raskere. Men det er fordi den er tynnere enn vanlig spagetti. Det er forskjellen. Er enig i at den ikke er like god. Blir for tynt. Anonymkode: 8169e...359
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå