Gå til innhold

Hva syns du...


Olivia

Anbefalte innlegg

...om den reklamen hvor de viser magre og utsulta barn i afrika hvor de har satt på latter i bakgrunnen. På slutten av reklamen kommer budskapet: "er latter værre enn likegyldighet?"

har jo vært så mye snakk om den. Så den første gang før jeg hadde hørt noe som helst om den. Og ble sittende å glo tenkte" i alle dager" så kom budskapet og traff meg rett i hjertet. Følte meg veldig truffet.

Syns den reklamen er "fin" , den er virkelig en tankevekker for mange

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er litt av en tankevekker ja!

En får jo litt dårlig samvittighet av å se sånt da, men det er vel også det som er litt av meningen... :blunke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne hadde jeg ikke sansen for i det hele tatt. Smakløs, rett og slett.

Klart den der lagd for provokasjon og for medieoppmerksomhet, men denne treffer meg absolutt ikke der den skal. Heldigvis finnes det en fjernkontroll slik at jeg kan skru over på en annen kanal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest indiangranny

Jeg er helt enig med Kavin der og der går markedsføringa for langt mener jeg.Jeg tror ikke det er lov etter markedsføringsloven å spille på følelser og slikt . :o

Vi gir jo så godt vi kan etter lommeboka og her burde politikere komme på banen og få fjernet ulandsgjelda,tollbarrierer så de kan bli konkuranse dyktige og få fortjenesten selv.

Men det er vel for mye og for langt at de gidder å gjøre noe.

indianlady

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, reklamen er effektiv den - treffer virkelig midt i magen og hjertet og alt sammen, men den er helt grusom! Jeg blir bare sint på de som har laget reklamen - tror de hadde fått inn mer penger dersom de hadde moderert reklamen litt, ja...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg fikk sjokk første gangen jeg så den!! :o Hallo, hvorfor ler dem, liksom. Men da jeg så poenget, så skjønte jeg det. Reklamen har jo en effekt på oss, og den er iallfall en real tankevekker for meg.

MEN når det er sagt... Kunne de ikke finne en litt mildere måte å få fram poenget sitt på? Jeg får helt vondt når jeg ser reklamen, synes den kanskje var litt vel drøy... Nesten på grensen til syk! Det får være måte på hva man gjør for å få til en effektiv reklamekampanje, liksom...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første gangen jeg så den fikk jeg sjokk. Men så begynnte jeg å filosofere for meg selv. Jeg stilte meg et sprøsmål: Er latter værre en likegyldighet? Først kom jeg frem til det er værre. Men når jeg tenker etter så er det ikke værre. Det er ingenting som kan bli værre enn likegyldighet. Når man har latteren har man iallefall fokus på "objektet", i motsetning til likegyldighet der man ikke fokuserere i hele tatt.

MEN, feilen med denne reklamen er at virkemiddlet er så sterkt, at fokuset blir borte. I stedet får vi en debatt som går på dette med "Hva skal vi tillate oss av virkemiddler". Både tv2 og KG brukere (inkludert meg selv) har allerede glemt barna, vi diskuterer hva som er akseptabelt å bruke av virkemidler - tyspis oss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

altså, jeg forsto ikke helt poenget med reklamen, latter er faktisk like ille som likegyldighet overfor medmennesker, men hvorfor i huleste skal de få oss til å få dårlig samvittighet??? synes det er dårlig gjort jeg!

Jeg er snill og omtenksom mot mine medmennesker hver dag, og så kommer slike reklamer som lyser i mot oss, at vi må GI GI GI ellers så er vi dårlige mennesker!

Det er da ikke vår skyld at mennesker i Afrika sulter i hjel? men selvfølgelig synes jeg man bør gi litt til de, men det er faktisk mange her i Norge også, som strever med å få endene til å møtes, men det tenker ikke på.....

Når reklamer provoserer meg, og nærmest skal tvinge oss til å få dårlig samvittighet, mister jeg respekten totalt for de som har laget reklamefilmen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den reklamen traff meg rett i hjertet :sjokk: Blei jævlig provosert av den latteren i bakgrunnen.. Har lyst å gi de stakkarene alt jeg har av lommerusk, tror grunnen til at jeg ikke bryr meg er fordi de har vist sult og elendighet på TV så lenge jeg kan huske, og da gjør det ikke inntrykk lenger. Har nok med å få endene til møtes hos meg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble kvalm og dårlig av sammensetningen av bildene og latteren :sur:

Og da jeg så slutt-poenget ble jeg forbanna :evil: Det er en smakløs reklame!

Ok, jeg skjønner poenget - vi må vise medfølelse og bry oss om de som er verre stilt.

Men skal ikke reklame ha et budskap? Skal ikke reklame rette seg mot seere? Ergo MEG? :roll:

Da har unicef bommet totalt her hos meg i alle fall.

De sier to ting om meg som menneske i denne reklamen:

1. Jeg er et menneske som ler av andre som har det verre enn meg

eller

2. Jeg er et menneske som rett og slett ikke bryr seg

Jeg er ingen av delene! Og vil ikke bli stemplet som en slik person av denne reklamen! Jeg ønsker ikke gi penger når reklamen forteller meg at jeg ler av slike grufullheter eller at jeg er en som er likegyldig.

Jeg liker bedre reklamer som Plan bruker. Der de viser bilder av små barn som trenger hjelp fra oss som har bedre leve-vilkår. Altså har jeg blitt plan-fadder.

Men denne reklamen fikk meg bare til å bli kvalm innvendig - orket ikke engang se hvilket nr en kunne ringe for å gi penger.

Hvorfor skal de være nødt til å bruke skremsel som et virkemiddel? Skremsel for å vekke medfølelse? Hva sier det om oss? Eier vi ingen medfølelse i det hele tatt i utgangspunktet?

Men unicef som organisasjon støtter jeg - og alt det arbeidet de gjør. Men slike reklamer gjør heller at jeg lar være å hjelpe... Trist for de som trenger det, og jeg virker kanskje litt hard nå. Men det er den reklamen som egentlig er hard.

Ble litt rotete dette, men dette engasjerer meg og blir litt forbanna på slik reklame.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk sjokk av den reklamen, tenkte at nå hadde de sannelig gått for langt! Synes ikke latter i bakgrunnen passer helt til formålet! Jeg tenkte litt på dette, og kommer til at det blir en tankevekker. Likevel, er det er reklame, og man kanskje vil føle seg presset til å støtte dette prosjektet med de sultne barna i Afrika. Den norske stat gir jo millioner av kroner til U- hjelp og skulle man ikke begynne å se noe resultater snart? Jeg støtter vanligvis, men ikke for enhver pris!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Eli Wiesel sa en gang at hat er ikke vår verste fiende - likegyldighet er.

Jeg fikk også hetta da jeg så den, men tok poenget. Vi velter oss i velstand - jada - ikke alle, men de fleste av oss, og har det så godt, at den der var helt på sin plass, synes jeg. Husk vi lever i en del av verden med en fabelaktig diger slankeindustri, så feite er vi - som et eksempel på hvor godt mange av oss har det.

En vekker - det trenger vi alle en gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns reklamen er motbydelig.

Latter er kanskje ikke verre enn likegyldighet for reklameguruene bak. For meg er den det. At man blir mettet av stadige nye ting man skal gi penger til, stadig nye katastrofer, stadig nye kampanjer i reklamen og i programverdenen kan gjøre oss likegyldige. Jeg har fremdeles til gode å se noen LE av tragediene. Denne latteren er ondskapsfull, og budskapet for meg blir derfor:

"Er ondskapsfullhet, hån, manglende respekt for menneskeverdet og overlegenhetsfølelse slik at man kan le av andres elendighet verre enn likegyldighet?"

Og svaret mitt til det er JA!!!!

For egentlig er det få av oss som er likegyldige. Jeg tror vi mer er forvirrede. Hvor skal vi gi midler? Hva? Til hvem? Kan vi være sikre på at midlene går til dem som trenger det mest? Hvordan?

Det ville være bedre om organisasjonene ryddet litt opp i dette kaoset enn at de brukte medlemspengene til tusenvis av medlemmer til å lage slike smakløse kampanjer og smelle dem på TV2 i beste sendetid. Bare kostnaden ved én slik sending, kan redde 10-talls sultende i sørlige Afrika.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg oppfattet reklamen litt annerledes. Den hermetiske bokselatteren som fulgte hvert bilde, er samme type latter som følger alle de tanketomme komiseriene jeg ser på flere ganger i uka. Reklamen fremsto for meg som en skrekkfilm med komi-effekt. En real sjanger-miks, altså. Jeg ble helt paralysert, syntes det var helt jævlig.

Men...den fikk meg til å tenke. Sultkatastrofen vi ser på bildene er i høyeste grad virkelighet for gud vet hvor mange mennesker i det sørlige Afrika akkurat nå. Jeg kan spise akkurat det jeg vil, slange meg på sofaen og se på Friends. Mens mennesker sulter i hjel. OK - det siste jeg skrev er litt banalt og klisjepreget, men ikke mindre sant av den grunn.

Hvorfor vi blir så støtt?

Personlig mener jeg det skyldes at vi egentlig har dårlig samvittighet. Vi vet at vi i det rike Nord gjør alt for lite for å jevne ut de enorme globale forskjellene. Norge er det beste landet å bo i. Her bor vi, i vår overflod av mat, og ser på komiserier i fritiden, mens folk faktisk dør av sult andre steder. Hva velger vi å gjøre med det? Stiller vi oss likegyldige, eller vil vi handle? Det er et spørsmål hver og en må besvare.

Jeg tror ikke reklameskaperne mente å fornærme noen ved å kalle noen likegyldige/si at noen ler av sultkatastrofen. Det var vel mer ment som en vekker. Her har Coca-Cola og MacDonald's bombardert oss med sin markedsføring i en årrekke, så jeg kan ikke se noe betenkelig i at Unicef kjører én kampanje med litt smell i. At vi blir rystet, er vel et sunnhetstegn.

For øvrig mener jeg ikke at det å gi 100 kroner til Unicef bør være nok til å lette samvittigheten. Som andre har vært inne på må vi blant annet slette ulandsgjelda, forbruke mindre bla-bla-bla. Men nå er jeg i ferd med å begi meg inn på en annen diskusjon, så lar det være med dette....

Engasjert SuperNova

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...