Gå til innhold

Sykmeldt og tilbud om ny jobb


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg har vært 100 % sykmeldt i noen måneder, og av forskjellige grunner er det ikke aktuelt å gå tilbake til min gamle arbeidsplass. 

Jeg har tenkt at, hvis jeg makter å begynne å jobbe igjen, så bør det være i redusert stilling for å komme til hektene igjen. 

Nå har jeg blitt tilbudt en 60 % stilling i et firma som er klar over min situasjon (og hvor behovet per tiden heller ikke er større). 

Har jeg krav på 40% sykepenger fra Nav hvis jeg begynner i 60 % stilling (gitt at legen sykmelder meg 40 % - noe jeg antar han mht min situasjon vil gjøre)? 

Takk for svar. 

 

Anonymkode: d4e8a...1fe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Om du har blitt tilbudt en 60%- stilling er du friskmeldt til å jobbe 60%. Altså, du velger jo å ta jobben selv, og da regner jeg med du erklærer deg frisk nok til å jobbe. Siden du får ny stilling vil arbeidsforholdet ditt til din gamle jobb opphøre, og du får altså ikke "totalutbetaling" på 100% (som jeg antar du mener, siden du lurer på om du får utbetalt 40% av NAV). Det som blir "100%" nå er din nye 60%-stilling. Du er jo ikke sykemeldt fra den stillingen, det er din fulle stilling og det lønnen din beregnes ut ifra. Blir du sykemeldt på nytt vil du altså kun få den lønnen du får i din nye 60%-stilling.

Det høres ut for meg som at du ønsker å slutte i din nåværende jobb pga noe der (arbeidsmiljø?) som gjør deg syk. Om da en 60%-stilling er nok for deg nå, både økonomisk og helsemessig, tenker jeg at du sterkt bør vurdere den. Dårlig arbeidsmiljø kan virkelig kjøre et menneske ned. Så du velger din egen helse om du bytter jobb. Så kan du søke deg en 100%-stilling når du kjenner tiden er moden for det.

Anonymkode: 773c8...bfa

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Om du har blitt tilbudt en 60%- stilling er du friskmeldt til å jobbe 60%. Altså, du velger jo å ta jobben selv, og da regner jeg med du erklærer deg frisk nok til å jobbe. Siden du får ny stilling vil arbeidsforholdet ditt til din gamle jobb opphøre, og du får altså ikke "totalutbetaling" på 100% (som jeg antar du mener, siden du lurer på om du får utbetalt 40% av NAV). Det som blir "100%" nå er din nye 60%-stilling. Du er jo ikke sykemeldt fra den stillingen, det er din fulle stilling og det lønnen din beregnes ut ifra. Blir du sykemeldt på nytt vil du altså kun få den lønnen du får i din nye 60%-stilling.

Det høres ut for meg som at du ønsker å slutte i din nåværende jobb pga noe der (arbeidsmiljø?) som gjør deg syk. Om da en 60%-stilling er nok for deg nå, både økonomisk og helsemessig, tenker jeg at du sterkt bør vurdere den. Dårlig arbeidsmiljø kan virkelig kjøre et menneske ned. Så du velger din egen helse om du bytter jobb. Så kan du søke deg en 100%-stilling når du kjenner tiden er moden for det.

Anonymkode: 773c8...bfa

Det er dette jeg ikke helt skjønner. Har så vidt snakket med Nav om dette per telefon, og hun sa at "ja, du beholder sykepengegrunnlaget helt til..." (altså helt til de 52 ukene er utløpt). Dersom legen min sykmelder meg 40 % videre så forstår jeg heller ikke helt hvorfor ikke dette skal la seg ordne. Det må jo være bedre at jeg jobber noe enn ikke i det hele tatt, men hvis det er som du sier så må jeg takke nei til jobben og heller være sykmeldt 100 %. Ellers må vi selge hus etc. 

Ligger mer til grunn for min sykmelding enn arbeidsmiljø. 

Anonymkode: d4e8a...1fe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har jeg krav på 40% sykepenger fra Nav hvis jeg begynner i 60 % stilling (gitt at legen sykmelder meg 40 % - noe jeg antar han mht min situasjon vil gjøre)?

 

Anonymkode: d4e8a...1fe

Uten å være noen ekspert tror jeg nei.

Om du hadde blitt ansatt i en 100% stilling, men at det etterhvert viste seg at du bare klarte 60% og ble sykemeldt resten, så kunne du fått penger fra NAV.

Men om du blir ansatt i en 60% stilling får du ikke noe ekstra. Du har akseptert en 60% stilling, og makter å jobbe det som står i kontrakten. Da er det jo umulig å si om du i utgangspunktet kunne jobbet 100%, men er for syk til det, eller ikke. Det vet man bare om du prøver 100% men ikke får det til. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan ikke få 100%-stilling lønn+sykepenger om du jobber i en 60%-stilling. Prosenten man er sykemeldt er prosent av den tiden du er kontraktsmessig ansatt.

Om man feks jobber 30% deltid og blir 100% sykemeldt så får man bare sykepenger tilsvarende sin 30% stilling. Blir man 50% sykemeldt i 30% stilling så jobber man en 15% stilling og er 15% sykemeldt.

Det er mulig man kan få 40% ufør eller 40% AAP eller liknende ordninger, og jobbe de resterende 60% feks i en 60%-stilling. Dette kan du høre med NAV og legen din om, kanskje er dette aktuelt for deg i din situasjon. Men dette er ikke vanlig sykemelding.

Anonymkode: 1b4c7...23b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk at du må også si opp, og forholde deg til oppsigelsestider mm.

Jobben kan tilrettelegge for deg, og mulig de kan gjøre det for en 60% stilling, og du er sykemeldt 40%. Altså, nåværende jobb.

Hvis du er frisk nok til å ta en 60% stilling har du jo 60% arbeidsevne, og du vil jo da ikke være 100% sykemeldt fra nåværende jobb heller. Sykemeldingen tar lite hensyn til økonomien din, den dreier seg om helse (selvom det ene kan påvirke det andre).

Hadde jeg vært arbeidsgiver og hatt deg i 100% sykemelding, frem til du kom og sa at du skulle begynne et annet sted, så ville jeg følt det var merkelig. Og jeg ser jo ingen grunn til å gi deg da fri fra oppsigelsestid, med mindre jeg rett og slett ble litt fornærmet over oppførselen.

Snakk med legen din om helsen først og fremst, diskuter formen/sykdom og ta en felles vurdering på arbeidsevne. Ev. kan du jo ha et dialogmøte med NAV og lege hvor dere kan se på saken sammen.

Anonymkode: 212ee...fcb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det beste er vel om den nye jobben kan ansette deg i en 100% stilling dersom du tenker du kan komme tilbake til 100% på sikt og har en behandlingsplan osv. At de er inneforstått med at du vil være gradert sykemeldt en periode men at du på sikt kommer tilbake. Usikker på om de som ny arbeidsgiver må ta over og betale sykepengene første perioden da, NAV tar vel ikke over før etter en viss periode. Der vet jeg ikke reglene.

Om du og legen din tror at det blir mer enn ett år til du kan jobbe 100% så må dere kanskje prøve å søke andre løsninger fra NAV uannsett. 

Dersom NAV ikke mener du kvalifiserer til å bli X % ufør feks om sykdommen din ikke er alvorlig nok selv om du føler du ikke orker å jobbe, så er det jo bedre å jobbe og tjene 60% lønn vs. å ikke jobbe i det hele tatt eller stå i en 100% stilling som ødlegger livskvaliteten betraktlig, dersom du får det til å gå rundt økonomisk.

Anonymkode: 1b4c7...23b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror de som har svart hittil tar feil, og at du kan få mellomlegget i det året du har rett på sykepenger. Her må du snakke med NAV, og få et eventuelt klarsignal skriftlig.

 

Anonymkode: c4cdb...bad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror de som har svart hittil tar feil, og at du kan få mellomlegget i det året du har rett på sykepenger. Her må du snakke med NAV, og få et eventuelt klarsignal skriftlig.

 

Anonymkode: c4cdb...bad

Det er dét jeg tror også. Hun "Nav-damen" sa det per telefon, men det er enkelte som sier at "snakker man med fire forskjellige på Nav får man fire forskjellige svar". 

Per i dag føler jeg meg ikke sterk nok til å jobbe noe som helst, men jeg tenker at det hadde vært positivt for alle dersom jeg klarer å jobbe deltid om et par måneders tid. Har mange år bak meg i arbeidslivet og har opptjent sykepengegrunnlaget for lengst. 

Anonymkode: d4e8a...1fe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som andre sier over her; dersom du blir 40% sykmeldt, så blir du sykmeldt 40% av din nye stilling.

Om man er sykmeldt fra en stilling og slutter uten å starte i ny jobb fortsetter man å motta sykepenger som normalt, fordi «arbeidsforholdet» Ditt da er med NAV som arbeidssøker.

Men Om du aksepeterer en ny stilling er det den stillingen du blir sykmeldt fra, og den er på 60% i ditt tilfelle. Du er ikke arbeidssøker i dine resterende 40%, og da kan du heller ikke sykmeldes i de 40%. 

Anonymkode: 85877...a23

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 6.6.2020 den 16.43, AnonymBruker skrev:

 

Ts her

 

Til info har jeg snakket med både saksbehandler hos Nav og lege. Mht min situasjon kan jeg enten si opp jobben jeg har og ikke begynne i ny jobb. Alternativt si opp og begynne gradert stilling et annet sted. 

Jeg vil få full utbetaling til mine 52 uker er over uansett. 

Anonymkode: d4e8a...1fe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...