Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg klarer bare ikke forstå hvorfor det kun er greit å støtte demonstrantene og alt annet er upopulært og stygt. Det er utrolig mye galskap som blir gjort av enkelte demonstranter. Ikke bare er det smittefaren iforhold til Korona, men mye blind vold, stjeling og innbrudd. Også virker det som om denne gruppen er immune og har rettigheter som ikke vi andre har. 

Kunne postet 100vis av videoer om hvor mye sykt som skjer rundt omkring av disse demonstrantene, her er bare en: 

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet
3 timer siden, HalldirV2 skrev:

Det behøver ikke være et motsetningsforhold her. Politisk motivert vold kan ha underliggende rasistiske motiver. Likevel omfavner ikke rasisme politikk, like lite som det bør omfavne religion - selv om FNs nye og utvidede rasismebegrep dessverre omfavner religion. 

Helt latterlig å drive å omdefinere et ord på den måten. Rasisme må da handle om rase - andre typer diskriminering og fordommer kan man vel finne et annet ord for? Det er jo derfor det blir så mye krangling og polarisering, fordi for mange er rasisme det å mene at en eller flere raser er mindreverdige, og ekte rasisme er ca like kvalmt som pedofili. Da er det ikke rart folk får piggene ut når de beskyldes for å være rasist, akkurat som ingen som synes det er koselig å klemme barn man er glad i vil gå med på at det plutselig skal kalles pedofili.

Jeg har nok masse fordommer jeg, men jeg ser ikke hudfarge. Har skjønt at det i seg selv gjør meg til en rasist, og det viser jo hvor latterlig bruken av begrepet har blitt. Si gjerne at «hvis du ikke ser hudfarge så klarer du ikke å forstå hvordan ting oppleves for en med mørk hud», det kan godt hende at er sant. Men rasisme? Bare nei.

Tror mange hadde tatt budskapet bedre om man hadde kalt det strukturell diskriminering i stedet for rasisme. 

• Liker 2
Skrevet
2 timer siden, badeball27 skrev:

Jeg klarer bare ikke forstå hvorfor det kun er greit å støtte demonstrantene og alt annet er upopulært og stygt. Det er utrolig mye galskap som blir gjort av enkelte demonstranter

De som driver med hærverk og vold under demonstrasjonen er ikke demonstranter, men idioter som bruker det som unnskyldning. 

• Liker 1
Skrevet (endret)
3 timer siden, badeball27 skrev:

Jeg klarer bare ikke forstå hvorfor det kun er greit å støtte demonstrantene og alt annet er upopulært og stygt. Det er utrolig mye galskap som blir gjort av enkelte demonstranter. Ikke bare er det smittefaren iforhold til Korona, men mye blind vold, stjeling og innbrudd. Også virker det som om denne gruppen er immune og har rettigheter som ikke vi andre har. 

Kunne postet 100vis av videoer om hvor mye sykt som skjer rundt omkring av disse demonstrantene, her er bare en: 

Men nå blander du snørr og bart. Demonstrantene er ingen homogen gruppe. De er alt fra enkeltindivider til ulike grupperinger med ulike politiske narrativer. 

Endret av HalldirV2
  • Liker 1
Skrevet
6 timer siden, HalldirV2 skrev:

Det behøver ikke være et motsetningsforhold her. Politisk motivert vold kan ha underliggende rasistiske motiver. Likevel omfavner ikke rasisme politikk, like lite som det bør omfavne religion - selv om FNs nye og utvidede rasismebegrep dessverre omfavner religion. 

5 timer siden, Jegern Puahate skrev:

Det er ikke jeg som har definert hvordan logikk funker.

6 timer siden, Betasuppe skrev:

Noe som er en helt idiotisk kommentar og har ca null med rasisme å gjøre.

Å kritisere noen med andre politiske holdninger er IKKE rasisme, ferdig snakka.

Fordi det å bli drept for sine meninger og holdninger om innvandring, likeverd og det å synge Kombaya når leirbålet brenner om natten bare er kritikk, og ikke har med rasisme og gjøre. Så lurer jeg da på hva dere kaller det offentlige Norges holdninger til Samer, Sigøynere og Tatere?

Skrevet
6 timer siden, Apis skrev:

Fordi det å bli drept for sine meninger og holdninger om innvandring, likeverd og det å synge Kombaya når leirbålet brenner om natten bare er kritikk, og ikke har med rasisme og gjøre. Så lurer jeg da på hva dere kaller det offentlige Norges holdninger til Samer, Sigøynere og Tatere?

Leste du hva jeg skrev? Det kan du umulig ha gjort, eventuelt misforstod du.

"Hva vi kaller Norges offentlige holdning til Samer, Sigøynere og Tatere" - Hva mener du? Mener du staten Norge, eller folket generelt? 

Gjest Storebror
Skrevet (endret)

Slettet.

Endret av Storebror
Skrevet (endret)
På 6.6.2020 den 1.54, Sirisiri10 skrev:

Du mener seriøst at hvite etniske nordmenn ikke opplever rasisme? Da er du passe naiv. Jeg aner ikke hvor mange ganger jeg har blitt kalt det ene etter det andre av innvandrere, ikke bare det, men at de tror de har rett til å ta på brystene mine, rompa mi og skrittet mitt mens de sier jævla hvit hore. Ene gangen var det 3 innvandrere som kom mot meg, dro av meg buksa, lo og sa "se den jævla ekle hvite huden" Aldri gått i utfordrende klær eller lignende, aldri provosert de, utenom at jeg er hvit.

Jeg holder meg langt unna Oslo sentrum, Oslo øst og sør. Jeg har venner fra flere ulike land, med ulik religion og hudfarge, men disse vet å oppføre seg. Og jeg driter i hvilken hudfarge man har, så lenge man oppfører seg inkl hvite etniske nordmenn også. 

Man kan gjerne demonstrere for min del, jeg kan ikke fordra rasisme. Men akkurat nå så er det et ufattelig dårlig tidspunkt å samle 15.000 i en demonstrasjon når så mange mennesker lider under koronatiltakene og flere har mistet livet/sine kjære, arbeidsplasser, bedrifter, frihet og ikke minst fare for at tiltakene blir enda mer strenge og får en enda høyere pris. Egoisme på høyt plan og ufattelig dårlig gjort ovenfor resten av landet. 

Enig i dette. Ingen oppegående folk er for verken rasisme eller politivold, men norske jenter (og gutter) forventes å finne seg i utrolig mye fra innvandrere. Gikk på skole med noen som mente jeg var rasist (selv om de jeg var mest med var fra Afrika og Asia). Disse guttene benyttet hver anledning hvor de mente jeg var frekk mot dem til å slå meg. Lærerne ba oss bare ordne opp selv, vel det er ikke så enkelt å snakke med noen som slår med en gang du sier noe som de mener er frekt. Ved flere anledninger holdt en meg fast, mens en annen slo. 

Nå skal det sies at jeg har truffet på noen av dem etter vi var ferdig på skolen, og da har de vært veldig hyggelige, så jeg tror ikke de fortsatt er voldelige pøbler.

Og enig i at timingen på demonstrasjonen er helt elendig. 

Endret av The Kitten
  • Liker 7
Skrevet

Det er nesten ikke rasisme i Norge. De som klager på rasismen er enten venstreraddiser eller late mennesker som skylder på andre at de ikke lykkes i livet.

• Liker 2
Skrevet
3 minutter siden, tom1986 skrev:

Det er nesten ikke rasisme i Norge. De som klager på rasismen er enten venstreraddiser eller late mennesker som skylder på andre at de ikke lykkes i livet.

Eller kanskje de er bare mennesker med en annen hudfarge enn din som har følt det på kroppen på en annen måte enn det du har. 

Men det er uansett tydelig at det ikke finnes noe mulighetsrom for nyansert debatt på dette underforumet. Tydelig at de fleste norske nettaviser har stengt kommentarfeltene og man flokker seg her i "ytringsfrihetens" navn. 

Skrevet
11 minutter siden, XaoS skrev:

Eller kanskje de er bare mennesker med en annen hudfarge enn din som har følt det på kroppen på en annen måte enn det du har. 

Men det er uansett tydelig at det ikke finnes noe mulighetsrom for nyansert debatt på dette underforumet. Tydelig at de fleste norske nettaviser har stengt kommentarfeltene og man flokker seg her i "ytringsfrihetens" navn. 

Jeg tviler. Det er ingenting som tyder på at rasisme er noe stort problem i Norge.

• Liker 3
Skrevet
Akkurat nå, tom1986 skrev:

Jeg tviler. Det er ingenting som tyder på at rasisme er noe stort problem i Norge.

Og informasjonen din er basert på hva? Manglende personlige opplevelser av rasisme danner empirisk grunnlag for at rasisme ikke er et problem i Norge?

• Liker 2
Skrevet
11 timer siden, XaoS skrev:

Og informasjonen din er basert på hva? Manglende personlige opplevelser av rasisme danner empirisk grunnlag for at rasisme ikke er et problem i Norge?

Manglende empiriske data danner grunnlag for at rasisme ikke er et stort problem i Norge.

• Liker 3
Skrevet
På 9.6.2020 den 11.39, XaoS skrev:

Rasisme er et problem i Norge uansett hvor mye enkelte ønsker at det ikke var det. Hør på historiene, da. 

https://www.vg.no/nyheter/meninger/i/K3oMkX/det-er-nok-no

Historier er personlige anekdoter som sier lite eller ingenting om generelle forhold. At enkelte har opplevd et par stygge slengbemerkninger er overhodet ikke noe tegn på at rasisme er et problem i Norge. Har rasisme hindret disse menneskene i å få seg utdanning, bolig, jobb, barn, venner, forhold osv? Nei, selvfølgelig ikke.

• Liker 2
Gjest Jon Are
Skrevet
På 5.6.2020 den 21.47, XaoS skrev:

Ja, vi har ikke de samme utfordringene med politivold i Norge som i USA. Rasismen er gjerne ikke så strukturell. Men det eksisterer likevel en understrøm av hverdagsrasisme også her. Her på dette forumet så har jeg sett alt fra ren og pur rasisme, typ "de der negrene" sjargong, men også mye bortforklaringer, påstander om at vi ikke har dette problemet i Norge, "hvorfor skal man måtte markere og demonstrere mot noe som ikke forekommer?" ect

Hvorfor kan dere ikke bare prøve å være empatiske mot mennesker med andre hudfarger som sier at rasismen eksisterer også her? Dere kan ikke si at dette er noe som ikke forekommer når dere aldri har opplevd det selv. Hvite nordmenn har ingen grunnlag for å påstå at det ikke er et problem. Dere har ikke kjent det på kroppen.

Innvandringsdebatten blir helt på siden her. Vi kan godt mene at Norge burde være mer restriktive på innvandring, fair enough, men likevel så er det mennesker av andre hudfarger her. Nå. Se på disse som enkeltindivider i et samfunn, ikke bortforklar forskjellsbehandling, ikke bortforklar deres opplevelser. Slutt å være så dogmatiske, og hør på hva de har å si. Din rolle som etnisk nordmann blir ikke truet av deres eksistens. 

https://www.vgtv.no/video/198058/hverdagsrasisme-i-norge-jeg-proevde-aa-vaske-vekk-brunfargen-min

Fordi det ikke er grunnlag for å påstå at det finnes rasisme i dette landet og fordi , det viktigste av alt , en må ikke gjøre en gruppe mennesker til ofre.  Ved å holde på sånn som vi gjør nå, gjør vi en stor gruppe til ofre. Alle får høre stygge kommentarer, tenk på lave menn, rødhårede,  narkomane . Man må heve seg over det , og det siste en trenger en noen merkelige mennesket som kysser føttene til fargede . Det får da være grenser 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...