Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
12 minutter siden, Sam3 skrev:

Der er ikke sant. Det handler om makt.  Norge har ikke noen system der "mørkhudet" som en gruppe, bevist eller ikke ubeviste, utøver makt over det du kalle "hvit norske":

https://www.dismantlingracism.org/racism-defined.html

Ville det ikke vært ganske rasistisk dersom hudfarge avgjør om du får makt eller ikke?

Abid Raja utøver makt over "hvite norsk", eller hele Norge om du vil.

• Liker 6
Videoannonse
Annonse
Skrevet
14 minutter siden, Sam3 skrev:

Siden rasisme handler om makt nei de er ikke altid en diskusjon. Med mindre innvandrer feks styrer regjeringen og har en post i statsbudsjetter til propaganda mot folk født i Norge. Det er ikke kun et teoretisk spørsmål da per i Frp har sittet i regjeringen, bevæpenet landets politi og sikret penger til fremmedfiendtlige organisasjoner. 

11 minutter siden, Sam3 skrev:

Der er ikke sant. Det handler om makt.  Norge har ikke noen system der "mørkhudet" som en gruppe, bevist eller ikke ubeviste, utøver makt over det du kalle "hvit norske":

https://www.dismantlingracism.org/racism-defined.html

Du anvender én definisjon på rasisme (den som passer narrative ditt best), men det finnes mange. Ulike organisasjoner, institusjoner, forskere og land bruker forskjellige definisjoner på rasisme. Dessuten er makt kontekstuelt og situasjonsbetinget. 

• Liker 2
Gjest supernova_87
Skrevet
1 time siden, Sirisiri10 skrev:

Jeg har aldri i mitt liv slengt en eneste rasistisk kommentar eller gjort noe vondt mot noen, men fått mye dritt av enkelte innvandrere. Når da trådstarter sier at ingen hvite nordmenn har opplevd rasisme så blir jeg provosert, for det vitner om liten kunnskap og forståelse. Rasismekortet blir oppbrukt når det brukes for alt det er verdt av enkelte og man må vende blikket utover å se at rasisme rammer både hvite og mørkhudede. Men hvite får ikke lov å si noe, da er vi nok engang rasister i manges øyner. 

Så er det da riktig at en gruppe får lov å ytre seg, mens en annen som opplever det samme skal holde kjeft? Hvorfor skal jeg som allerede bryr meg om andre, hvite som mørkhudede, gå inn i meg selv og reflektere over noe som helst? Det jeg ikke liker er mennesker som ikke oppfører seg, driver med kriminelle handlinger osv UANSETT hudfarge. Det tror jeg en del innvandrere ikke evner å skille. 

Hvorfor? Fordi det er mye undertrykking som sårer mennesker her. Fordi du nettopp er et godt menneske og vil utdanne deg om systemet og hvordan samfunn fungerer. 

Det finnes både individuelle handlinger av rasisme og det som det er fokus på nå: systemisk rasisme. Når noen sier at det du har opplevd ikke er rasisme så er det fordi den ikke er systemisk. 

Det er grusomt at hvite blir utsatt for vold og voldtekt som er motivert ut fra rase. Og det tror jeg svært få (heldigvis) er uenig med. Men spørsmålet er når du har fått hatkommentarer på deg som hvit i en maktstruktur der hvite er på toppen og gjennomsyrer systemet har det gått konsekvenser for jobben din? For utdanningsmulighetene dine? For om du finner plass å bo? Hvis nei: så er det nettopp det de mener. 

Mennesker med innvandrerbakgrunn, blir diskriminert på boligmarkedet, på jobbmarkedet, blir møtt som at de er annenrangs mennesker av store grupper, de blir diskriminert ubevisst i NAV, barnevernet og helsevesenet. Dette fordi at når en hvit ikke liker en "svart" forplanter dette seg i systemet fordi det er hvite som sitter med makten. 

Det betyr ikke at andre mennesker ikke opplever traumer eller har vonde liv. Det betyr at livet ikke blir gjort vanskeligere av systemet som følge av fargen din. 

Skrevet
5 minutter siden, Rainstorm skrev:

Hvorfor? Fordi det er mye undertrykking som sårer mennesker her. Fordi du nettopp er et godt menneske og vil utdanne deg om systemet og hvordan samfunn fungerer. 

Det finnes både individuelle handlinger av rasisme og det som det er fokus på nå: systemisk rasisme. Når noen sier at det du har opplevd ikke er rasisme så er det fordi den ikke er systemisk. 

Det er grusomt at hvite blir utsatt for vold og voldtekt som er motivert ut fra rase. Og det tror jeg svært få (heldigvis) er uenig med. Men spørsmålet er når du har fått hatkommentarer på deg som hvit i en maktstruktur der hvite er på toppen og gjennomsyrer systemet har det gått konsekvenser for jobben din? For utdanningsmulighetene dine? For om du finner plass å bo? Hvis nei: så er det nettopp det de mener. 

Mennesker med innvandrerbakgrunn, blir diskriminert på boligmarkedet, på jobbmarkedet, blir møtt som at de er annenrangs mennesker av store grupper, de blir diskriminert ubevisst i NAV, barnevernet og helsevesenet. Dette fordi at når en hvit ikke liker en "svart" forplanter dette seg i systemet fordi det er hvite som sitter med makten. 

Det betyr ikke at andre mennesker ikke opplever traumer eller har vonde liv. Det betyr at livet ikke blir gjort vanskeligere av systemet som følge av fargen din. 

Mye av dette kommer nok fra fordommer, og mange av disse fordommene er også svært vanlige. Fordommer har vi alle, mot enkelte grupper eller personer. Hjernen vår gjør dette ubevisst, basert på tidligere erfaringer. Dette kommer mest til syne når vi snakker om jobbmuligheter og boligmarkedet. I utdanningsløpet bør ikke dette ha noe å si, da opptak til skoler i Norge skjer i de aller fleste tilfeller på grunnlag av tallkarakterer. Om du heter Omar eller Ola er ikke avgjørende om du kommer inn på psykologistudiet.

Man kan selv gjøre seg noen eksperimenter i hodet. Om datteren din på 18 år kommer hjem med sin nye kjæreste. Han er 22 år, og utdannet bilmekaniker. I det ene tilfellet heter han Thomas, har skjedd og er ateist. I det andre tilfellet heter han Abdul, har skjegg og er muslim. Ville man reagert forskjellig på disse to mennene som datteren din er sammen med? Det tror jeg.

På samme måte har mange fordommer mot andre typer mennesker. Om det så er menn som bruker sminke, folk med tatoveringer, menn med skjegg, kvinner med blondt hår, kvinner med silikon, kvinner med botox i leppene. Får vi i det hele tatt har rukket å bli kjent med disse menneskene, har vi dannet oss et inntrykk, basert på stereotypier og tidligere erfaringer.

En forhåndssiling på bolig- og arbeidsmarkedet skjer. Både på bakgrunn av navn, men også også faktorer. Du finner mange annonser på Finn som kun ønsker kvinner som leieboere. Arbeidsgivere googler ofte navnet til søkere, og bruker da for eksempel sosiale medier for å se hvordan personer ser ut. Min sjef sa rett ut til meg i samtale at alle søkere med lettkledde bilder eller utseende som "bimboutseende" er uaktuelle å ta inn til intervju.

Dessverre er også navnet ditt ganske viktig. Dette bygger på gamle stereotypier, som ofte har en rot i virkeligheten også. Øst-asiatere er arbeidssomme, sør-europeere og afrikanere er late og tyskere er pliktoppfyllende osv. Spørsmålet er hva man kan gjøre for å unngå dette. En mulighet er anonyme søknader, hvor man i hvert fall får et intervju til å overbevise arbeidsgiver om å at han eller hun er rett person til jobben. Dette vil selvfølgelig få andre konsekvenser, og i et marked hvor det er stadig viktigere å ha et nettverk for å få en jobb, vil dette sannsynligvis skade minoriteter enda mer, om den trenden blir enda tydeligere.

• Liker 5
Skrevet
15 hours ago, XaoS said:

Det gir jo ikke mening i det hele tatt siden innvandrermiljøet består av alle disse folkegruppene du nevner. 

Det er ikke bare hvite mennesker som kan være rasister. Alle kan ha rasistiske holdninger til personer av annen etnisitet enn dem selv

• Liker 5
Skrevet
3 timer siden, HalldirV2 skrev:

Men det er jo langt flere enn bare 2. Breivik tok livet av flere på Utøya, og selv om han drepte etnisk hvite nordmenn like systematisk, så var drapene likevel rasistisk motiverte. Dessuten er det heller ikke slik at drapene på alle nordmenn begått av noen med utenlandsk opprinnelse var rasistisk motiverte. Man kan ikke bare ta alle disse 61 drapene og stemple de under rasisme. Vi må beholde gangsynet her, vi kan ikke konkludere med rasisme på autopilot. 

Problemet er jo bare at uansett når noe blir gjort mot en som er mørk i huden så er det rasisme. Får de ikke jobb? Rasisme. Sier noen de er stygge? Rasisme. Sier noen de er tjukke? Rasisme. Blir de stoppet på natta når du kjører bil? Rasisme. Blir de stoppet av politiet fordi de passer signalementet og er i samme område? Raseprofilering og rasisme. Blir de drept av noen? Rasisme. 

Hvis jeg ikke får en jobb så er det ikke rasisme. Hvis noen sier noe om utseendet mitt er det ikke rasisme. Hvis jeg blir stoppet på natta når jeg kjører bil er det ikke rasisme. Hvis jeg blir stoppet av politiet fordi jeg passer et signalement så er det ikke rasisme. Hvis jeg blir drept av en mørkhudet person er det ikke rasisme. Hvis jeg blir voldtatt av en mørkhudet person, mens vedkommende skriker "dø jævla hvite hore, dette fortjener sånne som deg for alt som har skjedd opp gjennom historien" så er det ikke rasistisk motivert. Omtalen i media ville aldri blitt vinklet til at denne voldtekten var rasistisk motivert, selv om den helt klart var det. 

ALT negativt en mørkhudet blir utsatt for kan han hevde er rasisme. Sier noen imot det, vel da er man rasist. Og hvis du sier at "jeg er ikke rasist", vel, da er du hvertfall rasist, for det er bare rasister som sier at de ikke er rasister. 

• Liker 9
Skrevet
2 minutter siden, Rosa blomst skrev:

Problemet er jo bare at uansett når noe blir gjort mot en som er mørk i huden så er det rasisme. Får de ikke jobb? Rasisme. Sier noen de er stygge? Rasisme. Sier noen de er tjukke? Rasisme. Blir de stoppet på natta når du kjører bil? Rasisme. Blir de stoppet av politiet fordi de passer signalementet og er i samme område? Raseprofilering og rasisme. Blir de drept av noen? Rasisme. 

Hvis jeg ikke får en jobb så er det ikke rasisme. Hvis noen sier noe om utseendet mitt er det ikke rasisme. Hvis jeg blir stoppet på natta når jeg kjører bil er det ikke rasisme. Hvis jeg blir stoppet av politiet fordi jeg passer et signalement så er det ikke rasisme. Hvis jeg blir drept av en mørkhudet person er det ikke rasisme. Hvis jeg blir voldtatt av en mørkhudet person, mens vedkommende skriker "dø jævla hvite hore, dette fortjener sånne som deg for alt som har skjedd opp gjennom historien" så er det ikke rasistisk motivert. Omtalen i media ville aldri blitt vinklet til at denne voldtekten var rasistisk motivert, selv om den helt klart var det. 

ALT negativt en mørkhudet blir utsatt for kan han hevde er rasisme. Sier noen imot det, vel da er man rasist. Og hvis du sier at "jeg er ikke rasist", vel, da er du hvertfall rasist, for det er bare rasister som sier at de ikke er rasister. 

Ja, slik er det ofte, dessverre. Men da er det dess viktigere at vi beholder et gangsyn, er det ikke? Hvordan vil samfunnet bli dersom vi på autopilot beskylder hverandre for rasisme uten egentlig dekning for det? Er dette et samfunn du vil leve i? Jeg tror ikke det, og jeg vet at jeg ikke vil det. 

Dessuten er det mange mennesker av afrikansk og asiatisk opprinnelse som deler denne oppfatningen. Det er ikke slik at alle ikke-hvite bruker rasismekortet som en utvei, eller for å oppnå fordeler. Først og fremst er det hvite mennesker som skriker rasisme på vegne av andre, eller for å score et retorisk poeng i en debatt de ikke vinner fram i. 

Det som er så skummelt med alt dette er at rasisme er en virkelig ting, det finnes vassekte rasisme der ute. Det finnes mennesker som hater andre mennesker med annen hudfarge. Og da er det jævlig synd at rasismebegrepet vannes ut, misbrukes, og overdrives. Ropes det ulv mange nok ganger, så slutter folk å bry seg. Og det er dit vi er på vei. Halvparten av oss virker drite alt som inneholder ordet rasisme, mens den andre halvparten pusher rasismebegrepet som om det var et trendy buzzword. Vi blir mer og mer polariserte, og debattklimaet mer og mer hatsk, hvor ord som "nazi" og "terroristelsker", "lsndsforæder" osv sitter løst. 

• Liker 5
Gjest Sirisiri10
Skrevet
1 time siden, Rainstorm skrev:

Det handler nok i svært liten grad om hudfargen alene og rasisme, der tror jeg du tar grådig feil.

Samme type systematisk diskriminering opplever andre hvite, men fra andre land som Russland, Polen, Litauen osv. I land hvor man har likere kultur og oppvekst som folk fra Sverige og Danmark er dette ikke like utbredt. Vi liker folk som er mest mulig like oss selv. Arbeidsgivere som har tatt utdannelse på BI ansetter oftere andre fra BI, fra samme sted man vokse opp osv. Sorry, men sånn er vi mennesker, det handler ikke om rasisme. 

Nav "diskriminerer" etniske norske like mye, hvis ikke mer enn innvandere. Mange nordmenn har ikke fått den nødvendige hjelpen pga innvandrere har tatt opp kapasiteten, eller de setter av til innvandrere. Det handler fortsatt ikke om systematisk rasisme. 

Så og si alle blir diskriminert til tider. Fordi man er for tykk/tynn, fordi man er kvinne/mann, fordi man er fattig/rik, stygg/pen etc. 

I USA har man systematisk rasisme på høyt nivå som er helt grusomt. Det har vi IKKE i Norge, der er det inviduelt rasisme som er det største problemet, både ovenfor hvite og mørkhudede. 

Skrevet

Det er mye rasisme i Norge! Rasisme skjer hver eneste dag. Det er ikke bare raser som opplever rasisme, men også mennesker med ulike legninger. Det er enkelt å tro at rasisme bare handler om folk som har ulik hudfarge som oss. Men selv homofile utsettes for rasisme hver eneste dag! 

Jeg som lesbisk, synes det er kjempe vanskelig å kysse den jenta jeg elsker på byen om kvelden. Det er vanskelig å oppføre oss som kjærester. Så rasisme finnes i stor skala i Norge. 

• Liker 3
Gjest supernova_87
Skrevet
8 minutter siden, Sirisiri10 skrev:

Det handler nok i svært liten grad om hudfargen alene og rasisme, der tror jeg du tar grådig feil.

Samme type systematisk diskriminering opplever andre hvite, men fra andre land som Russland, Polen, Litauen osv. I land hvor man har likere kultur og oppvekst som folk fra Sverige og Danmark er dette ikke like utbredt. Vi liker folk som er mest mulig like oss selv. Arbeidsgivere som har tatt utdannelse på BI ansetter oftere andre fra BI, fra samme sted man vokse opp osv. Sorry, men sånn er vi mennesker, det handler ikke om rasisme. 

Nav "diskriminerer" etniske norske like mye, hvis ikke mer enn innvandere. Mange nordmenn har ikke fått den nødvendige hjelpen pga innvandrere har tatt opp kapasiteten, eller de setter av til innvandrere. Det handler fortsatt ikke om systematisk rasisme. 

Så og si alle blir diskriminert til tider. Fordi man er for tykk/tynn, fordi man er kvinne/mann, fordi man er fattig/rik, stygg/pen etc. 

I USA har man systematisk rasisme på høyt nivå som er helt grusomt. Det har vi IKKE i Norge, der er det inviduelt rasisme som er det største problemet, både ovenfor hvite og mørkhudede. 

Jeg diskuterte nettopp dette med noen fra Amerika hvordan man her i Norge nok opplever rasisme som øst-europeer. De er også diskriminert på jobbmarkedet, boligmarkedet, jobber oftere svart og tjener dermed mindre. Møter mange stereotypier og blir utsatt for hatkriminalitet. Her også er det en maktstruktur. De er ikke "riktig hvite" og en del av de med makt. Det gjør at fordommer mot dem får mer å si enn fordommet mot hvite.

Jeg er også veldig opptatt av at det finnes andre kategorier som også blir diskriminert. F.eks psykisk syke, rusavhengige, funksjonshemma, fattige. Dette er også i systemet. 

Skrevet
6 minutter siden, gladjenta96 skrev:

Det er mye rasisme i Norge! Rasisme skjer hver eneste dag. Det er ikke bare raser som opplever rasisme, men også mennesker med ulike legninger. Det er enkelt å tro at rasisme bare handler om folk som har ulik hudfarge som oss. Men selv homofile utsettes for rasisme hver eneste dag! 

Jeg som lesbisk, synes det er kjempe vanskelig å kysse den jenta jeg elsker på byen om kvelden. Det er vanskelig å oppføre oss som kjærester. Så rasisme finnes i stor skala i Norge. 

Det er ikke rasisme! Er ikke rart begrepet er utvannet når man begynner å dra homofile inn under rasismebegrepet også. 🙄

• Liker 12
Skrevet
15 minutter siden, gladjenta96 said:

Det er diskriminering på bakgrunn av seksuell legning, ikke det samme som rasisme.

Du blander begrepene her..

• Liker 5
Skrevet
18 hours ago, XaoS said:

Kanskje man bør være litt ydmyk so en privilegert etnisk nordmann, og høre på de som faktisk opplever rasisme her uten å bortforklare det hele tiden.

Jeg er så priveligert nordmann at jeg før på de som kaller meg rasist gjennom skatteseddelen. :)

• Liker 2
Skrevet

Sammenlignet med resten av verden er Nordmenn noen av de minst rasistiske folka som finnes. Det er trendy å ikke være rasist blant norske.

Den verste rasismen her til lands begås av utlendinger mot hvite og utlendinger seg i mellom.

• Liker 10
Skrevet
9 minutter siden, Jegern Puahate skrev:

Sammenlignet med resten av verden er Nordmenn noen av de minst rasistiske folka som finnes. Det er trendy å ikke være rasist blant norske.

Den verste rasismen her til lands begås av utlendinger mot hvite og utlendinger seg i mellom.

Og hvite høyreradikale mot arbeiderparti ungdom 

Skrevet (endret)
24 minutter siden, Jegern Puahate said:

En ting jeg stusser på med dette er jo at hvite skal være de som skal unnskylde seg, og kun dem.

Hvite/vestlige var de første til å avvikle slavehandel. Det foregår ennå blant svarte og andre ikke-vestlige land. I tillegg kreves det at folk som er født i dag skal bøte for noe folk gjorde for 300 år siden.

Hvite/vestlige var de første til å bøye seg i støvet og knele for å si unnskyld for at noen av dem har vært rasister. Mens fra andre etniske grupper sier de med en sint tone at de "kan ikke ta avstand fra alt mulig".

Jeg ser ALDRI noe fra de andre etniske gruppene.

Denne dobbeltstandarden har en forklaring, og det er at venstresiden/de som skriker om rasisme innerst inne mener at de andre gruppene/rasene er så evneveike at de ikke kan forventes å leve opp til den samme standarden som hvite. Så egentlig er disse de virkelige rasistene!

Endret av Betasuppe
  • Liker 11
Skrevet
55 minutter siden, Apis said:

Og hvite høyreradikale mot arbeiderparti ungdom 

Visste ikke at arbeiderparti ungdom var en egen rase.

• Liker 6
Skrevet
6 hours ago, Leonaen said:

Jeg skulle ønske det var litt mer ydmykhet i disse trådene. Istedenfor; han sa, de sa, hun sa, han begynte, de begynte, jeg har blitt utsatt for, kurderen kalte meg potet, rasisme går andre vei så slutt å klag, de er like mye rasister. Kan man ikke bare prøve å ha forståelse og empati? Kan man ikke prøve å være ydmyk?Prøve å la alt dette snakket om rasisme i det minste bli en påminner om å være god mot hverandre og behandle hverandre godt i hverdagen. La det heller bli inspirerende til å gå i seg selv og sette i gang refleksjoner om å være et medmenneske som bryr seg? Men det er ikke slik mennesker er laget. Ivertfall ikke her inne. Les på KG og kommentarfelt i SOME om du vil miste troen på at mennesker er innerst inne snille gode mennesker. 
Husk Benjamin. Husk Johanne (som ble drept av sin egen stebror). 

Jo, er enig i deg, men så er det jo nettopp de svarte som mener at det kun er de hvite som er rasistisk. Da må vi jo si ifra.

• Liker 1
Skrevet
1 hour ago, Betasuppe said:

En ting jeg stusser på med dette er jo at hvite skal være de som skal unnskylde seg, og kun dem.

Hvite/vestlige var de første til å avvikle slavehandel. Det foregår ennå blant svarte og andre ikke-vestlige land. I tillegg kreves det at folk som er født i dag skal bøte for noe folk gjorde for 300 år siden.

Hvite/vestlige var de første til å bøye seg i støvet og knele for å si unnskyld for at noen av dem har vært rasister. Mens fra andre etniske grupper sier de med en sint tone at de "kan ikke ta avstand fra alt mulig".

Jeg ser ALDRI noe fra de andre etniske gruppene.

Denne dobbeltstandarden har en forklaring, og det er at venstresiden/de som skriker om rasisme innerst inne mener at de andre gruppene/rasene er så evneveike at de ikke kan forventes å leve opp til den samme standarden som hvite. Så egentlig er disse de virkelige rasistene!

Du fortjener million likes! Det er nettopp sånn det er!

• Liker 4
Skrevet

Hvis en person yter 10% på jobb og skaper farlige situasjoner pga misforståelser, er man da rasist hvis man ikke ansetter en slik person fremfor en norsk?

Hvorfor kan man ikke bare kalle en spade for en spade. Hvorfor skal noen grupper har større fordeler og ekstra rett til å beskyttes?

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...