Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
10 minutter siden, XaoS skrev:

Å forsvare rasisme mot mørkhudete med "jammen andre folkegrupper er rasistiske, så da har jeg også lov!" er så helt vilt. Da sier du samtidig at du er stolt av å være rasist. 

Er KG klar over hvor grumsete dette nettstedet har blitt? Dersom dette er den profilen de ønsker, ok, godt å vite, ellers bør det en grundig gjennomgang av hva man kan poste her inne. Rasisme og fremmedfrykt blir normalisert på en måte vi ikke opplever i det virkelige livet og i andre offentlige rom. Ganske påfallende egentlig. 

Nå bygger du en stråmann! Det er ingen her som har skrevet noe som kan tolkes i  nærheten av "jammen andre folkegrupper er rasistiske, så da har jeg også lov". Det er Ingen her som forsvarer rasisme. 

Da min tidligere studievenninne ble voldtatt av en svart mann fordi hun var "en norsk hore", var hun fortsatt privilegert da? Når hun vegret seg for å fortelle om opplevelsen i frykt for og bli beskyldt for rasisme, var hun privilegert da? Når massemedia aldri tar opp denne problematikken, men gang på gang karakteriserer henne og hennes hvithet som et priviligium, føler hun seg mer privilegert da?

Rasisme skal bekjempes på alle fronter, til alle tider, og ikke bare når offeret er svart. En slik tilnærming skaper harme, sinne og mer polarisering. Spesielt i fra de som har opplevd denne rasismen på sin egen kropp, og som aldri blir hørt eller tatt seriøst fordi "de er hvite og priviligerte". 

• Liker 27
Videoannonse
Annonse
Skrevet
33 minutter siden, XaoS skrev:

Å forsvare rasisme mot mørkhudete med "jammen andre folkegrupper er rasistiske, så da har jeg også lov!" er så helt vilt. Da sier du samtidig at du er stolt av å være rasist. 

Er KG klar over hvor grumsete dette nettstedet har blitt? Dersom dette er den profilen de ønsker, ok, godt å vite, ellers bør det en grundig gjennomgang av hva man kan poste her inne. Rasisme og fremmedfrykt blir normalisert på en måte vi ikke opplever i det virkelige livet og i andre offentlige rom. Ganske påfallende egentlig.

Det er jo ingen som har skrevet at rasisme er greit, tvert i mot. Det mange her poengterer er alle folkegrupper må ta et oppgjør med rasismen i sin gruppe. Det er når man først ser den utbredte rasismen hos alle folkegrupper at man ser hvor stort problemet er og hvor mye jobb vi alle har foran oss.

• Liker 10
Skrevet
37 minutter siden, XaoS skrev:

Europa er som sagt det minst rasistiske stedet i verden. Hvilke andre land forventes å gladelig ønske å skifte ut sin egen befolkning?

Ganske forkastelig å påstå at nordmenn er rasistiske. Det motsatte er tilfelle. Grunnen til at du opplever at kg er "rasistisk" er vel fordi folk endelig begynner å si i fra. Narrativet fra massemedia holder ikke lenger da flere og flere begynner å tenke selv.

• Liker 13
Skrevet
15 timer siden, XaoS skrev:

Dere kan ikke si at dette er noe som ikke forekommer når dere aldri har opplevd det selv. Hvite nordmenn har ingen grunnlag for å påstå at det ikke er et problem. Dere har ikke kjent det på kroppen.

Neida. Hvite opplever aldri rasisme...

Om hvite sier noe slemt om en mørkhudet person er de automatisk rasisme. 

Om en mørkhudet sier noe slemt om en hvit person derimot er det noe helt annet...

• Liker 11
Skrevet

Jeg skulle ønske det var litt mer ydmykhet i disse trådene. Istedenfor; han sa, de sa, hun sa, han begynte, de begynte, jeg har blitt utsatt for, kurderen kalte meg potet, rasisme går andre vei så slutt å klag, de er like mye rasister. Kan man ikke bare prøve å ha forståelse og empati? Kan man ikke prøve å være ydmyk?Prøve å la alt dette snakket om rasisme i det minste bli en påminner om å være god mot hverandre og behandle hverandre godt i hverdagen. La det heller bli inspirerende til å gå i seg selv og sette i gang refleksjoner om å være et medmenneske som bryr seg? Men det er ikke slik mennesker er laget. Ivertfall ikke her inne. Les på KG og kommentarfelt i SOME om du vil miste troen på at mennesker er innerst inne snille gode mennesker. 
Husk Benjamin. Husk Johanne (som ble drept av sin egen stebror). 

• Liker 5
Skrevet (endret)
30 minutter siden, Leonaen skrev:

Husk Linn, bussjåføren på Valdresekspressen, Ann-Mari, Jonas, Cicilie, Anne Grete, Arild, Anne Marit, Stein, Finn, Mary Ann og resten av de 61 norske menn og kvinnene som er drept av utlendinger i Norge mellom 1981 og 2005. 
Og for øvrig etter 2005, det stoppet jo ikke der, for å si det sånn. 

Endret av Rosa blomst
  • Liker 21
Skrevet
27 minutter siden, Leonaen skrev:

Jeg skulle ønske det var litt mer ydmykhet i disse trådene. Istedenfor; han sa, de sa, hun sa, han begynte, de begynte, jeg har blitt utsatt for, kurderen kalte meg potet, rasisme går andre vei så slutt å klag, de er like mye rasister. Kan man ikke bare prøve å ha forståelse og empati? Kan man ikke prøve å være ydmyk?Prøve å la alt dette snakket om rasisme i det minste bli en påminner om å være god mot hverandre og behandle hverandre godt i hverdagen. La det heller bli inspirerende til å gå i seg selv og sette i gang refleksjoner om å være et medmenneske som bryr seg? Men det er ikke slik mennesker er laget. Ivertfall ikke her inne. Les på KG og kommentarfelt i SOME om du vil miste troen på at mennesker er innerst inne snille gode mennesker. 

Det faktum at man i løpet av 20 år kommer på 2 dødsfall som følge av rasisme underbygger ikke akkurat påstanden om at Norge er rasistisk.

Og nei, ingen synes disse drapene var ok. Drapet i USA derimot er ikke bevist å være rasistisk motivert. Og som det har blitt nevnt til det kjedsommelige: langt flere hvite har blitt drept av ikke-hvite enn motsatt.

• Liker 10
Skrevet (endret)
15 minutter siden, hlidskjalf skrev:

Det faktum at man i løpet av 20 år kommer på 2 dødsfall som følge av rasisme underbygger ikke akkurat påstanden om at Norge er rasistisk.

Og nei, ingen synes disse drapene var ok. Drapet i USA derimot er ikke bevist å være rasistisk motivert. Og som det har blitt nevnt til det kjedsommelige: langt flere hvite har blitt drept av ikke-hvite enn motsatt.

Men det er jo langt flere enn bare 2. Breivik tok livet av flere på Utøya, og selv om han drepte etnisk hvite nordmenn like systematisk, så var drapene likevel rasistisk motiverte. Dessuten er det heller ikke slik at drapene på alle nordmenn begått av noen med utenlandsk opprinnelse var rasistisk motiverte. Man kan ikke bare ta alle disse 61 drapene og stemple de under rasisme. Vi må beholde gangsynet her, vi kan ikke konkludere med rasisme på autopilot. 

Endret av HalldirV2
  • Liker 4
Gjest Sirisiri10
Skrevet
37 minutter siden, Leonaen skrev:

Jeg har aldri i mitt liv slengt en eneste rasistisk kommentar eller gjort noe vondt mot noen, men fått mye dritt av enkelte innvandrere. Når da trådstarter sier at ingen hvite nordmenn har opplevd rasisme så blir jeg provosert, for det vitner om liten kunnskap og forståelse. Rasismekortet blir oppbrukt når det brukes for alt det er verdt av enkelte og man må vende blikket utover å se at rasisme rammer både hvite og mørkhudede. Men hvite får ikke lov å si noe, da er vi nok engang rasister i manges øyner. 

Så er det da riktig at en gruppe får lov å ytre seg, mens en annen som opplever det samme skal holde kjeft? Hvorfor skal jeg som allerede bryr meg om andre, hvite som mørkhudede, gå inn i meg selv og reflektere over noe som helst? Det jeg ikke liker er mennesker som ikke oppfører seg, driver med kriminelle handlinger osv UANSETT hudfarge. Det tror jeg en del innvandrere ikke evner å skille. 

Skrevet
13 minutter siden, HalldirV2 skrev:

Men det er jo langt flere enn bare 2. Breivik tok livet av flere på Utøya, og selv om han drepte etnisk hvite nordmenn like systematisk, så var drapene likevel rasistisk motiverte. Dessuten er det heller ikke slik at drapene på alle nordmenn begått av noen med utenlandsk opprinnelse var rasistisk motiverte. Man kan ikke bare ta alle disse 61 drapene og stemple de under rasisme. Vi må beholde gangsynet her, vi kan ikke konkludere med rasisme på autopilot. 

Så da innrømmer du vel også at drapet på Floyd ikke er bevist å være rasistisk motivert?

• Liker 6
Skrevet
2 minutter siden, hlidskjalf skrev:

Så da innrømmer du vel også at drapet på Floyd ikke er bevist å være rasistisk motivert?

Jeg har aldri hevdet at drapet på Floyd var rasistisk motivet, jeg har hele tiden argumentert for at vi ikke kan forhåndkonkludere med rasisme. Per nå ser det mer ut som inkompetanse og pur jævelskap enn rasisme, det var tross alt to andre politimenn involvert - en svart og en asiatisk. 

• Liker 2
Skrevet
4 minutter siden, HalldirV2 skrev:

Jeg har aldri hevdet at drapet på Floyd var rasistisk motivet, jeg har hele tiden argumentert for at vi ikke kan forhåndkonkludere med rasisme. Per nå ser det mer ut som inkompetanse og pur jævelskap enn rasisme, det var tross alt to andre politimenn involvert - en svart og en asiatisk. 

Ja, der er jeg enig. Drapet var totalt forkastelig. Og politivold i USA er et gigantisk problem uavhengig av rase. Det er her fokuset bør rettes. 

• Liker 8
Skrevet

Jeg syns bare det kan være fint å reflektere over at man kan være god mot de man møter. Hvorfor er dere så sinte? Jeg er verken provosert eller teller antall drepte av verken den ene eller den andre. Må det være likt? Kan man slutte å krangle om man har like mange drepte på den ene eller andre siden? Jeg bare forstår ikke hatet fra noen sider, eller provokasjonen, eller kranglingen. Men tar det til meg og tenker at jeg kan gjøre en forskjell uansett ved å være god mot andre og dette kan være en påminnelse. Er det mindre eller mer viktig fordi jeg ikke kunne komme på fler enn to? Det er sikkert fler. Det er sikkert mange den andre veien også. Men er det likevel ikke verdt å være ydmyk? Eller ha forståelse?

• Liker 2
Skrevet

Problemet er jo at det kun er rasisme når det gjelder mørkhudet. 

Vi hvite norske utsettes for grov rasisme hver dag i lille norge.

• Liker 7
Skrevet
23 minutter siden, hlidskjalf skrev:

Ja, der er jeg enig. Drapet var totalt forkastelig. Og politivold i USA er et gigantisk problem uavhengig av rase. Det er her fokuset bør rettes. 

Politivold er også et problem i Norge.

Skrevet
16 hours ago, Example said:

Klart det finnes rasisme i Norge. Det tror jeg det alltid vil gjøre, men de er heldigvis ganske få.

Så kan man alltids diskutere hvor grensen går. Bruker man et klassisk eller utvidet rasismebegrep? Hvor utbredt er rasismen mot nordmenn i innvandrermiljøer?

Siden rasisme handler om makt nei de er ikke altid en diskusjon. Med mindre innvandrer feks styrer regjeringen og har en post i statsbudsjetter til propaganda mot folk født i Norge. Det er ikke kun et teoretisk spørsmål da per i Frp har sittet i regjeringen, bevæpenet landets politi og sikret penger til fremmedfiendtlige organisasjoner. 

Skrevet
7 minutter siden, Neste said:

Problemet er jo at det kun er rasisme når det gjelder mørkhudet. 

Vi hvite norske utsettes for grov rasisme hver dag i lille norge.

Der er ikke sant. Det handler om makt.  Norge har ikke noen system der "mørkhudet" som en gruppe, bevist eller ikke ubeviste, utøver makt over det du kalle "hvit norske":

https://www.dismantlingracism.org/racism-defined.html

Skrevet
19 minutter siden, Neste skrev:

Politivold er også et problem i Norge.

Politivold i Norge eksisterer, men det er virkelig ikke et problem. 

Vil heller si at politiet kunne vært mer "voldelige". De er litt for passive. 

• Liker 7
Skrevet
10 minutter siden, Sam3 skrev:

Siden rasisme handler om makt nei de er ikke altid en diskusjon. Med mindre innvandrer feks styrer regjeringen og har en post i statsbudsjetter til propaganda mot folk født i Norge. Det er ikke kun et teoretisk spørsmål da per i Frp har sittet i regjeringen, bevæpenet landets politi og sikret penger til fremmedfiendtlige organisasjoner. 

Her var det mye rart. Så makt er en avgjørende faktor for rasisme? Så en fattig, arbeidsløs, hvit nordmann kan ikke være rasistisk mot en høyt utdannet innvandrer med en god jobb?

At FrP har sittet i regjeringen, har ingenting å si. FRP er ikke et rasistisk parti.

Fremmedfiendlige organisasjoner? Regner med du tenker statsstøtte til for eksempel HRS? Den samme regjeringen sikret støtte til for eksempel Antirasistisk Senter.

• Liker 9
Skrevet

15 timer siden, XaoS skrev:

Kanskje man bør være litt ydmyk so en privilegert etnisk nordmann, og høre på de som faktisk opplever rasisme her uten å bortforklare det hele tiden.

Du vet ikke at det "heldigvis rammer ganske få" fordi du ikke er i en posisjon til å kjenne det på huden. Veldig mange sitter inne med disse opplevelsene. Det har ikke vært et sterkt offentlig mulighetsrom for å snakke om det uten fordømmelse og "ja, men du bor i Norge! Heldige deg"". Den situasjonen vi ser her er et uttrykk for mye sårhet hos mørkhudete også her. Det er fint å høre litt på disse stemmene. 

Jeg er enig at George Floyd situasjonen ikke er så relevant i Norge når man skalerer det ned til et spørsmål om politivold. Men det er mest fordi vi ikke lever i et 2nd amendment-samfunn her i Norden. Rasismen viser seg på andre måter enn i strukturell aggresjon. 

Jeg er lei av "du er ikke svart, homo, osv,  så dine meninger og syn har mindre verdi" Alle som bor i Norge er jævla privilegerte sammenlignet med resten av verden. Avhengig av situasjonen kan ulike deler av våre "identitet" gi oss privilegier, rase, kjønn, klasse, legning, utseende. Jeg er ikke overbevist om at dette fokuset på rase er sunt og vil bringe med seg noe bra. Mennesker er full av fordommer, og vi møter alle drittsekker. Hva skal en ung "ikke etnisk" norsk tenke rundt dette. Gjør ditt beste Ali, men du konkurrerer ikke på samme plan som Per og Kari? Per møter drittsekker, Ali møter rasister. Den ene går videre, mens den andre føler seg mer og mer fremmedgjort fra samfunnet. Framtiden ser ikke lys ut, når antatt "sårhet" hos svarte i Norge er demonstrasjons verdig. 

• Liker 6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...