XaoS Skrevet 5. juni 2020 #1 Skrevet 5. juni 2020 Ja, vi har ikke de samme utfordringene med politivold i Norge som i USA. Rasismen er gjerne ikke så strukturell. Men det eksisterer likevel en understrøm av hverdagsrasisme også her. Her på dette forumet så har jeg sett alt fra ren og pur rasisme, typ "de der negrene" sjargong, men også mye bortforklaringer, påstander om at vi ikke har dette problemet i Norge, "hvorfor skal man måtte markere og demonstrere mot noe som ikke forekommer?" ect Hvorfor kan dere ikke bare prøve å være empatiske mot mennesker med andre hudfarger som sier at rasismen eksisterer også her? Dere kan ikke si at dette er noe som ikke forekommer når dere aldri har opplevd det selv. Hvite nordmenn har ingen grunnlag for å påstå at det ikke er et problem. Dere har ikke kjent det på kroppen. Innvandringsdebatten blir helt på siden her. Vi kan godt mene at Norge burde være mer restriktive på innvandring, fair enough, men likevel så er det mennesker av andre hudfarger her. Nå. Se på disse som enkeltindivider i et samfunn, ikke bortforklar forskjellsbehandling, ikke bortforklar deres opplevelser. Slutt å være så dogmatiske, og hør på hva de har å si. Din rolle som etnisk nordmann blir ikke truet av deres eksistens. https://www.vgtv.no/video/198058/hverdagsrasisme-i-norge-jeg-proevde-aa-vaske-vekk-brunfargen-min 12
Example Skrevet 5. juni 2020 #2 Skrevet 5. juni 2020 Klart det finnes rasisme i Norge. Det tror jeg det alltid vil gjøre, men de er heldigvis ganske få. Så kan man alltids diskutere hvor grensen går. Bruker man et klassisk eller utvidet rasismebegrep? Hvor utbredt er rasismen mot nordmenn i innvandrermiljøer? Rasisme vil alltid ha en historisk kontekst. USA har en ganske unik historie der, som ikke kan sammenlignes med Norge. Den gangen Martin Luther King vant Nobels Fredspris hadde knapt innvandringen fra Afrika og Asia begynt i Norge. Derfor blir George Floyd-situasjonen ganske fjern i Norge. 18
XaoS Skrevet 5. juni 2020 Forfatter #3 Skrevet 5. juni 2020 1 time siden, Example skrev: Klart det finnes rasisme i Norge. Det tror jeg det alltid vil gjøre, men de er heldigvis ganske få. Så kan man alltids diskutere hvor grensen går. Bruker man et klassisk eller utvidet rasismebegrep? Hvor utbredt er rasismen mot nordmenn i innvandrermiljøer? Rasisme vil alltid ha en historisk kontekst. USA har en ganske unik historie der, som ikke kan sammenlignes med Norge. Den gangen Martin Luther King vant Nobels Fredspris hadde knapt innvandringen fra Afrika og Asia begynt i Norge. Derfor blir George Floyd-situasjonen ganske fjern i Norge. Kanskje man bør være litt ydmyk so en privilegert etnisk nordmann, og høre på de som faktisk opplever rasisme her uten å bortforklare det hele tiden. Du vet ikke at det "heldigvis rammer ganske få" fordi du ikke er i en posisjon til å kjenne det på huden. Veldig mange sitter inne med disse opplevelsene. Det har ikke vært et sterkt offentlig mulighetsrom for å snakke om det uten fordømmelse og "ja, men du bor i Norge! Heldige deg"". Den situasjonen vi ser her er et uttrykk for mye sårhet hos mørkhudete også her. Det er fint å høre litt på disse stemmene. Jeg er enig at George Floyd situasjonen ikke er så relevant i Norge når man skalerer det ned til et spørsmål om politivold. Men det er mest fordi vi ikke lever i et 2nd amendment-samfunn her i Norden. Rasismen viser seg på andre måter enn i strukturell aggresjon. 6
pinnelinn Skrevet 5. juni 2020 #4 Skrevet 5. juni 2020 Det finnes masse rasisme i Norge. Og mye av den kommer faktisk med innvandringen. Hadde du brukt litt tid i innvandrermiljøene i Norge ville du blitt sjokkert over hvilket syn de har om jøder, afrikanere, kinesere og hvite. 33
XaoS Skrevet 5. juni 2020 Forfatter #5 Skrevet 5. juni 2020 2 minutter siden, pinnelinn skrev: Det finnes masse rasisme i Norge. Og mye av den kommer faktisk med innvandringen. Hadde du brukt litt tid i innvandrermiljøene i Norge ville du blitt sjokkert over hvilket syn de har om jøder, afrikanere, kinesere og hvite. Det gir jo ikke mening i det hele tatt siden innvandrermiljøet består av alle disse folkegruppene du nevner. 4
Jajariktigriktig Skrevet 5. juni 2020 #6 Skrevet 5. juni 2020 Når det kommer til hverdagsrasisme i Norge så er alle raser like ille på det. 8
pinnelinn Skrevet 5. juni 2020 #7 Skrevet 5. juni 2020 3 minutter siden, XaoS skrev: Det gir jo ikke mening i det hele tatt siden innvandrermiljøet består av alle disse folkegruppene du nevner. Vi er på et forum hvor det er strenge regler for hva som er lov å si. Mer presise utrykk "innvandrermiljø" kan derfor ikke brukes her. Men hvis du leser innlegget en gang til og tenker deg godt om skjønner du nok at det gir mening. 6
XaoS Skrevet 5. juni 2020 Forfatter #8 Skrevet 5. juni 2020 8 minutter siden, pinnelinn skrev: Vi er på et forum hvor det er strenge regler for hva som er lov å si. Mer presise utrykk "innvandrermiljø" kan derfor ikke brukes her. Men hvis du leser innlegget en gang til og tenker deg godt om skjønner du nok at det gir mening. Ok, dersom du snakker om muslimer så er jo en stor del av disse også afrikanere. Sjekk opp Somalias kulturhistorie. 2
Gjest SecondTry Skrevet 5. juni 2020 #10 Skrevet 5. juni 2020 Guttungen kom i krangel over en filleting med en i klassen forrige uke. Guttungen ble kalt hvit potet... Det var visst ikke så farlig, men når guttungen kalte han kurder, da var helvete løs (han er kurder)....
Gjest Sirisiri10 Skrevet 5. juni 2020 #11 Skrevet 5. juni 2020 Du mener seriøst at hvite etniske nordmenn ikke opplever rasisme? Da er du passe naiv. Jeg aner ikke hvor mange ganger jeg har blitt kalt det ene etter det andre av innvandrere, ikke bare det, men at de tror de har rett til å ta på brystene mine, rompa mi og skrittet mitt mens de sier jævla hvit hore. Ene gangen var det 3 innvandrere som kom mot meg, dro av meg buksa, lo og sa "se den jævla ekle hvite huden" Aldri gått i utfordrende klær eller lignende, aldri provosert de, utenom at jeg er hvit. Jeg holder meg langt unna Oslo sentrum, Oslo øst og sør. Jeg har venner fra flere ulike land, med ulik religion og hudfarge, men disse vet å oppføre seg. Og jeg driter i hvilken hudfarge man har, så lenge man oppfører seg inkl hvite etniske nordmenn også. Man kan gjerne demonstrere for min del, jeg kan ikke fordra rasisme. Men akkurat nå så er det et ufattelig dårlig tidspunkt å samle 15.000 i en demonstrasjon når så mange mennesker lider under koronatiltakene og flere har mistet livet/sine kjære, arbeidsplasser, bedrifter, frihet og ikke minst fare for at tiltakene blir enda mer strenge og får en enda høyere pris. Egoisme på høyt plan og ufattelig dårlig gjort ovenfor resten av landet.
hlidskjalf Skrevet 6. juni 2020 #12 Skrevet 6. juni 2020 (endret) 12 timer siden, XaoS skrev: Ja, vi har ikke de samme utfordringene med politivold i Norge som i USA. Rasismen er gjerne ikke så strukturell. Men det eksisterer likevel en understrøm av hverdagsrasisme også her. Her på dette forumet så har jeg sett alt fra ren og pur rasisme, typ "de der negrene" sjargong, men også mye bortforklaringer, påstander om at vi ikke har dette problemet i Norge, "hvorfor skal man måtte markere og demonstrere mot noe som ikke forekommer?" ect Hvorfor kan dere ikke bare prøve å være empatiske mot mennesker med andre hudfarger som sier at rasismen eksisterer også her? Dere kan ikke si at dette er noe som ikke forekommer når dere aldri har opplevd det selv. Hvite nordmenn har ingen grunnlag for å påstå at det ikke er et problem. Dere har ikke kjent det på kroppen. Innvandringsdebatten blir helt på siden her. Vi kan godt mene at Norge burde være mer restriktive på innvandring, fair enough, men likevel så er det mennesker av andre hudfarger her. Nå. Se på disse som enkeltindivider i et samfunn, ikke bortforklar forskjellsbehandling, ikke bortforklar deres opplevelser. Slutt å være så dogmatiske, og hør på hva de har å si. Din rolle som etnisk nordmann blir ikke truet av deres eksistens. https://www.vgtv.no/video/198058/hverdagsrasisme-i-norge-jeg-proevde-aa-vaske-vekk-brunfargen-min Problemet i USA er vel politivold og ikke rasisme. Hvis det er rasisme å snakke om i verden er det vel hovedsakelig rasisme mot hvite som er mest utbredt. Ingen andre folkegrupper forventes å bytte ut sin egen befolkning. Dersom en hvit blir drept av politiet i USA blir det knapt nevnt. Ingen bryr seg heller om alle de drepte, hvite afrikaanerne i Sør Afrika. Og der foregår det forresten strukturell rasisme, mot de med europeisk opprinnelse. Og hvis det er så ille i alle de europeiske landene mtp rasisme, hvorfor ønsker da alle fra den tredje verden å flytte hit? Endret 6. juni 2020 av hlidskjalf Tilføyelse 19
Dameoverførr Skrevet 6. juni 2020 #13 Skrevet 6. juni 2020 Rasisme uttrykker seg ikke kun i direkte hat. Den kommer også til uttrykk i nedlatenhet. Den tror jeg kan være vel så skummel og sårende. Alle mennesker opplever det fra tid til annen, utfra utseende, tilhørighet, jobb, etc. Den dagen grunnen er kun fordi du er du, da er det noe annet. 3
hlidskjalf Skrevet 6. juni 2020 #14 Skrevet 6. juni 2020 9 minutter siden, Dameoverførr skrev: Rasisme uttrykker seg ikke kun i direkte hat. Den kommer også til uttrykk i nedlatenhet. Den tror jeg kan være vel så skummel og sårende. Alle mennesker opplever det fra tid til annen, utfra utseende, tilhørighet, jobb, etc. Den dagen grunnen er kun fordi du er du, da er det noe annet. Og du tror problemet er mindre i ikke-europeiske land? Faktum er at Europa er det minst rasistiske stedet i verden. 5
Dameoverførr Skrevet 6. juni 2020 #15 Skrevet 6. juni 2020 1 minutt siden, hlidskjalf skrev: Og du tror problemet er mindre i ikke-europeiske land? Faktum er at Europa er det minst rasistiske stedet i verden. Hvem har nevnt land?
Gjest Storebror Skrevet 6. juni 2020 #16 Skrevet 6. juni 2020 (endret) 13 timer siden, Example skrev: Så kan man alltids diskutere hvor grensen går. Bruker man et klassisk eller utvidet rasismebegrep? Hvor utbredt er rasismen mot nordmenn i innvandrermiljøer? I tillegg er jo mange innvandrere rasistiske mot andre innvandrergrupper. Det er jo ikke slik at siden man selv er araber så kan man ikke være rasistisk mot svarte. Har jo også vært en del undersøkelser som viser at svært mange muslimer har grove fordommer mot jøder. Endret 6. juni 2020 av Storebror
hlidskjalf Skrevet 6. juni 2020 #17 Skrevet 6. juni 2020 24 minutter siden, Dameoverførr skrev: Hvem har nevnt land? De som demonstrerer og maser om rasisme hevder jo at vi innfødte europeere er så rasistiske. Ingen klager over at Zimbabwes befolkning er rasistiske mot hvite europeere. 10
XaoS Skrevet 6. juni 2020 Forfatter #18 Skrevet 6. juni 2020 Å forsvare rasisme mot mørkhudete med "jammen andre folkegrupper er rasistiske, så da har jeg også lov!" er så helt vilt. Da sier du samtidig at du er stolt av å være rasist. Er KG klar over hvor grumsete dette nettstedet har blitt? Dersom dette er den profilen de ønsker, ok, godt å vite, ellers bør det en grundig gjennomgang av hva man kan poste her inne. Rasisme og fremmedfrykt blir normalisert på en måte vi ikke opplever i det virkelige livet og i andre offentlige rom. Ganske påfallende egentlig. 6
Drizzt Skrevet 6. juni 2020 #19 Skrevet 6. juni 2020 10 timer siden, Sirisiri10 skrev: Du mener seriøst at hvite etniske nordmenn ikke opplever rasisme? Da er du passe naiv. Jeg aner ikke hvor mange ganger jeg har blitt kalt det ene etter det andre av innvandrere, ikke bare det, men at de tror de har rett til å ta på brystene mine, rompa mi og skrittet mitt mens de sier jævla hvit hore. Ene gangen var det 3 innvandrere som kom mot meg, dro av meg buksa, lo og sa "se den jævla ekle hvite huden" Aldri gått i utfordrende klær eller lignende, aldri provosert de, utenom at jeg er hvit. Jeg holder meg langt unna Oslo sentrum, Oslo øst og sør. Jeg har venner fra flere ulike land, med ulik religion og hudfarge, men disse vet å oppføre seg. Og jeg driter i hvilken hudfarge man har, så lenge man oppfører seg inkl hvite etniske nordmenn også. Man kan gjerne demonstrere for min del, jeg kan ikke fordra rasisme. Men akkurat nå så er det et ufattelig dårlig tidspunkt å samle 15.000 i en demonstrasjon når så mange mennesker lider under koronatiltakene og flere har mistet livet/sine kjære, arbeidsplasser, bedrifter, frihet og ikke minst fare for at tiltakene blir enda mer strenge og får en enda høyere pris. Egoisme på høyt plan og ufattelig dårlig gjort ovenfor resten av landet. Jeg skulle ønske jeg kunne gi deg 100 likes for dette innlegget. Det er sant at etniske nordmenn opplever rasisme fra utlendinger og jeg har flere ganger vært vitne til det selv. Det er også sant at jeg selv har opplevd rasistiske kommentarer mot meg fra utlendinger med mørkere farge i Oslo og tenk overraskelsen når de får vite at ikke er norsk selv om jeg har lys hud. De ble helt satt ut - her dummet vi oss. Jeg var ikke en norsk hvit potet tross alt, tenk det. Jeg unngår denne møkkabyen som pesten for rasismen mot hvite der er mest utbredt. Spesielt i innvandrerbelastede områder. Nå har alle mine norske venner flyttet ut av hovedstaden, så jeg har heldigvis ingen grunn å være der. 13
Example Skrevet 6. juni 2020 #20 Skrevet 6. juni 2020 11 timer siden, XaoS skrev: Kanskje man bør være litt ydmyk so en privilegert etnisk nordmann, og høre på de som faktisk opplever rasisme her uten å bortforklare det hele tiden. Du vet ikke at det "heldigvis rammer ganske få" fordi du ikke er i en posisjon til å kjenne det på huden. Veldig mange sitter inne med disse opplevelsene. Det har ikke vært et sterkt offentlig mulighetsrom for å snakke om det uten fordømmelse og "ja, men du bor i Norge! Heldige deg"". Den situasjonen vi ser her er et uttrykk for mye sårhet hos mørkhudete også her. Det er fint å høre litt på disse stemmene. Jeg er enig at George Floyd situasjonen ikke er så relevant i Norge når man skalerer det ned til et spørsmål om politivold. Men det er mest fordi vi ikke lever i et 2nd amendment-samfunn her i Norden. Rasismen viser seg på andre måter enn i strukturell aggresjon. Premisset i den første delen av innlegget ditt blir litt feil. Man har laget et narrativ hvor enkelte grupper er så privilegerte at man ikke har en rett til å stemme. Heterofil hvit mann. Check, check, check. Det er ikke det at man ikke vil høre på det, men man vil ha en rett til å uttale seg, uten å bli møtt med beskjeden om at man er for privilegert til å si noe om det. For meg er det en form for rasisme i seg selv. "Du er hvit, så..." Hudfargen behøver ikke si noe om bakgrunnen til en person. En hvit mann oppvokst i et fattig hjem med vold og seksuelle overgrep, vil neppe føle seg særlig privilegert. I et større perspektiv vil jeg påstå det er ganske få rasister i Norge. At de vil gjøre skade mot mange fargede er det dog liten tvil om. Fordommer er noe annet, og det er mer vanlig. Alle har fordommer, men det er litt ulike, og noen er flinkere til å legge de til side. 20
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå