AnonymBruker Skrevet 5. juni 2020 #1 Skrevet 5. juni 2020 Når spiseforstyrrelser har vært et tema i debatten, så har jeg ofte undret meg at fokuset har vært på unge jenter. Inntrykket det da skapes er at det er "kun ungjenter som får spiseforstyrrelser". Jeg kan ikke snakke for meg, siden jeg er i 20-årene og kjenner følgelig ikke mange som er eldre enn meg, men jeg tror nok bestemt at det er mange, veldig mange også oppover i årene, type 35-45-åringer, evt oppover, som også har liknende utfordringer, bare at de kanskje evner å skjule det bedre, kanskje er det tabu, skambelagt osv...? Uansett, jeg er av den oppfatning at det ikke bare er en "ungjente-problem" og ønsker å spørre dere KG-brukere om dere kanskje har kunnskaper om dette, evt. opplyse meg? Anonymkode: 6f235...0b7 1
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2020 #2 Skrevet 5. juni 2020 Det blir ofte snakket om som et ung-jente problem, og det er der det er flest pasienter, og så blir mer voksne kvinner, og menn generelt, ofte avglemt. Så det blir nok en del mer skambelagt for dem, mens ungjenter er man veldig oppmerksom på iforhold til dette, men ikke like mye iforhold til gutter. Og de unge jentene(og guttene) er jo heller ikke myndige, mens voksne kvinner og menn er jo det, og da er det ikke så mye så mange skulle ha sagt om noe. De kan gjøre som de vil. Mine umiddelbare tanker. Anonymkode: 3fc97...a17
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2020 #3 Skrevet 5. juni 2020 Jeg kjenner flere voksne damer med bulimi. Og jeg har flere venninner inkludert meg selv som snuser på det i perioder. Når vi var ungdommer på 90tallet var det ikke en spiseforstyrrelse før man ble for tynn, men en praktisk måte å holde vekten. Det er nesten skummelt å si, men vi var ganske dumme som de fleste ungdommer kan være. Ortoreksi er også normalt blant høyt utdannede slik jeg forstår det. Så nei, det er absolutt ikke bare unge jenter som sliter. Mange voksne utvikler også spiseforstyrrelser i forbindelse med helt vanlig slanking som sklir ut. Anonymkode: 41884...b73
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2020 #4 Skrevet 5. juni 2020 Hørte en lege en gang si at det er store mørketall når det gjelder spiseforstyrrelser blant voksne kvinner i 30-40- og 50-årene. For noen tiår siden var du som oftest en husmor med voksne barn når du var kvinne i 40-50 årene, og ser man på bilder av kvinner fra den tiden så de ofte mye eldre ut enn dagens 40-50 åringer, både i selve utseendet og klessstil. I dag går den aldersgruppen ofte kledd i trangere og mer utfordrende klær der man ikke kan skjule så mye. Vedder på at mange kjendiskvinner, f.eks de vi ser i Real housewifes of Beverly Hills og den type serier har spiseforstyrrelser. Alle er syltynne og kler seg som de er 20. Anonymkode: 9167b...4fb
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2020 #5 Skrevet 5. juni 2020 Jeg tror anoreksi og bulimi ofte respektivt tilspisser seg til ortoreksi og overspisingslidelse på mer voksne dager. Anonymkode: 48fa2...08c 3
Purple_Pixiedust Skrevet 5. juni 2020 #6 Skrevet 5. juni 2020 Jeg er 29 og har spiseforstyrrelse. Ikke en alvorlig en sådan da jeg er innenfor normalområdet på BMI, men det styrer store deler av livet mitt. Har gitt litt opp å bli bedre så holder vel på på samme viset om 10 år. Jeg tror mange bare blir flinkere til å skjule det, men det er nok også slik at mange har blitt frisk/tilnærmet frisk innen de blir eldre. Har gjerne vært i behandling og slikt i tillegg til at man modnes med alderen og får bedre måter å håndtere følelser på. Der henger jeg litt etter for å si det mildt.
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2020 #7 Skrevet 5. juni 2020 TS her: Mange gode svar og innspill som gjør at jeg får bedre forståelse hvorfor det ikke snakkes mer om voksne kvinner/ spiseforstyrrelser. Det er kanskje en tanke at det ikke er helt kurant å snakke med voksne kvinner om mulig spiseproblem kontra unge kvinner. At det er mindre åpenhet bidrar nok også, og skamfølelsen. Når man er voksen, så skal man ikke miste kontrollen. En som skriver lenger oppe om Beverly hills-fruer og andre som medvirker i liknende serier lider kanskje av en eller annen form for spiseforstyrrelser. Man kan se dem spise pizza og drikke usunne drikker osv på TV, men bak kulissene, derimot....men likevel holde de seg tynne. Alle sammen. Ingen "overgangsalder-fett" å spore der, nei. Ang bulimi, så tror jeg det er mer "akseptert" å snakke om bulimi enn andre typer spiseforstyrrelser blant den eldre garde. Opplever i alle fall at det er mer åpenhet rundt temaet bulimi enn andre typer sp.forstyrrelser. Anonymkode: 6f235...0b7
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2020 #8 Skrevet 5. juni 2020 Mange har feilaktig inntrykk av at spisefortyrrelse = har lyst å bli pen og slank. Mange tenker derfor da at dette er hovedsaklig et ungpikeproblem. Mens egentlig handler spisefortyrrelser ofte om mer kompliserte problemstillinger. Behov for kontroll, selvhat, døyve følelser med mer. Noe som kan ramme både unge og eldre kvinner og menn Anonymkode: eab64...96a 1
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2020 #9 Skrevet 6. juni 2020 16 timer siden, AnonymBruker skrev: Når spiseforstyrrelser har vært et tema i debatten, så har jeg ofte undret meg at fokuset har vært på unge jenter. Inntrykket det da skapes er at det er "kun ungjenter som får spiseforstyrrelser". Jeg kan ikke snakke for meg, siden jeg er i 20-årene og kjenner følgelig ikke mange som er eldre enn meg, men jeg tror nok bestemt at det er mange, veldig mange også oppover i årene, type 35-45-åringer, evt oppover, som også har liknende utfordringer, bare at de kanskje evner å skjule det bedre, kanskje er det tabu, skambelagt osv...? Uansett, jeg er av den oppfatning at det ikke bare er en "ungjente-problem" og ønsker å spørre dere KG-brukere om dere kanskje har kunnskaper om dette, evt. opplyse meg? Anonymkode: 6f235...0b7 Jeg er 37 og lever med alvorlig anoreksi og har under mange innleggelser møtte mange på min alder (og eldre som er syke) Anonymkode: 81ba3...a35
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2020 #10 Skrevet 6. juni 2020 Min mor er 62 år og har spiseforstyrrelser. Hun har vært syk så lenge jeg kan huske ( jeg er selv 28 ). Mange minner fra barndommer hvor hun trente manisk i stua og levde på pepsi max og riskaker til middag . Trist at man ikke skal få bli frisk. Anonymkode: c0506...e8c
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2020 #11 Skrevet 6. juni 2020 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg er 37 og lever med alvorlig anoreksi og har under mange innleggelser møtte mange på min alder (og eldre som er syke) Anonymkode: 81ba3...a35 Håper det ikke gjør noe at jeg spør: har du noen tanker om hvorfor det ikke snakkes så mye om spiseforstyrrelser over en viss alder? Håper forresten du får god og adekvat hjelp! Anonymkode: 6f235...0b7
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2020 #12 Skrevet 6. juni 2020 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Min mor er 62 år og har spiseforstyrrelser. Hun har vært syk så lenge jeg kan huske ( jeg er selv 28 ). Mange minner fra barndommer hvor hun trente manisk i stua og levde på pepsi max og riskaker til middag . Trist at man ikke skal få bli frisk. Anonymkode: c0506...e8c Uten at jeg skal være for skråsikker, så har jeg lagt merke til at pepsi max er populær blant folk med ulike former for spiseforstyrrelser. Jeg antar at det er fordi det dekker et bredt spekter av "behov" - søtning, man kan drikke seg mett osv. Virker som for noen så er det blitt en "livsstil" man ikke klarer å kvitte seg med, som det kanskje er for din mor? Anonymkode: 6f235...0b7
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2020 #13 Skrevet 6. juni 2020 37 minutter siden, AnonymBruker skrev: Uten at jeg skal være for skråsikker, så har jeg lagt merke til at pepsi max er populær blant folk med ulike former for spiseforstyrrelser. Jeg antar at det er fordi det dekker et bredt spekter av "behov" - søtning, man kan drikke seg mett osv. Virker som for noen så er det blitt en "livsstil" man ikke klarer å kvitte seg med, som det kanskje er for din mor? Anonymkode: 6f235...0b7 Absolutt. Jeg er i psykiatrien selv og alle jentene her som har spiseforstyrrelser lever på pepsi max og svart kaffe. Det er det nok. Samtidig så vet jeg at min mor har slitt på de fleste områder i livet, så jeg tror det er hennes måte å mestre ting på. I tillegg vil hun ikke innrømme at huner syk og har aldri vært villig til å søke hjelp, så da blir hun nok ikke friskere. Anonymkode: c0506...e8c
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå