AnonymBruker Skrevet 5. juni 2020 #1 Skrevet 5. juni 2020 Hvordan forhindrer du dårlig ånde? Jeg har fått beskjed om at jeg ikke får fjernet mandlene (møter ikke kriterier), og jeg holder på å klikke. Hadde kyssesyken for noen år siden og har hatt plager siden den gang. Pusser som en helt, skraper tunga og bruker tanntråd daglig, men får fremdeles steiner omtrent annenhver dag. Det er jo selvsagt ganske sjenerende når det lukter våt bikkje av pusten når man sitter for nær noen. Så nå er jeg ganske desperat og vil høre hva andre gjør, ettersom det ikke ser ut til at jeg får tatt mandlene. Anonymkode: 798c8...76e 1
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2020 #2 Skrevet 5. juni 2020 Plukker de ut med fingeren eller en bomullspinne. Dytter liksom i nærheten av hullet hvor steinen er, så tyter den ut. Da tar det en liten stund før det kommer ny 👍 Anonymkode: f9a72...a2c 1
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2020 #3 Skrevet 5. juni 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Plukker de ut med fingeren eller en bomullspinne. Dytter liksom i nærheten av hullet hvor steinen er, så tyter den ut. Da tar det en liten stund før det kommer ny 👍 Anonymkode: f9a72...a2c Ja altså, jeg plukker dem ut når jeg finner dem, og ser etter hver dag med en sånn pirker med lys på som er egnet til akkurat dette. Problematikken er at dette *må* gjøres så ofte, og at ånden likevel ikke blir bedre. Har dårlig ånde på morgenen selv om jeg plukker dem ut kvelden før. Jeg har nettopp hvert til tannlege for å forsikre meg om at det ikke er karies e.l. som gir bikkjepust, men det er altså steinene:/ Anonymkode: 798c8...76e 1
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2020 #4 Skrevet 5. juni 2020 32 minutter siden, AnonymBruker skrev: Plukker de ut med fingeren eller en bomullspinne. Dytter liksom i nærheten av hullet hvor steinen er, så tyter den ut. Da tar det en liten stund før det kommer ny 👍 Anonymkode: f9a72...a2c Det gjør jeg også. Heldigvis lenge siden jeg har hatt dem. Har endret kostholdet flere ganger de siste årene, så husker ikke hvordan jeg spiste da jeg var plaget. Men de er ekle, ja. Du kjenner dem baki der. Anonymkode: 6961a...cd3 1
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2020 #5 Skrevet 5. juni 2020 Du kan minske sannsynligheten for å få dem ved å gurgle relativt varmt vann, godt bak i halsen, hver morgen og kveld så du får skyldt ut alle rester som har samlet seg i mandlene, det er disse restene som innkapsles og skaper klumpene Anonymkode: 2a151...9cc 1
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2020 #6 Skrevet 5. juni 2020 Jeg har begynt å få slike de siste seks mnd. Har ikke vært plaget med det før. Kommer kun på høyre side.. har likevel ganske lite, så jeg får ikke den ånden (bank i bordet). Lurer på hvorfor det plutselig har kommet hos meg.. Anonymkode: 7d13f...a70 1
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2020 #7 Skrevet 5. juni 2020 jeg kjøpte inn sprøyter med en spiss tupp, fyller de med vann og vasker ut hulrommene i mandlene. Jeg får vasket ut masse grums før det blir store steiner. En god vask varer i mange uker. Bruker bare springvann Anonymkode: 8c4ee...024 6
Candiru Skrevet 5. juni 2020 #8 Skrevet 5. juni 2020 Jeg var også plaget med dette før jeg fjernet mandlene. Jeg bare trykte på mandlene med fingrene eller en q-tip for å "tømme" med jevne mellomrom. Husker ikke om jeg hadde dårlig ånde, men det hadde jeg sikkert. 1
Nuttery Skrevet 5. juni 2020 #9 Skrevet 5. juni 2020 (endret) Jeg slet med mandelsteiner og påfølgende dårlig ånde i mange år. Forsøkte å fjerne dem ved å trykke på mandlene med q-tips, fingre, bruke pinsett og gurgle med saltvann. Utfordringen var at jeg hadde gått med dette i mange år før jeg oppdaget det, og kryptene i mandlene var derfor ganske store og fylte seg lett. Noen av steinene var også veldig store "inni" mandelen, og vanskelige å få ut i sin helhet. "Heldigvis" fikk jeg en alvorlig halsbetennelse som førte til at jeg måtte akutt-tonsillektomeres. Jeg hadde da gått med kronisk hovne mandler i mange år. Personlig hadde jeg nok betalt det det koster på Volvat for å fjerne dem privat, hvis jeg ikke hadde fått det dekket. Det er utrolig sjenerende for den det gjelder, og man føler seg på ingen måte vel. Jeg har fått et nytt liv etter jeg fjernet mandlene Endret 5. juni 2020 av Nuttery 6
Candiru Skrevet 5. juni 2020 #10 Skrevet 5. juni 2020 2 timer siden, Nuttery skrev: Jeg slet med mandelsteiner og påfølgende dårlig ånde i mange år. Forsøkte å fjerne dem ved å trykke på mandlene med q-tips, fingre, bruke pinsett og gurgle med saltvann. Utfordringen var at jeg hadde gått med dette i mange år før jeg oppdaget det, og kryptene i mandlene var derfor ganske store og fylte seg lett. Noen av steinene var også veldig store "inni" mandelen, og vanskelige å få ut i sin helhet. "Heldigvis" fikk jeg en alvorlig halsbetennelse som førte til at jeg måtte akutt-tonsillektomeres. Jeg hadde da gått med kronisk hovne mandler i mange år. Personlig hadde jeg nok betalt det det koster på Volvat for å fjerne dem privat, hvis jeg ikke hadde fått det dekket. Det er utrolig sjenerende for den det gjelder, og man føler seg på ingen måte vel. Jeg har fått et nytt liv etter jeg fjernet mandlene Enig, jeg hadde nok også prøvd å få fjernet mandlene privat. Jeg syntes det var veldig ekkelt, før jeg visste hva mandelsteiner var for noe, at jeg plutselig hadde en stein som hadde løsnet i munnen, og instinktivt bet i den. Og den syke smaken og lukten som da kom, æsj, så sykt ekkelt 2
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2020 #11 Skrevet 5. juni 2020 Fikk de fjernet privat. Verdt hvert øre.. Anonymkode: db366...4bb 2
Nuttery Skrevet 5. juni 2020 #12 Skrevet 5. juni 2020 8 minutter siden, Candiru skrev: Enig, jeg hadde nok også prøvd å få fjernet mandlene privat. Jeg syntes det var veldig ekkelt, før jeg visste hva mandelsteiner var for noe, at jeg plutselig hadde en stein som hadde løsnet i munnen, og instinktivt bet i den. Og den syke smaken og lukten som da kom, æsj, så sykt ekkelt Det var sånn jeg fant ut om mandelsteiner også... Fryktelig. På den andre siden fant jeg endelig ut av hvorfor jeg hadde dårlig ånde (pusset og skyllet til den store gullmedalje uten at det hjalp noe..). 1
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2020 #13 Skrevet 5. juni 2020 Jeg fikk mandlene fjernet (offentlig) pga plager med mandelsteiner. Hadde ikke noe spesielt med halsbetennelser eller store mandler (hatt er par halsbetennelser når jeg var ung bare). Rart du ikke får operasjon har ikke hatt noen plager etter de var fjernet. Ville vurdert å gjøre det privat hvis du har økonomi til det. Utrolig slitsomt å gå med kronisk vond smak og dårlig onde. Jeg prøvde alle mulige verktøy og sprøyter men siden mandlene ikke var spesielt store så var det sjelden mulig å se hvor steinene egentlig lå, måtte bare gå å slite med det evig lenge til de ble så store at de løsnet og så fikk jeg en kort stund fri også begynte det igjen. Anonymkode: 11023...d0b 1
Kenelz Skrevet 5. juni 2020 #14 Skrevet 5. juni 2020 Fjernet mandlene. Dra ofte til legen med dette sånn det blir dokumentert. Fortell legen at du er skikkelig plaget, føler skam, blir flau, må hele tiden ha tyggis i munnen, tørr nesten ikke å snakke med andre folk i frykt for at de skal kjenne på en dårlig ånde, det gjør vondt i mandlene, osv. Ikke gi opp. 3
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2020 #15 Skrevet 5. juni 2020 Jeg har gjentatte ganger snakket med lege(r) ang. dette, men det blir ikke tatt på alvor siden jeg aldri har hatt en skikkelig halsbetennelse. Har aldri måttet ha kur eller hatt andre plager enn at jeg selv synes det er ekkelt - dette er altså ikke god nok grunn til et sånt inngrep, mener de. Jeg har på en måte forståelse for det mtp. blødningsfare osv., men jeg har kanskje vært uheldig med de legene jeg har gått til også... Noen som kan si noe om hva det koster å ta et sånt inngrep privat, sånn cirkus? Anonymkode: 798c8...76e 1
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2020 #16 Skrevet 6. juni 2020 Jeg får kun en, men den er plagsom nok og gir puppy breath til 1000. Min løsning har vært en lang hårlus som jeg har strukket ut, og så laget en løkke på ene enden. Den får fint plass inn i hullet, og da kan jeg grave ut mandelsteinen🙈 Anonymkode: 9936b...55a 1
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2020 #17 Skrevet 6. juni 2020 Jeg var veldig plaget av dette i flere år, men plutselig forsvant de. Jeg aner ikke hvorfor, men det er som at "hullene" i mandlene har blitt borte. Anonymkode: bfbcf...2a8 1
Newbeginnings Skrevet 9. juni 2020 #18 Skrevet 9. juni 2020 Ah dette har vært et kjent problem for meg også. Var plaget med masse halsinfeksjoner som barn, og på grunn av dette fikk jeg svære krypter i mandlene der all mulig dritt samlet seg til illeluktende klumper. noen av dem var svære!! PÅ grunn av dette fikk jeg konstant angst for å stinke, ville ikke sitte for nærme andre på skolen og det ødela mye for meg sosialt. Da jeg var 19 leste jeg om en klinikk som kunne behandle dette problemet med laser. De behandlet overflaten for å prøve å glatte ut mandlene, så vidt jeg husker.. Men klumpene kom tilbake likevel. Klinikken hadde riktig nok sagt at noen trengte 2 behandlinger, men jeg orket ikke styre med det (bodde flere timer unna denne byen), og ba om hjelp i det offentlige. Hadde kronisk tonsillitt, og ble henvist til operasjon. Etterpå har livet blitt bedre, men den dag i dag kan jeg ha noia for å ha dårlig ånde. Bruker tanntråd, pusser, gurgler og bruker sink for sikkerhets skyld.. Det har en sjelden gang hendt at det har kommet opp en klump siden også, og da blir jeg helt nedbrutt.. Antakelig har jeg en eller annen grop et sted i halsen hvor det fortsatt er mulig å danne seg steiner.. Men det er veldig sjeldent. Har også merket meg at kostholdet spiller inn her; meieribaserte varer er typisk- melk, yoghurt osv gjør iaf at dette blir verre hos meg Leste at det finnes en bok på nett som heter How to get rid of tonsil stones eller noe slikt, med alle råd man trenger. Den kostet imidlertid penger, så jeg kjøpte den ikke, men leste hva andre hadde skrevet om den på nett. Husker det var beskrevet at å drikke eller gurgle med sitronvann jevnlig skal hjelpe. Gurgling med saltvann også. Skjønner ikke helt hva som gjør at ikke TS kan få operasjon. Er det en fysisk grunn? Hvis ikke burde jo redusert livskvalitet være grunn god nok! Men igjen- laseroperasjon kan være en mulighet også. Hos meg ville det nok krevd mye behandling, for legen sa at kryptene hadde blitt til lange ganger innover i mandlene. Lykke til, vet at dette er et kjipt problem!!
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2020 #19 Skrevet 9. juni 2020 Har dere også følelsen av at det konstant sitter noe nedi halsen? Anonymkode: def5a...07f
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2020 #20 Skrevet 10. juni 2020 14 timer siden, AnonymBruker skrev: Har dere også følelsen av at det konstant sitter noe nedi halsen? Anonymkode: def5a...07f Ja, når jeg har hatt steiner. føles det som om det er noe som sitter der som jeg kke får opp- merker også en ekkel smak/fornemmelse nedi halsen. Anonymkode: d1d07...6b5
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå