Gå til innhold

hva gjør en innkjøper?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Noen som har erfaring som innkjøper i det offentlige eller private som kan si litt om hvordan jobben som innkjøper er? Hva er egentlig innkjøperens konkrete oppgaver? da jeg var på jobbintervju fikk jeg inntrykk av at selve tilbudet blir utformet av det aktuelle fagområdet som vil ha tjenestene eller produktene, mens hva er innkjøperens oppgave da? Er innkjøperen en slags mellommann? 

Anonymkode: 60658...0e1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi har innkjøper på jobben (offentlig), og vedkommende virker som holder styr på absolutt alt av utstyr vi trenger kjøpt inn, uansett om det kommer fra den eller den avdelingen. Trenger jeg en "boks" for å få gjort jobben min, skriver jeg nøyaktig navn, og innkjøper finner ut hvor den skal kjøpes til fornuftig pris, kjøper inn, gjør hva enn som må gjøres på det økonomiske planet, og jeg får til slutt varen.

Hvis det er en vare med høy pris vil vedkommende gjerne vite litt mer om bruken/prosjektet, og om varen kan settes inn i prosjektbudsjett.

Videre styrer vedkommende alt av innleide konsulenter og annen ekstern bistand vi bruker.

Vet egentlig ikke om det var så mye å bli klok på, men lykke til.

Anonymkode: 139c2...6e2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De stedene jeg har jobbet (offentlig) har innkjøperen hatt ansvar for at regelverk for offentlige anskaffelser og interne rutiner for konkurranseutesetting følges.
Det er også innkjøper som veileder fagekspertene i valg av kontraktsform, betalingsbetingelser og er ordstyrer i forhandlinger med leverandører. Innkjøperen skal også være den som kjenner markedet eller sjekker ut markedet, og som kjenner til eksisterende avtaler.

Generelt er innkjøperen bedriftens kontaktpunkt mot leverandørene. De som jobber i det aktuelle fagområdet bistår bare innkjøperen.
Innkjøper har også ansvar for å følge opp etter bestilling, og påse at bestillinger bekreftes og at leveranser kommer til ønsket tid.

Anonymkode: 75bd2...99e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, AnonymBruker said:

De stedene jeg har jobbet (offentlig) har innkjøperen hatt ansvar for at regelverk for offentlige anskaffelser og interne rutiner for konkurranseutesetting følges.
Det er også innkjøper som veileder fagekspertene i valg av kontraktsform, betalingsbetingelser og er ordstyrer i forhandlinger med leverandører. Innkjøperen skal også være den som kjenner markedet eller sjekker ut markedet, og som kjenner til eksisterende avtaler.

Generelt er innkjøperen bedriftens kontaktpunkt mot leverandørene. De som jobber i det aktuelle fagområdet bistår bare innkjøperen.
Innkjøper har også ansvar for å følge opp etter bestilling, og påse at bestillinger bekreftes og at leveranser kommer til ønsket tid.

Anonymkode: 75bd2...99e

 

18 minutter siden, AnonymBruker said:

Vi har innkjøper på jobben (offentlig), og vedkommende virker som holder styr på absolutt alt av utstyr vi trenger kjøpt inn, uansett om det kommer fra den eller den avdelingen. Trenger jeg en "boks" for å få gjort jobben min, skriver jeg nøyaktig navn, og innkjøper finner ut hvor den skal kjøpes til fornuftig pris, kjøper inn, gjør hva enn som må gjøres på det økonomiske planet, og jeg får til slutt varen.

Hvis det er en vare med høy pris vil vedkommende gjerne vite litt mer om bruken/prosjektet, og om varen kan settes inn i prosjektbudsjett.

Videre styrer vedkommende alt av innleide konsulenter og annen ekstern bistand vi bruker.

Vet egentlig ikke om det var så mye å bli klok på, men lykke til.

Anonymkode: 139c2...6e2

Ts: Dette var veldig oppklarende faktisk. Det var slik jeg tenkte meg også at jobben var, men intervjuer var veldig vag så ble litt usikker på hva stillingen innebærer. Takk for svar

Anonymkode: 60658...0e1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vi har to typer inn kjøp der jeg jobber (privat), Avdeling innkjøp sørger for at alle leveranser av utstyr fra våre underleverandører kommer frem som bestilt til riktig tid, til riktig pris og har korrekt kvalitet til våre kunder.

Så har vi strategisk innkjøp som jobber med kvalitet på leveranser fra underleverandører, de besøker underleverandører og følger opp deres interne prosedyrer og kvalitetskontroller. De er alltid på jakt etter nye underleverandører som kan levere bedre og billigere produkter.

 

Anonymkode: 7e151...f6f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken utdanning må man ha for å jobbe som innkjøper? Trenger man en  master? 

Anonymkode: d28e8...bd9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

32 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvilken utdanning må man ha for å jobbe som innkjøper? Trenger man en  master? 

Anonymkode: d28e8...bd9

Ts. De fleste stillingene krever bachelor/master i jus eller økonomiske fag. Noen utlyste stillinger sier også at de vurderer erfaring

Anonymkode: d05d6...e55

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, AnonymBruker said:

vi har to typer inn kjøp der jeg jobber (privat), Avdeling innkjøp sørger for at alle leveranser av utstyr fra våre underleverandører kommer frem som bestilt til riktig tid, til riktig pris og har korrekt kvalitet til våre kunder.

Så har vi strategisk innkjøp som jobber med kvalitet på leveranser fra underleverandører, de besøker underleverandører og følger opp deres interne prosedyrer og kvalitetskontroller. De er alltid på jakt etter nye underleverandører som kan levere bedre og billigere produkter.

 

Anonymkode: 7e151...f6f

Ts. Takk for svar. Jeg har sett at de trenger strategisk innkjøper mange steder i det siste. Nå vet jeg hva det også innebærer 😀

Anonymkode: d05d6...e55

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber med offentlig anskaffelser i staten. Er siviløkonom, men er en god del jurister her også😊

Anonymkode: 1209a...9d4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg jobber med offentlig anskaffelser i staten. Er siviløkonom, men er en god del jurister her også😊

Anonymkode: 1209a...9d4

Ts. Hvordan trives du med arbeidsoppgavene? Blir det kjedelig og monotont i lengden? Stressende? 😊

Anonymkode: d05d6...e55

Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ts. Hvordan trives du med arbeidsoppgavene? Blir det kjedelig og monotont i lengden? Stressende? 😊

Anonymkode: d05d6...e55

Jeg trives veldig greit med det.
Jobber kun med anskaffelser innen investeringer, så det er en god del analysearbeid også. Stort fagmiljø tror jeg er litt alfa omega for å trives. Tidligere jobbet jeg i kommunal sektor som innkjøpssjef, men var den eneste som satt på dette fagfeltet i hele kommunen. Det var derfor få jeg kunne henvende meg til for diskusjon og tolkning av lovverket feks. Da måtte vi isåfall betale konsulenter eller sende meg på kurs... Ganske dyrt. 
Dette mistrivdes jeg med over tid, så søkte mer derfor til en anskaffelsesavdeling i staten der vi er 15 stk som jobber. Mye bedre😄

Vi har sykluser per år med anskaffelser. Prøver å ikke la alt falle på samme halvår feks. Om sommeren og rundt juletider er det ingen konkurranser, og det er veldig deilig! 

Jeg trives godt med fagområdet, men tror neppe at jeg kommer til å jobbe med det resten av yrkeskarrieren. Til neste år har jeg jobbet 6 år med anskaffelser, og tror gir kanskje vil gi meg selv 2-3 år til før jeg går over til noe annet (controller).😊

Anonymkode: 1209a...9d4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg trives veldig greit med det.
Jobber kun med anskaffelser innen investeringer, så det er en god del analysearbeid også. Stort fagmiljø tror jeg er litt alfa omega for å trives. Tidligere jobbet jeg i kommunal sektor som innkjøpssjef, men var den eneste som satt på dette fagfeltet i hele kommunen. Det var derfor få jeg kunne henvende meg til for diskusjon og tolkning av lovverket feks. Da måtte vi isåfall betale konsulenter eller sende meg på kurs... Ganske dyrt. 
Dette mistrivdes jeg med over tid, så søkte mer derfor til en anskaffelsesavdeling i staten der vi er 15 stk som jobber. Mye bedre😄

Vi har sykluser per år med anskaffelser. Prøver å ikke la alt falle på samme halvår feks. Om sommeren og rundt juletider er det ingen konkurranser, og det er veldig deilig! 

Jeg trives godt med fagområdet, men tror neppe at jeg kommer til å jobbe med det resten av yrkeskarrieren. Til neste år har jeg jobbet 6 år med anskaffelser, og tror gir kanskje vil gi meg selv 2-3 år til før jeg går over til noe annet (controller).😊

Anonymkode: 1209a...9d4

Tuuuusentakk for utfyllende svar 😊 

Anonymkode: d05d6...e55

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber i privat (stor) bedrift med milliardomsetning. Vi har både lokale innkjøpere som følger opp og effektuerer bestillinger mot våre hovedleverandører (vi er grossistledd), og så jobber de mye med automatisering og lageroptimisering av sine respektive leverandører (kost/risiko vs tilgjengelighet). Konserninnkjøp har ansvar for overordnede kontrakter og rammeavtaler, det gjelder da i sær hovedleverandører (selv om disse er så store at de stort sett kan diktere vilkår siden det er de som «er» produktet vårt), men også rammeavtaler fra andre leverandører, samt kontroll av at disse brukes lokalt, slik at konsernet kommer best mulig ut.

Relevant utdanning tenker jeg primært er siviløkonom med retning logistikk, eller generelt siviløkonomer. For de på konserninnkjøp kan det være en fordel å være jurist.

For offentlige anskaffelser tenker jeg også siviløkonom/logistikk eller jurist, eller Evt NIMA - og så får du kursing i det du trenger av spesialkunnskap (det er jo ofte via NIMA).

Anonymkode: d869f...d3e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...