AnonymBruker Skrevet 4. juni 2020 #1 Del Skrevet 4. juni 2020 Jeg har hatt lappen ca to år og har kjørt inn i feil kjøreretning i et stort lyskryss en gang og brutt vikeplikten i et vanlig kryss slik at jeg nesten kjørte på en annen bil. Etter dette føler jeg at jeg har blitt enda mer forsiktig. Stopper ofte helt opp i kryss før jeg kjører ut for å heller være på den sikre siden hvis det ikke er veldig oversiktlig. Hva tenker dere om slike feil? Er det gode lærepenge så lenge man ikke skader noen, eller bør man holde bilkjøring til et minimum hvis man gjør slike feil? Anonymkode: 361b3...2eb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ginavn Skrevet 4. juni 2020 #2 Del Skrevet 4. juni 2020 De perfekte fruene på KG har selvfølgelig aldri gjort feil, og mener at feil i trafikken burde straffes med inndragelse av førerkortet på livstid (inkludert å kjøre 10 km/t over fartsgrensa). Jeg, derimot, er ikke et perfekt menneske, og har gjort feil i trafikken. Mange ganger. Ingen skade på noen eller noe (bortsett fra litt lakk). Til og med dem som har kjørt i 40 år kan ta en dårlig vurdering. Så lenge man lærer, prøver å unngå samme feil igjen, og har en forståelse av at andre gjør feil, er du langt på vei. Men du burde ikke helle mot det punktet at du aldri tør å gjøre noe - det kan også være farlig. Her tenker jeg f eks at du aldri kjører forbi en syklist eller traktor, eller aldri tør å kjøre ut i et t-kryss. Jeg kjører ofte forbi t-kryss som er av typen "vente for alltid", spesielt om du skal ut til venstre. Jeg føler meg heldig som ikke står der og venter. Samtidg vet jeg at de må ta sjanser, ellers kommer de seg aldri ut. Så om de kjører ut på en frekk måte, tuter jeg ikke. Det handler om trafikkflyten Bilkjøring er som livet ellers - flaks og tilfeldigheter avgjør. Det ser man også på fail driving-videoene på youtube, der uflaks, tilfeldigheter (og vodka) avgjør. Jeg tenker du burde fortsette å kjøre! 😄 Jeg vet ikke hvilket kjønn du er, men kvinnfolk er altfor selvkritiske til vanlig, som de kombinerer med redsel ute på veien. Kjør som en selvsikker mann på 55 i sprek bil! 16 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2020 #3 Del Skrevet 5. juni 2020 Jepp, gjort feil. Ingen kjører perfekt. Hadde flaks jeg ikke forårsaket en ulykke. (sjekket ikke blindsonen under filskifte) Så nå er jeg ekstra nøye med å snu meg i tilfelle en svar liten bil har sneket seg opp på siden av min (har også liten bil) Anonymkode: 127c1...d0e 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mumsmums Skrevet 5. juni 2020 #4 Del Skrevet 5. juni 2020 Ja, det er vanlig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
catman Skrevet 5. juni 2020 #5 Del Skrevet 5. juni 2020 Enig med @Ginavn, alle gjør feil. Forskjellen ligger i om man også innrømmer det - både overfor seg selv og andre. Du høres ut som noen som lærer av sine feil, og slike vil jeg gjerne ha flere av i trafikken, ikke færre. 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2020 #6 Del Skrevet 5. juni 2020 Alle gjør feil, og det er veldig bra om man kan innrømme det etterpå, for det viser at man har lært. På den annen side, man skal være ganske fjern for å kjøre inn i feil retning i et stort lyskryss... Anonymkode: 2e80f...aea 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tarmegenbolle Skrevet 5. juni 2020 #7 Del Skrevet 5. juni 2020 Det er vanlig å gjøre feil, ja. Å kjøre mot kjøreretningen er heldigvis uvanlig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2020 #8 Del Skrevet 6. juni 2020 Noen store kryss er uoversiktlige da, noen har sånn liten opphøyd veideler i midten som kan gjøre det vanskelig å se om det er en annen vei (andre filen) bortenfor her. Jeg må sjekke dette nøye. Alle gjør noen feil ts, enten det er en feil vurdering eller at man overser noe viktig. Ikke spør på kg om du bør kutte ut kjøringen eller ikke! For meg som tok lappen i en liten by uten trafikk så er det mye bykjøring i Oslo som har gjort meg mer sikker. Samt en del kjøring i fjellet og på smale veier som har lært meg bedre hvor bilen egn ligger på veien. Anonymkode: 13188...04f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
edwardnigma Skrevet 7. juni 2020 #9 Del Skrevet 7. juni 2020 Har gjort masse feil av mindre og større grad, men aldri vært i en ulykke og mener jeg har lært av feilene. Jeg gjør ikke de samme feilene på nytt. Dog skal man ikke bli for forsiktig i trafikken. Det gir dårlig trafikkavvikling. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
prt90 Skrevet 7. juni 2020 #10 Del Skrevet 7. juni 2020 Ja, mennesker er elendige sjåfører og folk gjør massevis av mer eller mindre alvorlige feil bak rattet hele tiden. Heldigvis går det oftest bra likevel. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2020 #11 Del Skrevet 14. juni 2020 Som nysjåfør, kjørte jeg dekk inn i svingen her jegbor, der svingen er litt mer kurvet enn jeg forventet. I dag så jeg enn voksen dame på Tesla X gjøre samme tabbe. Ble litt glad inne i meg, da jeg ikke alene som gjør feil. Bodde før, og bor nå ved en vei, som mange tror er forkjørsvei men det er det ikke. Ser veldig, veldig mange som ikke skjønner at det er vikeplikt fra høyre hele veien. Dette ser jeg daglig. Ennå tidligere, bodde jeg sentralt i Oslo, i et hus plassert rett ved en større rundkjøring. Der kjørte biler ut i feil kjøreretning, det så vi hvis ikke daglig så ukentlig. Vi kunne se det fra leiligheten og balkongen. Jeg ser folk som sitter på mobilen mens de kjører. Jeg så en gang ei dame med kaffekopp - altså, vanlig kopp, sånn keramisk og med blomster, mens hun kjørte bil. Mennesker er så lite perfekte.. Spesielt de som tror de er perfekte. Vi vil få redusert bilulykker med 90% minst, etter at AI tar over bilkjøringen, det er jeg sikker på. Anonymkode: ebc28...a3d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2020 #12 Del Skrevet 16. juni 2020 På 14.6.2020 den 15.13, AnonymBruker skrev: Jeg ser folk som sitter på mobilen mens de kjører. Jeg så en gang ei dame med kaffekopp - altså, vanlig kopp, sånn keramisk og med blomster, mens hun kjørte bil. Anonymkode: ebc28...a3d Pre-korona tok jeg buss fra Oslo sentrum til Fornebu hver dag. Det var forbausende mange som fiklet med mobilen mens de kjørte. Så også ei dame som sminket seg. Dette skjedde i fart på minst 60 km/t. Ikke rart det skjer ulykker. Anonymkode: cee56...8c3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2020 #13 Del Skrevet 16. juni 2020 Jeg gjorde så mye feil at jeg parkerte bilen for godt. Utrolig nok ble jeg bare dårligere til å kjøre, man skulle jo tro erfaring ville gjøre en flinkere.. Men nei. Jeg har aldri forårsaket skade på andre mennesker eller kjøretøy, takk Gud for det. Anonymkode: 612cc...3e7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2020 #14 Del Skrevet 16. juni 2020 På 5.6.2020 den 14.47, AnonymBruker skrev: Jepp, gjort feil. Ingen kjører perfekt. Hadde flaks jeg ikke forårsaket en ulykke. (sjekket ikke blindsonen under filskifte) Så nå er jeg ekstra nøye med å snu meg i tilfelle en svar liten bil har sneket seg opp på siden av min (har også liten bil) Anonymkode: 127c1...d0e Eller en mc som du dytter overende....😱 Anonymkode: 248bf...5b2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2020 #15 Del Skrevet 16. juni 2020 Ja, jeg har gjort feil. Kræsjet har jeg også gjort, og det var min feil. Ble litt redd etter det og tenkte at jeg ikke burde kjøre bil mer, men ingen ble skadet, utenom bilene, og jeg lærte av det. Kommer sikkert til å gjøre flere feil, men håper jeg unngår å gjøre alvorlige feil. Det er bare en liten feilvurdering som skal til. Ikke noe hyggelig å tenke på, men det er viktig å tenke over at man ikke er uovervinnelig i trafikken. Selv om mange ser ut til å tro at de er det. Anonymkode: fda0c...b3f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ajarRun Skrevet 2. juli 2020 #16 Del Skrevet 2. juli 2020 (endret) På 5.6.2020 den 0.10, AnonymBruker skrev: Jeg har hatt lappen ca to år og har kjørt inn i feil kjøreretning i et stort lyskryss en gang og brutt vikeplikten i et vanlig kryss slik at jeg nesten kjørte på en annen bil. Etter dette føler jeg at jeg har blitt enda mer forsiktig. Stopper ofte helt opp i kryss før jeg kjører ut for å heller være på den sikre siden hvis det ikke er veldig oversiktlig. Hva tenker dere om slike feil? Er det gode lærepenge så lenge man ikke skader noen, eller bør man holde bilkjøring til et minimum hvis man gjør slike feil? Anonymkode: 361b3...2eb Jeg er trafikklærer. Jeg tilbringer femti timer i uken i bil med elev og kjører en god del privat i tillegg. Jeg har utmerket forståelse for trafikkregler og har et meget høyt teknisk nivå på kjøringen. I tillegg har jeg enormt med opplevelser og erfaringer. Jeg gjør likevel feil. Hver måned gjør jeg noe dumt. Jeg bryter vikeplikt, feiltolker trafikkstiuasjoner, kjører for fort, plasserer meg feil, osv. Det skjer ofte. Jeg kommer aldri til å kjøre perfekt, jeg er ikke designet til å kjøre perfekt. En ting er at hjernen ikke er utviklet for å føre et prosjektil i 60km/t, noe annet er at følelser designet for hulelivet styrer avgjørelser. Alle gjør feil. Noen av oss legger merke til feilene vi gjør, og enda færre av oss setter oss ned for å spørre oss selv: "Hva faen var det som gikk galt?". Er du av dem som stiller deg selv det spørsmålet er du godt innenfor. Men bare husk at du aldri blir ferdig med å lære. Endret 2. juli 2020 av ajarRun 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
catman Skrevet 3. juli 2020 #17 Del Skrevet 3. juli 2020 12 timer siden, ajarRun skrev: Jeg er trafikklærer. Jeg tilbringer femti timer i uken i bil med elev og kjører en god del privat i tillegg. Jeg har utmerket forståelse for trafikkregler og har et meget høyt teknisk nivå på kjøringen. I tillegg har jeg enormt med opplevelser og erfaringer. Jeg gjør likevel feil. Hver måned gjør jeg noe dumt. Jeg bryter vikeplikt, feiltolker trafikkstiuasjoner, kjører for fort, plasserer meg feil, osv. Det skjer ofte. Jeg kommer aldri til å kjøre perfekt, jeg er ikke designet til å kjøre perfekt. En ting er at hjernen ikke er utviklet for å føre et prosjektil i 60km/t, noe annet er at følelser designet for hulelivet styrer avgjørelser. Alle gjør feil. Noen av oss legger merke til feilene vi gjør, og enda færre av oss setter oss ned for å spørre oss selv: "Hva faen var det som gikk galt?". Er du av dem som stiller deg selv det spørsmålet er du godt innenfor. Men bare husk at du aldri blir ferdig med å lære. Dette er det beste innlegget ditt her så langt. Og det samme poenget bør TS' sin kjørelærer formidle, slik som min gjorde i sin tid. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2020 #18 Del Skrevet 3. juli 2020 Dette er en diskusjon jeg og min samboer har ofte. Han mener at det er normalt å gjøre feil og at "det går jo bra", mens jeg mener at de aller fleste kjører tilnærmet feilfritt hele tiden (med unntak av "bevisste feil" som å kjøre litt for fort). Jeg synes han har en utrolig slapp holdning - selv om å dundre i motsatt kjøreretning gikk bra den ene gangen, så er det potensielt livsfarlig og en feil man burde skamme seg over. @ajarRun - hvor store feil snakker du egentlig om? Å bortforklare alvorlige feil med at "hjernen min fungerer bare ikke sånn" høres uansvarlig ut for meg, særlig hvis du er trafikklærer. Anonymkode: 2b042...5ad 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
maskinisten Skrevet 3. juli 2020 #19 Del Skrevet 3. juli 2020 Alvorlige feil vil jeg ikke si er vanlig å gjøre, men det kan tidvis dessverre skje. Det som er viktig er å reflektere over hva som skjedde, hvorfor det skjedde og hva du kunne gjort for å ikke havne i den situasjonen. Da blir du en bedre sjåfør! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
catman Skrevet 3. juli 2020 #20 Del Skrevet 3. juli 2020 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Dette er en diskusjon jeg og min samboer har ofte. Han mener at det er normalt å gjøre feil og at "det går jo bra", mens jeg mener at de aller fleste kjører tilnærmet feilfritt hele tiden (med unntak av "bevisste feil" som å kjøre litt for fort). Jeg synes han har en utrolig slapp holdning - selv om å dundre i motsatt kjøreretning gikk bra den ene gangen, så er det potensielt livsfarlig og en feil man burde skamme seg over. @ajarRun - hvor store feil snakker du egentlig om? Å bortforklare alvorlige feil med at "hjernen min fungerer bare ikke sånn" høres uansvarlig ut for meg, særlig hvis du er trafikklærer. Anonymkode: 2b042...5ad Men det er jo det som blir sagt her: Du lærer av dine feil. Å kjøre mot kjøreretningen er ganske grovt, og svært uvanlig. Likevel vil vel det sannsynligvis ikke skje igjen. Det er slik læring fungerer, normalt sett. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå