Gå til innhold

Bærsele/sjal


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei. :) Jeg har termin i oktober og tenkte å kjøpe en bæresele som jeg kan bruke ute på tur (har hund så tenker det er mer praktisk å bruke på korte tisseturer med hunden enn vogn, men også lengre turer etter hvert. Kommer til å kjøpe vogn også.) Hvilken anbefaler dere til dette bruket? Fra hvilken alder kan man begynne å bruke bæresele ute?

Kan man bruke bæresele som man bruker på tur/utebruk innendørs også? Har en samboer som jobber på båt så kommer til å være mye alene med hund/baby. Tenker derfor det kan være greit å kunne ha hengene fri inne også feks. ved husarbeid etc.. :) Noen tips her? 

Anonymkode: 075bd...3c1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Elastisk sjal de første mnd. Deretter sele. Tula eller LennyLamb har fine seler. 

Anonymkode: c6a98...14e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Caboo close de første mnd, også ergobaby når baby er stor nok. Likte ikke spedbarnsinnlegget til ergobaby, vanskelig å få alt på plass og klikke igjen selen bak. Men til større barn er den helt super! Caboo close er som et sjal, bare at du slipper all den vanskelige knytingen, og til og med nyfødte sitter kjempebra. Vi hadde aldri overlevd uten ❤️

Anonymkode: f9f0c...d1b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i at caboo close cary var nydelig til spedbarn! Den blir ikke såå varm og tett heller, så kan fint brukes inne. Når du går ut kan du enkelt ta ytterjakka rundt både deg og baby de første mnd. Når det blir trangt kan du bytte til mannens yttertøy 😛

Brukte en Manduca bæresele når cabooen ble for trang. Liker den også godt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elastisk sjal er fint den første tiden. Jeg kjøpte også ergobaby embrace for å teste denne gangen og ble veldig positivt overrasket. Bruker den mer enn jeg trodde jeg kom til å gjøre. Hadde ergobaby 360 med forrigemann og endte opp med å selge den ganske kjapt

Anonymkode: 0a916...e3d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med førstemann hadde jeg Ergobaby 360, og den ble brukt mye. Nyfødtinnlegget er veldig kronglete, men selen var enkel å bruke etter det.

Med andremann brukte jeg elastisk sjal i starten. For en drøm, og veldig mye bedre enn bæresele med nyfødt og de første ukene. Elastisk sjal kan knytes før man putter oppi babyen. Veldig praktisk. Gikk over til vevd sjal etter det. Babyen satt veldig godt, men det er kronglete å ta av på ute om vinteren (sjalendene kommer i bakken). Etter hen fylte 7 mnd brukes jeg nesten bare bæreselen, som jeg liker godt. Jeg har en tungvekter av en baby. For korte turer, f.eks. innom butikken, hente i barnehagen o.l. bærer jeg på magen, men på turer i skog og mark bæres hen i bæresele på ryggen. Å bære i bæresele (eller bæresjal) på ryggen er veldig mye mer behagelig og mindre tungt enn bæremeis. Barnet sitter tettere på kroppen din og det blei som en deilig varm ryggsekk.

Om du har mulighet, ta turen innom butikken Bæreglede i Oslo. De er eksperter på bæretøy. Har ikke vært der selv pga. reisevei, men kjenner flere som er superfornøyd.

Til nybegynner ville jeg kjøpt elastisk sjal. Jeg har Aldoria, som selges både hos Bæreglede og Jollyroom. https://www.jollyroom.no/aldoriababy/babyutstyr/baereseler-baeresjal/baeresjal 

Hvordan knyte elastisk sjal? https://bereglede.no/nyfodt-elastisk-sjal-forhandsknytt/

 

Jeg ville også hatt bæresele, og da ville jeg hatt en som ikke har nyfødtinnlegg, f.eks. Ergobaby adapt, som selges hos Bæreglede og mange andre butikker.

 

Bruk gjerne bærejakke når mannens store regnjakke blir for liten. Jeg har en enkel bæreregnjakke fra Bon prix. Den beskytter mot regn og vind, og jeg har heller flere lag med ull eller ullgenser over oss begge under jakka når det er kaldt. Sjekk også Finn.no.

Husk veldig gode turbrodder om du bærer ute om vinteren slik at du ikke faller.

Anonymkode: cc7fa...340

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Med førstemann hadde jeg Ergobaby 360, og den ble brukt mye. Nyfødtinnlegget er veldig kronglete, men selen var enkel å bruke etter det.

Med andremann brukte jeg elastisk sjal i starten. For en drøm, og veldig mye bedre enn bæresele med nyfødt og de første ukene. Elastisk sjal kan knytes før man putter oppi babyen. Veldig praktisk. Gikk over til vevd sjal etter det. Babyen satt veldig godt, men det er kronglete å ta av på ute om vinteren (sjalendene kommer i bakken). Etter hen fylte 7 mnd brukes jeg nesten bare bæreselen, som jeg liker godt. Jeg har en tungvekter av en baby. For korte turer, f.eks. innom butikken, hente i barnehagen o.l. bærer jeg på magen, men på turer i skog og mark bæres hen i bæresele på ryggen. Å bære i bæresele (eller bæresjal) på ryggen er veldig mye mer behagelig og mindre tungt enn bæremeis. Barnet sitter tettere på kroppen din og det blei som en deilig varm ryggsekk.

Om du har mulighet, ta turen innom butikken Bæreglede i Oslo. De er eksperter på bæretøy. Har ikke vært der selv pga. reisevei, men kjenner flere som er superfornøyd.

Til nybegynner ville jeg kjøpt elastisk sjal. Jeg har Aldoria, som selges både hos Bæreglede og Jollyroom. https://www.jollyroom.no/aldoriababy/babyutstyr/baereseler-baeresjal/baeresjal 

Hvordan knyte elastisk sjal? https://bereglede.no/nyfodt-elastisk-sjal-forhandsknytt/

 

Jeg ville også hatt bæresele, og da ville jeg hatt en som ikke har nyfødtinnlegg, f.eks. Ergobaby adapt, som selges hos Bæreglede og mange andre butikker.

 

Bruk gjerne bærejakke når mannens store regnjakke blir for liten. Jeg har en enkel bæreregnjakke fra Bon prix. Den beskytter mot regn og vind, og jeg har heller flere lag med ull eller ullgenser over oss begge under jakka når det er kaldt. Sjekk også Finn.no.

Husk veldig gode turbrodder om du bærer ute om vinteren slik at du ikke faller.

Anonymkode: cc7fa...340

Jeg glemte å skrive at å bære babyen er fantastisk koselig og praktisk. Dere kommer tett på hverandre, kan kommunisere hele tiden  babyen er trygg og får oppfylt nærhetsbehovet sitt og du har armene fri. Om babyen har magevondt eller kolikk, er også bæring gull. Og noen babyer nekter å ligge i vogn, og da er bæretøy praktisk. Elastisk sjal kan brukes allerede på barsel, men ikke forvent at de ansatte kan hjelpe deg. Noen barselavdelingen låner ut bæretuber.  Kos deg masse med babyen din!

Anonymkode: cc7fa...340

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er i samme situasjon med mann som arbeider borte og hund, og bæretøy har vært gull verdt :) Jeg bar mest i elastisk sjal den første tiden, og gikk over til Angelpack bæresele senere. Selen har vært mye i bruk både ute og inne fra nyfødt og opp til ca 15 mnd.  Men det anbefales gjerne at man prøver seler først, da ulike seler passer ulike folk. 

Anonymkode: 19d42...539

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cabo close likte jeg. Ellers likte jeg bedre å trille vogn enn enn sjal/sele. Om ungen sovner kan den jo bare sove videre i vogna.

Anonymkode: 9eea9...543

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Cabo close likte jeg. Ellers likte jeg bedre å trille vogn enn enn sjal/sele. Om ungen sovner kan den jo bare sove videre i vogna.

Anonymkode: 9eea9...543

Gitt at ungen faktisk aksepterer vogn. Det er en hel del babyer som ikke gjør. 

Anonymkode: c6a98...14e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Close caboo🤩 best there is, såå godt å bære med og så enkelt å ta på at man gjør det på null komma niks. Slipper knyting og styr, trer den bare på og strammer til👍

Anonymkode: 86b9b...e06

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 hours ago, AnonymBruker said:

Gitt at ungen faktisk aksepterer vogn. Det er en hel del babyer som ikke gjør. 

Anonymkode: c6a98...14e

Tilsvarende er det unger som ikke aksepterer bæring. Man må bare prøve seg frem.

Anonymkode: cb0e9...468

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ville kjøpt en bærejakke så det ble enkelt å kle på seg og baby også. 

Anonymkode: 9a634...a8c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Caboo må brukes med alle 3 lagene, så det blir fort varmt. Prøv Ergobaby Embrace i stedet, eller Aldoria eller Sino elastisk sjal, de er veldig tynne begge to 😊 Men det positive med Embrace er at den varer lengre enn både Caboo og vanlig elastisk sjal, som kun varer til 6-7 kg før det siger og blir ubehagelig. 

Anonymkode: 02ed2...158

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tilsvarende er det unger som ikke aksepterer bæring. Man må bare prøve seg frem.

Anonymkode: cb0e9...468

Færreste babyer som ikke aksepterer bæring, om det blir gjort korrekt. Men stapper du en allerede overtrøtt, eller sulten, eller full bleie- baby i bæretøy kan du banne på at barnet blir lei. Eller en 2-3 mnd gammel nysgjerrigper, og så står du hjemme og henger i stua di, hvor barnet ikke kan se noe nytt og spennende. Eller fullstendig feil bæretøy som bare er ukomfortabel for baby, da er det klart de ikke liker bæring. 

Anonymkode: 02ed2...158

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...