Gå til innhold

nyutdannede advokfullmektiger se her


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg skal på intervju som advokatfullmektig og har derfor spørsmål om hva som er realistisk lønn som nyutdannet jurist uten relevant I den kommunen jeg bor i nå lønnes stillinger med mastergrad fra 515 000 kroner så jeg tror derfor ikke at jeg vil akseptere noe lavere lønn enn dette. jeg ser likevel at gjennomsnittslønnen til advokatfullmektiger ligger på 565 000, så jeg vil gjerne spørre om mer enn 515 000. Jobben er i Oslo og det er derfor jeg synes 515000  hadde vært i minste laget ettersom det er så dyrt å bo i Oslo. Hva tenker dere jeg burde kreve i lønn og hva har du/ hadde i lønn som nyutdannet advokatfullmektig?

Det andre jeg lurer på er hvordan en vanlig arbeidsdag ser ut for deg som er advokatfullmektig? Er det svært mye å gjøre, får du nok oppfølging, er jobben stressende o.l? Hvordan trives du med jobben din nå? Er det lange arbeidsdager og må du ofte ta med deg jobben hjem?

Anonymkode: 3e719...eaf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg startet med 560.000 høsten 2019.

Trives. Må ofte jobbe lengre dager enn 8 timer, men sjeldent mer enn 10. Noen ganger jobber jeg litt i helgen. Får god oppfølging der jeg jobber. Stort firma som ansetter mange nye og vet hva vi trenger.

Anonymkode: ab2f0...6db

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Advokatfullmektiger lønnes gjerne mellom 450-600 000 avhengig av erfaring og selskapet som ansetter.

Til sammenlikning lønnes nye byggesaksbehandlere (med jussutdannelse) i enkelte østlandskommuner rundt 600 000,- rett fra universitetet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fjeud
3 timer siden, Arcade skrev:

Advokatfullmektiger lønnes gjerne mellom 450-600 000 avhengig av erfaring og selskapet som ansetter.

Til sammenlikning lønnes nye byggesaksbehandlere (med jussutdannelse) i enkelte østlandskommuner rundt 600 000,- rett fra universitetet.

Til forskjell vil advokatfullmektigenes lønn stige kollosalt som advokat, mens byggesaksbehandlerne vanligvis ikke stiger til mer enn maks 800k som seniorkonsulenter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg begynte noe over 515 000. Har inntrykket av at lønnen er høyere i Oslo enn i resten av landet.

Det er litt opp og ned med hvor mye det er å gjøre, og det er ikke alltid like forutsigbart når det blir travelt. Får passe mye oppfølging. Har relativt lik arbeidstid som ab over. Det hender at jeg ordner småting fortløpende hjemmefra på kveld/helg, men legger sjelden opp til å jobbe i helgen. Jeg trives, men en bør like at det er litt høyt tempo. Det er også veldig godt miljø på min arbeidsplass, noe jeg setter stor pris på.

Anonymkode: 4c13b...bd9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lønn er jo en ting. Men er også viktig å sammenligne opp mot div. frynsegoder i jobben, og e.g. hvor mye hver arbeidsgiver sparer  til deg i pensjon.

Anonymkode: e7964...ac7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ts her. Tusentakk for svar alle sammen. Jeg tror jeg skal spørre om gjennomsnittslønnen i første omgang så får de akseptere det eller ikke 

Anonymkode: 3e719...eaf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber med lønn for flere advokatbyråer. Typisk startlønn på disse kontorene ligger på 470.000-500.000. 

 

Anonymkode: aefd1...d7d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bør ikke spørre om gjennomsnittslønnen, da priser du deg for høyt. Noe som igjen fører til de går for en annen kandidat, og dette skjer stadig vekk. Det viktig vil være å få erfaring så kan du bytte jobb når du har fått erfaringen.

Anonymkode: 97ce5...ed6

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, AnonymBruker said:

Du bør ikke spørre om gjennomsnittslønnen, da priser du deg for høyt. Noe som igjen fører til de går for en annen kandidat, og dette skjer stadig vekk. Det viktig vil være å få erfaring så kan du bytte jobb når du har fått erfaringen.

Anonymkode: 97ce5...ed6

Hei. takk for tilbakemelding. dette høres veldig fornuftig ut, men er det ikke vanlig at de kommer med et tilbud selv når jeg gir ønske? For eksempel hvis jeg sier 550k, er det ikke vanlig at de prøver seg på 520k eller lignende? Jeg er uansett villig til å takke ja til 515k eller mer, men vil bare ikke selge meg for lavt 

Anonymkode: 3e719...eaf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei. takk for tilbakemelding. dette høres veldig fornuftig ut, men er det ikke vanlig at de kommer med et tilbud selv når jeg gir ønske? For eksempel hvis jeg sier 550k, er det ikke vanlig at de prøver seg på 520k eller lignende? Jeg er uansett villig til å takke ja til 515k eller mer, men vil bare ikke selge meg for lavt 

Anonymkode: 3e719...eaf

Husk at nybegynnerlønna i store bedrifter i Oslo er lavere enn andre steder i landet. Det er fordi de har ikke vanskeligheter med å rekruttert nyutdannede. Hvis dette er tilfelle da får du en standard lav lønn, og øker betraktelig etterhvert.

Jeg ville ha gått for ut ifra hva du skriver her. Om du selger deg for høyt, da går de til neste kandidat. Her skriver en annen KS-bruker at typisk startlønn ligger for 470-500. Dette høres realistisk ut. Du bør prøve deg på 510-515k synes jeg.

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg jobber med lønn for flere advokatbyråer. Typisk startlønn på disse kontorene ligger på 470.000-500.000. 

Anonymkode: aefd1...d7d

 

Anonymkode: 97ce5...ed6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg ville ha gått for ut ifra hva du skriver her. Om du selger deg for høyt, da går de til neste kandidat. Her skriver en annen KS-bruker at typisk startlønn ligger for 470-500. Dette høres realistisk ut. Du bør prøve deg på 510-515k synes jeg

Ts: takk for svar. Jeg tror jeg skal gjøre det. Når jeg tenker meg om så er det viktigste å få advokatbevillingen i boks. Er det lurt å spørre dem hva de normalt lønner i stillingen før jeg kommer med tilbud? 🤔

Anonymkode: bcd1b...12f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ts: takk for svar. Jeg tror jeg skal gjøre det. Når jeg tenker meg om så er det viktigste å få advokatbevillingen i boks. Er det lurt å spørre dem hva de normalt lønner i stillingen før jeg kommer med tilbud? 🤔

Anonymkode: bcd1b...12f

I alle jobbene jeg har fått tilbud om har jeg fått lønnstilbud først, og så har jeg bedt om mer. Er det virkelig sånn at du må komme med lønnsønske først?

Anonymkode: 36e03...a0a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

12 minutter siden, AnonymBruker said:

I alle jobbene jeg har fått tilbud om har jeg fått lønnstilbud først, og så har jeg bedt om mer. Er det virkelig sånn at du må komme med lønnsønske først?

Anonymkode: 36e03...a0a

Hei, jeg har ikke peiling 😅 da jeg var på intervju til en kommunejobb som jurist så spurte de meg om lønnskrav. Jeg ble veldig satt ut der og da, men tenkte sikkert det var normalt 😂 det gir mer mening hvis de kommer med tilbud først for min del 

Anonymkode: bcd1b...12f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, AnonymBruker said:

Hei, jeg har ikke peiling 😅 da jeg var på intervju til en kommunejobb som jurist så spurte de meg om lønnskrav. Jeg ble veldig satt ut der og da, men tenkte sikkert det var normalt 😂 det gir mer mening hvis de kommer med tilbud først for min del 

Anonymkode: bcd1b...12f

Ts

Anonymkode: bcd1b...12f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har som regel fått spm om lønn på mine jobbintervju og jeg har bare vært på intervjuer som jurist i staten. Tror det er vanlig. For advokatfullmektigstillinger i store firmaer i byene, som ansetter mange nyutdannede hvert år, vil jeg tippe lønnen er ganske standard. Jeg er vanligvis ganske opptatt av at vi kvinner må være tøffere i lønnsforhandlinger, men dette er bare første jobben din. Du kan ta de tøffe forhandlingene når du har fått litt erfaring å slå i bordet med. Forbered deg på viktigere ting til dette intervjuet.

Lykke til! 😊

Anonymkode: 60490...164

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

På 4.6.2020 den 23.39, AnonymBruker skrev:

Husk at nybegynnerlønna i store bedrifter i Oslo er lavere enn andre steder i landet. Det er fordi de har ikke vanskeligheter med å rekruttert nyutdannede. Hvis dette er tilfelle da får du en standard lav lønn, og øker betraktelig etterhvert.

Jeg ville ha gått for ut ifra hva du skriver her. Om du selger deg for høyt, da går de til neste kandidat. Her skriver en annen KS-bruker at typisk startlønn ligger for 470-500. Dette høres realistisk ut. Du bør prøve deg på 510-515k synes jeg.

 

Anonymkode: 97ce5...ed6

Mitt inntrykk er motsatt. Startlønnen hos de store firmaene i Oslo er gjerne høyere enn andre steder i landet. Per dags dato ligger startlønnen hos de store firmaene på rundt 575.000-600.000. 

Anonymkode: ab2f0...6db

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Mitt inntrykk er motsatt. Startlønnen hos de store firmaene i Oslo er gjerne høyere enn andre steder i landet. Per dags dato ligger startlønnen hos de store firmaene på rundt 575.000-600.000. 

Anonymkode: ab2f0...6db

Meg igjen. Det er heller ikke noe rom for å diskutere lønnen fordi den er lik for alle fullmektigene i firmaet (før evt. overtidsbetalt/bonus). 

 

Anonymkode: ab2f0...6db

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts. Tusentak for svar alle sammen. Er det noen som vet om overtidsbetalingen er "pakket inn" med årslønnen, eller får dere faktisk betalt overtid som advokatfullmektig? Eventuelt styrer dere tiden selv slik at det ikke er krav på overtidsbetaling, som ansatte advokater?

Anonymkode: bcd1b...12f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...