Gå til innhold

Snart flere eldre enn barn og unge i Norge


NordicViking

Anbefalte innlegg

Norges befolkning eldes raskt, og om bare ti år vil det være flere eldre enn barn og unge her i landet. Det viser SSBs befolkningsframskriving, som ble lagt fram onsdag.  (TV2)

Tydelig aldring, lavere befolkningsvekst samt flere og eldre innvandrere er noen av trendene som vil prege befolkningsutviklingen i Norge framover. I 2030 vil det for første gang være flere eldre enn barn her i landet. (Nettavisen)

Norges største økonomiske problem i framtiden er at det blir stadig flere som ikke er i jobb, og som skal forsørges av de som er i jobb. I 1970 skulle 10 personer i arbeid forsørge 1,9 pensjonister. I 2016 var tallet økt til 2,3 - mens i 2060 er det ventet at de samme 10 personene må forsørge nesten 4 personer. Det betyr en kraftig økt byrde for å betale pensjoner og helsetjenester.

Vil det bli økt skatt, eller har vi nok med oljefondet? Det gjenstår å se.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Artikkelen er interesant,selv om dette er relativt gjennomdiskutert tema. Det jeg observerer, er at det ikke er tatt konsekvensen i tallene knyttet til hva ny pensjonsordning faktisk betyr. Så man snakker om eldre belastningen fra 67 år, mens pensjonsalderen er under aktiv økning allerede nå. Jeg er heldig, men det er allerede personer i min generasjon (overgangsgenerasjonen i pensjonsforliket) som ikke kan pensjonere seg før fra 70, og for alle i den nye pensjonsordningen  må det jo åpnes for enda senere pensjoneringstid; de har jo bare 10 års pensjon. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...