Gå til innhold

Hypokondri og helseangst?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvordan lever du med dette? Jeg sliter skikkelig med det. Tror jeg er døden nær ca annen hver dag. Hvilke teknikker kan hjelpe for å få det bedre?

Anonymkode: 2f0e2...ac1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har du vært hos psykolog? 

Anonymkode: 9d7f4...b4c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Har du vært hos psykolog? 

Anonymkode: 9d7f4...b4c

Ja..

Anonymkode: 2f0e2...ac1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsett hos psykologen

Anonymkode: 54e25...325

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du sier at du har vært hos psykolog... Hjalp det? Om det hjalp kan det kanskje være en mulighet... Jeg sliter også med helseangst fra tid til annen... Jeg vet hvor slitsomt det kan være! Har du testa ut pusteøvelser eller meditasjon? Jeg råder deg uansett til å snakke med noen... Uansett om det er en psykolog eller noen helt andre... Det blir nok bedre!

Endret av Banankaka04
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fortsett hos psykologen

Anonymkode: 54e25...325

De er ikke trollmenn.. 

Anonymkode: 2f0e2...ac1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Banankaka04 skrev:

Du sier at du har vært hos psykolog... Hjalp det? Om det hjalp kan det kanskje være en mulighet... Jeg sliter også med helseangst fra tid til annen... Jeg vet hvor slitsomt det kan være! Har du testa ut pusteøvelser eller meditasjon? Jeg råder deg uansett til å snakke med noen... Uansett om det er en psykolog eller noen helt andre... Det blir nok bedre!

Hjelper ikke.. 

Anonymkode: 2f0e2...ac1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Serr ingen som har råd?

Anonymkode: 2f0e2...ac1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Serr ingen som har råd?

Anonymkode: 2f0e2...ac1

Du må nok klare å jobbe deg utav dette, for det tar bort all livsglede og livs kvalitet hvis du skal fortsette og være så redd! Har du sjekket ut bøkene til Dr Wilhelmsen? Sjef i eget liv blant annet. Du er ikke død enda, og tenk alle de gangene du har trodd det? Det er angst du har og angst er ikke farlig, men derimot fryktelig hemmende .

Anonymkode: fe308...aa7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sliter med det samme, tror jeg har en eller annen alvorlig sykdom hver bidige dag. Er det ikke det ene så er det det andre. Jeg har dessverre ingen gode tips, men det hjelper tidvis å si til meg selv «nei, nå må du slutte, det feiler deg ingenting.». Kan også hjelpe å spørre noen andre om det jeg opplever er normalt, men jeg kan selvfølgelig ikke spørre menneskene rundt meg om det hele tiden. Å google symptomene gjør vondt verre. Hjelper også å tenke på alle de andre sykdommene jeg har trodd at jeg har hatt, som det har vist seg at jeg ikke har, altså alle gangene jeg har tatt feil. Da kan jeg si til meg selv at jeg nok har feil denne gangen også. Det er nok det som hjelper meg mest, å forstå at det «kun» er angst. 

Anonymkode: 1f879...415

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Serr ingen som har råd?

Anonymkode: 2f0e2...ac1

Det som hjalp for meg var å bare anta at jeg var frisk. Det tok tid, men jeg ble bra. 

Eventuelt kan du spørre fastlegen om henvisning til hypokonderklinikken. 

Eventuelt forsøke egenbehandling. Les bøkene til Ingvard Wilhelmsen. 

Det finnes gratis selvhjelpskurs som er laget av NHI https://nhi.no/psykisk-helse/kognitiv-terapi/helseangst/helseangst-selvhjelpskurs/

Anonymkode: 721fa...d08

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slet masse med helseangst, ble henvist til dr Wilhelmsen og hypokonderklinikken hans. Hadde aldri trodd det på forhånd, men ble altså kurert!

jeg gikk imidlertid før han ble så kjent og dermed fikk så stor pågang, så fikk mange flere timer og dermed lengre behandling. 
 

han har et gratis webinar nå i juni, søk på Facebook så dukker det nok opp. Les også bøkene hans - begynn gjerne med den gule som heter «hypokondri og kognitiv terapi». Den hjalp meg mest, selv om den er skrevet litt mer rettet mot helsepersonell 😊

lykke til! Det går an å bli frisk! ♥️

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men er det hypokondri du sliter med,eller helseangst? 

Jeg har helseangst. Jeg er redd jeg skal bli syk. Det er forskjellen fra hypokondri hvor man tror man er syk. 

Jeg har vært alvorlig syk, og har utviklet helseangst etter dette og har en reell frykt for å igjen bli like syk. 

Men det er ikke sånn at jeg tenker "shit, har vondt i hodet, har nok hjernesvulst!" Jeg er bare vedvarig redd for å bli alvorlig syk og dø, uten å pinpoint en nøyaktig disgnose. Den er mer relatert til den jeg var syk for. 

Har du prøvd metakognitiv behandling? Det er annerledes enn kognitiv, men har hjulpet meg i stor grad. Nå skal jeg prøve å bruke det mot den generaliserte angsten. 

Anonymkode: c32e5...3ff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt både hypokondri og helseangst. Frisk nå. Jeg var 4 år i dps, og fikk to henvisninger til gruppeterapi med mindfullness i regi dps. Dette hjalp meg å overkomme angsten. Har t.o.m vært alvorlig syk to ganger i ettertid uten å få angst.

Anonymkode: 26329...51f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hjelper ikke.. 

Anonymkode: 2f0e2...ac1

Tipper du har prøvd ut alt, og ingenting har hjulpet. 

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

De er ikke trollmenn.. 

Anonymkode: 2f0e2...ac1

Her belyser du i grunn hva som er årsaken til psykolog ikke kan hjelpe deg. En psykolog har aldri fått en pasient frisk, du vet det? Det er alltids pasientens fortjeneste at han eller hun har blitt frisk, med hjelp av psykologen. 

Hva er det som får deg til å tro det at noen ukjente på KG kan får deg til å se eureka, og vipps så blir du kvitt Helseangsten og Hypokondrien din.

 

Anonymkode: 8ec8c...a0d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men er det hypokondri du sliter med,eller helseangst? 

Jeg har helseangst. Jeg er redd jeg skal bli syk. Det er forskjellen fra hypokondri hvor man tror man er syk. 

Jeg har vært alvorlig syk, og har utviklet helseangst etter dette og har en reell frykt for å igjen bli like syk. 

Men det er ikke sånn at jeg tenker "shit, har vondt i hodet, har nok hjernesvulst!" Jeg er bare vedvarig redd for å bli alvorlig syk og dø, uten å pinpoint en nøyaktig disgnose. Den er mer relatert til den jeg var syk for. 

Har du prøvd metakognitiv behandling? Det er annerledes enn kognitiv, men har hjulpet meg i stor grad. Nå skal jeg prøve å bruke det mot den generaliserte angsten. 

Anonymkode: c32e5...3ff

Har begge deler.. skal lese om den typen behandling, takk for tipset. Lykke til❤️

Anonymkode: 2f0e2...ac1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Tipper du har prøvd ut alt, og ingenting har hjulpet. 

Her belyser du i grunn hva som er årsaken til psykolog ikke kan hjelpe deg. En psykolog har aldri fått en pasient frisk, du vet det? Det er alltids pasientens fortjeneste at han eller hun har blitt frisk, med hjelp av psykologen. 

Hva er det som får deg til å tro det at noen ukjente på KG kan får deg til å se eureka, og vipps så blir du kvitt Helseangsten og Hypokondrien din.

 

Anonymkode: 8ec8c...a0d

Har kun prøvd kognitiv terapi og yoga. Er så sliten av å prøve selv å bli bedre uten at det går. Har fått noen gode tips her nå, var det jeg spurte etter. 

Anonymkode: 2f0e2...ac1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...