Gå til innhold

Sjans for flere MA/SA


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Da jeg hadde en MA sa legen at det ikke var noe større sjans for å oppleve det igjen enn vanlig risk. Likevel syns jeg at jeg hører om så mange som har opplevd gjentatte ma/sa, mens alle jeg vet som blir gravid beholder barnet. (Kanskje en del som ikke forteller det ved SA, men jeg tenker nære venninner)

Leste at kun 1-2% opplever habituell abort

Hvorfor er det sånn at nesten alle jeg hører om som har hatt MA/SA har hatt flere enn en da?

Anonymkode: c7d85...f9d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvem er alle disse du hører om? Hvis du leser på forum så er det klart at man får inntrykk av det, for der samles jo folk som gjerne har problemer. 

Jeg har hatt én SA og en normal graviditet. Min svigerinne har hatt én SA og tre vanlige graviditeter. 

Anonymkode: 65257...e1e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt to normale svangerskap og åtte sa/ma - normalen er nok som TS har fått vite, men hvem vet om ts har underliggende problemer når det å få en skikkelig utredning er så vanskelig?

Anonymkode: a5e5c...6c1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tipper det er flere ting som spiller inn her. Sjansen for at et gitt svangerskap ender i SA/MA er ca like stor som sjansen for å kaste en sekser på en terning. Den sjansen er verken større eller mindre ved neste svangerskap. En skal ha litt uflaks for å kaste to seksere på rad, men det er jo slettes ikke umulig. (Habituell abort vil si at en mister tre ganger på rad, og det er da det begynner å bli sannsynlig at det fins en underliggende årsak utover uflaks.)

Ellers vil jeg tro at det er de som har opplevd å miste flere ganger som har større behov for å snakke om det, og også gjerne de som søker seg til forum o.l. for å finne folk med lignende erfaringer? Har selv hatt en SA, og en normal graviditet. Vil si av at de jeg kjenner godt nok til å snakke om disse tingene med, har ca halvparten opplevt en SA, og kun en har opplevd to. 

Anonymkode: baa85...c15

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det er veldig mange som ikke forteller det da SA fortsatt er et ganske tabubelagt tema. Da jeg knakk sammen etter min første SA på jobb kom det TRE kolleger til meg helt uavhengig av hverandre og fortalte at de også hadde opplevd SA minst en gang. Det hadde jeg ikke ant...

20% av alle svangerskap ender før det blir baby. Høres mye ut, men mange er veldig tidlig. Og for de aller fleste så går det å miste kun på uflaks. Å ha uflaks flere ganger går fint an... Noen får bare mer enn andre her i livet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt 3 etterhverandre.. Har derfor nå fått diagnosen habituell abort. Forskning viser at de som mister har større sjanse for å miste igjen. 

Anonymkode: e37fb...682

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har hatt 4 SA totalt +1 barn, tre etterhverandre. Jeg er av samme oppfatning som TS. At de som har SA oftere får det igjen.. 

Anonymkode: 8ae9a...6ac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du mister én gang, er det «sånt som skjer». Hvis du mister to ganger, er det større sjanse for at det skjer igjen. Dette finnes det forskning og statistikk på. 

Jeg har selv mistet mange ganger, og jeg er en del av en nokså stor vennekrets. Bare en av venninnene mine har mistet to ganger, de andre ingen eller én. Det er nok ikke så vanlig å miste flere. Men vi som gjør det, blir fulle av spørsmål og bekymring. Derfor samles vi gjerne på steder som dette, og da virker det som om vi er mange. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Daisy_B skrev:

Hvis du mister én gang, er det «sånt som skjer». Hvis du mister to ganger, er det større sjanse for at det skjer igjen. Dette finnes det forskning og statistikk på.

Da synes jeg du kan vise til noen kilder, for dette går imot alt jeg har hørt. 

Anonymkode: 65257...e1e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Da synes jeg du kan vise til noen kilder, for dette går imot alt jeg har hørt. 

Anonymkode: 65257...e1e

https://www.fhi.no/nyheter/2019/risikoen-for-spontanabort-er-sterkt-knyttet-til-mors-alder-og-svangerskapsh/

https://nhi.no/familie/graviditet/svangerskap-og-fodsel/sykdommer/komplikasjoner-i-svangerskapet/gjentatte-spontanaborter/

Her nevnes det blant annet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Daisy_B skrev:

Hvis du mister én gang, er det «sånt som skjer». Hvis du mister to ganger, er det større sjanse for at det skjer igjen. Dette finnes det forskning og statistikk på. 

Jeg har selv mistet mange ganger, og jeg er en del av en nokså stor vennekrets. Bare en av venninnene mine har mistet to ganger, de andre ingen eller én. Det er nok ikke så vanlig å miste flere. Men vi som gjør det, blir fulle av spørsmål og bekymring. Derfor samles vi gjerne på steder som dette, og da virker det som om vi er mange. 

Har lest som deg, at risken øker noe etter 2 gjentatte.

20 minutter siden, Deseo skrev:

På den første der står det jo faktisk at det er 50% større sjangs å oppleve SA dersom du har hatt én.. dette strider jo imot det jeg har hørt fra leger osv. 

 

Ts

Anonymkode: c7d85...f9d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har lest som deg, at risken øker noe etter 2 gjentatte.

På den første der står det jo faktisk at det er 50% større sjangs å oppleve SA dersom du har hatt én.. dette strider jo imot det jeg har hørt fra leger osv. 

 

Ts

Anonymkode: c7d85...f9d

Det ligger nok flere faktorer bak til så høy prosent, men jeg tror at dette er veldig tilfeldig. Det er nok årsaken til at noen leger sier en ting mens forskningen sier noe annet. Selv om man har hatt en eller to SA så betyr ikke dette med sikkerhet at det er høyere sjanse for en ny. 

Jeg har selv hatt to SA etter hverandre og var "klar" for en tredje, men her er jeg i uke 17 nå og håper på at denne sitter hele veien. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, Deseo skrev:

Det ligger nok flere faktorer bak til så høy prosent, men jeg tror at dette er veldig tilfeldig. Det er nok årsaken til at noen leger sier en ting mens forskningen sier noe annet. Selv om man har hatt en eller to SA så betyr ikke dette med sikkerhet at det er høyere sjanse for en ny. 

Jeg har selv hatt to SA etter hverandre og var "klar" for en tredje, men her er jeg i uke 17 nå og håper på at denne sitter hele veien. 

Statistisk sett er sjansen for en ny forhøyet, det kommer vi ikke unna. Men det er jo likevel større sjanse for at det skal gå bra. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Deseo skrev:

Gjentatte spontanaborter defineres som tre eller flere spontanaborter etter hverandre.

Typisk for kvinner med gjentatte spontanaborter er:

 

At risikoen for spontanabort øker med antall tidligere spontanaborter

Anonymkode: 65257...e1e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det handler jo også om hvor tidlig man tester, og om man tester. Tester man før/rett på IKM vil man nødvendigvis oppdage flere graviditeter og dermed SA, enn de som ikke tester før det har gått ei stund etter IKM. SA er tross alt relativt vanlig. 

MA blir noe annet igjen, og tviler på at de to tingene kan sammenlignes. 

Anonymkode: 12a1a...af0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

12 timer siden, Deseo skrev:

Det ligger nok flere faktorer bak til så høy prosent, men jeg tror at dette er veldig tilfeldig. Det er nok årsaken til at noen leger sier en ting mens forskningen sier noe annet. Selv om man har hatt en eller to SA så betyr ikke dette med sikkerhet at det er høyere sjanse for en ny. 

Jeg har selv hatt to SA etter hverandre og var "klar" for en tredje, men her er jeg i uke 17 nå og håper på at denne sitter hele veien. 

Krysser fingrene for deg!

 

Ts

Anonymkode: c7d85...f9d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det handler jo også om hvor tidlig man tester, og om man tester. Tester man før/rett på IKM vil man nødvendigvis oppdage flere graviditeter og dermed SA, enn de som ikke tester før det har gått ei stund etter IKM. SA er tross alt relativt vanlig. 

MA blir noe annet igjen, og tviler på at de to tingene kan sammenlignes. 

Anonymkode: 12a1a...af0

Det er sant, en gynekolog jeg kjenner sa faktisk at 8/10 graviditeter ender i SA. Men de aller fleste så tidlig at man tror det er mensen. Det kjente tallet er jo ca 1/5 erkjente graviditeter.

Uansett, MA er vel ca det samme som SA, bare at det ikke har kommet ut enda? Kanskje man heller kan sammenligne MA med en sen spontanabort?

Anonymkode: c7d85...f9d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kanskje man heller kan sammenligne MA med en sen spontanabort?

Ved MA må man vel ha hjelp til å abortere i form av medisin, da embryoet har dødd i livmoren. Ved SA kommer det ut av seg selv, derav navnet spontanabort. Tror ikke det er noe spontant ved en MA.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Amatariel skrev:

Ved MA må man vel ha hjelp til å abortere i form av medisin, da embryoet har dødd i livmoren. Ved SA kommer det ut av seg selv, derav navnet spontanabort. Tror ikke det er noe spontant ved en MA.

De aller fleste MA ville blitt til en SA, så det er egentlig nesten det samme. I dag er det mange som tar TUL og derfor oppdages det at fosteret er dødt før kroppen reagerer med å støte det ut. Ved en SA har fosteret som oftest vært dø en stund, at kroppen plutselig støter ut et levedyktig foster er sjeldent. 

Anonymkode: 65257...e1e

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...