Gå til innhold

Hvordan lever dere annerledes nå?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hva gjør dere personlig i forhold til antall arenaer / kontakter nå?

Jeg har hatt hjemmekontor siden 10. mars, men skal en tur fysisk på jobb på fredag.
II husholdningen er vi to voksne og en bil, så vi må fordele kontordager for å unngå kollektivtransport. 

Jeg har 4 personer som må testes om jeg skulle fått påvist smitte, og syns det er et ansvarlig tall. 

I løpet av ferien vil det tallet øke til 7 personer. 

Jeg er ikke lenger komfortabel med større grupper. Kjenner stort ubehag ved at andre ikke er bevisst på avstand, eller hoster inn hånden. 

Hører fra andre som har vent tilbake til sine kontorlokaler at smittevern er viktig første dag, og så er det tilbake til "gamle vaner". 

Når jeg spør hvorfor man tar seg friheter i forhold til retningslinjene er det ofte at det er så godt å kjenne litt på normalitet, vi trenger det nå, og at smitte ikke skjer uten smitte... Jeg skjønner de poengene, samtidig pleier man vel ikke å bryte jobbregler for andre ting? 🤔

Holder dere fortsatt retningslinjer, eller gjør dere egne vurderinger og føler dere trygge?

Anonymkode: ebb45...e90

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg gjør egentlig ikke så mye annerledes. Og kan med handen på hjertet si at jeg har fulgt alle regler hele tiden. 

Vi har vært ute på restaurant hele tiden. Tatt to helgeturer med fly. Møter venner, men har hele tiden holdt til enhver tid gjeldende avstandsregler, så er kun mannen jeg omgås tett. Vært på kontoret 2-3 dager hver uke, de har tilpasset slik at avstandsreglene holdes, og alle er flinke. Tar kollektivtransport nå og da. 

Så eneste forskjellene er vel at jeg ikke klemmer på venner og familie og at vi ikke samles tett innendørs eller på konsert, og at det har vært veldig stille på reise-fronten. 

Ut i fra hva du skriver virker det jo som om du har din egen tolkning av retningslinjene - som er mye strengere enn de egentlig er. 

Anonymkode: 2b823...f8b

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Lever livet som normalt som jeg har gjort hele tiden. Normal håndhygiene, hvert på jobb hver dag, tatt buss hver dag og truffet en gjeng med mennesker siden jeg jobber i butikk. Er i kontakt med over 100 mennesker om dagen. Vi ansatte har ikke mulighet til å holde oss fra hverandre på 1 meter og ei heller med kunden.

Holdt oss friske hele gjengen. 

Anonymkode: 79c60...f6a

• Liker 5
Skrevet

Jeg føler det veldig likt som deg TS. Jeg liker ikke større grupper, og er bevisst på å unngå det. Følger alle retningslinjer, og kommer til å fortsette med det. Har hatt hjemmekontor i mange uker nå, men starter på kontoret igjen i juli (noe som innebærer fly og hotell og offentlig transport). 

Jeg holder meg mye mer hjemme nå (selvvalgt), og vi skal ikke på ferie. Men vi pleier heller ikke reise på ferie, så det er litt som normalt. Tror mye av grunnen til at jeg er ekstra forsiktig er at jeg er gravid, med termin i august. Så vil ikke ta noen sjanser. Og samboer har en kritisk jobb, så jeg vil gjøre det jeg kan for å ikke øke risikoen for at han blir smittet.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Nå lever jeg helt som normalt bortsett fra utbredt klemming, og at jeg spriter hendene på butikken og vasker hendene når jeg kommer hjem.

Har aldri vært så veldig sosial uansett.

Anonymkode: a96f2...c07

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Planlegger handling bedre, sånn at jeg slipper å dra på butikken så ofte. Ellers er vel den største endringen for min del at jeg har sagt opp medlemskap på treningssenter, og sånne smittefeller kommer jeg til å unngå resten av livet. 

Anonymkode: 070a9...8d0

• Liker 3
Skrevet

Jeg lever ganske så normalt nå, men tar selvfølgelig ekstra forholdsregler. Har stort sett gått tilbake til å være på kontoret på jobb nå, men har aldri vært avhengig av kollektivtransport for å komme dit, så det er bare en gåtur. 

Har alltid håndsprit stående på pulten og spriter meg ekstra i løpet av dagen. På toalettet prøver jeg å være ekstra bevisst på å ta på minst mulig, og vasker henda nøye og åpner døren og låsen med papir før jeg kaster den i søpla. Dette er vaner som jeg godt kunne ha hatt fra før av. Spriter meg også gjerne en gang etter toalettet, selv om jeg har vasket hendene. 

Prøver å ta meg minst mulig i fjeset, men glemmer meg innimellom. 

Har tatt kollektivtransport 2 ganger den siste måneden, besøkte moren min i helgen og faren min forrige helg. Det var ekstressbuss, men ingen fikk sitte ved siden av hverandre.

Holder ellers god avstand til folk og er bevisst på å ikke håndhilse. Det er faktisk jeg som har måtte si med en spøkefull tone at vi ikke skal håndhilse.

Moren min fikk en klem av meg for første gang siden koronaen startet. 

Vi omgikk en den forskjellige familie i pinsa og spiste sammen.

Har ellers spist ute en gang i forrige uke med kollegaer, for å støtte den lokale kafeen.

Går ellers turer med kollega eller prater med de på jobb.

På fredag tenker jeg for første gang siden koronaen startet å ta en liten tur på handlesenteret sidan koronaen startet. Har fri, så skal gå på dagen når det forhåpentligvis ikke er så mye folk. Jeg trenger sårt å kjøpe meg nye t-skjorter til sommeren. Blir en rask tur innom klesbutikk og så kanskje en liten tur innom Normal.

Vil legge til at jeg bor på et sted det ikke har vært påvist smitte siden rundt påske, og akkurat nå er det ikke noen innlagte på sykehus i fylket mitt.

Jeg føler jeg lever ganske normalt nå, men lurer litt på om jeg hadde slitt litt dersom jeg fremdeles hadde hatt hjemmekontor og begrenset meg såpass på fritiden.

Jeg er ikke den mest sosiale personen så for meg er hverdagen ganske så normal nå. 

Med en gang det eventuelt blir en stor oppblomstring vil jeg nok gå tilbake til hjemmekontor (det er valgfritt for min del) og reise litt mindre og treffe mindre folk. 

Jeg kan forstå det om folk som bor på Østlandet på stedene det fortsatt dukker opp smittetilfeller vegrer seg til å leve normalt.

Viruset er ikke noe jeg har ikke lyst på. Men jeg merker jo at jeg er ganske så avslappet nå.

På en annen side er vet jeg at det har vært stor pinseutfart og sett at det har vært mange østlendinger Vestpå i pinsen, så smitten kan jo fort spre seg hit også.

Skrevet

Har tre barn på skolen, og mannen har vært "fysisk" på jobb hele veien. Men jeg holder avstand når jeg møter folk, og unngår klemming. God håndhygiene er for meg en selvfølge, så der føler jeg egentlig ikke at det er så mye annerledes nå. 

Skrevet

Tror jeg er mye mer isolert må enn før? 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Veldig likt som før for meg som har mye hjemmekontor. Største forskjellen er at vi fremdeles ikke klemmer familie og venner, og at vi fremdeles treffer dem mindre enn vi vil. Bruker bil uansett, storhandler uansett, og pleier ikke gå så mye på konserter osv :)

Anonymkode: 4f7ff...9e7

AnonymBruker
Skrevet

Bortsatt fra hjemmekontor lever jeg så normalt som mulig. Venner har jeg møtt hele tiden, har måttet trene annerledes siden alt er stengt, det er den største forskjellen.

Anonymkode: f123a...c3d

AnonymBruker
Skrevet

Mye er tilbake til normalen nå, ihvertfall tilnærmet. Barna har siste dag i dag med halv skoledag. Fra i morgen er det ordinære dager.

Har en kombinasjon av hjemmekontor og fysisk oppmøte på jobb. Reiser kollektivt dit, men utenom rushtida, har aldri vært fullt. På jobb er det full spriting sv pulter, tastaturer, telefoner etc. Sitter kun folk på annenhver plass.

Vasker og spriter hender nøye, maser på barna om det samme. Alle vasker hender med en gang de kommer inn.

Barna trener for fullt. De treffer venner. Vi har vært på stranda og på hytta. 
Vi har imidlertid vært svært forsiktige med å treffe foreldrene våre, gjenopptatt litt kontakt nå, men der holder vi avstand. 

Jeg tror ikke alt er over ennå, men samtidig lever vi ikke i lock down. Man bryter ingen regler eller trenger ha dårlig samvittighet nå fordi man treffer folk. 

Anonymkode: a5c9b...f6c

• Liker 2
Skrevet (endret)

Jeg har aldri forstått det der med fy til "større grupper", for det trengs bare en person for å smitte. Enkeltmennesker befinner seg alle steder og når mange ikke overholder avstandsregelen, er det fritt frem for smitte over alt. Jeg observerer folks adferd når jeg er ute i samfunnet og holder på min avstand, men veldig mange andre går rett forbi hverandre og "tett på" er visst ingen hindring. Jeg rygger og ser stygt på enkelte, men de ser ikke ut til å forstå det. Unge som eldre gjør det de vil. 

Har vært på cafè to ganger, men der hadde de tatt enmetersregelen mellom de besøkende på alvor, så jeg valgte å kjøpe lunsj og tro på at de også var hygienisk bevisste på kjøkkenet. Jeg holder min avstand, bruker desinfiseringsmiddel der det er satt ut til fri benyttelse, vasker hendene med en gang jeg kan det i hus, vasker frukten ekstra godt med zalo og holder meg hjemme hvis jeg ikke må ut. Jeg har bestemt meg og kommer til å leve slik i sommer og tidlig høst i alle fall, så får jeg vurdere det på nytt etter hvert. Det blir et stort sett aleneliv denne sommeren, med sporadiske treff i friluft med god avstand til dem jeg treffer. Kan ikke slutte helt å se andre folk og en hyggelig samtale gjør godt. Jeg har en samvittighet som forteller meg at jeg skal gjøre det jeg kan for fellesskapet og for min egen del er jeg interessert i å holde meg frisk, så i denne tiden gjør jeg mine ofre og lever slik jeg syns jeg må. Det er annerledes, men det skal gå.  

Endret av Hoppetaujenta
AnonymBruker
Skrevet

Vasker frukt med zalo?

Det er ikke nødvendig!

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
46 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vasker frukt med zalo?

Det er ikke nødvendig!

Det bestemmer vel ikke du. Jeg vasker varene mine med antibac, for meg gir det ingen mening å vaske hender hvis man ikke også desinfiserer ting som x antall uhygieniske andre potensielt har tatt på.

Anonymkode: 070a9...8d0

AnonymBruker
Skrevet

Har lært meg å ukeshandle, og ser jeg sparer penger på det. Det skal jeg fortsette med. Ellers sitter jeg i påtvunget hjemmekontor og blir mindre og mindre effektiv. Dersom det vedvarer stort lengre kommer jeg nok til å slite psykisk. Det sosiale livet utenom mangler konserter og teater, men det tar seg sikkert opp når det blir lov med 200.

Anonymkode: fcacc...94c

AnonymBruker
Skrevet

Lever tilnærmet som før koronaen. 

Er fysisk på jobb, det har jeg vært hele tiden. Har en jobb som er definert som samfunnskritisk (ikke innen helse). Nesten alle som hadde hjemmekontor er tilbake. 

Bor med mine barn (16 og 19). De er på skole/jobb og treffer venner/fritidsaktivitet på fritiden. 

Jeg besøker mine foreldre, øvrige familie og venner. Og har besøk. Går på butikker for å handle det jeg skal ha. Når jeg trenger det. Går tur hver dag  

Går på kafé og restaurant, det har jeg gjort hele tiden for å støtte lokalt næringsliv. 

Jeg forholder meg likevel til alle råd og anbefalinger; holder avstand, håndhygiene, hoster/nyser i albukror osv.

Bor i et fylke med ca 100 smittede, kommunen har registrert en håndfull smittede (i mars) og ingen døde. Risikoen for å bli smittet er mikroskopisk. 

Anonymkode: 7b12c...fad

• Liker 2
Skrevet

Lever ikke spesielt anderledes i koronatiden som ellers, men friheten er jo litt innskrenket og visse ting jeg ikke får gjort nå

Jeg får ikke besøkt min nærmeste familie her i Norge siden de bor langt unna og 3 av personene er i høyrisikogruppen. Jeg får heller ikke besøkt min svenske del av familien av opplagte grunner

Jeg har lite til ingen kontakt med noen av vennene mine siden jeg og ei venninne så og si valgte å henge sammen siden vi begge liker å gå turer sammen og sånt, og hun er i risikogruppa pga kreft så da valgte jeg å holde meg unna andre for å gå turer og sånt med henne

Men sånn ellers så lever jeg som vanlig. Er ganske introvert, elsker mitt eget selskap, game, se filmer og serier, pusle med hobbyer osv og er i tillegg uføretrygdet og dagene går jo til mye av det samme

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har blitt mer lat, går tur hver dag men trener ikke like effektivt som jeg hadde gjort på treningssenter/gruppetimer. Handler mat enten veldig tidlig eller sent på dagen for å unngå folkemengder. Tar med meg antibac overalt, og spriter hendene veldig ofte spesielt hvis jeg har tatt kollektiv eller vært ute og spist. Føler meg mindre sosial, og kjeder meg veldig mye om kveldene. Det ble mye Netflix på starten, men blitt lei av det og. Aldri hatt så mye fritid som nå (er permittert fra jobb).

Anonymkode: 44503...714

AnonymBruker
Skrevet

Lever stort sett som før. Er lærer, og vi har hatt det ganske vanlig på jobb den siste tiden. 

Eneste er at jeg bruker antibac og vasker hendene oftere enn før. 

Anonymkode: 2a722...7e3

• Liker 2
  • Opprett ny...