Gå til innhold

Hva har skjedd her?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Noen som vet? Forsøkte å avinstallere Avast fordi den har gjort PCen veldig treg (installerte i går/Windows 10) og så låser alt seg og nå ser PCen sånn ut

Skjermbilde (5).png

Anonymkode: 18e8c...659

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er forresten en Lenovo Ideapad, helt ny, og jeg ser nå at det er Kontrollpanel som har låst seg, programmet vil ikke lukkes. Har aldri stått overfor noe lignende. 

Anonymkode: 18e8c...659

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Send e-post til avast. Forsøk Google.

Anonymkode: 7bcc8...83b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og derfor er det lurt å undersøke programmer man installerer før man faktisk gjør det. Er massevis av folk som har hatt lignende og verre problemer med Avast. 

Anonymkode: 7bcc8...83b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Og derfor er det lurt å undersøke programmer man installerer før man faktisk gjør det. Er massevis av folk som har hatt lignende og verre problemer med Avast. 

Anonymkode: 7bcc8...83b

Tilbakestiller PC nå, og så har jeg brukt Avast i mange år uten hverken lignende og verre problemer. Men takk for at du minner meg på at det er lurt å undersøke slikt først, for det er det jo ingen som gjør nå til dags. De fleste sitter bare og installerer på måfå, fordi de synes det er så morsomt med PCer som låser seg. I tilfelle du ikke har fått det med deg, så er det den nye folkesporten i disse Coronatider 😅 

Anonymkode: 18e8c...659

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tilbakestiller PC nå, og så har jeg brukt Avast i mange år uten hverken lignende og verre problemer. Men takk for at du minner meg på at det er lurt å undersøke slikt først, for det er det jo ingen som gjør nå til dags. De fleste sitter bare og installerer på måfå, fordi de synes det er så morsomt med PCer som låser seg. I tilfelle du ikke har fått det med deg, så er det den nye folkesporten i disse Coronatider 😅 

Anonymkode: 18e8c...659

Du får sikkert mye god hjelp med den holdningen der.

Anonymkode: 7bcc8...83b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har du prøvd å ta omstart?

Anonymkode: 524fe...5f8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker said:

Har du prøvd å ta omstart?

Anonymkode: 524fe...5f8

Jeg går ikke for omstart når jeg ikke vet hvor problemet ligger, men takk for hjelpen!

Omstart kan gå begge veier, og en gang førte en omstart til at jeg måtte bytte ut hele harddisken.  

Holder på å tilbakestille PC, så spørsmålet over var myntet på om noen visste hva som hadde skjedd. Har hatt BSOD før, men aldri en tjukk stripe over skjermen. 

Anonymkode: 18e8c...659

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Estera

Dette er et softwareproblem, godt mulig skapt av AVAST, uten at jeg vet det. Stripen følger med på skjermbildet, og det tyder på feil i software. Ved hardwarefeil ville ikke stripen vært synlig på bilde.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Estera said:

Dette er et softwareproblem, godt mulig skapt av AVAST, uten at jeg vet det. Stripen følger med på skjermbildet, og det tyder på feil i software. Ved hardwarefeil ville ikke stripen vært synlig på bilde.  

Akkurat det jeg ville vite, tusen millioner takk!!!! 😊

Anonymkode: 18e8c...659

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg går ikke for omstart når jeg ikke vet hvor problemet ligger, men takk for hjelpen!

Omstart kan gå begge veier, og en gang førte en omstart til at jeg måtte bytte ut hele harddisken.  

Anonymkode: 18e8c...659

Da var harddisken uansett ødelagt, og det var årsaken til problemene. Du kan ikke fikse en ødelagt harddisk ved å gjøre noe i Windows.

Anonymkode: 524fe...5f8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
On 6/3/2020 at 12:41 PM, AnonymBruker said:

Da var harddisken uansett ødelagt, og det var årsaken til problemene. Du kan ikke fikse en ødelagt harddisk ved å gjøre noe i Windows.

Anonymkode: 524fe...5f8

Her inne får man virkelig testet tålmodigheten sin. Enten får man ikke svar på det man spør om, eller så får man feil svar. Harddisken ble ødelagt av at jeg trykket omstart - noe man aldri skal gjøre mens PCen står og jobber. Jeeeesssess så mange smarte folk det er her inne! 

Anonymkode: 18e8c...659

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 hours ago, AnonymBruker said:

Her inne får man virkelig testet tålmodigheten sin. Enten får man ikke svar på det man spør om, eller så får man feil svar. Harddisken ble ødelagt av at jeg trykket omstart - noe man aldri skal gjøre mens PCen står og jobber. Jeeeesssess så mange smarte folk det er her inne! 

Anonymkode: 18e8c...659

Hvis du egentlig mener reset-knappen og ikke omstart i Windows så kan dataene kan bli ødelagt av det, men ikke den fysiske harddisken. Enten var den allerde ødelagt eller så kunne du fått den i gang igjen hvis du hadde hatt mer kunnskap. For mange år siden kunne du ødelagt en harddisk ved å ta strømmen mens den var i bruk, men moderne disker setter automatisk lesehodet i en sikker posisjon. Reset kutter ikke strømmen, det gjør bare at harddisken slutter å gjøre det den holdt på med.

Anonymkode: 524fe...5f8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skal godt gjøres å ødelegge en harddisk fysisk ved å ta en omstart... Kan fint klare det med hovedkortet eller SSD'n hvis man tar en hard reset under firmware upgrade, men ellers blir kun Windows-installasjonen ødelagt. Men det repareres med en gjenoppretting via USB. 

Men det virker som om det er en prosess som fortsatt kjører i bakgrunnen i Windows på det øverste bildet. Virket alt annet? Kunne antagelig åpnet oppgavebehandling og sett om det var noen prosesser som fortsatt kjørte, alternativt tittet innom EventViewer og sett om det var noen kritiske feil der. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...