Gå til innhold

Må Slanke meg!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei 😀 

Jeg er en dame som er 1.61 høy og veier 66kg... Jeg må slanke meg er veldig misfornøyd med kroppen min.  Hvor mye bør jeg veie når jeg er 1.61 høy? 
 

Om jeg spiser 

vammelon til frokost 

lunsj : Appelsin 

Laks eller kylling med grønnsaker til middag 

 

kveldsmat tre egg

 

i tre uker går jeg ned i vekt da tro? 
 

går itilegg mye tur over en mil vær dag.

men blitt mye sjokolade og chips i disse korona tidene så nå må jeg på slankeren.

 

Tusentakk for svar ❤️

 

Anonymkode: db194...188

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det kommer vel an på det totale energinivået du spiser og bruker i løpet av en lengre periode. Slik jeg har forstått det bør man kutte kaloriinntaket såpass at kroppen begynner å brenne reserveenergien, ofte 800-1000 kalorier daglig. 

Tre uker høres ut som et dårlig utgangspunkt. Det kan lønne seg å ha et realistisk mål som går over tid, så du faktisk orker å gjennomføre. Jeg ville anbefalt deg å snakke med lege eller andre som har god kunnskap om kroppen og næringsstoffer. Det er viktig at du ikke pådrar deg dårlig helse av å slanke deg, særlig når du er såpass aktiv fra før. Du skal også orke å leve 

Anonymkode: 595e8...1fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tilvanedelig ikke problemer med vekta. Lever vanligvis sunt.. Så dette er bare får og gå ned 6-7kg i en periode 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er sikkert fin som du er.

Anonymkode: d5859...92d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spis variert og vanlig, men begrens kaloriinntaket. Du må regne med at det vi ta en stund for deg å gå ned i vekt dersom du vil gjøre det på en sunn og varig måte.

Idealvekten din er det bare du som kan svare på, men cirka ti kilo ned virker som en god plan.

Anonymkode: 03133...d74

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk er så sykt opphengt i vekt. Det finnes ingen fasit på hverken hva du skal veie eller hva du må spise for å gå ned i vekt. Har man lite muskelmasse (dersom man ikke har trent noe særlig og er mest i ro for eksempel) så tåler man å ha mye lavere vekt enn om man er muskuløs, da muskler naturlig nok veier mye. Det er mye bedre at du ser deg selv i speilet enn at du er superopphengt i tallet på vekta. Når du har fåtr bort det overflødige fettet (det betyr forøvrig ikke at man skal være skrapet) og er normalt slank så kan du si deg fornøyd. Har man lite muskelmasse har man også lavere forbrenning og må spise mindre for å gå ned i vekt. Jo mindre aktiv man er, jo mindre må man spise for å gå ned i vekt. 

Bruk en kalorikalkulator på nett for å se hvor mye du forbrenner etter hvilket aktivitetsnivå, f.eks FHI sin. Er du veldig muskuløs må du selvsagt bruke sunn fornuft og tenke at du har en høyere hvileforbrenning enn det en slik kalkulator tilsier. Du må også anta at det vil ta myye mer enn 3 uker. Du kan regne med en halv kilo i uka og spise 500 kalorier i underskudd om dagen. 

Anonymkode: fac96...b59

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Den dietten der har veldig lavt kaloriinnhold, i alle fall hvis middagsporsjonen er "normal". Selv om det er mange ting som bidrar til å regulere vekta, er det likevel slik at man går ned i vekt når man spiser færre kalorier enn man bruker. Så ja, du kommer til å gå ned i vekt. Om det er en sunn måte å gå ned i vekt på, om du TRENGER å gå ned i vekt, og i så fall hvor mye, er en helt annen sak. 

Endret av Ullvott
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som du vil få i deg litt lite næringsstoffer med den planen? Vannmelon og appelsin er i praksis ikke noe, egentlig. 
Prøv å lese deg litt opp på hva du trenger, ikke bare av kalorier men av andre ting også. :)
Og drikk nok vann.

Du vil nok gå ned på tre uker, men ikke komme i mål på 6-7kg. 0,5-1 kg i uken regnes som fornuftig vekttap.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er den rareste tråden jeg har lest. 
 

TS: jeg anbefaler deg å sette deg litt inn i kosthold, hvis ikke er jeg redd du ikke får til dette. Lykke til 🙂 

Anonymkode: ba225...f63

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer an på hvordan du er bygd. Men idealvekten er 50-52

Anonymkode: 6f037...344

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vannmelon og appelsin til frokost/lunsj høres ikke fornuftig ut.
Det som skjer er at du slanker deg, men kommer til å legge på deg ganske kjapt etter du lever ''normalt'' igjen.

Spis 2 knekkebrød med noe magert pålegg til frokost

Salat, kjøtt, knekkebrød eller noe annet til lunsj.

Husk å drikke mye vann. Du skal ikke vinne verdens rekord med å slanke deg ihjel. Om du bare ønsker å fjerne de ekstra kiloene etter hjemmekontor, da bør du ta de rolig ned slik de forblir der.

Anonymkode: 22914...d29

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kommer an på hvordan du er bygd. Men idealvekten er 50-52

Anonymkode: 6f037...344

No køddar du vel? Det høyrtes ikkje bra ut!

Anonymkode: 22914...d29

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kommer an på hvordan du er bygd. Men idealvekten er 50-52

Anonymkode: 6f037...344

Nei, man har ikke idealvekt når man er undervektig på BMI-skalaen. 

Men alt mellom 52 og 65 kg er innafor "normalvekt". Avhengig av kroppsbygning, muskelmasse og hva man trives med, burde de aller aller fleste ligge innenfor normalvektområdet et sted. (Legg merke til at jeg ikke skriver at absolutt alle burde det, for da kommer det alltid en eller annen millimeterrettferdig person som bare forstår ting helt bokstavelig, og påstår noe annet på bakgrunn av et eller annet særtilfelle.) 

Anonymkode: 38519...427

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kommer an på hvordan du er bygd. Men idealvekten er 50-52

Anonymkode: 6f037...344

Det er ikke idealvekten, det er i nedre del av det som blir sett på som sunt ift BMI. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er for lite i mengde pr. dag og feil sammensatte måltider. Du vil bli veldig sulten av dette, ts. Tre egg pr. dag er heller ikke bra. Ha fire faste måltider pr. dag og ikke forskyv de klokkeslettene, eller hopp over dem, spis litt av helt vanlig norsk mat og kutt opp tre-fire assorterte grønnsaksblandinger (i bokser med lokk) til å spise ved hvert måltid. Hver dag. Er du mere sulten, spis mere grønnsaker. Ikke smugspis og ikke spis feil mat. Ingen godterier.
Ellers er det å henge seg opp i et ønsket vekttall bare tull. Hva den enkelte bør veie kommer an på den enkeltes beinbygning, aktivitet og forbrenning. 

Anonymkode: bbf87...70c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 1,69 høy og veier 63. Er det ideell vekt? 

Anonymkode: 5a7f1...ef5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hvorfor spiser du så rare måltider? Bare frukt på formiddagen og "3 egg" til kvelds?

Kan du ikke bare spise helt vanlig kost, men begrense mengdene?

Anonymkode: 9e507...82d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er 1,69 høy og veier 63. Er det ideell vekt? 

Anonymkode: 5a7f1...ef5

Nei, du er for lav... 🤪

Anonymkode: 8cadb...dcd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er 1,69 høy og veier 63. Er det ideell vekt? 

Anonymkode: 5a7f1...ef5

Det ideelle er å ha en BMI på 20-22. 

Anonymkode: aad71...d39

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære trådstarter,

Denne tråden stenges, da den bryter med retningslinjene for dette rommet.

* Tråder hvor det skrives om alt for lite matinntak eller store mengder trening uten tilstrekkelig matinntak vil bli stengt. Kvinneguiden har ikke den nødvendige kompetansen til å hjelpe brukere som burde få svar på disse spørsmålene av helsepersonell. På samme måte vil tråder hvor det tilsynelatende "konkurreres" om minst mulig matinntak bli stengt. 

* Innlegg og tråder med spørsmål og/eller diskusjon om inntak av mindre enn 1500 kalorier, vil bli stengt i henhold til Helsedirektoratets anbefalinger herViser også til deres kilde her (side 187).

Vi anbefaler også at du tar kontakt med din fastlege for å få en profesjonell oppfølging og/eller svar på spørsmålene dine.

Anki, mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...