Gå til innhold

Starte på nytt i et annet land?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det er ikke helt tiden nå for å reise utenlands, uheldig med timingen. Men vil likevel høre litt med dere og begynne tankeprosessen. 

Jeg har det ikke bra, har hatt en jævlig oppvekst som har preget meg og livet mitt. Jeg er nå i midten av 30-årene, har ikke jobb, ikke familie, og ingen andre forpliktelser. Jeg trenger å komme meg bort og helst til et annet land. Norge er ikke stort nok sånn sett.

Jeg ønsker å starte på nytt. Nytt sted, nye omgivelser, nye mennesker. Det er ikke sikkert det vil hjelpe, men jeg vil prøve. 

Men er det realistisk? Tenker i utgangspunktet et europeisk land. Selvom jeg må innrømme at både Australia, New Zealand, USA, med flere virker forlokkende, men også urealistisk.

Har noen av dere flyttet utenlands og startet på bar bakke? Er det mulig? Hvilke land tenker dere at kan være aktuelle? Hva slags type jobb kan man få? 

Hadde vært kjempefint om dere hadde egne erfaringer :) 

Anonymkode: df250...287

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nysgjerrig jeg også... Finnes noe land som er litt ''nordisk'' i væremåten ? Men samtidig ikke har de negative sidene ved Norge.

Ikke for langt unna osv..

Anonymkode: 67393...347

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aniita
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Nysgjerrig jeg også... Finnes noe land som er litt ''nordisk'' i væremåten ? Men samtidig ikke har de negative sidene ved Norge.

Ikke for langt unna osv..

Anonymkode: 67393...347

Jeg tenker og ønsker London.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du rett på studielån? Hvis ja, så er det jo bare å hoppe i det :) på den måten får du jo et nettverk uansett og du kan i bunn og grunn dra hvor som helst. Sjekk Facebook/Google  for sider som heter typ "nordmenn i xxx" og se om du får napp. 

Hadde jeg ikke hatt familie så hadde jeg gjort det samme 😊 Hadde gått for Australia eller New Zealand, evt Danmark/Skottland om du vil nærmere Norge. 

 

Anonymkode: 19d6b...d8a

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror nok det kan lønne seg å ha kapital. Sånn at man har råd til å bo og spise inntil man får seg jobb. 

Anonymkode: 21a7f...1c4

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 2.6.2020 den 16.49, AnonymBruker skrev:

 

Men er det realistisk?

Nei. 

En utenlandsreise fungerer for å frigjøre tankene som plager oss, men dette er en kortsiktig løsning. Dette fører deg ut av komfortsonen din og du opplever en annen kultur, andre mennesker, en annen virkelighet.
Min erfaring er dette. Du kan reise i flere måneder og tenke at problemene dine er borte som du kan fokusere på arbeidet ditt og tenke at problemene dine er borte. Men hvis det var ikke en riktig prosess der du tok hensyn til roten til problemet. De kommer tilbake før eller senere.

Å lete etter en jobb i et annet land er vanskelig for voksne mennesker. Men det er mulig, og jeg anbefaler deg å reise til et land som ikke er så forskjellig fra ditt, slik at du ikke savner så mye Norge. Noe som kan påvirke selvtilliten din de første månedene. Identitet og tilhørighet er viktig.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, Aniita skrev:

Jeg tenker og ønsker London.

Liker ikke så mye multikulturisme... hørt mye negativt der.

Anonymkode: 67393...347

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Innenfor Schengen-sonen er det jo relativt lett å re-etablere seg, du trenger bare å finne deg en jobb og et sted å bo. Australia, New Zealand og USA er eksempler på land hvor det er veldig, veldig vanskelig å komme inn, i alle fall med mindre du tenker å starte oppholdet med et omfattende utdanningsløp.

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Liker ikke så mye multikulturisme... hørt mye negativt der.

Anonymkode: 67393...347

I det øyeblikket du reiser til et annet land er du en del av multikulturalismen. Foretrekker du monokultur får du holde deg hjemme. 

  • Liker 22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Jdz skrev:

I det øyeblikket du reiser til et annet land er du en del av multikulturalismen. Foretrekker du monokultur får du holde deg hjemme. 

Spørs jo hva du bringer av kultur. Går fint an å innrette seg i en kultur uten å bringe noe til den.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aniita
18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Liker ikke så mye multikulturisme... hørt mye negativt der.

Anonymkode: 67393...347

Nå er det lenge siden jeg var i London sist, men har hørt at det er enkelte områder, som Kensington, Earls Court, Chelsea, som liksom skal være "finere og dyrere" steder, der man slipper sånt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg studerte på Malta et år og der er det ganske internasjonalt. Mulig å få jobb innen spill industrien der (Unibet, lotteri o.l). Veldig lett å reise til siden det er eu land, så har du sol og varme ellers. Alle snakker engelsk siden det er det offisielle andre språket. 

Anonymkode: 21bcd...411

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, Aniita skrev:

Nå er det lenge siden jeg var i London sist, men har hørt at det er enkelte områder, som Kensington, Earls Court, Chelsea, som liksom skal være "finere og dyrere" steder, der man slipper sånt.

Som om noen uten jobb eller noen ting har råd til å bo i en "finere" bydel i London... er mer enn dyrt nok på de mer belastede områdene.

Anonymkode: cb63a...bed

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

On 6/3/2020 at 10:52 PM, Vhgj said:

Spørs jo hva du bringer av kultur. Går fint an å innrette seg i en kultur uten å bringe noe til den.

Det er umulig å ikke bringe med seg sin egen kultur. Skal du bo i London, men aldri snakke norsk, se på norsk tv, spise norsk mat eller tro på norske verdier?

Anonymkode: 04841...39f

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 3.6.2020 den 22.20, PokemonGone skrev:

Nei. 

En utenlandsreise fungerer for å frigjøre tankene som plager oss, men dette er en kortsiktig løsning. Dette fører deg ut av komfortsonen din og du opplever en annen kultur, andre mennesker, en annen virkelighet.
Min erfaring er dette. Du kan reise i flere måneder og tenke at problemene dine er borte som du kan fokusere på arbeidet ditt og tenke at problemene dine er borte. Men hvis det var ikke en riktig prosess der du tok hensyn til roten til problemet. De kommer tilbake før eller senere.

Å lete etter en jobb i et annet land er vanskelig for voksne mennesker. Men det er mulig, og jeg anbefaler deg å reise til et land som ikke er så forskjellig fra ditt, slik at du ikke savner så mye Norge. Noe som kan påvirke selvtilliten din de første månedene. Identitet og tilhørighet er viktig.

Dette. Rensk opp i fortiden din og jobb med deg selv. Din psykiske helse vil alltid følge deg, og hvis det er den som er grunnen til at du vil flytte, vil ikke verken New Zealand eller USA forandre på det. Blir litt som å flytte til X-land fordi du har vond rygg. Du vil fortsatt ha vond rygg etter du har flyttet. 

Over til konkrete flytteråd: har du utdanning eller arbeidserfaring? Kan du søke deg inn på universitet? Har du spart opp egenkapital? Som nevnt over, land som er likt Norge er kanskje det beste, men da må du også tenke på språk. Kultur og samfunnsmessig er jo både Island, Finnland og Sveits gode alternativ, men med mindre du snakker språkene så kan du kanskje komme til kort. Er du stødig på engelsk? Det kommer du hvertfall langt med. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo studere i utlandet, og se hvordan det er. Jeg vurderte å studere i Australia. Og det er vel den letteste muligheten du har til å få bo i det landet. 

Ellers tror jeg som andre sier, at nissen følger med på lasset. 

Anonymkode: 86f6f...53f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

På 2.6.2020 den 21.49, AnonymBruker skrev:

Det er ikke helt tiden nå for å reise utenlands, uheldig med timingen. Men vil likevel høre litt med dere og begynne tankeprosessen. 

Jeg har det ikke bra, har hatt en jævlig oppvekst som har preget meg og livet mitt. Jeg er nå i midten av 30-årene, har ikke jobb, ikke familie, og ingen andre forpliktelser. Jeg trenger å komme meg bort og helst til et annet land. Norge er ikke stort nok sånn sett.

Jeg ønsker å starte på nytt. Nytt sted, nye omgivelser, nye mennesker. Det er ikke sikkert det vil hjelpe, men jeg vil prøve. 

Men er det realistisk? Tenker i utgangspunktet et europeisk land. Selvom jeg må innrømme at både Australia, New Zealand, USA, med flere virker forlokkende, men også urealistisk.

Har noen av dere flyttet utenlands og startet på bar bakke? Er det mulig? Hvilke land tenker dere at kan være aktuelle? Hva slags type jobb kan man få? 

Hadde vært kjempefint om dere hadde egne erfaringer :) 

Anonymkode: df250...287

Har du forsøkt å flytte innenfor Norge?  Det hadde blitt mitt absolutte førstevalg.  Norge har mange fine steder.

Å starte på nytt i et annet land er svært krevende, du må ha noe å leve av, en økonomisk plattform siden det ikke er NAV eller annen støtte å få i de fleste andre land om du ikke har statsborgerskap eller har skattet til det landet.

Skal du for eksempet til USA for å jobbe må du ha arbeidsvisum, det er dyrt og vanskelig å få.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mange her inne som sier at du må starte med deg selv først, at det ikke hjelper å flytte utenlands, og at det ikke er realistisk.

Det vil jeg si er feil! Og da snakker jeg av egen erfaring.

For det første, så kan det være at du føler du har stagnert litt. Da kan en flott personlig utfordring (som mange ikke tør å ta, og derfor begrunner som urealistisk) være å flytte utenlands, starte på nytt, bygge opp et helt nytt nettverk og liv i et nytt land. Det er spennende, litt utfordrende, litt skummelt, forfriskende, veldig lærerikt og veldig gøy. Du får en sjanse til å utvikle deg selv på en helt ny måte, en sjanse man ikke får om man velger å "bli hjemme".

Det er klart om du har ting med deg selv som ikke er helt sortert, så vil det hjemsøke deg uansett hvor du flytter. Men jeg syns ikke det høres helt ut som at det er tilfelle. Skurrete familiehistorier fins det mange av.

Å flytte til utlandet er helt gjørbart og det er lett å finne jobb i utlandet, da først og fremst i EØS-landene. Amsterdam og Nederland, for eksempel, har et kjempestort expat-nettverk, hele landet er så godt som tospråklig (engelsk og nederlandsk) og det er helt vanlig som utlending å søke jobb (via LinkedIn, for eksempel) for så å flytte ned. Nederlendere er også ganske nordiske i væremåten, og språket er egentlig ganske likt. I andre land må du belage deg med å lære deg språket til en mye større grad, og det er vel det som kan gjøre det litt 'urealistisk', men har du språkøre er det jo ikke verre enn å sette seg ned med Duolingo litt hver dag. 

Det fine med EØS-avtalen er jo at du faktisk kan flytte og bo hvor enn du ønsker uten noe særlig stress utover språkene. I land som USA, Australia o.l. er det motsatt.

Endret av IkkeAnonymBruker
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er umulig å ikke bringe med seg sin egen kultur. Skal du bo i London, men aldri snakke norsk, se på norsk tv, spise norsk mat eller tro på norske verdier?

Anonymkode: 04841...39f

Hæ? 

Nei, det er ikke umulig å ikke bringe med seg sin egen "kultur". Har bodd i utlandet i mange år. Og har aldri savnet hverken norsk tv (!) eller å spise såkalt "norsk mat". 

Og: Hva mener du med "norske verdier"? 

Anonymkode: 5e9ca...cdd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hæ? 

Nei, det er ikke umulig å ikke bringe med seg sin egen "kultur". Har bodd i utlandet i mange år. Og har aldri savnet hverken norsk tv (!) eller å spise såkalt "norsk mat". 

Og: Hva mener du med "norske verdier"? 

Anonymkode: 5e9ca...cdd

Norske verdier er idag å ødelegge dugnaden som mange jobbet hardt for.

Anonymkode: 67393...347

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...