Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

da baby var rundt 2-3 uker begynte økende magesmerter, hun hadde noen perioder i løpet av dagen hun var tydelig smertepåvirket. Fått mme siden dag 1 av medisinske årsaker! 

de påfølgende ukene ble hun mer og mer plaget, kavet veldig med å få ut luft og avføring, presset til hun ble helt rød i ansiktet uten å få ut noe. byttet fra nan pro til hipp, prøvde i to dager før vi gikk over til nan selsilac. med økende magesmerter ble det forsøkt miniform og senere semper dråper, heller uten effekt. Prøvde dette i 2-3 dager, burde vi ha prøvd lenger? etter en uke på nan sensilac uten forbedring fikk hun nutramigen med «håp» om melkeproteinallergi. Har gått på den i 4-5 dager nå, nok en gang uten effekt. Den eneste forskjellen var at det vi trodde var hormonutslett forsvant, så kan det være allergi likevel? 

Er innefostått med at man bør prøve de ulike erstatningene to uker før man ser riktig effekt, men leser på forum at de fleste merker forskjell samme kveld, eller dagen etter. Vi merker ingen forskjell. 

Var også innom kiropraktor, ingen låsninger å finne. 

Det eneste som står igjen er flaskemating, hun sluker en del luft. Her har vi prøvd langsom flaskemating og det som er, men hun får fortsatt i seg mye luft. Sliter også med å rape, så noen ganger gir vi opp etter 20-40min dersom det ikke kommer noe. Har prøvd omtrent alle flaskene på markede, men svelger luft uansett. Bruker nå Dr.brown, usikker på om det har noe hensikt.. 

Noen tips her? Begynner å bli bra desperat, syntes så synd på baby. Mulig vi har prøvd alt for mye forskjellig på kort tid, men man blir gal. Så lenge hun er våken er hun omtrent aldri fornøyd, bare kaver og gråter. hjelper eneste en del at hun ligger på brystet mitt, dette har reddet nattesøvnen. Hun er forresten 7 uker nå. 

Bør vi fortsette med nutramigen? Den er grisdyr, og uten effekt er det lite motiverende 🙄

Anonymkode: 58d5e...3b5

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

For det første må dere prøve mye lenger. Åtte uker fikk vi beskjed om mtp melkeproteinallergi. Nutramigen kan du få på resept dersom legen mener det er grunnlag for å tenke allergi. Noen babyer er urolige uansett av ulike årsaker. 

Anonymkode: 0bd22...280

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Er barnet forstoppet eller er det "bare" luft som er problemet? 

Anonymkode: a9b4f...bc5

AnonymBruker
Skrevet

Hei! Dra til barnelege og få utredet for allergi. Da får du jo i så fall melken på blåresept.. Vi hadde en baby som gråt i 9 mnd i strekk. Vektoppgang stangnerte, hun sov ikke mer enn 10 minutter i strekk, og gråt hysterisk hele natten. Hun hadde i tillegg sinnsyke diaré-bleier som ingen bleie kunne holde på, og som var såpass hyppig som 10-15 om dagen. Vi merket vel først forbedring etter ca en uke, men tok vel 3-4 uker før hun endret seg helt. Når vi har hatt uhell med melk etter dette så har hun hatt smerter og diaré i 2-3 uker etterpå, så tenker du ikke nødvendigvis merker forskjell allerede nå.

Anonymkode: 3c4ee...0bb

AnonymBruker
Skrevet

Prøv å tilsett malt i melken? Kan jo hjelpe på fordøyelsen, gi mat i en mer oppreist posisjon og ikke helt flatt. 

Det er forsåvidt normalt at det er mye styr i disse ukene med kolikk, det vil mest sannsynlig gå over ❤️

Anonymkode: 83e8e...5cd

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

For det første må dere prøve mye lenger. Åtte uker fikk vi beskjed om mtp melkeproteinallergi. Nutramigen kan du få på resept dersom legen mener det er grunnlag for å tenke allergi. Noen babyer er urolige uansett av ulike årsaker. 

Anonymkode: 0bd22...280

såpass! Leser bare om alle som «fikk ny baby samme kvelden».. Vi ser overhode ingen bedring 🙄

AnonymBruker
Skrevet

Er barnet forstoppet eller er det "bare" luft som er problemet? 

Anonymkode: a9b4f...bc5

begge deler tror jeg.. Hun roer seg hvertfall som regel alltid etter hun har hatt avføring. Men kaver over luft også, her også hjelper det når hun har fjertet litt. Men tror hovedsaken er luft! Hun har ikke hard avføring, mer grøtaktig. Men litt sjelden avføring til å få mme, opp til hver 2 dag. 

AnonymBruker
Skrevet

Hei! Dra til barnelege og få utredet for allergi. Da får du jo i så fall melken på blåresept.. Vi hadde en baby som gråt i 9 mnd i strekk. Vektoppgang stangnerte, hun sov ikke mer enn 10 minutter i strekk, og gråt hysterisk hele natten. Hun hadde i tillegg sinnsyke diaré-bleier som ingen bleie kunne holde på, og som var såpass hyppig som 10-15 om dagen. Vi merket vel først forbedring etter ca en uke, men tok vel 3-4 uker før hun endret seg helt. Når vi har hatt uhell med melk etter dette så har hun hatt smerter og diaré i 2-3 uker etterpå, så tenker du ikke nødvendigvis merker forskjell allerede nå.

Anonymkode: 3c4ee...0bb

Finner de ut av noe når hun er så liten? tenker også at det er lang ventetid itf corona, men vi får høre! 

Her mistenker vi allergi grunnet mage/luftsmerter, forstoppelse/ treg avføring, utslett i ansikt og nakke.. 

Vi gav litt hipp i sta, håper virkelig ikke dette ødelegger mer for oss nå! 

Hun har forresten har gul/orange avføring, men etter at vi byttet til nutramigen ble den grønn. er det normalt? 

AnonymBruker
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Prøv å tilsett malt i melken? Kan jo hjelpe på fordøyelsen, gi mat i en mer oppreist posisjon og ikke helt flatt. 

Det er forsåvidt normalt at det er mye styr i disse ukene med kolikk, det vil mest sannsynlig gå over ❤️

Anonymkode: 83e8e...5cd

Hun får malt, men takk for tips! 

er klar over at det går over, vi skal holde ut ❤️ men dersom vi hadde funnet en løsning på det hadde det selvfølgelig vært deilig. 

AnonymBruker
Skrevet

Finner de ut av noe når hun er så liten? tenker også at det er lang ventetid itf corona, men vi får høre! 

Her mistenker vi allergi grunnet mage/luftsmerter, forstoppelse/ treg avføring, utslett i ansikt og nakke.. 

Vi gav litt hipp i sta, håper virkelig ikke dette ødelegger mer for oss nå! 

Hun har forresten har gul/orange avføring, men etter at vi byttet til nutramigen ble den grønn. er det normalt? 

Avføring skal være gul, grønn kan indikere forstoppelse/forkjølelse 

Anonymkode: c4e90...68c

AnonymBruker
Skrevet

Synes det her høres ut som klassisk melkeproteinallergi og/eller kort tungeband. Meld deg inn i gruppen for kort tungeband på Facebook og les litt der, så vil du se. Melkeproteinallergi symptomer er også et symptom på det, men kan selvsagt være begge deler. 

Samtidig prøver du ut ting alt for kort av gangen. Når du kutter melken så tar det 6-8 uker før alt er ute av systemet, men du burde merke noe tegn til endring etter 4 uker. Semper dråper kan ta en uke eller to før du får optimal effekt av, så anbefaler å fortsette med både de og melkefri mme, for tolket det dit hen at barnet er flaskebarn og at du ikke bare har testet flasken? Om du bare tester og ammer i tillegg så husk at du må kutte soya fra kosten din i tillegg til melk :) og kontakt lege og be om henvisning videre, ekstremt få leger og helsesøstre kan tungeband! 

Anonymkode: d7c77...f08

AnonymBruker
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Synes det her høres ut som klassisk melkeproteinallergi og/eller kort tungeband. Meld deg inn i gruppen for kort tungeband på Facebook og les litt der, så vil du se. Melkeproteinallergi symptomer er også et symptom på det, men kan selvsagt være begge deler. 

Samtidig prøver du ut ting alt for kort av gangen. Når du kutter melken så tar det 6-8 uker før alt er ute av systemet, men du burde merke noe tegn til endring etter 4 uker. Semper dråper kan ta en uke eller to før du får optimal effekt av, så anbefaler å fortsette med både de og melkefri mme, for tolket det dit hen at barnet er flaskebarn og at du ikke bare har testet flasken? Om du bare tester og ammer i tillegg så husk at du må kutte soya fra kosten din i tillegg til melk :) og kontakt lege og be om henvisning videre, ekstremt få leger og helsesøstre kan tungeband! 

ser at jeg har glemt å nevne det, kiropraktor nevnte faktisk at tungebåndet var litt stramt! hvilken sammenheng har dette med det vi opplever? 

tusen takk for tips!! da tar vi frem semperdråpene igjen. Føler jeg putter allslags i babyen, hun vil ikke ta skade av nutramigen, malt og semperdråper på en gang? 

her går der kun i flaske. kunne så gjerne ønske jeg kunne amme, tro om vi hadde hatt disse problemene da 🙄

AnonymBruker
Skrevet
22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

ser at jeg har glemt å nevne det, kiropraktor nevnte faktisk at tungebåndet var litt stramt! hvilken sammenheng har dette med det vi opplever? 

tusen takk for tips!! da tar vi frem semperdråpene igjen. Føler jeg putter allslags i babyen, hun vil ikke ta skade av nutramigen, malt og semperdråper på en gang? 

her går der kun i flaske. kunne så gjerne ønske jeg kunne amme, tro om vi hadde hatt disse problemene da 🙄

Jeg ammet, og var gjennom hele den samme regla som deg med kiropraktor og dråper++. Siden jeg ammet måtte jeg kutte all melkeprotein fra kosten min (og det finnes i det utroligste! Til og med tannkrem og håndsåpe!!) kuttet også ut egg og soya. Ingenting hjalp, og jeg misunte de som ga flaske for det virket som de hadde det så mye enklere.. gikk på melkefri i 8 uker, og babyen ble gradvis bedre. Men da er det jo vanskelig å vite om den vokste det av seg eller om det var melkeproteinet som var «problemet» 😛 

Anonymkode: 2a9cb...e86

AnonymBruker
Skrevet
19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Stramt tungeband blir som oftest oppdaget pga ammeproblemer, og det kan være grunnen til at du ikke fikk til ammingen faktisk. Men de mest typiske plagene er luftsmerter/kolikk, babyen får ikke til å bruke tungen skikkelig og svelger dermed mye luft. Dette kan også gi lav vektoppgang, hyppig spising, grønn/skummet bæsj osv, men en trenger ikke ha alle symptomene for å ha kort tungebånd. For noen blir det lettere med flaske, for andre ingen bedring, men du skal ikke ha noen negative tanker om at det kunne vært bedre med ammingen altså!

Har ikke noe håndfast forran meg nå, men inne i den gruppen finner du myyye info. Og det er bare et lite klipp som skal til så vil du merke stor bedring om det er det som er problemet. De fleste har så dårlig peiling at om kiropraktor la merke til det så kan det tenkes at det er ganske kort for å si det sånn. I den gruppen er det også gode tips til hvilke leger rundt om i landet som er gode på området :)

Tenker ikke du gir for mye på en gang, men vær obs på at for mye malt kan gi hard og treg mage, så merker du ikke forskjell er det gjerne det første jeg ville kuttet ut. Og merker du ingen forskjell av mme typen så gi det som sagt 6 uker. Viser det seg at det er mpa skal du få det på blå resept og kan da søke refusjon for mmeen altså :)

AnonymBruker
Skrevet

Veldig sjeldent med allergi da, og tar jo ukesvis med plager før man kanskje ser en endring. Semper og minifom dråper er placebo uten dokumentert effekt (sa farmasøyt på apotek1 til oss etter lege tipset oss om det).

Det som hjalp her var hipp1 (prøvde 5 typer med og uten melkeprotein her), det ble mer luft/fis men ingen klaging og vondt - kanskje lettere å få ut. Alltid rape etter måltid, ellers ble det gråt og vondt. Ligge mye på magen, kommer ut mer luft/rap. Ligge mye naken (ikke stramt rundt magen). Mam anti-kolikk flasker. Tok ca 2 dager etter bytte til hipp før baby hadde det godt. Vippestol etter måltid om det ikke gikk å rape, da kom den alltid til slutt.

Anonymkode: b7f0b...84e

AnonymBruker
Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Veldig sjeldent med allergi da, og tar jo ukesvis med plager før man kanskje ser en endring. Semper og minifom dråper er placebo uten dokumentert effekt (sa farmasøyt på apotek1 til oss etter lege tipset oss om det).

Det som hjalp her var hipp1 (prøvde 5 typer med og uten melkeprotein her), det ble mer luft/fis men ingen klaging og vondt - kanskje lettere å få ut. Alltid rape etter måltid, ellers ble det gråt og vondt. Ligge mye på magen, kommer ut mer luft/rap. Ligge mye naken (ikke stramt rundt magen). Mam anti-kolikk flasker. Tok ca 2 dager etter bytte til hipp før baby hadde det godt. Vippestol etter måltid om det ikke gikk å rape, da kom den alltid til slutt.

Semper dråper er probiotika så synes det var litt rart du fikk beskjed om. Minifom vet jeg at er omdiskutert hvor mye effekt det egentlig er, men semper dråper er anbefalt blant annet når barna må gå på antibiotika for å hjelpe å bygge opp magen igjen, på samme måte som Biola/aktivia og andre probiotika varer for voksne. 

Leste en artikkel for noen uker siden også hvor de forsket på effekten av probiotika hos kolikkbarn og særlig mme barn og resultatene var gode, finner ikke igjen akkurat den artikkelen nå men det var interessant lesestoff :) hjelper selvsagt ikke for alle, men skal ikke avfeie det før en har prøvd 😊

• Liker 1
Skrevet

Hadde kolikk som baby jeg, og min mor og far var helt fortvilet, men det gikk over etter 2 - 3 mnd.har de fortalt. Men det var et slit og jeg sutta visst pupp.

AnonymBruker
Skrevet
17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Stramt tungeband blir som oftest oppdaget pga ammeproblemer, og det kan være grunnen til at du ikke fikk til ammingen faktisk. Men de mest typiske plagene er luftsmerter/kolikk, babyen får ikke til å bruke tungen skikkelig og svelger dermed mye luft. Dette kan også gi lav vektoppgang, hyppig spising, grønn/skummet bæsj osv, men en trenger ikke ha alle symptomene for å ha kort tungebånd. For noen blir det lettere med flaske, for andre ingen bedring, men du skal ikke ha noen negative tanker om at det kunne vært bedre med ammingen altså!

Har ikke noe håndfast forran meg nå, men inne i den gruppen finner du myyye info. Og det er bare et lite klipp som skal til så vil du merke stor bedring om det er det som er problemet. De fleste har så dårlig peiling at om kiropraktor la merke til det så kan det tenkes at det er ganske kort for å si det sånn. I den gruppen er det også gode tips til hvilke leger rundt om i landet som er gode på området :)

Tenker ikke du gir for mye på en gang, men vær obs på at for mye malt kan gi hard og treg mage, så merker du ikke forskjell er det gjerne det første jeg ville kuttet ut. Og merker du ingen forskjell av mme typen så gi det som sagt 6 uker. Viser det seg at det er mpa skal du få det på blå resept og kan da søke refusjon for mmeen altså :)

Har bestilt time til hs, så får vi håpe de henviser oss videre! men baby har lagt på seg rundt 250g i uken, hun krever mat hver 3-4 t (ofte 5 på natt), og avføringen har blitt gulaktig igjen. Hun ble undersøkt av barnelege som ikke mente tungebåndet var stramt, men som sagt så kiropraktor det med en gang. (hun snakket om type 4, hjerteformet tunge). Hun hadde også spesialisert seg på baby, så tror hun her hadde peiling. Spent på om de fortsatt vil klippe da! 

Vi har prøvd mye frem og tilbake med malt, og hun må ha en halv teskje pr 90ml for å ha avføring 1-2 ganger daglig. hver gang vi justerer opp eller ned blir det mer magetrøbbel/ forstoppelse. Men mulig hun får luft av det, så vanskelig å veie opp hva som er best og verst. Vi forsetter å gir nutramigen, og starter opp med semper dråper! håper vi ser bedring snart.. 

AnonymBruker
Skrevet
16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nå prøvde vi bare hipp 2-3 dager, men da ble symptomene verre. burde kanskje ha prøvd lenger, men slik ble det ikke. 

Hun er ekstremt vanskelig å få til å rape. virker som at den enten kommer med en gang, eller så kommer den ikke. Den kommer som regel sammen med hikke. Vi har prøvd alt av rapestillinger, og den som funker en gang - fungerer ikke nestegang. 

vi prøvde vippestol uten hell, la henne på magen på gulvet og da kom det, dog sammen med hikke og gulp. mam flasken renner for fort (selv med 1tut) så hun klarer ikke å svelge unna. denne frøkna bruker fort en halvtime på 90ml med dr.brown. 

når dere byttet til hipp, ble det gradvis bedre, eller snudde det på timen? hvordan var avføringen under overgangen? å brukte dere ny eller gammel oppskrift? hører så mye negativt om ny.. 

AnonymBruker
Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Semper dråper er probiotika så synes det var litt rart du fikk beskjed om. Minifom vet jeg at er omdiskutert hvor mye effekt det egentlig er, men semper dråper er anbefalt blant annet når barna må gå på antibiotika for å hjelpe å bygge opp magen igjen, på samme måte som Biola/aktivia og andre probiotika varer for voksne. 

Leste en artikkel for noen uker siden også hvor de forsket på effekten av probiotika hos kolikkbarn og særlig mme barn og resultatene var gode, finner ikke igjen akkurat den artikkelen nå men det var interessant lesestoff :) hjelper selvsagt ikke for alle, men skal ikke avfeie det før en har prøvd 😊

Vi har letet dråpene frem igjen å håper på bedring 🙌🏼

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...