AnonymBruker Skrevet 2. juni 2020 #1 Skrevet 2. juni 2020 Vi har vært på visning av drømmehuset, og vil gjerne by (mulig budrunde i morgen). MEN, så er det målt radon i huset. Verdiene var på oppimot 270 Bequerel i enkelte rom (soverom i underetasjen). Målingene ble foretatt for 3 år siden, så det kan jo ha økt siden det, også..? Noen som har erfaring med dette? Ville dette vært bekymringsfullt, eller er det bagatellmessig? (Vet jo at det er mye radon-forekomst i den kommunen vi bor i..) Ville dere ha kjøpt et hus der dette er tilfelle? Vi fikk tilsendt resultater fra måling fra megler, så de har vært åpne om problemet. Kan vi prøve oss på prisavslag, og i tilfelle hvor mye? Håper på svar :) Anonymkode: 207dc...927
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2020 #2 Skrevet 2. juni 2020 Det hadde jeg aldri gjort. Grensa for å sette inn tiltak er vel på 100, så 270...det er mye! Dere vet at mange hundre personer dør årlig av lungekreft pga radon? Anonymkode: 9f423...131 3
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2020 #3 Skrevet 2. juni 2020 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det hadde jeg aldri gjort. Grensa for å sette inn tiltak er vel på 100, så 270...det er mye! Dere vet at mange hundre personer dør årlig av lungekreft pga radon? Anonymkode: 9f423...131 Tusen takk for svar! Er klar over det, men samtidig er det radon i 30 prosent av boligene i vår kommune. Boligen var helt Topp ellers, men heller nok litt mot å la den gå.... Anonymkode: 207dc...927
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2020 #4 Skrevet 2. juni 2020 Det er mulig å tette igjen de stedene som radonet siver inn eller sette inn radonsug eller lignende tiltak. Om dette er drømmeboligen ville jeg kanskje sjekket ut hvor enkelt det er å gjøre noe med dette i dette rommet. Anonymkode: 9af78...9af 2
Drizzt Skrevet 2. juni 2020 #5 Skrevet 2. juni 2020 Jeg ville sjekket om det var mulig å sette inn tiltak, hvor mye det koster og by lavere pris slik at selger i praksis betaler for tiltakene. Jeg ville ellers ikke kjøpt et hus med så høye radonverdier. Da er det ikke drømmehuset, men direkte helseskadelig hus. 3
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2020 #6 Skrevet 3. juni 2020 Når er disse målingene utført? Det er nemlig veldig stor forskjell på sommer og vinter. Hvis de er utført på vinteren når nivåene er høye ville jeg ikke hatt noen betenkeligheter med å kjøpe huset Anonymkode: 44863...1cb 1
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2020 #7 Skrevet 3. juni 2020 Ring radonmannen.no og få dem til å sjekke ut. Vi skal måle og evt legge inn radonsperre, men det gjøres i perioden okt-april så må vente. Dette kan løses i 9/10 tilfeller! Ring som sagt overnevnte og snakk med dem, de har god peiling og er veldig behjelpelige per telefon:) lykke til! Anonymkode: a4c91...daa 1
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2020 #8 Skrevet 3. juni 2020 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Når er disse målingene utført? Det er nemlig veldig stor forskjell på sommer og vinter. Hvis de er utført på vinteren når nivåene er høye ville jeg ikke hatt noen betenkeligheter med å kjøpe huset Anonymkode: 44863...1cb De er utført på vinteren. Forstod det slik at det er på vinterstid målinger må utføres? Målingene er 3 år gamle, kan det ha økt siden da? Har du erfaring med slike situasjoner? Vanskelig å bestemme seg, vi er jo ellers veldig interessert i huset..😊 Anonymkode: 207dc...927
Sinsen Skrevet 3. juni 2020 #9 Skrevet 3. juni 2020 (endret) Hvor god er luftingen i disse rommene? Jeg har senket radonnivået mye ved å installere et par avtrekksvifter. Endret 3. juni 2020 av Sinsen 1
prt90 Skrevet 3. juni 2020 #10 Skrevet 3. juni 2020 Veldig rart at de har målt så høye verdier uten å foreta seg noe med det 1
Sinsen Skrevet 3. juni 2020 #11 Skrevet 3. juni 2020 Tja, grenseverdien er 200, det er ikke sikkert jeg hadde brydd meg stort om en verdi rett over dette, men meg om det. Full forståelse for at man gjerne vil ha den så lav som mulig. 1
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2020 #12 Skrevet 3. juni 2020 Grenseverdien er 200. TILTAKSVERDIEN er 100. Det betyr at du bør sette inn tiltak. Spesielt om det er soverom i U1 eller 1 etg. Det finnes mange rimeligere tiltak en radonbrønn. Sett inn avtrekk,vinduer med ventiler, radon smøremembran. Etc. En grei elektronisk måler koster 2000 kroner. Og da ser du resultatene selv. Jeg hadde gjort tiltak om jeg skulle kjøpt, grenseverdi er satt for en grunn, det er da man vet at det er skadelig med langtidseksponering. Anonymkode: da0af...974 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå